[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
SunnyHorse
Berichten: 1238
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 15:38

Maan, 10 maanden, en ook een hele zachte en open uitstraling. Wat genieten van het jonge spul! Bij jou blijven ze aan huis om op te groeien?

Vanochtend weer op pad geweest. Was werkelijk fantastisch weer. Zonnetje, niet te warm, geen vlieg te zien.

We stappen voornamelijk lekker aan een lang teugeltje. Maar ze is nog zo fit als wat! Ze stapt iedereen eruit. Ze loopt dan heerlijk ruim door haar hele drachtige lijf. Iedere keer vraag ik me af of het voor het laatst is, maar zoals het vandaag gaat, kan het nog gerust. Over 6,5 week uitgerekend.
Afbeelding

Zijn jullie ook echte buitenrit liefhebbers?
Deze Friese dame heb ik nog niet zo heel erg lang. Hiervoor een kasteel van een KWPN’er gehad. Altijd alleen maar gericht op buitenrijden.
We hadden wel club les, maar liever gingen we buiten rijden. Deze merrie heeft veel meer in huis. Echt een fanatiek dier. En ze wakkert wel wat gedrevenheid bij me aan, dus overweeg om wat serieuzer te gaan dressuren na het veulen. En misschien eens keer een wedstrijdje ? (Wellicht overdrijf ik nu :+ )

En jullie, wat voor type ruiters zijn jullie?


Rodevlinder

Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 18:55

Hier gisteren weer op Emma gereden, ze loopt onder de pijnstillers niet anders dan zonder pijnstillers dus ik denk dat het toch meer gedrag is dan echt pijn.
Ze is de laatste dagen erg fris, ging gister buiten rijden maar dat was een spannend ritje zeg maar. Wij moeten helaas een ritje door de polder doen, 2x een passerende tractor gehad dat was nogal een dingetje.

Ik heb op mijn verzorgpaarden altijd buiten gereden en sinds mijn eigen paarden wat meer dressuurmatig in de bak, helaas heb ik door zwangerschappen en de pech met Emma nu nog niet kunnen starten.
Moet ook wel zeggen dat ik enorme faalangst heb dus ik zou waarschijnlijk zo nerveus zijn dat het nergens op lijkt.

SunnyHorse
Berichten: 1238
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:08

Faalangst is echt super irritant. Ook met paardrijden kan je dat vreselijk in de weg zitten.
Moet zeggen dat ik denk dat ik het nu beter kan hebben dan toen in jonger was, dan zou ik daar ook last van hebben. Kan het nu een stuk beter relativeren en meer voor de “ervaring” gaan.

Blijft puzzelen zo met Emma. Lastig.
Longeer je haar ook van te voren? Mijn DA destijds gaf me dat nog als tip mee toen ik die ruin met KS had. Dan is alles net was soepeler en opgewarmd. Ik had het idee dat hem dat idd hielp.

Getty_Maan

Berichten: 2587
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 22:14

Maan staat bij een vriendin aan huis in een gemengde kudde. Het Friese vriendinnetje op de foto wordt in juli 2 jaar oud. Vindt het perfect en had niet beter kunnen wensen.

Lekker blijven rijden sunny, als de merrie aangeeft dat ze het nog gemakkelijk kan en leuk vind.

Ik als dressuurmuts, mag ook graag lekker in het bos rijden. Gisteren nog gedaan en dan even lekker hard in galop gaan!

Ik zeg, gewoon proberen!

- Maan fan de Alde Skatting (Alwin 469 X Bartele 472) drachtig van Arent 515
- Ulkje H (Bartele 472 X Fetse 349)L2+13 drachtig van Arent 515

boemel

Berichten: 8341
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 22:15

Afbeelding

Vandaag een super knap merrieveulen van Arent 515 op de foto gezet.

Ik vond haar qua karakter ook erg leuk. Heel erg nieuwsgierig, aanhankelijk, maar wel voldoende respectvol.

Zou dr zo mee naar huis nemen :D

M1+10

SunnyHorse
Berichten: 1238
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 23:11

Knap ding Boemel! Weet je zo ook hoe oud deze is?

Fijn dat je zo’n plekje voor Maan hebt Getty. Goud waard.

boemel

Berichten: 8341
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 06:30

SunnyHorse schreef:
Knap ding Boemel! Weet je zo ook hoe oud deze is?

Fijn dat je zo’n plekje voor Maan hebt Getty. Goud waard.


Volgens mij nu 5 weken, maar wel 4 weken te vroeg geboren.

M1+10

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 07:10

Getty_Maan schreef:
Nanne groeit goed!

Maan is morgen alweer 10 maanden oud en doet het ook erg goed! Lief dier <3


[ [url=m/qPBZLI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een leukerds!! Ze staan er beide goed bij zeg _/-\o_

xXutopiaXx

Berichten: 10040
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:14

Ach wat een scheetje!! En mooie oortjesfoto <3

Ik rijd ook het liefst buiten, maar mijn Quarter wil écht voor je werken, dus die moet ik vaker in de bak rijden dan buiten.. anders wordt ie ook staatsgevaarlijk := En Tamme rijd ik alleen nog maar buiten, die wil ik de bak niet meer aandoen.. lekker rechte lijnen, liefst zoveel mogelijk verhard :j
Gisteren en zaterdag weer op Dije gereden... en kan het met recht nu rijden gaan noemen, i.p.v. zitten :') Gisteren zelfs gedraafd weer voor 't eerst!!! :):) In stap schrok hij ervan, toen ik m'n zadel recht wiebelde.. dus toen zaten we al in draf :') En dacht ik: dan kunnen we dat er ook wel even op een ontspannen manier bijpakken, en dat ging goed! :D <3 Maar met de potentie die Dije laat zien, wordt mijn serieus-rijden-motivatie ook weer aangewakkerd :P Al kun je buiten in 't bos ook prima serieus rijden en oefeningen doen :j :D Twee vliegen in 1 klap!

Zonnebloem: wel 'fijn' dat Emma in ieder geval dus niet erg veel pijn heeft waardoor ze anders gaat lopen.. maar wat 't dan wel precies is.. zal ook een groot deel inmiddels aangeleerd gedrag zijn inderdaad...

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:38

Helaas is mijn merrie nog erg sensibel met buiten rijden. Al doe ik dit ook het liefste.
We gaan regelmatig wandelen en ik longeer haar met regelmaat in een natuurgebied op het grasveld. Dit in de hoop dat ze relaxter wordt. Al kan ik nog niet eens alleen het terrein af als ik erop zit en buiten opstappen is helemaal drama.
Hebben jullie eventueel tips? Ze wordt nu bij Chardon voor de kar beleerd, dus ik hoop dat zij het ook flink doorpakken.

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:39

boemel schreef:
[ [url=m/Dhzvwk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag een super knap merrieveulen van Arent 515 op de foto gezet.

Ik vond haar qua karakter ook erg leuk. Heel erg nieuwsgierig, aanhankelijk, maar wel voldoende respectvol.

Zou dr zo mee naar huis nemen :D


Wat is ze leuk!! Ik kan me goed voorstellen dat je haar mee naar huis zou nemen <3


Janinevv

Berichten: 13229
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:41

Mooie foto boemel !!


Gisteren de kleine Jelske weer op de weide en vind het zo leuk om haar zien te rennen, bokken etc onder haar winter vacht komt iets moois vandaan hopelijk snel mooi al het haar eraf.

Zijn er hier bokkers bekend met hart ritme stoornis of daarmee werken ? Op menselijk
Gebied :)

[o]

Dennenboom

Berichten: 698
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:48

LoveWithJoy: Denk dat het gewoon een kwestie is van kilometers maken. Mijn merrie krijgt daarnaast ook magnesium. Ik vind dat het helpt. (Volgens mijn vriend zit dat tussen mijn oren, maar dan werkt het ook <<) )

Boemel: Knap veulentje!

SunnyHorse: ik ben meer een wedstrijd ruiter, die voor de afwisseling ook bosritjes maakt. Alleen ben ik op dit moment nog niet zo ver met mijn paard :roll:

Janine: Hopelijk is Jelske snel haar vachtje kwijt, daar knapt ze vast ook erg van op :D

lobkewikjem

Berichten: 258
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:54

LoveWithJoy schreef:
Helaas is mijn merrie nog erg sensibel met buiten rijden. Al doe ik dit ook het liefste.
We gaan regelmatig wandelen en ik longeer haar met regelmaat in een natuurgebied op het grasveld. Dit in de hoop dat ze relaxter wordt. Al kan ik nog niet eens alleen het terrein af als ik erop zit en buiten opstappen is helemaal drama.
Hebben jullie eventueel tips? Ze wordt nu bij Chardon voor de kar beleerd, dus ik hoop dat zij het ook flink doorpakken.



Je kan het ook altijd even bespreken bij chardon?

Ik heb vorige week mijn paard weer opgehaald na beleren voor de wagen ( is daar 1 week geweest. Al het voor werk zelf gedaan, maar i.v.m. zwangerschap zelf hem niet als 1ste voor de wagen gezet. Doorrijden doe ik weer zelf samen met mijn vriendin die bij die stal werkt.) Hier gaan ze de weguit en het bos in dus komt het paard wel van het erf. Geen idee hoe dat bij chardon gaat.

Op'e wyn fan juster kist joed net syle.

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:01

Dennenboom schreef:
LoveWithJoy: Denk dat het gewoon een kwestie is van kilometers maken. Mijn merrie krijgt daarnaast ook magnesium. Ik vind dat het helpt. (Volgens mijn vriend zit dat tussen mijn oren, maar dan werkt het ook <<) )

Boemel: Knap veulentje!

SunnyHorse: ik ben meer een wedstrijd ruiter, die voor de afwisseling ook bosritjes maakt. Alleen ben ik op dit moment nog niet zo ver met mijn paard :roll:

Janine: Hopelijk is Jelske snel haar vachtje kwijt, daar knapt ze vast ook erg van op :D


Ja dat krijgt ze idd al. Nu ga ik met regelmaat gewoon met een stal genootje mee. Dan doet ze het overigens wel redelijk op een paar explosies na *\o/* Maare idd dan werkt het ook :P

Lys_PPA

Berichten: 1332
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:12

Mooie Maan.. Die ziet er goed uit!

Hopelijk is jelske inderdaad snel van haar wintervachtje af en doet dat (en het lente/zomerseizoen) haar goed...

SunnyHorse, ik hou wel van de afwisseling. Vind het erg leuk om in de bak vooruitgang te maken maar rij ook heel graag een buitenritje. Ik probeer minimaal 1x per week een buitenrit te maken, heb wekelijks les(sen), rij zelfstandig in de bak, longeer en wandel aan de hand. Ik vind variatie wel belangrijk. Bosrit altijd (muv het uitstappen na de les) in gezelschap, dat vind ik alleen nog niet zo goed gaan. Dan bouwen we beide spanning op terwijl we in gezelschap wel regelmatig aan kop rijden en dat gaat gewoon goed.
Toen er nog oefenwedstrijden waren reed ik deze graag mee. Ik heb ook een beetje last van faalangst dus vind dat persoonlijk niet altijd even ontspannen maar ik ben achteraf wel altijd trots op mn paard dus het geeft zodra het erop zit vaak wel een voldaan gevoel :')

LoveWithJoy: inderdaad kilometers maken, en in mijn geval is dat dus met een buitenrij maatje erbij zodat je goed leert vertrouwen op je paard (en hij/zij op jou) of korte stukjes (na het werken in de bak).

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:14

Lys_PPA schreef:
Mooie Maan.. Die ziet er goed uit!

Hopelijk is jelske inderdaad snel van haar wintervachtje af en doet dat (en het lente/zomerseizoen) haar goed...

SunnyHorse, ik hou wel van de afwisseling. Vind het erg leuk om in de bak vooruitgang te maken maar rij ook heel graag een buitenritje. Ik probeer minimaal 1x per week een buitenrit te maken, heb wekelijks les(sen), rij zelfstandig in de bak, longeer en wandel aan de hand. Ik vind variatie wel belangrijk. Bosrit altijd (muv het uitstappen na de les) in gezelschap, dat vind ik alleen nog niet zo goed gaan. Dan bouwen we beide spanning op terwijl we in gezelschap wel regelmatig aan kop rijden en dat gaat gewoon goed.
Toen er nog oefenwedstrijden waren reed ik deze graag mee. Ik heb ook een beetje last van faalangst dus vind dat persoonlijk niet altijd even ontspannen maar ik ben achteraf wel altijd trots op mn paard dus het geeft zodra het erop zit vaak wel een voldaan gevoel :')

LoveWithJoy: inderdaad kilometers maken, en in mijn geval is dat dus met een buitenrij maatje erbij zodat je goed leert vertrouwen op je paard (en hij/zij op jou) of korte stukjes (na het werken in de bak).


