[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: RianneH, Neonlight, Ymor, balance, Melissa0304

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:47

ThornForest schreef:
Mooie foto lobkjewikjem.

Hier in de buurt neemt ook een stal geen Friezen/koudbloeden aan. Hun doen het niet omdat ze eigenlijk alleen maar warmbloeden hebben waar veel meer temperament in zit. Een Fries zou daar in sneuvelen wanneer die bij hun in de kudde komt volgens hun.

Bijzonder!
Mijn Friezen zijn beide behoorlijk wakkere types. Kunnen best de boel op stelten zetten. Flink rennen en bokken.

Wel zijn het beide echte goedzakken. Ze vinden het gewoon al snel prima dat een ander paard de baas speelt.

Mijn jongste merrie heeft wel een bepaalde tolerantie. Is lief en braaf totdat ze de pestkop helemaal beu is. Dan slaat ze echt wel van zich af.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:31

Jinthe1 schreef:
Wat veel leuke nieuwe dingen bij te lezen!

Sannahtris, jammer dat ze zich niet liet zien op de keuring. Wij zouden eigenlijk nog met een driejarige naar de keuring gaan en met de veulens. Maar de driejarige loopt nog steeds op het land dus dat gaat dit jaar niet meer lukken. Ze had een trap gehad van een andere driejarige dus konden haar niet oppakken zoals we hadden gehoopt. Volgend jaar nieuwe ronde :Y)

We gaan wellicht nog met een van de veulens. Er staan er drie en eentje is gister verkocht en een andere heeft waarschijnlijk ook een nieuwe eigenaar. Dan blijft er nog eentje over waar we een poging mee kunnen wagen :+

Suus, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Heerlijk als ze op die jonge leeftijd al zo nuchter zijn!

Boemel, mooie foto met die grote boom! Wellicht kan de hoefsmid je paard achter wat binnendoor bekappen. Dat wil weleens helpen bij het op slot gaan van de knietjes. Overigens komt het vaker voor bij jonge paarden en veel rechtuit en balkjes lopen wil wel helpen :j

Ik moet bekennen dat ik de rest niet onthouden heb :') Hier weer drie merries dragend, vanavond met eentje terug naar controle. Het was een twijfelgeval of er twee op zitten dus even een extra check :Y)

Dankjewel, maar ik geloof niet dat mijn paard iets aan haar knieën heeft ;-)

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:41

AnneJ1995 schreef:
Hier in de buurt heb ik wel een stal gehoord die zwaardere rassen niet accepteren i.v.m. de hoefafdrukken die ze achterlaten in de rijbak/longeerbak. Ook dat wat mij betreft onzin, want die leipe KWPN'er van m'n stalgenoot die 4x per rit er vandoor klettert, woelt een stuk meer aarde om dan mijn brave Fries.

Mijn Anouk heeft lekker rustige weken achter de rug door mijn vakantie en de hitte. Vanaf vandaag het trainen maar weer een beetje op gaan pakken en dan hopelijk in september nog twee wedstrijden mee pakken.
We zijn in de lessen nu af en toe een L1 proef mee aan het nemen om te kijken waar onze verbeterpunten liggen voor we de overstap gaan maken. Voornamelijk de lengtebuiging in het wijken is voor ons een struikelblok momenteel. Hebben jullie bepaalde oefeningen die jullie gebruiken om dit te verbeteren?

Ik kan me dat inderdaad van vroeger wel herinnering dat Friezen de hele bak om ploegden.

Ik weet niet hoe het met jullie Friezen is, maar die van mij hebben beide kleine voeten en laten geen andere sporen na dan een gewoon rijpaard doet.

M1+10

boemel

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:02

Ha ha geen probleem :D

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:09

Koliek ... heftig! Dan heeft hij nu wel een extra verwenbeurt verdient!

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:44

We doen ook grondwerk met de paarden. Worden ze braaf en soepel van. Al is het meer mijn vriend zn ding, dan van mij :o

Ik schat de dames op 164cm en 167cm. Beschaafd dus.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 20:19

AnneJ1995 schreef:
Heerlijk Utopia, duidelijk aan het genieten <3

Imke95 Ik vond de Recuptex voor Anouk echt te warm worden, die werd gewoon heet op d'r rug. Kan ook nooit goed zijn voor de spieren als het te warm wordt.

De mijne heeft inderdaad ook zeker geen grotere voeten dan menig KWPN'er hier op stal. Ze is 163 cm. Ik was eigenlijk op zoek naar minimaal 165, en eigenlijk ook een ruin. Maar goed, niet gelukt haha.

Is de deken niet gewoon te dik? Het is nog niet erg koud.

Zelf ben ik erg fan van de dekjes van Back on Track. Werkt volgens mij op dezelfde manier. Pasvorm is ook top.

Ik was ook op zoek naar een groter paard.
En uiteindelijk heel blij met een "kleintje". Scheelt wel dat ze redelijk rondgeribt is. Mijn benen hangen er niet onder zeg maar.

Mijn grootste merrie was altijd heel smal, dus die voelde veel kleiner.

Inmiddels is ze door het stilstaan vanwege haar blessure een behoorlijke buffel geworden. :o

Afbeelding

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 20:45

Dankjewel, ik moet nog wel een beetje aan haar nieuwe ruige uiterlijk wennen, maar ze is in ieder geval erg lief en grappig. :D

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 20:50

Mijn nieuwe Fries is echt een kindervriendin. Zo voorzichtig en zacht, mooi om te zien.

Hier 2e keer bitloos met een 8 jarige op haar rug.

Afbeelding

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 22:12

Absolem schreef:
[ [url=m/ItsiOY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zxwDgd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RypyfQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hij gaf even een showtje weg. Lekker binkie <3

Showtime :D

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 22:18

Ik heb vandaag eerst Diekke gereden en toen hebben we met de trailer Tess opgehaald.

In November moet ze weer naar de kliniek voor een peesscan, dus het leek ons goed het trailerladen en rijden weer eens te oefenen. Ze stond er met 10 seconden op. +:)+

We hebben haar meegenomen naar Diekke. Leek me leuk met beide paarden op de foto te gaan. :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 22:24

Janinevv schreef:
Absolem wat een knapperd! Die kan lekker sjouwen.

Wat goed zeg ! En prachtige foto’s boemel.

Hier geneest de wond langzaam maar netjes.

[ [url=m/7U0Gzi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toch maak ik mij wel zorgen om onze kleine spruit. Als ik dan het veulen van Absolem zie en die van mij. Ik doe echt m’n best en ga duimen dat we genoeg voor haar doen. Ze lijkt iets op te knappen en ze heeft nog wel praatjes opzich dus duimen dat we haar goed fit krijgen.

Wat een nare wond. Wellicht kan Mesitran (honingzalf helpen). Ik heb er goede ervaringen mee.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 22:42

Janinevv schreef:
Boemel honingzalf wil ik ook gaan smeren. Alleen wilde de dierenarts eerst zeker weten dat de wond schoon bleef. Ik ga morgen even overleggen maar vandaag heeft mijn vriend geholpen met het weg knippen van het haar. Nu is gelukkig de wond goed zichtbaar.

Wat ik nu doe is : in de ochtend spoelen, ca 5 minuten dan betadine erover heen (vond ze vandaag enorm prikken vond ik wel sneu) en dan de zink spray om de wond te laten rusten en er geen vliegen in gaan zitten. Want dat gebeurde heel erg en zag er naar uit.

Veel beterschap!

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 15:28

Dank je Nynke :o .
Ze staat vanaf eind April stil.

We gaan er vanuit dat ze tot April 2021 wel stilstaat.

Dit is een alles of niks paard. Rust kent ze niet. Ga dan ook niet eerder wat doen voor de pees echt 100% is.

Ik houd er rekening mee dat het mogelijk niet meer goed komt. Volgens mijn dierenarts zou ze nog prima gebruikt kunnen worden voor de fok.
Helaas niet bij mij. Ze staat 25km van huis in pension. ;(

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:03

_Nynke schreef:
Haha gaan we doen, bouwen we een fanbase op :Y)

Boemel, ah dat is lang tot april volgend jaar! Wat voor blessure is het ook alweer?
Wel naar hoor. Maar als ze eventueel als fokmerrie door het leven kan zonder al te veel last dan is dat fijn natuurlijk voor haar. Alleen wel jammer dat dat dan niet bij jou kan :(

Een tussenpeesblessure. Ze was niet eens kreupel. Ik vond haar alleen wat minder fijn nageeflijk en haar been was iets dikker. Er zat een klein wondje. Eerst dacht ik dat het daar van kwam, maar helaas een forse peesblessure.

Ja, ben blij dat ze een merrie is en ook nog zo jong. Ze is verder super sociaal en lief naar andere paarden, dus haar toekomst zal er dan anders uitzien dan voorzien, maar ze heeft wel toekomstperspectief.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 07:38

ynekes schreef:
Janinevv wij voeren ons veulen en jonge paarden breed and grow van vitalbix. Is heel uitgebalanceerd in wat ze nodig hebben voor hun ontwikkeling en
groei. Omdat ons veulen een moeilijke start had ben ik haar dat al snel gaan voeren. Ze doet het er super op!

Jij ook welkom terug Nynke. Wat leuk dat je dat berichtje zag op de site van de DAP. Het lange wachten valt deze keer heel erg mee. Bij onze eerste veulen was ik er veel meer mee bezig dan nu. De tijd vliegt voorbij
Jinthe.. Markus is idd heel knap en fokt mooie paarden. Deze 3 jarige is ook echt heel fijn. Super veel balans en heel lenig.

Vervelend Boemel, zo'n peesblessure. Ben met mijn ruin zo ook eens driekwart jaar onder de pannen geweest. Maar die is helemaal herstelt. Was ook heel moeilijk te zien maar we voelden het wel onder het zadel. We hebben toen heel veel geduld gehad en gerevalideerd en hij loopt nu weer volop in de sport.

