[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:13

Volgende week ga ik of een menwagen halen of hij wordt gebracht. Maar hoe dan ook, ik heb vanaf volgende week een karretje! Dus we kunnen weer trainen!! Nieuwe boogzweep zit in de bestelling. En ik ben nog even opzoek naar nieuwe antislip leidsels die niet al te duur zijn. Bij divoza zijn ze uit verkocht.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 17:00

Absolem, je zou voor leidsels nog kunnen kijken bij demenner.nl of nicolevoormenners.nl. Misschien heeft cavalier equestrian nog iets voor je.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 08:41

Heeft iemand tips voor een goede eczeem deken? Heb er nu 1 3/4 weken op liggen en daar vallen de gaten al in.

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 08:44

Horseware Rambo, ligt goed op mijn Fries en is oersterk. Heb ook een horsegear, vind de pasvorm iets minder maar hij is wat dunner dus die gebruik ik op warme dagen

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 09:11

Nynkex01 schreef:
Horseware Rambo, ligt goed op mijn Fries en is oersterk. Heb ook een horsegear, vind de pasvorm iets minder maar hij is wat dunner dus die gebruik ik op warme dagen


Heb je een big neck of gwn een normale?

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 09:27

Horseloverl schreef:
Nynkex01 schreef:
Horseware Rambo, ligt goed op mijn Fries en is oersterk. Heb ook een horsegear, vind de pasvorm iets minder maar hij is wat dunner dus die gebruik ik op warme dagen


Heb je een big neck of gwn een normale?


Daar is maar een versie van volgens mij

Getty_Maan

Berichten: 2591
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 22:08

Mijn enter heeft maatje pony om, anders verzuipt ze er in. Verwacht dat cob haar eindmaat wordt :D

Absolum je bent lekker fanatiek, hoe gaat het thuis verder met de kleine?

Hier ondertussen alweer 8 winstpunten in de L2 en een 2e plaats behaald. Maar voordat we überhaupt aan de M1 denken, heeft ze hopelijk haar veulentje!

Dennenboom

Berichten: 700
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 22:59

Getty_maan: Netjes!

Inmiddels is het gelukt met een halster vinden :))

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 23:54

Kan iemand mij ook een hengst adviseren? Wil dit jaar niet meer gaan fokken hoor misschien volgend jaar en ben er niet erg in thuis dus me er nog flink in aan het verdiepen. De merrie is een Gjalt x Fabe x Feitse x Naen. Het is een echt sportpaard, heel sensibel en heel lenig de fysiotherapeut noemt het bijna hypermobiel en daardoor snel blessures en zet zich snel vast. Dat hoeft van mij niet, wil er wel af en toe mee op wedstrijd Maar het moet vooral een gezond functioneel paard worden en iets nuchterder karakter zou wel fijn zijn. Verder heeft ze Zomereczeem, er is volgens mij nog vrij weinig bekend over welke hengsten dat vererven maar dacht zet het er wel even bij. En ze heeft wat een beervoetige stand wat volgens de dierenarts meespeelt in haar beginnende kogelartrose. ze is ook gevoelig voor mok en dikke benen

Dennenboom

Berichten: 700
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 07:30

Heb je ook foto's van haar? En is ze al eens voor een stamboekkeuring geweest? Als dat zo is dan heb je bij mijn KFPS een overzicht met goede en minder goede punten daar kun je op selecteren voor het zoeken van een hengst.

Is ze daarnaast al eens getest op dragerschap van waterhoof en dwerggen?

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 09:35


Dennenboom

Berichten: 700
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 10:13

Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn haar fokwaarden. Als het goed is is bekend of ze drager is. Dit wordt bij ster merries onderzocht.

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 10:22

Thanks! Volgens mij moet ik alsnog lid worden om te kijken welke hengst er dan bij past

Dennenboom

Berichten: 700
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 10:32

Ja dat klopt. Ik wil wel even kijken.

Heb je op dit moment hengsten die je aanspreken? Je moet je ook niet blind staren op de cijfers, het is ook een beetje een gevoelskwestie.

Ik zelf ben erg fan van Tsjalle en zijn nakomelingen, Teun en Ulbran. Ulbrân vind ik als hengst iets minder maar zijn nakomelingen zien er veelbelovend uit.