Jaa precies. Ik heb er opzich ook geen haast mee, alleen is ze soms best gevaarlijk. Dan gaat ze aan de kletter en stopt dus pas op stal. Niet echt heel fijn haha _O-

SunnyHorse
Berichten: 1238
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 00:19

Lovewithjoy, dat op de kletterslaan daar houd ik absoluut niet van ook! Even een versnelling, prima, maar daarna gewoon weer terug komen. Jammer dat die paarden daar soms anders over denken. En wat gebeurt er met buiten opstappen?

Als het niet vanzelf makkelijk gaat met die buitenritten is het idd toch veel kilometers maken. Dat is met mijn merrie ook echt het geval. We variëren ook; aan de hand, onder het zadel, in de lange teugels, over slootje springen aan de hand, bij gekke dieren kijken, zigzaggen door een bomen rij. Aan de hand over een boomstam stappen. Tja, eigenlijk van alles om wat te desensibiliseren.

Ze durft nu steeds vaker voorop met buitenrit . Maar toen ik bijv in januari een paar weken niet pad geweest, dan is het toch weer lastiger
De eerste keren. En ik moet ook de route afwisselen, want ik merkte de laatste keer toen ik linksaf wou ipv rechtsaf, dat er ook een error ontstond.

Lys, zeker lekker afwisselend, ik hou daar ook van. Zou je trouwens toch weer het wedstrijd rijden willen oppakken?

Lopkewikjem, gefeliciteerd met de zwangerschap! Hoeveel maanden ben je? Weekje weg is te overzien, dan heeft ie het goed opgepakt.

Alleen ben ik nog niet met haar weggeweest, tot nu toe alleen met ander paard. We gaan wel altijd met trailer op pad. En volgens mij vindt ze het ook machtig mooi maar soms erg onzeker.

Denneboom, gaat weer komen! Wat ga je dan starten?

Janine, wat een plezier hè, al die energie en plezier van zo’n dier op de weide. Kun je gerusten stoel bij zetten om te kijken en te genieten. Met de zon erbij is het overdag trouwens ook warm zat om het mooie zomervelletje te laten zien!

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 07:23

SunnyHorse schreef:
Lovewithjoy, dat op de kletterslaan daar houd ik absoluut niet van ook! Even een versnelling, prima, maar daarna gewoon weer terug komen. Jammer dat die paarden daar soms anders over denken. En wat gebeurt er met buiten opstappen?

Als het niet vanzelf makkelijk gaat met die buitenritten is het idd toch veel kilometers maken. Dat is met mijn merrie ook echt het geval. We variëren ook; aan de hand, onder het zadel, in de lange teugels, over slootje springen aan de hand, bij gekke dieren kijken, zigzaggen door een bomen rij. Aan de hand over een boomstam stappen. Tja, eigenlijk van alles om wat te desensibiliseren.

Ze durft nu steeds vaker voorop met buitenrit . Maar toen ik bijv in januari een paar weken niet pad geweest, dan is het toch weer lastiger
De eerste keren. En ik moet ook de route afwisselen, want ik merkte de laatste keer toen ik linksaf wou ipv rechtsaf, dat er ook een error ontstond.

Lys, zeker lekker afwisselend, ik hou daar ook van. Zou je trouwens toch weer het wedstrijd rijden willen oppakken?

Lopkewikjem, gefeliciteerd met de zwangerschap! Hoeveel maanden ben je? Weekje weg is te overzien, dan heeft ie het goed opgepakt.

Alleen ben ik nog niet met haar weggeweest, tot nu toe alleen met ander paard. We gaan wel altijd met trailer op pad. En volgens mij vindt ze het ook machtig mooi maar soms erg onzeker.

Denneboom, gaat weer komen! Wat ga je dan starten?

Janine, wat een plezier hè, al die energie en plezier van zo’n dier op de weide. Kun je gerusten stoel bij zetten om te kijken en te genieten. Met de zon erbij is het overdag trouwens ook warm zat om het mooie zomervelletje te laten zien!



Ja dat heb ik zelf inderdaad ook. Gek genoeg doet ze dit enkel als ze alleen is. Dan vertrouwd ze niet genoeg op me om de rust te houden als ze schrikt. We gaan als ze terug is daarom maar beginnen met schrik training. Met knallen, dekzeilen enz enz.
Met opstappen is het ook echt een drama. In de bak deed ze dit voorheen ook, alleen daar vertrouwd ze me nu wel weer goed genoeg.
Ze zet het op een draaien en als je je been eindelijk over haar heen zwaait, dan gaat ze aan de kletter. Als ze klem staat steigert ze tot ze letterlijk om valt.

Ik vermoed dat dit door een trauma met het beleren komt. Dit deed ze al toen ik haar kocht. Maar ik wilde dat ze de handel uit ging. Ze was pas net 3 dus ik wilde haar eerst gewoon nog even lekker jong laten zijn. Nu heb ik het in de bak redelijk in de hand. Ik kan prima zonder problemen op het harde (bestrating in de stal) opstappen. Na een aantal figuren rijden stap ik elke 10 minuten af en op. Nu vindt ze dat gelukkig oke en respecteert ze me. Maar buiten is ze zo gespannen dat ze geen oog voor mij heeft. Nu kan ik gelukkig prima mee met iemand anders, dan loopt ze ook relaxed voorop, maar alleen.... ho maar ;(
Dus ik wandel ontzettend vaak. Inderdaad vaak langs de enge dingen. Vorige keer kon ik haar naast een wel is waar stilstaande hoogwerker laten staan. Maar ze deed het wel. Dus ik heb er vertrouwen in, alleen wil ik haar bolletje rust geven.

Dennenboom

Berichten: 698
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:06

Sunny Horze: Deze merrie heeft nog geen wedstrijden gelopen. Is nog een jong paard. Heb haar laten insemineren dus denk of binnen seizoen dit jaar of volgend jaar na het veulen (als ze drachtig wordt) dat ik haar ga starten. Eerst lekker doorrijden en lekker mee naar vreemd terrein vrij rijden enzo :D

lobkewikjem

Berichten: 258
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:04

Zo trots! Vandaag voor het eerst achter mijn eigen 3 jarige gezeten.

Dit was zijn 4e keer voor de wagen en de 1e keer op dit terrein. Zo fijn hoe relaxt hij is.

Afbeelding

Op'e wyn fan juster kist joed net syle.

boemel

Berichten: 8341
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:09

lobkewikjem schreef:
Zo trots! Vandaag voor het eerst achter mijn eigen 3 jarige gezeten.

Dit was zijn 4e keer voor de wagen en de 1e keer op dit terrein. Zo fijn hoe relaxt hij is.

[ [url=m/09uQjs.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gaaf!

M1+10

Janinevv

Berichten: 13229
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:12

Gaaf zeg!

[o]

SunnyHorse
Berichten: 1238
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:55

Zeker gaaf! En heel erg braaf.

Rodevlinder

Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:43

Wat heerlijk zeg Lobkewikjem

Even een egoïstische post:
Ik heb Emma inmiddels 3 keer gereden.
1 keer als startpunt zonder metacam, liep stukken beter dan 7 weken daarvoor maar met aandraven wel tegen de hand komen en soms een bok, als ze eenmaal loopt dan gaat het prima.
Toen aan de metacam gezet (flinke dosis ook) en na een aantal dagen weer gereden: geen verschil als zonder metacam.
Vervolgens weer gaan afbouwen en heb ik een andere instructrice gevraagd om mee te kijken dus dat hebben wij gisteren gedaan, zij heeft mij les gegeven en heel eerlijk; Emma heeft nog nooit zo goed gelopen.
Ze heeft een slappe achterhand, is wat overbouwd en vind nageven heel lastig. Nu wilde haar achterhand veel meer meekomen met de rest en viel ze minder uit elkaar en heeft ze veel stukken nagegeven.
Dat is echt heel positief!
Bloeduitslagen waren verder ook goed, ze heeft wel wormen dus daarvoor heb ik nu een kuurtje gekregen.
Ik merk wel dat sinds ik haar bijvoer en ze minder verhaard, ze meer energie heeft en begint aan te komen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers