PRE/Lusitano prijs kwaliteit verhouding

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

PRE/Lusitano prijs kwaliteit verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-20 19:16

Heyy bokkers,

Ik zit al een tijdje te kijken naar PRE's, puur uit nieuwschierigheid, want er komt nog lang geen paard. Maar na het lezen van zoveel horror scenario's haak ik eigenlijk een beetje af. Ik krijg het gevoel dat je als gemiddelde ruiter die opzoek is naar een 1e eigen paard, zonder connecties, je hier niet aan wil beginnen als je een normaal 'goed paard' wilt hebben.

Ik geloof trouwens echt dat er wel goede pre's zijn, maar dat er helaas nog veel meer slechte pre's... Ik wil absoluut niet negatief overkomen over het ras, want ik vind ze zelf juist heel leuk. Maar ben ook benieuwd naar andere opties.

Nu lees ik wel positievere ervaringen met het kopen van Lusitanos. Ze beginnen alleen wel in een hogere prijsklasse dan PRE's, maar dat lijkt mij juist een goed teken?

Ik heb het gevoel dat ik (bij wijs van spreken) voor 15.000 'beter' een Lusitano dan een PRE kan kopen als ik een (redelijke garantie op) een gezond paard wil met een goede bouw.

Maar wie weet zit ik helemaal fout :) Ik ben daarom erg benieuwd naar wat jullie ervaringen in zijn! Voordat ik de PRE's of een iberisch ras in het algemeen helemaal opgeef.


tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-20 19:44

Lusitana schreef:
Ik weet niet waar je naar Lusitanos kijkt, maar ze beginnen echt niet bij hogere prijzen. Het ligt er natuurlijk wel erg aan waar je koopt.specifieke Lusitano stallen willen natuurlijk winst maken en dat drijft de prijs op. Bekende fokkers vragen ook meer dan de gewone.

Ik ben er ook van overtuigd dat het veel moeilijker is een goede PRE te vinden voor een schappelijke prijs dan een Lusitano. en dat komt omdat de Spanjaarden lang op schoonheid gefokt hebben en de Portugezen altijd op bruikbaarheid (reden waarom Lusitanos erg kunnen verschillen van uiterlijk).
Spaanse wedstrijdruiters kopen dan ook vaak Lusitanos en als je kijkt naar de beste presterende paarden in Spanje, zul je zien dat het Lusitanos zijn.
Andersom is men hier(in Portugal) niet gek op Spanjaarden. dat heeft mijn kijk natuurlijk wel beïnvloed, moet ik er eerlijk bij zeggen.

Omdat de buitenlanders nu ook de Lusitano hebben ontdekt, zijn de prijzen wel omhoog gegaan, moet ik zeggen. Een paard dat voorheen voor 4.000 wegging is nu het dubbele waard.
Maar voor rond de tienduizend heb je nog een ruime keuze aan nette paarden. Zeker als je buiten de grote fokkers om kijkt.


Ik heb je naam vaker langs zien komen toen ik aan het rondlezen was op bokt, dus ben best blij dat je reageert.

Ik kijk rond op e-horses en op specifieke websites van fokkers en handelstallen. Ik zie af en toe pre's voor een prikke weg gaan, maar ik zie dit niet bij lusitanos. Kan ook zijn dat de kleine goedkope stallen beter online te vinden zijn voor de pre's dan de lusitanos. En omdat het aanbod pre simpelweg groter is?

Dat lusitanos, zoals jij zeg, beter presteren heb ik ook voorbij zien komen. Dat ze gefokt zijn voor hun werk en niet het uiterlijk, dit trekt mij heel erg. Kleur, manen,rechte kop, knie actie zijn allemaal dingen waar ik niet naar kijk. Hier wil ik ook eigenlijk nieteens voor betalen. Ik wil een gezond paard met een goede bouw die breed ingezet kan worden. Daar wil ik geld insteken zegmaar.