Wat vind je van Jehannes? Of Tymen?

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 12:00

Ik ben zelf blind dus vind het heel lastig uitzoeken haha. vraag dan ook veel advies om me heen en wil vooral een gezond paard. Tsjalle is wel een echt sportpaard, ik vind hem gaaf en Wende heeft al twee nakomelingen van hem, ben alleen bang dat dat ook van die hypermobiele paarden zijn. hij staat hier wel mooi in de buurt. Weet niet wat voor karakter hij heeft? Ik zit op dit moment in de collegezaal en het gaat over erfelijke aanleg, even goed opletten dus :)

Dennenboom

Berichten: 700
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 12:41

Oh sorry, ja dat maakt het inderdaad lastiger. Ik heb zelf een 4 jarige Tsjalle en een veulen van 6 maand van Tsjalle. Zit in beide wel karakter maar zo lief. Mijn veulen is heel stoer maar kan wel pittig zijn. Mijn 4 jarige kan wel onzeker zijn maar goud eerlijk. Als ik aangeef dat iets niet eng is dan doet ze het. Bij Tsjalle moet je wel een goed stappende merrie hebben maar dat is die van jou. Al moet ik zeggen dat mijn Tsjalle nakomelingen super kunnen stappen.

Ik vind Jehannes een erg mooie hengst van Tsjalle, het is dat ik die niet kan gebruiken omdat hij drager is van het dwerggen.

Wil je een oudere bewezen of ook een jonge hengst?

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 12:42

Ik kijk ook vooral naar de mindere punten van de merrie en wat je zou willen verbeteren en welke hengst daar dan in uitblinkt.
Ik heb Alwin voor mijn merrie op het oog.

Getty_Maan

Berichten: 2591
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 12:48

Ik zie dat ze 2x een nakomeling van Norbert heeft, 2x tsjalle en 1x jehannes. Ze zal dus zeker geen dwergen hebben.

Verder zou ik De Nieuwe Heuvel om advies vragen, zij hebben erg veel keus in hengsten.

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 13:17

Super bedankt iedereen! Mijn paard is al heel onzeker dus zou er eigenlijk wel een hele kalme stoere hengst op willen hebben. Opvoeding speelt natuurlijk ook grote rol
NORBERT geeft wel wat een lange rug, dan ben ik bang voor een wat weke rug…

Dennenboom

Berichten: 700
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 14:06

Wat vind je dan van Beant 517? Nakomelingen zijn er nog niet maar die is heel nuchter en cool in het hoofd. Zeker voor een jonge hengst.

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 14:24

Dennenboom schreef:
Wat vind je dan van Beant 517? Nakomelingen zijn er nog niet maar die is heel nuchter en cool in het hoofd. Zeker voor een jonge hengst.


Zit Gjalt in de lijn…

Dennenboom

Berichten: 700
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 14:54

Oei, dat wordt lastig. Ik zal nog even verder nadenken :)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 23:00

Getty_Maan schreef:
Mijn enter heeft maatje pony om, anders verzuipt ze er in. Verwacht dat cob haar eindmaat wordt :D

Absolum je bent lekker fanatiek, hoe gaat het thuis verder met de kleine?

Hier ondertussen alweer 8 winstpunten in de L2 en een 2e plaats behaald. Maar voordat we überhaupt aan de M1 denken, heeft ze hopelijk haar veulentje!



Ja gaat prima. Ze is een heerlijk kindje. Ik ben net terug van het ophalen van de menwagen. Er moeten nieuwe bandjes op maar als die er op zitten kan ik Karren! *\o/*.

Morgen eerst met m'n kleine naar het cb toe. En daarna naar stal de bandenmaat opsnorren. :)

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 12:48

Hier meerdere mensen die gehoord hebben dat de paarden last hebben van jeuk of zelf paarden hebben. Ali heeft een deel van haar staart weg geschuurd. Ze heeft geen wormen, geen zomerexceem ze is al behandeld met byemite. Ze heeft geen nieuw voer of iets dergelijks. Gekke is ook voornamelijk de zijkanten.

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 13:38

Geen eikenprocessierups?