Absolem.. knappe vent hoor..

Ah, dat geeft weer hoop!
Ze oogt ook erg los in haar lijf en dat is een goed teken. Als ze pijn hebben, gaan ze zich toch vastzetten.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:22

Schadows17 schreef:
ownee dan schrik je inderdaad als ze weer gaan liggen, gelukkig was het vals alarm wat Tamme betreft.
Met mijn knappe Damen gisteren weer les in dressuur aan de hand gehad, gaat steeds beter en ze wordt steeds rechter in haar lijf ervan. Ongelofelijk wat je ze allemaal vanaf de grond kunt leren en zo leuk om te doen :)

Mooi is dat hè met grondwerk.
Beide Friezen hier kunnen nu ook netjes schouderbinnenwaarts aan de hand. En Diekke laat ook een stukje travers zien.

Ze worden er los en braaf van :o

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:57

xXutopiaXx schreef:
Vind dat zó knap hè!! Ben al bij dat ik Dije en bochtje kan laten lopen :')

Als het kwartje eenmaal valt, kan het heel snel gaan dat ze het kunnen.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:21

Leuk! De foto ziet er goed uit!

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:04

Oh waarom zijn Friezen overgevoelig voor bloedwormen? Wist niet dat het anders was ten opzichte van andere rassen.

Goed voor de darmen is bietenpulp en Vlozaad. Bietenpulp vinden ze helaas niet allemaal even lekker. Ik voer Speedybeet van Pavo.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:59

xXutopiaXx schreef:
Met vlozaad (zeker in combinatie met lijnzaadolie) krijg je toch ook het zand goed uit de darmen?! :D

Klopt! En naar mijn weten hoeft dat niet persé in combinatie met lijnzaadolie, maar is de combinatie meer om te zorgen dat het vlozaad lekker aan de rest van het voer blijft plakken.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 12:49

Zonnebloem92 schreef:
Hopelijk is ze snel weer opgeknapt.

Hier een drukke tijd, eerst 3 weken op vakantie geweest, toen in thuis quarantaine omdat ik uit een oranje land kwam en nu is het hele gezin ziek thuis. Gisteren maar een corona test gedaan.
Met Emma gaat het gelukkig wel goed, ze heeft gelukkig niet meer onzuiver gelopen. Dat met haar knieën heeft ze maar 1 keer laten zien, dus we houden het in de gaten en gaan door met het trainen van de achterhand.

Ze heeft jammer genoeg aan het weideseizoen wel littekens over gehouden, heeft iemand tips om dat misschien te laten genezen? Ik zou wel flink balen als deze zouden blijven.

Wellicht Calandulanzalf proberen. Houdt de huid mooi soepel.

Ik heb ooit een paard gehad met een hele onrustige draadwond. Is bij hem heel behoorlijk genezen met Traumeelgel.

Is het zo erg dan? _/-\o_

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:59

Het lijkt kaal, maar genezen. Denk dat je er nu niets meer aan kan doen.

Moet zeggen dat mijn merries helaas door dominante ruinen regelmatig zo op stal gekomen zijn en er is altijd zwart haar op gegroeid.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:11

Jinthe1 schreef:
Fijn dat het weer dicht is ThornForest. De haartjes komen vanzelf wel weer.

Kusvoorjou, heerlijk zo op je eigen paard! Hopelijk veel veilige kms en wie weet over een tijdje ook wedstrijdjes?

Ynekes, leuk dat je ook gaat starten. Gewoon lekker genieten.

Ik ben afgelopen zaterdag met mijn merrie gestart in de B tussen de kwpners en ging met twee oranje lintjes naar huis. 205 en 205,5 punt en ik kon alleen maar tevreden zijn. We zijn in enkele wedstrijden de B door en heb nu 18 wp dus ga in oktober over naar de L1. Dat zou geen probleem moeten zijn dus we gaan het wel meemaken :D

Wat een nette scores! Gefeliciteerd!
Ik begin ook startplannen te krijgen.

6 jaar geleden voor het laatst M1 gestart. Zou M2 gaan starten, maar zat in een wat chaotische fase in mijn leven en mijn hoofd stond er niet meer naar.

Nu mijn nieuwe Fries zo braaf is begint het te kriebelen weer te starten.
Zij liep voorheen in het M1, dus we zijn dan een soort hetintreders. :D
Ik denk dat ik haar L1 start.
Eerst maar eens proefjes oefenen thuis :o

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:40

Jinthe1 schreef:
Wat fijn dat ze het zo goed doet Boemel! Dat is vast genieten! Mag je haar zo L1 starten? Heel leuk dat je weer plannen hebt :j

Nou, weet niet zeker of ik L1 mag starten, wellicht moet ik hoger starten.
Onze hoogste gezamenlijke klasse is M1.
Dus, in het slechtste geval wordt onze startklasse L2.

M1+10