Wil ook echt eerst wat ervaring en kennis opdoen voordat ik echt ga kijken.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-20 21:15

Castellon schreef:
Oh, als laatste: wat de prijs enorm opdrijft is stokmaat. Als jij happy bent met een dier rond de 1.60 m. ga je heel veel meer voor je geld kunnen krijgen dan als je zoekt naar 1.65+.


Bedankt voor je reactie.

Ik denk inderdaad dat mijn enige harde eis (buiten gezond en goede bouw, wat ik eigenlijk vanzelfsprekend vind) een grote stokmaat is. 1.65 of meer. Beter gezegd... gewoon een paard dat niet te klein is voor mijn eigen bouw en lengte. Ik ben zelf 1.78 en slank gebouwt, heb vooral lengte in de benen. Als dit met 1.60 werkt is het ook goed. Vrienden en familileden van mij die wat met paarden hebben zijn allemaal zelfs nog langer dan ik. Dus dat er meer geld in gaat zitten vanwege de stokmaat ben ik me van bewust, ik betaal dan wel liever wat meer en wacht wat langer op het juiste paard dan dat ik met een groot paard zit die niet goed gebouwt is. Over hoeveel meer gaat het dan eigenlijk?

Of ik moet me er bij neerleggen dat iberische rassen en lange mensen gewoon niet samen gaan :+

Verder zoek ik echt een recreatiepaard :)

Nu ben ik benieuwd, welke van de twee rassen heeft een grotere stokmaat of vaker uitschieters omhoog?


Castellon schreef:
Ik woon in Spanje en heb twee PRE's.

En ja, er is een hoop 'rotzooi' te verkrijgen, maar dat zit 'm ook wel in de prijsklasse vaak. Voor heel weinig geld scheelt er wat aan of is iets onbekend.
Ik denk dat het soms ook een 'cultuurverschil' is waar paard zelf niet altijd wat aan kan doen. Het rijden en de manier van omgang is hier zó anders dan in NL... ik denk echt dat dat, eenmaal in NL, vaak voor communicatieproblemen zorgt waarbij het paard uiteindelijk een stempeltje krijgt. Zonde!


Dit vind ik wel interessant. Heb je voorbeelden van die cultuurverschillen? Ik ben al heel mijn leven manege ruiter geweest en heb af en toe paarden geleast. Nooit problemen of angst gehad in de omgang met paarden, maar een eigen paard is natuurlijk iets anders. Wat ik nu doe is eigenlijk het paard dat voor me staat behandelen op een manier die voor dat paard werkt, ik heb niet echt 1 manier van met paarden omgaan. Ik heb om deze reden vaak moeite met instructie omdat zij vaak echt 1 methode volgen waar ze niet van afwijken. Maarja, ik begrijp ook dat als het paard ee komt ik toch echt een instructeur moet gaan vinden die me kan begeleiden in het begin. Daarna hoop ik wat meer mijn eigen weg te gaan.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-20 23:41

Nu ben ik wel benieuwd of mensen een schatting kunnen maken hoeveel een Lusitano zou kunnen kosten die voldoet aan deze eisen:
- 3 - 12 jaar oud
- Kleur maakt niet uit
- Basisgangen, verder nog niks
- Juiste bouw en gezond
- 1.65cm of meer

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-20 17:15

Lusitana schreef:
Dat denk ik ook. Hier heb je een veel groter aanbod.

Betreffende prijzen: tussen de 4.000 en 40.000, afhankelijk bij welke fokker/particulier je gaat kijken... ;)

Maar onder en rond de tienduizend heb je echt een ruime keuze hier, hoewel groter dan 1.65m wel een obstakel kan zijn.
Ik weet niet waarom je persee zo´n grote zoekt, maar houd er rekening mee dat de gemiddelde Lusitano best breed is en lange ruiterbenen op zich geen bezwaar is.

Wil je er een met papieren of zonder, wil je er mee gaan fokken, zoek je algoedgekeurd , al of niet met hoge punten, zoek je bepaalde lijnen, dat zijn dingen die meetellen betreffende prijsbepaling.


Wel papieren, de rest niet zo belangrijk. Zolang de bouw maar niet problematisch is.

Wat betreft de grootte van het paard. Een aankoop als een paard doe ik maar eens in de tig jaar in mijn leven en het is een mega investering/uitgave. Om die reden wil ik dus wel echt mijn best doen om 'het paard' te vinden die ik wil. Absoluut geen klein paard, het trekt me simpelweg niet. Daarnaast ben ik zelf ook lang. Ik denk wel dat het een kwestie van uitproberen is, maar ik schat zelf in dat 1.65 een mooie stokmaat is en alles eronder een twijfelgeval is. Het paard moet dan wel idd barok gebouwt zijn.

Ik zou er niet mee willen fokken. Gewoon een gezond veelzijdig recreatiepaard met het karakter van de Lusitano/Pre :) Leeftijd en opleiding is niet zo heel belangrijk al wil ik het paard wel beleert hebben.

Ik zal zeker uit Portugal halen. De keuze hier is gewoon te klein.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-20 18:02

tuija_r schreef:
Heb je toevallig lipizzaners overwogen? Je ziet ze niet vaak op Marktplaats omdat ze worden vaak van liefhebber naar de andere verkocht. Veelzijdige paarden met een koel karakter en kerngezond! :j


Als ik er een zie die aan mijn eisen voldoet, géén probleem :) Ik hoor/zie alleen niet veel van ze dus ga er vanuit dat ze duur en moeilijk te vinden zijn. Helemaal een die een mooie maat heeft en een goede bouw.

Wat ik trouwens ook belangrijk vind is dat het paard redelijk bombproof en zelfverzekerd is. Maar dat is ook waarom ik bij iberische rassen kijk en dat schijnt rastypisch te zijn. Dus ik vermoed dat dat niet een zware eis is.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-20 18:32

Earth schreef:
Even over de lengte, ik ben zelf ook jouw lengte en ik pas prima op een lusitano van onder de 1.65 mtr. Sterker nog, ik heb een pre gereden van nog geen 1.50 mtr en daar paste ik ook prima op, omdat ze wat ronder gebouwd zijn. Dus ik zou je niet blindstaren op hoogte. Ik vind het juist heerlijk, de wat kleinere maat. Niet zoveel paard :P Ik wil neit anders meer.


Ik vind het juist heerlijk, de grote maat :o Hoe groter hoe beter als t aan mij ligt ;) Heb ook echt niks met pony's of kleine honden. Het is puur persoonlijke voorkeur, mijn droompaard is groot en breed. Ik denk dat 1.65 op zijn minst echt wel moet lukken met mijn eisen. En zo niet, dan kijk of spaar ik verder.

Als ik de mogelijkheid om te kiezen, waarom niet :D Tis tenslotte ieder zijn eigen keus.

Heb je zelf ook een pre of lusitano?

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-20 22:51

Lusitana schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat je hét paard laat staan omdat het bv 1.62 is en niet 1.65m ;)
Benen die een centimer of wat langer of een schoft een beetje hoger zijn maken geen ander paard.
Maar er zijn ook Lusitanos van over de 1.70m hoor. Het is niet dat er geen grote zijn, zeker de latere generaties worden steeds groter omdat ze het gewoon beter hebben, maar er zijn meer kleinere.


Haha nee ik denk dat dat idd niet gaat gebeuren! Maar ik ben wel iemand die meer mijn brein dan mijn hart volgt. Dus ik ga niet bij voorbaat 'toch'steeds verder buiten mijn eisen kijken om vervolgens verliefd te raken op een paard dat ik eigenlijk niet wilde. Als er keuze is binnen mijn eisen dan kijk ik liever niet verder als het niet nodig is :')

Grappig voorbeeld hiervan: Ik heb voor mijn huidige (rescue) hond ook echt harde eisen gesteld en daarbuiten gewoon nieteens gekeken. Hij moet absoluut niet trekken, hij moet niet ouder zijn dan 5 en hij moet geen angsten/traumas hebben en ik wol geen vrouwtje. Waarom geen vrouwtje? Geen idee eigenlijk, ttekt me gewoon niet. Waarom niet ouder dan 5? Tja, ik wil een hond die nog een tijdje fit is en ik betreur het om vroeg afscheid te moeten nemen. Ja er kwamen heel veel leuke honden voorbij die niet volledig aan de eisen voldeden, maar genoeg die dat wel deden. Heb dus op een hele logische manier dus eigenlijk mijn hond uitgekozen en hem pas ontmoet toen hij al van ons was en naar NL kwam. Geen klik in het begin, niks geen liefde op t eerste gezicht. De band kwam er pas na een jaar en is nu heel sterk. Geweldige hond, precies wat ik wil, superblij mee Heeft zeker 4 jaar geduurd van het idee hond tot het hebben van een hond.

Grappig trouwens om te zien hoe moeilijk de zwarte honden weggingen. De asielen zaten overvol met ze, terwijl zwart echt niet persée de meest voorkomende kleur in het ras is. Mensen durven dan denk ik toch niet toe te geven dat ze een leuke kleur willen, want je hoorde iedereen maar over hoe jammer het is dat die zwarte achterblijven. Die van ons is dus zwart _O- Zo zie je maar dat iedereen wel een eigenwijze eis heeft.

Andere mensen gaan weer meer op hun gevoel af en zijn bereid best ver buiten hun eisen te gaan. Ook goed, iedereen is toch anders.

Neejoh een paar cm verschil daar gaat het niet om. Maar ik moet uiteindelijk toch iets van een richtlijn aangeven anders word het voor mij ook ingewikkeld haha := . Ik wil gewoon een 'groot paard' is vaag. Net als dat ik ook met leeftijden ergens een grens moet aangeven, 1 jaar er boven of eronder is niet iets waar ik van wakker blijf.

1.70 Wauw dat lijkt me echt een plaatje als ze ook nog eens barok zijn _/-\o_ Dan hoop ik wel dat de conformatie nog goed is, ik heb wel eens gelezen dat als ze te groot worden ze gauw verkeerd gebouwt zijn.
Laatst bijgewerkt door tempura op 04-10-20 23:06, in het totaal 3 keer bewerkt

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-20 23:21

Earth schreef:
Ik rijd nu een lusi die is niet van mij, maar zie is wel precies het type paard wat ik zou kopen.
Ik dacht dat je bang was dat het qua lengte niet zou passen, maar als je dat gewoon mooier of fijner vindt moet je dat gewoon doen natuurlijk :)


Hey wat leuk zeg! Super dat je op andermans paard hebt ervaren wat je zelf zoekt, lijkt me best verhelderend. Ben je zelf ook opzoek met specifieke eisen? Ik heb er zelf nog nooit een in het echt gezien of gereden, alleen PRE's.

Ja natuurlijk moet dat kunnen, je betaald er immers een hoop voor in geld en tijd! ;)

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 00:22

Lavitabella schreef:
Ik ben op dit moment wel al actief aan het zoeken naar een PRE, Lusitano of Lipizzaner. Ik merk voor mezelf dat het best lastig is voor mijn budget. Dat komt mede ook door mijn eisen zelf hoor. Ik wil een gezond en braaf paard en daar gaat de prijs ook al door omhoog.

Handelsstallen durf ik zelf niet te gaan kijken terwijl ik daar misschien wel makkelijker zal slagen. Ik vind prijs/kwaliteit ook altijd een erg lastige. Ik lees dus even met je mee :D


Ik snap wat je bedoelt... Mijn grootste angst is een miskoop. Kijk een paard kopen dat na een halfjaar een val maakt en kreupel word kan ook gebeuren, maar dat is onvermijdbaar en beter te accepteren dan dat je in alle vertrouwen een paard koopt die nadehand verborgen gebreken had. Dat had dan nog voorkomen kunnen worden had de koper meer inzicht gehad in de markt en het koop proces. Ik heb die inzicht niet, dus zou ook nu echt niks durven te kopen.

Heb geen flauw idee waar je echt op moet letten als je tegenover een verkoper staat. Wat zijn de red flags en wat zijn bekende goede/slechte stallen. Wat zijn verkooptrucjes en wat is de waarheid. Etc. etc. Daarom zit ik op bokt, waar mensen over heel het land dit al gedaan hebben en mensen met echt verstand hiervan.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 17:47

Lusitana schreef:
Gezond en braaf is toch wel de eerste eis voor een NORMAAL paard? Waarom zou dat moeilijk te vinden zijn? Ik ben eerlijk gezegd hier in Portugal maar heel weinig onbrave paarden tegengekomen of die wat mankeren dat ze onbruikbaar maakt.
Zeker als je voor een goedgekeurde Lusitano gaat, want anders komen ze er gewoon niet door, hoor.
Ze fokken niet met crap, want bruikbaarheid staat voorop en karakter is heel belangrijk.
Daarbij zijn ze van inborst nogal moedig en niet zo van het vluchten of bokken. Ze willen eerder doodmaken waar ze bang voor zijn.
Ze willen zich wel eens verheffen als ze strak ingehouden worden, maar dat is gewoon een ruiterfout.
Hier rijden kinderen gewoon op hengsten,ook op maneges in lessen, dus dat zegt wel genoeg lijkt mij.

Ik koop zelf gewoon oude paarden die hun leven lang hard gewerkt hebben en die zijn gewoon nog goed. Ze groeien dan gewoonlijk ook op op grote, niet vlakke, landerijen met wilde grassen en kruiden waardoor het gestel goed kan harden.
Werkende paarden van over de 20, en 25 zelfs, is vrij normaal hier.

Een paard van groter dan 1.70m zal vaak gewoon lange benen hebben, maar er zijn er zeker die gewoon een barok uiterlijk hebben. Als je tijd hebt om te zoken, helpt dat natuurlijk.

En ja, ik begrijp zo´n eisen lijstje wel. Je moet een richtlijn hebben en het is de moeite waard om met je verstand in de weer te gaan. Ik heb zelf ook niks met gaan voor een "klik". Dat komt vanzelf en anders maar niet. Het is niet zo dat ik niet met een paard kan werken waar ik geen klik mee heb.
Dat wil niet zeggen dat het niet spontaan kan gebeuren als ik een paard zie of dat het niet kan groeien.
Maar over het algemeen is er altijd wel een dingetje waar men moet compenseren als het verder het ideale paard is. Vaak gaat het dan om kleur of geslacht, soms leeftijd.

Overgens groeien veel Lusitanos nog flink na hun derde. Ze wassen ook nog in de breedte uit, reden waarom hengst vaak na hun zesde pas aangeboden worden voor stamboekopname.
Als je voor een jong paard gaat, is dat iets om rekening mee te houden.


Ben het helemaal met je eens en toen ik dit las werd het voor mij steeds meer duidelijk dat ik voor de Lusitano wil gaan.

Ik denk dat ik dan toch voor een goedgekeurde hengst ga mocht dit lukken binnen mijn budget en, zoals ik eerder zei, anders spaar ik verder of wacht ik wat langer.

Ik ga er eigenlijk ook een beetje vanuit dat de Lusitano's wel voldoen aan het karakter die bij het ras hoort. Mocht ik er toch een tegenkomen die echt tegenvalt qua karakter, maar verder goed is, dan laat ik die toch staan. Want het karakter is een van de redenen waarom het ras me trekt.

Fijn om te horen dat ze toch ook wel in grotere maten te vinden zijn én barok. Vind ik wel de moeite waard om naar te kijken.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 18:28

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb inmiddels al 10 jaar Pre’s en importeer ze zelf hij betrouwbare fokkers. Ik heb gelukkig ook maar heel weinig ongezonde paarden gehad. Alleen wat ik hier in NL kocht was niet goed. Helaas kende ik die handelaar toen niet. (Veranderde continu van naam)
Ook ik heb Lusitano’s gehad maar vind die toch wel degelijk anders dan de Pre ook al is de oorsprong aardig het zelfde. Ze zijn uiteindelijk wel echt anders gaan fokken.
Ik vind persoonlijk de Pre leuker en socialer. De lusitano’s die ik had vond ik meer gesloten, moeilijker te doorgronden en sneller geagiteerd.
Een pre vind ik grappiger, socialer knuffeliger en qua uiterlijk aansprekender. Lusitano’s hebben vaak een convex hoofd en daar houd ik echt niet van.
Pre’s zijn wakker maar moeten wel altijd bij je blijven. Ze blijven ook niet doorzeuren in een hoek, eenmaal goed is goed is mijn ervaring. Ook mijn merries zijn allemaal super lief en sociaal zonder echt merrie gedrag. Ik heb nu een hengstveulen te koop die maat beweging karakter en uiterlijk mee heeft. En het is schandalig wat mensen erop bieden. Grote pre’s zijn er nog niet veel, maar worden nu echt wel veel meer gefokt! Dus ze komen eraan de grotere generatie. Al vind ik tussen 1.60 en 1.65 meer dan prima.


Leuk dat je je ervaring deelt met Lusitano's en pre's! Toch heb ik het gevoel dat mijn match bij de Lusitano's zit :D Ik hoef niet persée en paard met een uitgesproken leuk karakter, zolang het dier braaf is en geen streken heeft ben ik blij om het te leren kennen een een band te scheppen.

Ik vind paarden met een convex profiel juist echt het allermooist! Hoor vaker dat mensen het niet mooi vinden, maar als ik mocht kiezen dan neem ik er een met een ramsneus.

Heb trouwens ook gelezen dat paarden die 1 effen kleur hebben, zonder aftekeningen, duurder zijn dan met. Klopt dit?

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-20 21:53

Elisa2 schreef:
TS: heb je wel ervaring met het rijden van iberische paarden? Het zijn prachtige paarden maar voor veel mensen niet geschikt omdat ze sensibel zijn en enorm spiegelen. Met alleen manege ervaring zou ik ze nooit aanraden als eerste paard.


Nee, ik zou ook niet weten hoe ik als manegeruiter die ervaring op moet doen. Ik heb toevallig op dit moment erg veel moeite om een lease/verzorgpaard te vinden om meer ervaring op te doen (weinig aanbod, slechte paardenwelzijn, belachelijk duur, teveel eisen etc. Is echt een probleem van deze regio hoor). Als ik hier de eis iberisch paard bovenop gooi is er helaas niks te vinden! Ik kan eventueel wel bij Ypenburg kijken of ik een paar paarden zou kunnen rijden maar ik denk dat ik daar nooit zoveel ervaring op zou kunnen doen als gewoon het hebben van een iberisch paard. Ik ga er goed voorbereid in en koop echt niet zomaar een paard. Ik hoop in Portugal zelf ook eerst een hoop uitgeprobeerd te hebben voordat ik een beslissing neem...

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-20 10:45

Elisa2 schreef:
Lijkt me heel verstandig om er in ieder geval eerst een aantal te rijden. Het is vergelijkbaar met manegepaard (Ford Ka) naar Formule 1 wagen. En er zijn zeer veel ervaren paarden mensen die niet met het type paard overwegen kunnen vanwege het sensible zeer sterk spiegelende karakter.


Leuke vergelijking :)! Wat ik kan doen is een paar privelessen op PRE's uit spanje regelen bij een manege in de buurt, die bieden dat aan. Heb daar een paar jaar geleden op een PRE gereden, maar ik kan me niet echt specifiek meer herrineren dat dat paard zo anders was. Ik vind dat manegepaarden sowiezo allemaal mega verschillen van elkaar, ook qua opleiding... dus had er toen waarschijnlijk ook niet echt bij stilgestaan. Wist toen ook helemaal niet veel over PRE's to be honest.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Re: PRE/Lusitano prijs kwaliteit verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-20 19:51

Nou ik heb een privéles geboekt :) Ben suuuper benieuwd! Ik heb nog alle tijd dus als de 1e bevalt dan boek ik er meer.

Ik rijd zelf sinds een jaar ook al veel bewuster. Dit komt aan de ene kant omdat ik echt naar een top manege ben gegaan met super instructie (helaas wel erg duur, maar ik vond het echt nodig want ik kwam gewoon niet verder bij de andere maneges) en aan de andere kant omdat ik nu realizeer dat ik op een 'dier' zit. Een dier waar elke dag een andere ruiter op zit waarvan iedereen iets anders tegen het paard zegt en t paard moet het maar begrijpen, zo niet dan word het afgedwongen en begrijpt het paard het nog steeds niet. Als ik netjes de hoeken door wil en dit gaa niet goed dan ga ik niet in 1 les dit aan het paard 'leren'. Dat kan niet. Ik moet over een periode van meerdere lessen leren hoe IK kan leren het juiste signaal te geven. Scheelt ook als je op 1 vast paard rijd.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-20 02:02

Erg leuke les gehad op een kleine PRE uit Spanje van 3 jaar. (Net ingereden. Best jong volgens mij? Maar dat terwegen...)

Het was echt een puppy; Zo knuffelig en mensgericht, maar ook heel erg huppelig en geinteresseerd in de omgeving. Echt een blij ei. Tijdens het rijden merkte je wel dat het paard echt nog jong was (werd verteld hier rekening mee te houden), dus het was voor mij een beetje moeilijk inschatten wat nou 'pre' was of wat gewoon 'jong' was.

Nou qua rijden:

Ik merkte dat hij veel sturing nodig had, continu, anders wandelt hij zelf uit het niets rechtstreeks de andere kant op of loopt letterlijk tegen de muur aan :') Echt heel wiebelig! Als je m op de hoefslag wil moet je hem ook rijden op de hoefslag.

Ik zat goed stil in balans en was licht in de teugels. Kon het paard ook heel fijn terug krijgen op mijn zit en kon goed ontspannen. Qua sturen ging het wat minder, geen idee waarom eigenlijk. Voelde soms net alsof ik 'andersom' moest sturen met de teugels voor het gewenste effect. Kan zijn dat ik het altijd al een beetje verkeerd deed en de paarden het mij vergeeften of dat dit paard gewoon nog vreemd stuurt.

Verder was het paard heel kijkerig (nieuwschierig, geen angst) en gingen zijn oren alle kanten op. Waardoor ik mezelf soms betrapte om mee te kijken :))

Uiteindelijk heb ik de andere paarden ook snel bekeken en ze waren allemaal mensgericht en waarderen de aandacht die ze krijgen. Ook met het aansingelen gaf het paard waar ik op reed geen kik, wat ik toch wel gewend ben van alle manegepaarden.

Al met al leuk, en merkte niks vervelends op verder.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-20 14:38

Kinke schreef:
3 jaar is inderdaad wel jong. En dat het dan een puppy is heb je gemerkt. Wiebelig en veel sturing nodig is dan heel logisch. Hij had waarschijnlijk ook geen idee wat de bedoeling was. Ik heb natuurlijk geen idee hoe je stuurt maar bij zo'n gevoelig dier zal je heel weinig hoeven doen denk ik. Vaak heeft kijken naar waar je naartoe wilt en de hals de ruimte geven om te buigen al een groot effect.


Ja inderdaad. Kan echt moeilijk zeggen of deze ervaring mij goed heeft laten zien hoe het is om op een pre/lusitano te rijden. Ookal was het wel heel erg leuk en fijn.

Ik had nog gevraagd of de andere PRE paarden ook te rijden zijn, eventueel met lease, maar dat kon niet. Snap ik verder wel hoor, het is alleen jammer dat ik zo weinig ervaring op kan doen met dit type paard. Ik ben op dit moment ook op zoek naar een leasepaard in de buurt en dat is al moeilijk genoeg... laat staan met de eis pre/lusitano.

Sturen was echt vreemd, maar het was een les van een halfuur op een jong paard, dus ik ga daar niet teveel over inzitten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k en 27 bezoekers