[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, Ymor, Melissa0304, RianneH, Neonlight

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:48

ThornForest schreef:
Dat zijn zeker mooie punten Jinthe, gefeliciteerd.

Boemel, snap dat het kriebelt. Vooral omdat je de ervaring al hebt zo in je onderschrift te lezen en als je dan ook nog een paard hebt dat wel fijn loopt dan krijg je er toch wel zin in. :D Vind t zelf altijd zo’n gedoe. :')

Heb vandaag weer wat foto’s gemaakt van Nanneman. Boefje.
[ [url=m/REehMX.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1EJSsn.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/B4HULm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PPALdg.png]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuk dier. En die wollige oortjes zo lief naar voren <3

Ha ha, ja het is ook best een gedoe. Dat vond ik vroeger met mn KWPN-er al en denk niet dat een Fries minder werk is.
Bovendien staat ze 35km van huis.

Ik reed ook nooit zoveel wedstrijden hoor.
Keertje of 10 per jaar. Maar, als je de oefeningen in je klasse goed beheerst is dat op zich prima.
Ik ga met 10 winstpunten ook gewoon over naar de volgende klasse.
Oefenen kan "thuis" ook prima.

Alleen over het M1 heb ik lang gedaan. Mijn vorige paard had tussen de oren dat er op de X halt gehouden moest worden. Punt! Aangezien ik geen zweep meer mocht in de proef, moest ik helaas over op een wielspoor,puur om hem die X over te krijgen. En dat ging niet van harte! Hij remde, bokte en galopeerde op de plek. Dat koste me akelig veel punten :D

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:46

Jinthe1 schreef:
Whahaha, sorry Boemel, niet fijn voor jou maar wel een geweldig karakter dat paard hahaha

En wat een schattige foto's van Nanne, zeker de eerste! <3

Ik heb zojuist nog een tweetal B proefjes ingeschreven in Oktober en op 1 november de overstap naar de L1. Ik heb geeeen idee hoe ze zich gaat gedragen in een vreemde rijbak en vanaf 1 oktober zitten we natuurlijk in het indoorseizoen. Liever nog een paar keer B dus :D

Ja, hij was erg leuk en erg vermoeiend ;) A-C lijn was er om te wijken. Oh .. toch niet wijken? Dan bedoel je vast halthouden op X?

Paard compleet in de ankers en woest dat ie niet mocht staan. Dus uit gif behoorlijk kriebelig op mn been.

Kon uit gif prachtig zijwaarts over de dressuurring springen en ook weer prachtig snel terugspringen. Of even mooi van zich afmeppen uit frustratie.

Oh ja, het woordje "galop" was voor de voorlezer heel lang het verboden woord, want anders zat hij op een totaal verkeerde plek al in galop.

Wedstrijdspanning? Ach met een beetje pech was hij 15 minuten voor je de ring in moest uitgebokt en kon ik met trillende knietjes opstappen in de hoop dat ie niet weer begon.

Hij was bloedmooi, imponerend en ook best lief en grappig, maar doe mij maar gewoon een ijverige Fries met een nuchter karakter. Ik vind het een hele verademing.

En nu ik Diekke steeds fijner over de rug kan rijden, zit ze ook nog eens Fantastisch :D

M1+10

boemel

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:44

Jeetje, dat is wel een hoop in 1x.

Hopelijk slaag je op alle 3 de vlakken snel!

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:32

ynekes schreef:
Oh wat vervelend Zonnebloem. Alles in een keer moeten regelen valt niet mee..

Thornforest. Nanne is echt stoer. Ons veulen is nu ook ongeveer 4.5 maand. Ook ontzettend lief en mensgericht, maar die is nu ook wat brutaal, uitdagend en bijterig. Zal vast bij de leeftijd horen.[ [url=m/z65gED.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze maakt ons echt heel vaak ah lachen.

Wat een lief koppie!

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:01

xXutopiaXx schreef:
Zo! Even het topic uit het oog verloren en gelijk pagina's om bij te lezen!! :):) Wat vooral is blijven hangen is brave Floris!! En een mooie oortjesfoto van Lys, en héél veel knappe (gezonde <3 ) veulentjes <3 <3

Afgelopen dinsdag wezen zwemmen met Tamme en daarna nog wat mooie foto's gemaakt met de ondergaande zon.. alleen door een iets te hoog ingestelde ISO wel wat korrelige foto's :') Maakt Tamme gelukkig niet minder mooi <3 :D :+: Wat ben ik toch gek op die knol....

[ [url=m/mHxFud.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0SPv0o.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TEqU6X.jpg]Afbeelding[/url] ]

Door z'n koliekaanval (en bloedworm... :roll: ) is hij zoveel bespiering kwijt... z'n nek is gewoon zeker 10cm geslonken ;( Met z'n miezerige maantjes :') <3

En FB! Leuk!! Ik wil jullie ook als vriendjes!! :D :):) Wil je een pb sturen met je naam? Als je ook vriendje wil worden natuurlijk _O- Vind het leuk om jullie te volgen :D

10cm geslonken?wow ik vind m nu al zoveel nek hebben. Knap dier! En hij komt vast snel weer on oude conditie.

En de iso ruis valt op mn telefoon niet op hoor. ;-)

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 06:44

kusvoorjou schreef:
Ja zonnebloem! Floris staat weer thuis. Hij heeft er 2,5 week gestaan. Ik heb vandaag voor het eerst thuis gereden met hulp van me instructrice. Hij was heel braaf. Eerste paar keren rechts ‘af’ vond hij spannend. Maar al snel ontspanden wij beide en ging het super goed! Ik heb het filmpje op YouTube gezet, voor de geintresseerden! https://youtu.be/m8MjIxAD6yU

Dat ziet er al heel netjes uit! Ijverig dier zo te zien.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 21:16

Wat schrikken Ynekes! Hopelijk komt ie niet meer los.

Kusvoorjou, wat fijn dat het zo goed gaat!

ThornForest stoer beestje in de opfok. Hij is leuk!

Qua deken.. ik heb 0 gram erop liggen. Deken is net nieuw (Master), maar Diekke heeft m goed getest... rollen, bokken en galoperen :D. Test doorstaan!

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 23:12

Absolem schreef:
Die van mij staat gewoon zonder. Hij heeft al best een dikke vacht. Compact maar wel dik al.

Ik ga ook geen deken op doen. Hij heeft genoeg reserves. Beetje afharden van de winter zal 'm goed doen.

Mijn geblesseerde merrie krijgt ook geen deken,maar Diekke rij ik volop en die houd ik graag kort in haar vacht.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:24

Wat goed! Fijn zo'n braaf paard!

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 05:32

Appaloosa9 schreef:
Kunnen jullie mij helpen, het weiland seizoen is afgelopen en helaas komen ze dan niet veel naar buiten hooguit 2 uurtjes in de paddock (ook doet ze in de paddock werkelijk niks, staat met een ander paard en dan gewoon in een hoekje te niksen het is dus niet zo dat mevrouw ook lekker haar benen gaat strekken) maar ik merk dat Ali nu dus toch weer meer energie krijgt. Ik geef haar al sinds maart een schepje magnesium omdat ze erg schrikachtig was in het begin, toen dacht ik dat het voornamelijk kwam doordat alles nieuw was maar nu begint het toch weer.
Tijdens het rijden gaat ze toch weer spoken zien of doen alsof want er is niets, terwijl ik haar straks ook nog in het donker moet rijden.
Verhuizen is eigenlijk niet echt een optie voor mij, zeggen jullie meer magnesium geven of een ander supplement of nog minder voer. Ik ben in het voorjaar al overgegaan van pavo allsports naar pavo condition en daar krijgt ze 3x per dag een bodempje van.

2 uur per dag naar buiten is erg weinig en het is niet gek dat je paard teveel energie heeft en niet ontspannen is.

Let op dat je niet te weinig voert. 2kg brok is nodig om alle benodigde vitaminen en mineralen te krijgen. Wil je dat niet, dan kan je beter over gaan op een balancer.

Mijn paarden krijgen Pavo Vital en doen het daar prima op. Daar voer je slechts 100gram op een dag van.

Je paard heeft behoefte aan meer beweging. Zolang die dat niet krijgt, vrees ik voor je dat er niet veel veranderd qua gedrag.

Ik zou iig even longeren voor je gaat rijden. En de dagen dat je niet rijdt, wel beweging geven in de vorm van wandelen, grondwerk, losgooien.

Met rijden veel schakelen en veel figuren rijden. Zorg dat de focus bij jou ligt.
Bijvoorbeeld 4 passen stap, 8 passen draf, 4 passen stap, etc.

Voltes sluiten en openen. Door S van hand veranderen, rijd ook eens vierkanten. Etc

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 05:35

Janinevv schreef:
Pff Jelske staat met wratten aan haar mond en vanavond had ze koorts ook weer een nieuwe wond aan haar knie. Ben er echt even klaar mee wat een pech na pech duimen dat ze morgen vroeg koorts vrij is.

Wat vervelend zeg. Snap dat je er klaar mee bent. Als ze zo vaak wonden heeft, ziet ze bijvoorbeeld wel goed?
Ligt ze goed bij de andere paarden? Veilige omgeving?

Je zou haar een tijdje Traumeel van Heel in druppelvorm of pilletjesvorm kunnen geven om het lichaam te helpen genezen.

Beterschap voor haar

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:20

Janinevv schreef:
Even vraagje ik heb traumeel S druppels besteld maar in de bijsluiter gaat over mensen.

Op medPets.nl staat : 20 druppels over eten of direct in de bek.

Gaat medPets over paarden? Dan zou ik dat aanhouden.
Ik gaf voorheen 30 druppels per dag, op advies van mijn hoefsmid, omdat mn paard een hoef probleem had.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:33

Janinevv schreef:
Gaat om veulen en pony’s idd 20 en paarden 30 druppels.

Hoevaak per dag geven jullie ? Hun zeiden 2 x daags.

Staat voor alle beesten bij.
Alleen niet in bijsluiter
[ [url=m/acLQpu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik gaf 1x per dag, maar dat kwam ook omdat ik 25 minuten van stal af woonde.
Volgens mij is 2x daags beter.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:19

kusvoorjou schreef:
Wat leuk Timmie, mooi paard al zeg!! Beetje barokke bouw of zie ik dat verkeerd?

Floris nu ongeveer 2 maand onder het zadel. Vandaag voor het eerst een kleine buitenrit gemaakt met een vriendin. Over een weekje komt ze met haar paard bij ons staan, gezellig en kunnen we lekker buiten rijden. Samen is natuurlijk veel leuker.

Floris doet het verder heel goed, het is opstappen en weg rijden. Ik rij hem 2 a 3 keer per week ongeveer een kwartiertje, 20 minuten. Voor de rest staat hij lekker 24/7 buiten! Inmiddels wel met een lekker warm dekentje :)

We hadden geen mooi weer vandaag, maar we zijn die hards haha!
[ [url=m/9t56Uf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/86dJPS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9Aae0z.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier zie je mooi hoe nat we waren... haha

Heerlijk zo'n braaf paard!

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:07

Timmie06 schreef:
Even een andere vraag...met wat voor een bitje rijden jullie? Mijn ruin heeft nogal eens zijn mond open. Deed hij al toen ik hem kocht, hij liep altijd voor de kar en zijn vorige baas snoerde dat dan gewoon beetje dicht :n dus begonnen met chiropractor, tandarts enz enz...helaas ook met anatomische hoofdstel doet hij bij spanning of als hij het moeilijk vind toch zijn mond weer open...dus wellicht een ander bit eens proberen. Ik heb een enkel gebroken en heb afgelopen weekend een dubbelgebroken geprobeerd maar daar was hij duidelijk niet blij mee en werd er heel schieterig van.
Wat gebruiken jullie?

Ik rij ook met dubbel gebroken bitten.
Toen ik haar net had en ze erg slecht aan de hulpen was met een vrij dun Neue Schule watertrensje.

Nu met een wat dikkere dubbel gebroken bustrens van Harry’s Horse.
Ze loopt er fijn op.

Je zou een poosje bitloos kunnen rijden. Soms helpt t om een bepaalde gewoonte te kunnen doorbreken.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:27

Timmie06 schreef:
Ah dank...heel misschien ga ik dat wel proberen bitloos...de chiro was er afgelopen week en zij voelde wel spanning op de kaken en stelde ook voor bitloos...maar...timmie is nog wel een boef dus ben meer bang dat als hij gaat lopen(rennen) ik hem niet meer terug krijg. Hij heeft al diverse keren laten zien uit speelsigheid/vrolijkheid enorme bokken en snelheid te kunnen maken. Maar dat is even mijn eigen onzekerheid hoor

Zal vast meevallen. Mijn heethoofd is vrij relaxed bitloos. Ik heb nog niet meegemaakt dat een paard bitloos echt oncontroleerbaar is. En anders eerst een kaptoom met ook zijringen.
Iemand vragen om te longeren, terwijl je erop zit en dan kan je toch al aanvoelen hoe je paard reageert, maar wordt je niet meteen in het "diepe" gegooid.

Spanning op de kaken, is vaak spanning op het tongbeen.

Mijn merrie had bij aankoop haar kaken zo stijf dat ze zelfs raar at. Ze had ook enorme haken.
Schuimen deed ze niet en lekker sturen lukte al helemaal niet. Nageeflijkheid was ver te zoeken.

Ik voer haar 2x daags Daily Plus. Ze kauwt daar goed op en maakt veel speeksel aan.
Verder legde ik regelmatig een vinger in haar mond om de kauwbeweging op te wekken. Schijnt goed te zijn om de spanning van kaak en tongbeen af te halen.

Ze is nu 3.5 maand verder en veel losser in de kaak, neemt het bit goed aan en schuimt goed.
Zou haar nu prima kunnen starten.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:33

Timmie06 ...ja dat blok beton is herkenbaar. Of was ... inmiddels is mijn paard dat echt niet meer.

Ik doe echt heel veel oefeningen om mijn paard soepel te krijgen.
En rij ook veel tempowisselingen.

Zou haar nu gerust L2 kunnen starten.
En dat was ook t plan, maar er kwam een ander plan tussendoor... nml een ander huis (opknapobject) met land voor de paarden aan huis. Starten gaat waarschijnlijk even duren.

Juist als ze taai zijn, zelf zacht blijven, laat je niet verleiden sterk te zijn als je paard dat is.

Korte ophouding en weer ontspannen.
Veel achten rijden, veel volte sluiten en openen.
Maar ook vierkanten rijden, 4 passen stap, 8 passen draf, 4 passen stap, 8 passen, 8 passen draf enzovoort maken dat je paard steeds attenter op jou wordt en soepeler en sterker en zichzelf beter kan dragen.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:34

kusvoorjou schreef:
Floris is beleerd met een dubbel gebroken d trens. Hij kauwde er niet echt op en heel droog in z’n mond (totaal geen speeksel).

Heb nu precies het zelfde bit, maar dan van argentaan. Hier kauwt hij wel op en heeft een nette lipstick van speeksel haha geen overdreven slijm.

Nog iets leuks, ik ga zoals het nu lijkt aanstaande zondag Floris mee nemen naar de stal waar hij geboren en opgegroeid is tot 2 jarig paard (toen kocht ik hem). Zijn moeder is daar nog, en gaan we met moeder en zoon een buitenritje maken!

Leuk! En bijzonder ook.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 20:52

Horseloverl schreef:
Hee iedereen, helaas hebben wij Vd week onze knappe Friese veulen moeten inslapen. Wss een compleet afgescheurde groeischijf. 2 maanden van alles aan geprobeerd maar het mocht niet baten. Dus de beste keuze gemaakt voor onze kleine vriend.

Nu wil ik vanaf volgende week mama weer gaan oppakken. Is een kleine merrie van 160. Kan daar een 17,5 inch zadel op of word dat waarschijnlijk te groot?. Is een beetje een ouderwets type.

Wat verdrietig! Sterkte!

Op beide Friezen hier ligt 17,5" prima. En Tess heeft een redelijk korte rug.
Van Kent & masters,,kN, Bates, Wintec en Sella weet ik dat de 17,5" voor mijn paarden niet te lang is.

Maar, zou hoe dan ook je zadel laten controleren door een zadelmaker.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:09

Nadia schreef:
Ik denk dat je minimaal 7000-8000 euro nodig hebt, maar dat ligt inderdaad aan de leeftijd en africhting.

Ja, zeker wel. De paarden zijn behoorlijk aan de prijs momenteel.

Voor een braaf karakter en maat betaal je ook.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:24

Prachtig paard!

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:58

Mijn Fries werd vorig jaar onwijs rennerig ... een paar weken nadat de zadelmaker geweest was. Bleek ook dat ze hartstikke rugpijn had.

Voor Diekke heb ik in Juni de zadelmaker erbij gehad. Ik vind haar momenteel ook wat loperig en ongeduldig. Maandag de osteopaat erbij.
Mocht ze rugpijn hebben, dan ook eerst de zadelmaker erbij.

Het komt altijd erg nauw. En begrijpelijk... ga zelf maar eens sporten met schoenen die niet fijn zitten.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:54

Ik ben misschien een beetje een zeikerd met mn paarden. Heb best veel pech gehad laatste jaren en als ik nu merk dat gedrag veranderd, dan gaan mijn alarmbellen misschien wat te hard af.

Ik ben in ieder geval best snel van het laten controleren van rug, gebit, zadel als t anders voelt dan anders.
Genoeg blessureleed gehad.

Dus, inderdaad Diekke is misschien gewoon fris. Maar, dat dacht ik vorig jaar bij Tess ook. Ze bleek een fikse rugblessure te hebben. Zadelmaker had andere boom in t zadel gezet en niet goed vast gezet.

Schroef was half losgegaan en boom zat helemaal scheef erin. Arm dier.

Heb tegenwoordig Sella als zadelmerk. Boom kan op de koudpers precies op maat gemaakt worden.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:07

Mooi zadel!

Fryso heeft bomen niet aanpasbaar of verwisselbaar toch?

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 06:31

Beterschap voor de ziekenboeg!

M1+10