Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 19:56

_Zsazsa_ schreef:
@Jolijn, die van jou heeft zo’n leuk hoofd! Heel attent.
@Robijntjah, dat is wel een hele lieve foto 8-) heb je er 1 bij gekocht of een pensionklantje?
@Milo2012, mooie donkere kleur heeft ie zeg! Vind dat veel mooier dan een lichte valk.
@Castellon, van jou krijgen we alleen maar jaloersmakende foto’s! Zo gaaf!

Ik heb hier de bruine merrie in training staan en komt Donderdag naar huis. Super braaf ohz en in de omgang. Zit echt als een luie stoel. Vandaag naar de tandarts geweest dus ze kan weer vooruit!
Even doortrainen en dan toch verkopen denk ik.

[ [url=m/KUUkPp.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dankje wel :o


Wauw knappe merrie zeg! <3

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:37

_Zsazsa_ schreef:
Lukasje schreef:
@ Zsazsa: Was jouw bruine merrie klinisch en RX gekeurd?


Klinisch bij aankoop ja, RX nog niet. Dat laat ik wss doen zodra ze de verkoop in gaat. Dan zijn de foto’s recent. We willen haar nog iets meer doorgereden hebben voordat ze de verkoop in gaat.
Ik vind haar echt heel leuk, maar mijn veulen is zo ontzettend ruig, en die kan mega goed lopen dus dan valt mijn keus toch op hem. Mocht er ineens meer ruimte komen dan weet ik het nog niet hoor :') :')


Dat is wel fijn dat ze klinisch en RX gekeurd is bij verkoop!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 23:08

_Zsazsa_ schreef:
@Jolijn, die van jou heeft zo’n leuk hoofd! Heel attent.
@Robijntjah, dat is wel een hele lieve foto 8-) heb je er 1 bij gekocht of een pensionklantje?
@Milo2012, mooie donkere kleur heeft ie zeg! Vind dat veel mooier dan een lichte valk.
@Castellon, van jou krijgen we alleen maar jaloersmakende foto’s! Zo gaaf!

Ik heb hier de bruine merrie in training staan en komt Donderdag naar huis. Super braaf ohz en in de omgang. Zit echt als een luie stoel. Vandaag naar de tandarts geweest dus ze kan weer vooruit!
Even doortrainen en dan toch verkopen denk ik.

[ [url=m/KUUkPp.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooi paard (ook nog met mijn initialen op haar flank)!

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:47

Lijkt me zo lastig om een paard te moeten verkopen! Vreselijk.

Ik vind je merrie prachtig en precies ook nog eens in de mooiste kleur die er is.

We hebben straks 5 stallen en er zijn er nog 2 vrij. Eens praten met mijn man :').

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:04

Gave merrie Zsazsa!

En mooie foto's Jolijntjah!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 07:38

Dais_ schreef:
Lijkt me zo lastig om een paard te moeten verkopen! Vreselijk.

Ik vind je merrie prachtig en precies ook nog eens in de mooiste kleur die er is.

We hebben straks 5 stallen en er zijn er nog 2 vrij. Eens praten met mijn man :').


Dais_: Dat vond ik vroeger ook hoor maar met alle verkopers heb ik een hele leuke band en er zelfs 2 beste vriendinnen aan over gehouden en sowieso veel kennissen in de Pre wereld. Dat is wel heel leuk hoor! Vind het altijd super leuk om iemand zoveel plezier te zien hebben met een paard dat van mij is geweest, de bruine heb ik nog samen met haar fokker in Spanje, dat is een vriend van me. Niet iedereen durft het aan om te importeren, en ik vind dat juist leuk om te doen. Geen massa import, maar gewoon af en toe 1, die mogen lekker 2 maanden in de wei wennen aan NL en dan langzaam oppakken. Dan weet je ook of ze gezond zijn, het karakter en hoe ze alles oppakken.

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 07:48

Oh dat moet ik even onthouden voor als er tzt eentje bij komt hier O:) Jij zit ook nog eens bij mij in de buurt toch?

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:07

Is dat de fokker die je mij ook via pb stuurde? Ik had bijna 2 jonge bruine merries gekocht bij hem, maar last minute kwam er ineens een andere merrie op mijn pad en ik ben voor die gegaan. Bij hem had ik het ook wel aangedurfd om paarden te importeren.

Mijn voorkeur ging uit naar een Nederlandse of Belgische fokker, maar de prijzen zijn hier echt idioot. Ik had een advertentie gezet op Facebook met wat ik zocht. Ik kreeg in eerste instantie veel lusitano's door en daarna wat adressen van PRE fokkers, maar zodra ze mijn budget hoorde reageerden ze niet of heel kortaf. Daarmee besloot ik in Spanje te kijken en daar zijn het mijn inziens normale prijzen.

Ik hoef geen bewegingskanon of toekomst topper, ik zocht gewoon een brave merrie als gezelschap voor bij mijn merrie.


En gelukkig heb je nog altijd goed contact met de kopers en vriendschappen gemaakt. Mij lijkt het verkopen van een paard gewoon lastig omdat ik simpelweg niks weg kan doen. Wij fokten eens een nestje konijnen en we hebben ze allemaal gehouden want we konden er geen weg doen, terwijl er echt maar 1 zou blijven was de afspraak.

Die 2 bruine merries uit Spanje, daarvan was er ook 1 voor de verkoop bedoeld. Maar ik ken mezelf, dan kan ik niet kiezen en hou ik ze allebei.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:52

Dais_, dat had ik vroeger ook en bij de pony’s vond ik het heel erg als ze weg gingen maar je went er wel aan. Ik fok ook Duitse reuzen en Zijdehoender kippen en vind het altijd jammer als ze verkocht worden maar je leert daar wel mee om gaan. En bij sommige paarden heb je wel eens ooit spijt hoor.
Ik heb jou toen enkele fokkers doorgestuurd toen toch? De fokker waar ik ze van koop zijn de paarden meestal onbeleerd, en dan zijn de prijzen indd netjes, daarna komt natuurlijk wel transport erop €1150,00 en meteen ontwormen, enten en tandarts. Want dat doen ze daar niet. Dus dat ze iets duurder zijn in NL moet ook wel, en zodra ze goed gereden zijn gaat de prijs flink omhoog. Een goed gereden PRE kost in Spanje ook gewoon €10.000. Daaronder zijn ze vaak klein of bewegen minder. Dus indd voordeliger om jonge paarden te kopen.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:54

Maartje_M schreef:
Oh dat moet ik even onthouden voor als er tzt eentje bij komt hier O:) Jij zit ook nog eens bij mij in de buurt toch?


Waar zit jij ook alweer?

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:30

Aarle-Rixtel :)

Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:22

Ik kom weer even meepraten :D Heb altijd wel meegelezen, maar vond niet de tijd om te antwoorden!

Hele mooie paarden foto's komen er weer voorbij!!

@Zsazsa, kan begrijpen dat het lastig is om die knoop door te hakken, maar als je nu al weet dat je gek bent van het veulen :p hopelijk vind je een fijne thuis voor de merrie, ze is in ieder geval echt supermooi gebouwd zeg <3

@Robijntjah, superleuke foto's :D leuk gezinnetje!

@Milo2012, wat een prachtige kleur heeft jouw paardje <3 <3 echt helemaal verliefd op. En dat hoofd ook, echt een plaatje!

Helaas mocht ik niet verder terug scrollen tijdens het typen van een bericht :') dus laat ik het antwoorden even hierbij.

Hier is ook best veel gebeurd de laatste tijd, zal jullie het hele verhaal besparen (je mag het me altijd vragen in pb als het je interesseert ;) ) Maar onze stal gaat van eigenaar/uitbater veranderen en dat brengt even wat onzekerheid met zich mee :( Ik ben wel al lang blij dat ik niet weer halsoverkop moet verhuizen, maar leuk is toch anders :(

Jenara doet het verder qua training wel supergoed! Heb wel mijn grondwerk de laatste tijd wat verwaarloosd en ben volop aan het rijden aan het werken (met het warme weer zal daar wel weer wat verandering in komen :p ).
Maar ze loopt echt steeds stabieler en de momenten met mooie aanleuning zijn steeds langer. Ook gaan de piepkleine stukjes galop die we tussendoor nemen ook beter en beter :D Daarnaast gaan we ook steeds vaker op wandeling en wat is dat héééérlijk <3 Ze is zo nuchter en controleerbaar. Zelfs als ze een beetje druk wordt of zich wat nerveus maakt, heb ik nooit het gevoel dat het gevaarlijk wordt ofzo. Ze is nergens bang van ... behalve van vreemde paarden dan :+ (en in mindere mate andere diersoorten)

Zal dan nog wat beeldmateriaal achterlaten :D


Afbeelding

Afbeelding







Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:25

Jullie treffen het niet met de stal he... Wel prachtige foto's weer <3

Hier gister dus second opinion op mijn zadel gehad en daar was dus best wel wat mis mee -O- Vraag is of we dat helemaal goed gaan krijgen, dus ook even wat andere zadels geprobeerd. Ik heb er nu eentje die we even mogen proberen, daar liep ze wel direct HEEL anders onder, echt bizar. Ze werd er wel onzeker van - wat ze nu met haar lijf aan moest zeg maar. Ben benieuwd hoe dit gaat ontwikkelen

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:25

Dag Allemaal in dit topic.

Ik ben nieuw hier. Na een jaar (poging) revalideren van een hele nare tussenpees achterblessure door een ongeluk veroorzaakt, heb ik onlangs helaas mijn merrie moeten laten inslapen.
Het ging niet meer goedkomen en er was pijn. Ik kan gerust zeggen dat ik er alles aan gedaan heb met haar. Lasertherapie, aangepast beslag, stamcellen, shockwave en vele, vele kilometers wandelen aan de hand met haar.
Heel erg jammer en verdrietig.....Het was een hele fijne Oldenburger merrie. Braaf, maar geen dooie en ook sensibel. Als je een rotdag had hoefde je er van haar niet op te klimmen.... (ook als er maar iets in het zadel niet oké was, soms was een ieniemienie plakje wol voldoende om haar weer tevreden te krijgen en mocht ik weer opstappen....). Het was verder een stabiele merrie (voor zover je daarvan kunt spreken, hihi).

Na een jaar niet rijden en alle zorgen is het denk ik toch weer een beetje aan het kriebelen. Ik rij al 30 jaar paard, waarvan zo'n 20 met een eigen paard... zoveel vrije/lege tijd ben ik niet gewend en ik mis het denk ik wel. Ik ben dus echt aan het bedenken wat ik zou willen. Ik voel me niet oud, maar volgend jaar word ik 50;-)

Behalve dat ik me op kwpn'ers en Duits bloed aan het oriënteren ben, heb ik ook wel een zwak voor Spaans bloed. Op stal bij mij staat een hele leuke pre-meneer die mij erg aanspreekt en eerder heb ik er ook wel eerder mee kennis gemaakt en gereden. Voor mijn merrie had ik een Engels Volbloed, héél sensibel dier, maar erg grappig ook en slim.

Via Bokt-topics heb ik al een tweetal adressen waar ik eens een privéles zou kunnen boeken voor een nadere kennismaking, dat vind ik een leuk begin als eerste... ook om te kijken of ik nog steeds kan paardrijden;-)

Kunnen jullie mij helpen? Ik vraag mij een paar dingen af....

Is een bedrag tot €10.000 realistisch voor een zadelmak/paar maanden onder zadel paard?
Ik ben zelf niet zo groot (1,62) dus hoef geen grote maat. Ruin of merrie maakt mij niet uit, heb niet echt voorkeur voor een kleur denk ik....
Voor dressuur/sport (Reed M1 met mijn merrie) en ter afwisseling ook andere dingen natuurlijk

Ik ben op zoek naar betrouwbare adressen waar ze gezonde, netjes aangereden paarden hebben. Correct gebouwd en enigszins normaal opgegroeid zonder rare neuroses, ik weet dat ze er in Spanje wel eens een eigen visie op na houden hoe je paarden moet houden/opvoeden....

Dit is niet mijn eerste paard waar ik naar opzoek ben, de paardenhandel is misschien nog erger als tweedehands auto-verkoop… Vandaar dat ik op zoek ben naar tips van de kenners....

Heb je tips waar ik verder nog op moet letten, laat me weten....

Is er een website oid waar ik meer kan lezen hoe het zit met de papieren van Spaanse paarden? ik lees dingen als Carta, maar het zegt me niet zoveel... tips daarover ook welkom.

Ik woon in Den Haag, maar een stuk rijden is geen probleem.....

Bedankt alvast voor het lezen van mijn verhaal....

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:51

Ik heb je een PB gestuurd, Natasja!

Hier gaat de revalidatie tot nu toe voorspoedig. 13 juli is als het goed is de volgende echo, wanneer deze goed genoeg is mogen we galop weer op gaan bouwen.

Antje12

Berichten: 104
Geregistreerd: 26-03-18

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:25

Zijn er meer Andalusiers met lacing?
Afbeelding
Afbeelding

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 19:29

Natasja, bedoel je dat je überhaupt geen paard uit Spanje wil? Ik weet niet zeker of ik dat tussen de regels door nu lees of dat je er wel voor open staat als het paard geen gek verleden heeft (want die zijn er ook genoeg hoor).
Persoonlijk zou ik zeggen dat je, zeker als je geen mega maat hoeft, daar prima voor uit kunt komen. Maar goed, ik heb dan de Spaanse markt waar ik naar kijk want ik woon hier. Van NL weet ik vrijwel niets.

Antje, dat heb ik nog nooit gezien! Zafiro loopt er een beetje bij zo nu afentoe, maar bij hem zijn het strepen van het zout dat hij verliest met zweten, dus met een keer rollen ook zo weer weg.

De foto's van Jenara en van Robijn zijn echt superleuk <3

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 19:34

Welkom Natasja! Denk dat je met dat budget wel wat kan vinden hoor!
Carta is het eigendomsbewijs. Een PRE moet er eentje hebben en deze zal bij verkoop ondertekend door de verkoper met het paard mee moeten. Die moet jij dan naar het stamboek sturen en dan zetten ze hem op je naam. Let wel dat dit een extra kostenplaatje is: je moet je laten registreren bij het stamboek als paardenhouder en dan het paard laten overschrijven

Antje wat bijzonder! Elevada heeft wel een paar echt lichte vlekken maar zo heb ik het nog nooit gezien

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 19:59

Weten jullie of bekend is welke hengsten drager zijn van PSSM2 ? Blijft toch een lastige wanneer je een iberisch paard wil aanschaffen ?

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:03

Jeetje wat gaan jullie snel!

@Jenara, dankjewel! Ik vind die van jou ook prachtig! :D

@Antje, bij ons op stal staat ook een spaanse met soort gelijke plekken/vlekken op zn rug. Geen idee of dit hetzelfde is!

Vandaag mn lieve man weer onder t zadel gehad.. omdat alles zo moeizaam gaat met rijden heb ik besloten om hem 'opnieuw in te rijden' en met alles vanaf 0 te beginnen. Zodra ik de teugel aanneem en hem wat naar beneden vraag begint hij opstandig te worden. Dus vandaag begonnen met vooruit en veel ruimte van voren, in de stap was hij heel onrustig. Zodra ik hem in draf nam werd het een compleet ander paard en nam hij zelf zijn ontspanning. Wat een heerlijk gevoel is dat <3
Afbeelding

Vandaag mijn bitloze hoofdstel binnen gekregen. Van de week eens kijken hoe hij daar op reageert. Zijn er hier meer mensen die bitloos rijden?

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:07

@castellon een paard uit Spanje zou geen probleem zijn, mits inderdaad normaal opgegroeid en geen gekke dingen/neuroses. Er zou ook gewoon uitgebreid gekeurd moeten worden met foto's van in ieder geval de benen.
(Rug/hals wat je nu ook vaak ziet twijfel ik aan, wil ik nog eens voorleggen aan mijn DA wat die daarvan denkt) en dat zou ik dan liever hier in NL doen bij erkend keuringsarts.

Dan kom je denk ik sneller bij iemand terecht die de paarden naar NL haalt, ze zadelmak maakt en aanbied voor verkoop of bij fokker hier idd.
Zo sta ik er ook in bij Duitse paarden. Al kan ik me voorstellen dat niveau van Da's in Duitsland wat hoger is dan in Spanje. Bescherming van particuliere kopers is daar ook heel goed geregeld ( beter als hier zelfs)

Maar zo ver is het nog niet, ik ben nog in onderzoeksfase, vandaar dat ik jullie tips zo waardeer..maar de gemiddelde kwpn'er spreekt me steeds minder aan... dat zeker...

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:27

Natasja, duidelijk, dat kan ik goed begrijpen. Ik ken hier wel een aantal mensen die paarden van hier te koop aanbieden waar echt een prima geschiedenis aan vast zit. Of direct van de fokker ook. Mocht je geïnteresseerd zijn mag je me een pb sturen.

Er wordt vaak heel snel en heel kort door de bocht van alles geroepen over 'paarden uit Spanje'. Natuurlijk zitten er getraumatiseerde floepies bij en mensen en fokkers die op een onprettige manier met dieren omgaan, maar er zijn ook echt zoveel mensen met hart voor hun dieren en paarden die er fantastisch bijstaan! En mijn dierenarts is een topvent <3
Goed om in gedachten te houden.
Hoewel ideeën over het houden van en omgaan met heus gemiddeld wel anders zijn is het zeker niet allemaal ellende en armoe, verre van zelfs. En gelukkig maar!

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:39

Bedankt Castellon! Ga ik zeker in gedachten houden...

Ja je hebt overal goede en kwade fokkers en stallen natuurlijk..en dierenartsen ook natuurlijk ook.
Generaliseren is zo gedaan >;)

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 07:35

Milo2012 schreef:
Jeetje wat gaan jullie snel!

@Jenara, dankjewel! Ik vind die van jou ook prachtig! :D

@Antje, bij ons op stal staat ook een spaanse met soort gelijke plekken/vlekken op zn rug. Geen idee of dit hetzelfde is!

Vandaag mn lieve man weer onder t zadel gehad.. omdat alles zo moeizaam gaat met rijden heb ik besloten om hem 'opnieuw in te rijden' en met alles vanaf 0 te beginnen. Zodra ik de teugel aanneem en hem wat naar beneden vraag begint hij opstandig te worden. Dus vandaag begonnen met vooruit en veel ruimte van voren, in de stap was hij heel onrustig. Zodra ik hem in draf nam werd het een compleet ander paard en nam hij zelf zijn ontspanning. Wat een heerlijk gevoel is dat <3
[ [url=m/N1958z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag mijn bitloze hoofdstel binnen gekregen. Van de week eens kijken hoe hij daar op reageert. Zijn er hier meer mensen die bitloos rijden?


Goed bezig!
Ja Villa en ik rijden bitloos :)

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 08:32

Castellon schreef:
Natasja, duidelijk, dat kan ik goed begrijpen. Ik ken hier wel een aantal mensen die paarden van hier te koop aanbieden waar echt een prima geschiedenis aan vast zit. Of direct van de fokker ook. Mocht je geïnteresseerd zijn mag je me een pb sturen.

Er wordt vaak heel snel en heel kort door de bocht van alles geroepen over 'paarden uit Spanje'. Natuurlijk zitten er getraumatiseerde floepies bij en mensen en fokkers die op een onprettige manier met dieren omgaan, maar er zijn ook echt zoveel mensen met hart voor hun dieren en paarden die er fantastisch bijstaan! En mijn dierenarts is een topvent <3
Goed om in gedachten te houden.
Hoewel ideeën over het houden van en omgaan met heus gemiddeld wel anders zijn is het zeker niet allemaal ellende en armoe, verre van zelfs. En gelukkig maar!


Ja mensen moeten ook niet vergeten dat wat er naar NL komt in vrachtwagens vol vaak "overschot" is. Dus daar zitten niet de beste paarden bij over het algemeen.
Maar een goede kun je wel importeren via betrouwbare adressen.