[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:55

wendely schreef:
kusvoorjou schreef:
Nou Floris kan eerder naar de trainings stal dan verwacht! Aanstaande dinsdag mag hij naar haar toe, om zadelmak te worden.. spannend!!!


Spannend, waar gaat hij heen?


Hij gaat naar lianne koopman, die beleerd been Friese paarden en barock pinto’s. Is in Zuidwolde (drenthe) ze fokt ook barock pinto’s. Keurings klaar maken etc... ze rijd netjes en alles in rust, dus ben heel benieuwd!

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:17

Wat veel leuke nieuwe dingen bij te lezen!

Sannahtris, jammer dat ze zich niet liet zien op de keuring. Wij zouden eigenlijk nog met een driejarige naar de keuring gaan en met de veulens. Maar de driejarige loopt nog steeds op het land dus dat gaat dit jaar niet meer lukken. Ze had een trap gehad van een andere driejarige dus konden haar niet oppakken zoals we hadden gehoopt. Volgend jaar nieuwe ronde :Y)

We gaan wellicht nog met een van de veulens. Er staan er drie en eentje is gister verkocht en een andere heeft waarschijnlijk ook een nieuwe eigenaar. Dan blijft er nog eentje over waar we een poging mee kunnen wagen :+

Suus, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Heerlijk als ze op die jonge leeftijd al zo nuchter zijn!

Boemel, mooie foto met die grote boom! Wellicht kan de hoefsmid je paard achter wat binnendoor bekappen. Dat wil weleens helpen bij het op slot gaan van de knietjes. Overigens komt het vaker voor bij jonge paarden en veel rechtuit en balkjes lopen wil wel helpen :j

Ik moet bekennen dat ik de rest niet onthouden heb :') Hier weer drie merries dragend, vanavond met eentje terug naar controle. Het was een twijfelgeval of er twee op zitten dus even een extra check :Y)

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:31

Jinthe1 schreef:
Wat veel leuke nieuwe dingen bij te lezen!

Sannahtris, jammer dat ze zich niet liet zien op de keuring. Wij zouden eigenlijk nog met een driejarige naar de keuring gaan en met de veulens. Maar de driejarige loopt nog steeds op het land dus dat gaat dit jaar niet meer lukken. Ze had een trap gehad van een andere driejarige dus konden haar niet oppakken zoals we hadden gehoopt. Volgend jaar nieuwe ronde :Y)

We gaan wellicht nog met een van de veulens. Er staan er drie en eentje is gister verkocht en een andere heeft waarschijnlijk ook een nieuwe eigenaar. Dan blijft er nog eentje over waar we een poging mee kunnen wagen :+

Suus, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Heerlijk als ze op die jonge leeftijd al zo nuchter zijn!

Boemel, mooie foto met die grote boom! Wellicht kan de hoefsmid je paard achter wat binnendoor bekappen. Dat wil weleens helpen bij het op slot gaan van de knietjes. Overigens komt het vaker voor bij jonge paarden en veel rechtuit en balkjes lopen wil wel helpen :j

Ik moet bekennen dat ik de rest niet onthouden heb :') Hier weer drie merries dragend, vanavond met eentje terug naar controle. Het was een twijfelgeval of er twee op zitten dus even een extra check :Y)


Dankjewel, maar ik geloof niet dat mijn paard iets aan haar knieën heeft ;-)

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:48

Ik lees ook al een tijdje jullie topic mee, wat een knappe paardjes zie ik allemaal voorbij komen.
Wat gek dat een fries niet op een bepaalde pensionstal welkom is...ze kunnen toch echt wel van zich aftrappen als het moet en doen echt niet onder voor een kwpn ofzo qua karakter althans de mijne is nogal dominant :p.

Nu heb ik zelf een arabo fries dus ik weet niet of ik welkom ben bij dit topic, maar ze is toch ruim 80 % fries.
Ze is inmiddels 8 jaar oud en ik heb haar sinds ze 2.5 jaar is en ken haar al vanaf haar geboorte :). Het is een echt heethoofd en sensibel en eerlijk dier waar ik ontzettend gek op ben



Afbeelding

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:16

Hier in de buurt heb ik wel een stal gehoord die zwaardere rassen niet accepteren i.v.m. de hoefafdrukken die ze achterlaten in de rijbak/longeerbak. Ook dat wat mij betreft onzin, want die leipe KWPN'er van m'n stalgenoot die 4x per rit er vandoor klettert, woelt een stuk meer aarde om dan mijn brave Fries.

Mijn Anouk heeft lekker rustige weken achter de rug door mijn vakantie en de hitte. Vanaf vandaag het trainen maar weer een beetje op gaan pakken en dan hopelijk in september nog twee wedstrijden mee pakken.
We zijn in de lessen nu af en toe een L1 proef mee aan het nemen om te kijken waar onze verbeterpunten liggen voor we de overstap gaan maken. Voornamelijk de lengtebuiging in het wijken is voor ons een struikelblok momenteel. Hebben jullie bepaalde oefeningen die jullie gebruiken om dit te verbeteren?

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:41

AnneJ1995 schreef:
Hier in de buurt heb ik wel een stal gehoord die zwaardere rassen niet accepteren i.v.m. de hoefafdrukken die ze achterlaten in de rijbak/longeerbak. Ook dat wat mij betreft onzin, want die leipe KWPN'er van m'n stalgenoot die 4x per rit er vandoor klettert, woelt een stuk meer aarde om dan mijn brave Fries.

Mijn Anouk heeft lekker rustige weken achter de rug door mijn vakantie en de hitte. Vanaf vandaag het trainen maar weer een beetje op gaan pakken en dan hopelijk in september nog twee wedstrijden mee pakken.
We zijn in de lessen nu af en toe een L1 proef mee aan het nemen om te kijken waar onze verbeterpunten liggen voor we de overstap gaan maken. Voornamelijk de lengtebuiging in het wijken is voor ons een struikelblok momenteel. Hebben jullie bepaalde oefeningen die jullie gebruiken om dit te verbeteren?



Ik kan me dat inderdaad van vroeger wel herinnering dat Friezen de hele bak om ploegden.

Ik weet niet hoe het met jullie Friezen is, maar die van mij hebben beide kleine voeten en laten geen andere sporen na dan een gewoon rijpaard doet.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:54

boemel schreef:
AnneJ1995 schreef:
Hier in de buurt heb ik wel een stal gehoord die zwaardere rassen niet accepteren i.v.m. de hoefafdrukken die ze achterlaten in de rijbak/longeerbak. Ook dat wat mij betreft onzin, want die leipe KWPN'er van m'n stalgenoot die 4x per rit er vandoor klettert, woelt een stuk meer aarde om dan mijn brave Fries.

Mijn Anouk heeft lekker rustige weken achter de rug door mijn vakantie en de hitte. Vanaf vandaag het trainen maar weer een beetje op gaan pakken en dan hopelijk in september nog twee wedstrijden mee pakken.
We zijn in de lessen nu af en toe een L1 proef mee aan het nemen om te kijken waar onze verbeterpunten liggen voor we de overstap gaan maken. Voornamelijk de lengtebuiging in het wijken is voor ons een struikelblok momenteel. Hebben jullie bepaalde oefeningen die jullie gebruiken om dit te verbeteren?



Ik kan me dat inderdaad van vroeger wel herinnering dat Friezen de hele bak om ploegden.

Ik weet niet hoe het met jullie Friezen is, maar die van mij hebben beide kleine voeten en laten geen andere sporen na dan een gewoon rijpaard doet.

Nee ik ook niet, die van mij is sowieso fijn gebouwd met weinig sok.

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:58

Schadows17 schreef:
Nu heb ik zelf een arabo fries dus ik weet niet of ik welkom ben bij dit topic, maar ze is toch ruim 80 % fries.
Ze is inmiddels 8 jaar oud en ik heb haar sinds ze 2.5 jaar is en ken haar al vanaf haar geboorte :). Het is een echt heethoofd en sensibel en eerlijk dier waar ik ontzettend gek op ben


Leuk, wat is de afstamming?


boemel schreef:
Ik weet niet hoe het met jullie Friezen is, maar die van mij hebben beide kleine voeten en laten geen andere sporen na dan een gewoon rijpaard doet.


Idem, mijn paard heeft ook geen grote voeten, in tegenstelling. Enige nadeel dat ze mss hebben met mij ten opzichte van een andere klant is dat ik elke keer na het rijden zijn benen afspoel zodat er geen zand in zijn sokken zit (niet dat hij zo'n volle sokken heeft maartoch :') ).

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:57

boemel schreef:
Jinthe1 schreef:
Wat veel leuke nieuwe dingen bij te lezen!

Sannahtris, jammer dat ze zich niet liet zien op de keuring. Wij zouden eigenlijk nog met een driejarige naar de keuring gaan en met de veulens. Maar de driejarige loopt nog steeds op het land dus dat gaat dit jaar niet meer lukken. Ze had een trap gehad van een andere driejarige dus konden haar niet oppakken zoals we hadden gehoopt. Volgend jaar nieuwe ronde :Y)

We gaan wellicht nog met een van de veulens. Er staan er drie en eentje is gister verkocht en een andere heeft waarschijnlijk ook een nieuwe eigenaar. Dan blijft er nog eentje over waar we een poging mee kunnen wagen :+

Suus, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Heerlijk als ze op die jonge leeftijd al zo nuchter zijn!

Boemel, mooie foto met die grote boom! Wellicht kan de hoefsmid je paard achter wat binnendoor bekappen. Dat wil weleens helpen bij het op slot gaan van de knietjes. Overigens komt het vaker voor bij jonge paarden en veel rechtuit en balkjes lopen wil wel helpen :j

Ik moet bekennen dat ik de rest niet onthouden heb :') Hier weer drie merries dragend, vanavond met eentje terug naar controle. Het was een twijfelgeval of er twee op zitten dus even een extra check :Y)


Dankjewel, maar ik geloof niet dat mijn paard iets aan haar knieën heeft ;-)



Oh oeps, sorry! Dat krijg je als je in je hoofd een samenvatting maakt zonder terug te kijken haha
Ik bedoelde zonnebloem :Y)

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:02

Ha ha geen probleem :D

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:41

Lys_PPA schreef:
Leuk, wat is de afstamming?



De vader heet Dark Laes en moeder is een volle fries.
Zelf heeft ze 18.75% Arabisch bloed.

Doen er nog meer mensen grondwerk/dressuur aan de hand met hun friezen?

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:58

Leuk Schadows, welkom! :D

Tamme heeft vandaag een heeeeerlijke massage gehad, en hij genoot er zo van!! _/-\o_ Zo verdient, want maandagavond heeft hij een flinke koliek gehad... dinsdag naar de kliniek geweest en nu langzaaamm weer aan het opkrabbelen..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 17:09

Koliek ... heftig! Dan heeft hij nu wel een extra verwenbeurt verdient!

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 19:51

Jaa daarom, dat vond ik ook :+:

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 20:17

Aah een welverdiende massage voor Tamme, heerlijk. Bij wie heb je dat laten doen? Kokiek is zo zuur. Gelukkig dat hij er weer bovenop is gekomen.

Welkom Shadows.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:58

Een meisje uit België, van CG Equissage :D Ze deed het héél erg leuk, nam alle tijd, keek goed naar het paard om te ondersteunen op de plekken waar ze het het hardst nodig hadden.. en heeft stiekem Tamme wat extra tijd gegeven :+:

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:54

Schadows17 schreef:
Lys_PPA schreef:
Leuk, wat is de afstamming?


De vader heet Dark Laes en moeder is een volle fries.
Zelf heeft ze 18.75% Arabisch bloed.

Doen er nog meer mensen grondwerk/dressuur aan de hand met hun friezen?


Ahh ook nog een 'echte' arabofries volgens EAFS stamboek dus? Picasso is officieel ook een EAFS arabofries, alleen heeft hij echt maar iets van 7 (of 9, weet het even niet uit mn hoofd) Arabisch bloed erin. Je ziet het verschil met de sportfriezen van tegenwoordig bijna niet maar hij is dus wel wat ranker gebouwd. En groot, maar ik heb geen idee wat een 'normale' stokmaat is voor een Fries want zie tegenwoordig echt grote Friezen voorbij komen op facebook. Hoe groot zijn jullie Friezen?

Grondwerk zou ik graag willen doen, heb er alleen 0,0 verstand van dus vooralsnog niet gedaan. De fokker heeft dit wel gedaan met Picasso en dat merk je supergoed, hij is aan de hand echt heel makkelijk en superbraaf.

Cherm, arme Tamme. Koliek is zo vervelend. Wat zeiden ze in de kliniek ervan? Fijn dat hij gisteren een massage heeft gekregen. Ik heb zo'n apparaat vaker voorbij zien komen en vroeg me al af of het ook echt werkte, maar je ziet m gewoon helemaal genieten, heerlijk! <3

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:40

Ik wil tzt ook grondwerk gaan doen, ben nog op zoek naar een fijne instructrice.

Ik zie inderdaad ook best grote Friezen. Mijn 5-jarige ruin was 1.69 dus ook geen kleintje. Zag er laatst 1 te koop staan, een 3-jarige merrie van 1.71.
Emma is zo'n 1.61,dus zal niet zo'n lang eind worden.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:06

Hier komen ze allemaal net iets boven de 1.60m, maar daar is er ook een nog maar 3 van.. dus zeker als ie gecastreerd zou worden, zal ie nog wel íets groeien..

Tamme was echt heel zielig inderdaad.. :(:) Hij deed ook zo schattig aangeven dat er iets niet in de haak was.. :knuffel: Scheetje is 't toch.. In de kliniek hebben ze z'n bloed gecheckt, was goed.. alleen lactaat ietsje te hoog, maar niet gek in zijn situatie. En ze hadden 'm weer opgevoeld.. inmiddels was de darm alweer wat gezakt naar de goeie plek, toen ik daar aankwam.. misschien wel door het gehobbel in de trailer op de binnendoorweggetjes met steentjes :? Maar wel nog veel gas.. dus ik hoop dat dat nu steeds beter wordt..
En ik wist ook nooit zo goed wat ik ervan moest denken, maar ben nu wel om! Ook die Friese merrie die bij mij staat heeft er echt duidelijk baat bij gehad <3 Zou 'm graag zelf kopen zelfs gelijk haha, maar heb geen paarduizend euro over :')

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:21

Sow 3 jaar en al 1.71.. Picasso is ook 1.71. Ik heb hem gekocht toen hij net 6 werd en hij is nog wel ietsiepietsie in hoogte gegroeid voor m'n gevoel (en t gevoel van de zadelpasser). Nu na meer dan n jaar training begint hij echt wat voller te worden :~ eindelijk is het een beetje n spierbundel aant worden.

Haha, schattig aangeven, daar zijn mijn mini's ook altijd zo goed in. Een onbekende zou bij hun niet eens merken dat ze ergens last van hebben maar ik zie het meteen.

Ik zal met je meeduimen dat t snel beter is Y;(

Hahah, net of ik mezelf hoor spreken, ik zou ook meteen zoiets willen kopen dan maar die kosten :\ :\

Imke95
Berichten: 322
Geregistreerd: 12-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:44

Lys_PPA schreef:
Hahah, net of ik mezelf hoor spreken, ik zou ook meteen zoiets willen kopen dan maar die kosten : :


Hier sluit ik me bij aan! Dat heb ik al met de Bucas Recuptex deken waar ik al zo'n jaar over aan het twijfelen ben of ik 'm wel of niet ga aanschaffen :Y)

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:08

Hahaha blij dat ik daar niet alleen in ben :')
En dank voor het duimen :+:

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:05

Ik doe ook grondwerk met Sierou. Zij is 1.63. Tsjalle is 1.66 dus ga er vanuit dat Nanne ook ergens rond de 1.65 zal worden. Prima maatje vind ik.

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:44

We doen ook grondwerk met de paarden. Worden ze braaf en soepel van. Al is het meer mijn vriend zn ding, dan van mij :o

Ik schat de dames op 164cm en 167cm. Beschaafd dus.

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:24

Ali is gemeten in januari op 161cm toen was ze nog 3, verwacht dat ze rond de 164 zal worden.