Hengstenkeuze (Fries)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Hengstenkeuze (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-20 14:13

Ik weet nog niet heel zeker of ik mijn merrie wil dekken maar wil wel gaan kijken welke hengst er mooi op zou passen mocht ik het toch gaan beslissen.

Ik ben helaas geen lid van de kfps dus ik kan daar niet alle checks doen. Iemand die dat wel is en dat leuk vind om te doen?

Het gaat om een jonge Fries Delani.

Minpunten:
- Haar eigen beenwerk is wat voos dus zoek een hengst zonder bemerkingen die sterk beenwerk doorgeeft.
- de achterhand mag sterker.
- wat langer voorbeen? Stap mag ruimer. 

Plus:
- haar koppie is mooi edel en dat wil ik graag zo houden. Behang is ook prima vind ik.manen zouden langer kunnen maar vind ik geen noodzaak.
- karakter: het is een zeer voorwaartse dame met een pittig karakter Houd ik van! En ook erg lief voor kinderen.

- de draf en galop ben ik wel tevreden mee. Kan altijd beter natuurlijk. Maar is geen prioriteit.

-zou graag een sport dekhengst willen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-20 14:25

Knert schreef:
hoe oud is ze? ze toont nog puppy..


Ze is net 4.:)


jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-20 14:37

Kabayo schreef:
Knert schreef:
hoe oud is ze? ze toont nog puppy..

Van 2016
Een veulenboekmerrie , niet naar de keuring geweest.

Een hengst die in de Friezen echt hard beenwerk doorgeeft weet ik zo niet. Ik vind je merrie wel overbouwd. Opzich verder wel goed in de bovenlijn. Wel een stijl achterbeen. Haar voorbenen lijken wat hol.

Ik zou als ik jou was de nieuwe heuvel een mail sturen voor hengstenadvies. Die hebben heel wat dekhengsten. Er past vast 1 bij je merrie

Voor een sterke achterhand durf ik norbert bloed wel te adviseren. Maar die geeft wel vaak sterke karakters. Daar moet je mee om kunnen gaan. Zeker als je merrie al pittig is.



Klopt ja wilde dit jaar naar de keuring maar nu valt dat niet echt te plannen helaas. Ze heeft in feb nog een flinke groeispurt gehad en is nu nog steeds wat overbouwd ja. Denk dat dat wel goed komt.

Bedankt ik zal ze eens een email sturen. Pittig karakter vind ik erg leuk. In de winter is ze makkelijk maar nu in de zomer zit er een kop op. De hoefsmid heeft er ook moeite mee. Maargoed ze is nog jong en moet nog veel leren. Onder het zadel is ze super braaf en nuchter.

jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 19:44

Iris_92 schreef:
Goed beenwerk, lang voorbeen, goede achterhand; de eerste die in mij opkomt is Markus 491.
Of Jurre? Ook goed achterbeengebruik met misschien iets meer ras.

Menne 496? Al is advies wel om hem te gebruiken op rassige merries.

Nog een optie: Jehannes? Ook al bloedmooie paarden van gezien.
Maar idd: eerst testen op waterhoofd/dwerg als je dit nog niet gedaan hebt :)

* ik heb niet gekeken of het "past" qua inteelt, maar voornamelijk naar het wensenlijstje.


Wat leuk ik had Markus inmiddels al gekozen hahah. Zou haar nog wel moeten testen op waterhoofd verder kan het. Ik weet niet of het dit jaar nog gaat lukken maar anders zeker volgend jaar.

jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Re: Hengstenkeuze (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 19:51

@de overige reacties. Ik zal ook nog eens kijken naar deze hengsten.
De reden dat ik er een veulen mee wil is eigelijk een beetje voortgekomen uit het plan van de vorige eigenaar. Als ik naar haar papier kijk is het niet allemaal sterwaardig maar dat heeft er wel in gezeten. Ik hoop zo deze moederlijn weer wat sterker te maken en ik vind haar zelf dus erg mooi en leuk lopen. Het is heel leuk om het een keer te doen. Met alle risico's in het achterhoofd gehouden natuurlijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers