Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 14:57

Heel vreemd vind ik het niet om al te gaan kijken/oriënteren, maar het gevaar bestaat dan wel dat je hét paard al tegen komt zonder dat er plek/tijd/ruimte/geld voor is.

Ik weet nog goed dat ik op een woensdag tegen een vriend vertelde dat het nog te vroeg was voor een nieuw paard na het verlies van mijn vorige paard.

De donderdag zag ik de advertentie en zaterdag ben ik gaan kijken en heb ik ze gelijk gekocht.

Klein detail: Al denk je alles geregeld te hebben, soms krijg je toch onverwachte zaken op je pad. De maandag nadat ik mijn 'impuls aankoop' deed ging mijn werkgever failliet en was het best een spannende tijd :') , maar het is allemaal goed gekomen :)


Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:29

Haha, zó herkenbaar. Je ziet echt gedachtewolkjes boven hun hoofd hangen.
Indy heeft ook overal een mening over en dit kun je echt zo duidelijk aan haar zien.
Dat kan ik nou juist zo ontzettend waarderen aan haar :)

Maartje, gave foto (still) hoor :D Knappe merrie!


VisibreTeam schreef:
Nou dat viel niet tegen :wow:
Nét echt :))
[ [url=m/3FdTjv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Wulsk1.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wat goed!! En wat toont hij véél groter dan 1.60m btw! Mooi tuig ook <3

Keeyzie, wat een prachtige plaatjes zeg! <3

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 21:54

Schrikken zeg Robijntje!!! Veel beterschap!!

Fluffyfox, balen van de wond! Maar gelukkig geneest het voorspoedig :-).

Fading, wat goed joh! Ga je vaker rijden met Tulia of was het zomaar eenmalig?


Hier hebben we ook een rotweek achter de rug. Ruim een week terug is er een paard weggegaan op onze stal en sindsdien werd Indy elke dag wat stiller, ging minder eten, stond uiteindelijk alleen nog in de hoek van haar weitje met haar hoofd te slaan.
Dus na flink overleg met mijn stalgenootje staat ze nu sinds deze week samen met een ander paard van stal en nu knapt ze gelukkig weer op. Ze eet weer, ze vertoont geen zenuwachtig gedrag meer.
Gevoelige types zijn het...

Afbeelding
Zo blij dat een mens kan zijn als ze eindelijk weer willen eten... ze had zichzelf voorzien van een modderbad trouwens :')

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 16:40

TessJazz schreef:
Jeeeej wij hebben gisteren onze winstpunt in het M2 gehaald!![ [url=m/gFmx0n.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooie set zeg! En gefeliciteerd met de winst in de m2 :D



Ik duim voor je dat ze goed loopt Robijntjah!

Keeyzie, Hugo is dus ook zo'n gevoelig type!


Hier wil het nog steeds niet echt lekker gaan.
Indy is vorig jaar positief getest op pssm2. Dieet aangepast en sindsdien niks geen problemen meer. Nu vorige week stress gehad en nu echt overduidelijk symptomatisch. Echt enorm balen. Hopelijk is ze snel weer door deze periode heen. Ik hoopte stiekem dat die test niet klopte en dat ze een eiwit tekort had gehad... maar ik vrees dat dat wishful thinking was -O-

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 19:00

Wat een dotje *smelt*

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 20:40

Begrijp ik het goed dat je hem dus niet koopt mocht hij schimmel zijn?

Goh, ik weet niet of ik dat zou kunnen. Ik roep ook altijd dat er hier geen schimmel komt, maar als je een klik hebt met een dier... dan is schimmel ineens zo'n ding niet meer. Ik heb 2x in mijn leven een paard gekocht en 2x totaal iets anders dan ik zocht en nooit spijt gehad :-)

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 20:42

Jenara schreef:
fluffyfox schreef:
Het gaat niet om de hoek.
(Stom zinnetje he)
Iets daar triggert bepaald gedrag. Daar geef jij waarschijnlijk bewust of onbewust een bepaalde reactie op en dan gaat meestal een balletje rollen.

Wat is haar reactie. Is die altijd hetzelfde. Of wisselt dat nog?
(Rennen/staken/opblazen/afsluiten/?)
Kan ze nog buigen op die momenten?
Kan je nog connectie behouden of ben je echt alles kwijt?

Lastig punt hoor, heb wel wat ideeën.
Maar wel lastig zonder beeld ervan.


Dat is het gekke net, het was volledig weg, ik dacht dat ik het opgelost had en nu begint ze weer van voor af aan. Dus ik zou niet weten wat ik er precies doe dat bij haar een reactie uitlokt, aangezien ze het een week geleden helemaal niet deed.

Haar reactie is altijd vertragen richting hoek (of willen omkeren, het ene moment is het "enger" dan het andere) , langs de hoek er enorm naar kijken, dus aandacht weg van mij en dan weer versnellen eens ze er voorbij is. Wanneer ze de hoek achter zich heeft, is het hoofd hoog, oren naar achter en ongerust kijken. Het ene moment is het gewoon wat sneller gaan stappen, het andere schiet ze echt even weg en alle mogelijke gradaties ertussen, maar dat varieert dus. Het is ook niet erger in het begin, of op het einde, het wisselt continu.
Buigen op die momenten lukt niet, dan is haar aandacht volledig weg en de connectie ook. Eens ze dan op de andere kant van de cirkel is, weg van de hoek, is ze wel terug bij mij en let ze netjes op en buigt ze wel.

Ik zou in ieder geval echt niet weten wat ik doe, ik vraag gewoon exact hetzelfde aan beide kanten van de cirkel. Dus alle tips welkom :D



Je hebt al bergen tips gehad, maar hoe zit je met je voeding?
Geef je magnesium? Of natuurlijke vitamine E? Wellicht dat daar nog iets in de ondersteunen valt? :-)

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:46

Dat spaans temperament herken ik wel. Daar moest ik in het begin ook wel aan wennen en ik werd er zelfs bang door, maar met de juiste begeleiding is dit gelukkig goed gekomen en nu kan ik er vaak wel om lachen. Het is echt een dramaqueen afentoe, en het is de kunst om je geduld te bewaren en rustig te blijven :-).



Escada schreef:
Nog om even terug te komen op mijn eerdere vraag, zijn jullie lid van het stamboek?
En als je PRE uit België komt, kan je toch gewoon lid worden van de NL Stamboek of beter die in België?



Qua stamboek lid worden... in Nederland ben ik nergens lid van. Ik heb mezelf als eigenaar geregistreerd via ANCCE in Nederland, omdat ik zelf ook in NL woon. Dit waren eenmalige kosten. Ze hebben me heel fijn geholpen met het invullen van de documenten.
Je bent je paspoort wel even kwijt want het gaat naar Spanje voor de overschrijving, dus maak voordat je het opstuurt nog wel een kopie ervan.

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 19:23

Waar zou het aan kunnen liggen Azmay?

Knappe combi zijn jullie, yevrah!

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 12:29

Van wie was Divino ookalweer eerst? Ook van iemand hier in het topic toch?

Veel geluk met je nieuwe aanwinst Marielle :-).


Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:15

Hier sinds gisteren ook een ongevoerde regendeken er op. Het drama van niet passende dekens kan weer beginnen. Ik ben benieuwd hoeveel dekens ik dit jaar weer erbij koop die uiteindelijk toch niet goed liggen :-).

Welke dekens passen goed op jullie pre's?


Zsazsa, mooi zadel zeg!

Maartje, het geeft wel een mysterieus sfeertje aan de foto haha.


Paard aan huis lijkt me fantastisch. Wij zoeken al eventjes naar een koopwoning met plaats voor paarden aan huis, maar de huizenmarkt is vreselijk momenteel.
Het is wel meer werk, maar het scheelt een hoop reistijd en je kunt het flexibeler indelen qua tijden.
Ik hoop dat we snel iets vinden!

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:02

Indy heeft nu Amigo maar die knelt op de schoft en schuurt op haar schouders. Met 1 maat groter verzuipt ze er weer in.



Bucas was weer te ruim aan de schouders (regende in, stond open) en die binnenvoering veroorzaakte een geschuurd paard met diepe schuurplekken op haar heupen en schouders. Dus die sowieso nooit meer.


Is Rambo anders van pasvorm dan de amigo?

Ik heb eerder de Mio gehad (ook van horseware). Deze lag achteraf nog het beste, maar was niet goed waterdicht en heeft ze zelf gesloopt (helemaal in reepjes gescheurd).

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:59

Dankjulliewel voor de tips, dan ga ik een rambo bestellen.

Mio vond ik ook fijn zitten, maar hij was snel kapot en uiteindelijk dus helemaal door haarzelf in reepjes getrokken. Wat een ravage was dat. Maanden later kwam ik nog vulling tegen in de struiken rondom de paddock.


Fijne verjaardag Just_kiki! Je hebt jezelf een mooi kado gedaan zeg! <3

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:16

De deken is al geleverd. Toevallig was het 25% korting.

Nu duimen dat hij past! :-)

Gisteren nog gewerkt met guppy aan de longe. Ondanks dat ze nu 9 is blijft ze altijd die puppylook houden haha <3

Afbeelding

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:07

Hahaha dat klinkt wel herkenbaar.
Zodra ik iets nieuws vraag en ze snapt het niet, pas dan maar op. Inderdaad met het hoofd slaan =:) .

Als je dan werkt aan de hand dan ligt je schouder bijna uit de kom.

Puur onzekerheid :(:)


En als ze het dan eenmaal snapt dan doet ze niks liever :)* , want snoepje *\%/* !

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:48

Castellon schreef:
Ik rijd met een Vaquera zadel


[ [url=m/9cGUbu.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe zit dat nou zo'n zadel? Ik vind het schitterend, maar kun je er mee rijden zoals een dressuurzadel(lichtrijden)? En worden die op maat gemaakt?

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:11

Castellon schreef:
@Dais: Mijn zadel is echt een klassiek vaquerazadel en loeizwaar, ik denk een kilo of 12. Je zit wat hoger op je paard, maar op de een of andere manier voelt dat niet zo; Sol voelt echt alles wat ik doe qua zit en doordat je geen zweetbladen hebt heb je veel contact met je paard. 
Het heeft uiteraard geen wrongen, dus je houding moet behoorlijk uit jezelf komen, maar doordat de voor en achterkant hoog zijn donder je er niet zo snel uit :Y)
Wat ik merk aan mijn zadel is dat het zich in de tijd dat ik het heb echt is gaan vormen, zowel naar mij als naar Sol, en dat vind ik heel positief. Het ligt echt als een huis!
Ik vind het echt heel lekker zitten, comfortabel maar toch vrij, met genoeg steun en toch veel contact. Ook na een flinke buitenrit stap ik fit af en Sol beweegt er echt fijn onder.

Oh, die stijgbeugels, die zijn echt loei, loeizwaar. Fijn als je zit want ze hangen altijd keurig naar beneden, maar je moet ze niet tegen je schenen krijgen als je zelf je zadel draagt :+

Maar weet je, uiteindelijk is het net als bij dressuurzadels; er zit onderling zoveel verschil in! Ik heb hier nu op een stuk of 7 verschillende Vaquera’s en potrera’s gereden en de een reed ik zo op weg, de ander had ik een stoelzit in en weer een ander zat gewoon helemaal voor geen meter.

edit: Ze worden zeker op maat gemaakt, hier heel veel zelfs, maar in Nederland is dat lastig ben ik bang.

@dekensenzo, wauw, wat interessant, dat ken ik helemaal niet. Wat fijn dat je het zo in de gaten kunt houden!


Dan moet ik toch maar naar Spanje verhuizen... :)

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:40

Arthis, Ik zoek nog een tweede paard voor erbij <<)

Bij voorkeur een PRE merrie van minimaal 1.65.

Als iemand iets weet hoor ik het graag :D

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:58

Arthis, ik heb stiekem al gezocht in je berichten naar foto's en wat een onwijs leuk ding zeg! Ik vind mama ook heel mooi van bouw, helemaal mijn type.

En ik zeg 1.65 omdat ik inmiddels weet uit ervaring dat je dan thuis komt met een van 1.60 haha. Als ik nu een paard zou gaan bezichtigen neem ik serieus mijn meetstok mee hahaha.

Je mag je pb'en met de vraagprijs als je wilt en de papieren :-).

Zsazsa, je hebt pb :-)

Ik zou eigenlijk zaterdag naar Spanje vliegen voor een paard(rij) vakantie. Had er zoveel zin in, al maanden aan het aftellen, voorbereidingen getroffen... Logischerwijs gaat de reis niet door in deze situatie (zou ik ook niet willen, zou zelf het risico ook niet willen lopen), maar het is wel jammer. Het was echt zo'n bucketlist dingetje voor me.. en nu gezien mijn huidige omstandigheden was er tijd en geld voor.

Nouja, soms mogen dingen niet zo zijn. Gelukkig kan ik nog welke elke dag naar mijn eigen Spaanse zonnetje in Nederland :-).

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:55

Leuke foto's! Fijn ook om zo'n bos zo dichtbij te hebben.

Ik heb de vakantie nog niet kunnen verplaatsen, 2 hotels betalen helaas niet terug, 1 is er omgezet in een voucher en mijn vliegtickets zijn ook omgezet in een voucher. April was heel bewust gekozen en ik vrees ervoor of het dit jaar nog gaat lukken. Wellicht volgend jaar?
Ik hoop voor jullie dat het in juni wel mogelijk is om te gaan :)

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:47

Lijkt me zo lastig om een paard te moeten verkopen! Vreselijk.

Ik vind je merrie prachtig en precies ook nog eens in de mooiste kleur die er is.

We hebben straks 5 stallen en er zijn er nog 2 vrij. Eens praten met mijn man :').

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:07

Is dat de fokker die je mij ook via pb stuurde? Ik had bijna 2 jonge bruine merries gekocht bij hem, maar last minute kwam er ineens een andere merrie op mijn pad en ik ben voor die gegaan. Bij hem had ik het ook wel aangedurfd om paarden te importeren.

Mijn voorkeur ging uit naar een Nederlandse of Belgische fokker, maar de prijzen zijn hier echt idioot. Ik had een advertentie gezet op Facebook met wat ik zocht. Ik kreeg in eerste instantie veel lusitano's door en daarna wat adressen van PRE fokkers, maar zodra ze mijn budget hoorde reageerden ze niet of heel kortaf. Daarmee besloot ik in Spanje te kijken en daar zijn het mijn inziens normale prijzen.

Ik hoef geen bewegingskanon of toekomst topper, ik zocht gewoon een brave merrie als gezelschap voor bij mijn merrie.


En gelukkig heb je nog altijd goed contact met de kopers en vriendschappen gemaakt. Mij lijkt het verkopen van een paard gewoon lastig omdat ik simpelweg niks weg kan doen. Wij fokten eens een nestje konijnen en we hebben ze allemaal gehouden want we konden er geen weg doen, terwijl er echt maar 1 zou blijven was de afspraak.

Die 2 bruine merries uit Spanje, daarvan was er ook 1 voor de verkoop bedoeld. Maar ik ken mezelf, dan kan ik niet kiezen en hou ik ze allebei.

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 13:33

Geen idee ZsaZsa, heeft ze misschien wat eiwitten te kort?

Chispa is erg knap Milo2012! <3 En wat de prijzen betreft: Het is maar net wat de gek er voor geeft! Ik vind de prijzen hier in NL echt hoog, maar ik heb jaren niet naar een paard gezocht dus ik reken nog in prijzen van 5 jaar terug wellicht.

Ik had i.i.g gewoon geen zin om 5000 euro uit te geven voor een gezelschapspaardje en dat is natuurlijk ieder voor zich :D. Dat ik vroeger echt gruwelijk veel geld heb uitgegeven aan een BWP met kromme pootjes is ook duidelijk een voorbeeld van 'wat de gek er voor geeft'. Ik had hem ook niet meer verkocht voor een miljoen, zo gek was ik op dat beest :j .

Ik was in ieder geval van plan mijn idee bij te stellen, maar toen sprak ik een bevriende Spanjaard die zijn merrie verkocht en toen was het ineens heel snel geregeld :o .

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:50

Voor mij was dat ook echt een reden om niet voor een schimmel te gaan, hoewel ik het wel heel mooi vind.

Mijn nieuwe merrie komt over 11 dagen met transport uit Spanje. Ik ben zo benieuwd!

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:59

Mijn vorige paard heeft dat ook gehad na een vakantie op de veluwe. Die stond doodziek in de kliniek 1 week lang. Na 4 weken antibiotica is hij opgeknapt, maar hij is nooit meer helemaal de oude geworden.

Schijnbaar komt het in Duitsland meer voor. De meeste paarden maken zo'n besmetting door in de opfok en met wat koorts komen de meeste er wel vanaf, vaak wordt het niet eens opgemerkt. Hoe ouder het paard, hoe heftiger de symptomen. Dit is mij destijds verteld in ieder geval. Mijn paard was 12 toen hij die ziekte kreeg. Nu 8 jaar geleden.

De antibiotica was 800 euro, dat weet ik ook nog!

Hij is daarna wel opgeknapt met opkikker van NAF, maar dat was ook vooral om de bijwerkingen van de antibiotica weer te compenseren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers