lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:38

Dan vraag je toch of je met Ultramar mag dekken? Of bedoel je dat je het dekgeld te veel vind?


Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:43

Voor mij nu wel, maar ben gek van dat paard. Vermoed de beste match met mijn zwarte veiga van al wat ik tegengekomen ben.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:46

Jessix schreef:
Zolang het ook echt los van elkaar gehouden wordt zou ik het ook niet erg vinden. Ik zou het persoonlijk wel jammer vinden als er wedstrijdblokken tussen het keuringsprogramma in zouden zitten, maar dat is hier denk ik niet het geval. Zelf ga ik namelijk echt voor de keuring en niet om wedstrijdjes te kijken, waar ik doorgaans niet echt van kan genieten.

Maar andere denken daar weer anders over, en ik kan me voorstellen dat je dingen uit wil proberen, dus wat dat betreft.... Ik sla dan wel weer een jaartje over. :)


Ik vind de wedstrijden erbij op zich wel een leuk idee, ik had wel een poging gewaagd denk om alleen lusitano’s te krijgen, maar dat is niet te doen denk.
Als het in Ermelo was geweest had ik missschien de dressuurwedstrijd wel overwogen en als je er dan toch bent de ruinenrubriek, dan kom je niet voor niks (alleen de ruinenrubriek is echt een soort aanfluiting...).
Maar ik vind dit te ver weg, dan start ik wel ergens een gewoon wedstrijdje in de buurt.

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:00

Zeg dat. Ik had ook gereageerd.
Snap niet dat als ze meer mensen naar de keuring willen trekken ze naar Exloo gaan i.p.v. naar het zuiden. Zit je veel meer verbonden met het buitenland. De rede voor exloo vanwege dan toevoeging Duitsland vind ik echt lariekoek. Ga dan naar het zuiden en zorg dat België, Luxemburg en misschien zelfs Frankrijk interesse heeft.

Betreft bekendheid, tja daar kan je ook veel mee doen.

Wel bijzonder dat er dan nu nog maar 2 bestuurders zijn waar er voor kort geleden nog een heel “team” was. Gaat het dan onderling ook niet lekker?

Duijff Sporthorses B.V. Instagram

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:14

Die zijn tussentijds gestopt

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:24

Nouvel schreef:
Jessix schreef:
Zolang het ook echt los van elkaar gehouden wordt zou ik het ook niet erg vinden. Ik zou het persoonlijk wel jammer vinden als er wedstrijdblokken tussen het keuringsprogramma in zouden zitten, maar dat is hier denk ik niet het geval. Zelf ga ik namelijk echt voor de keuring en niet om wedstrijdjes te kijken, waar ik doorgaans niet echt van kan genieten.

Maar andere denken daar weer anders over, en ik kan me voorstellen dat je dingen uit wil proberen, dus wat dat betreft.... Ik sla dan wel weer een jaartje over. :)


Ik vind de wedstrijden erbij op zich wel een leuk idee, ik had wel een poging gewaagd denk om alleen lusitano’s te krijgen, maar dat is niet te doen denk.
Als het in Ermelo was geweest had ik missschien de dressuurwedstrijd wel overwogen en als je er dan toch bent de ruinenrubriek, dan kom je niet voor niks (alleen de ruinenrubriek is echt een soort aanfluiting...).
Maar ik vind dit te ver weg, dan start ik wel ergens een gewoon wedstrijdje in de buurt.


Ja daarom schrijf ik ook, voor andere is het wellicht wel leuk. Maar dan wel goed om het in een andere hal of baan te houden en niet er tussendoor. Dan kun je echt kiezen waar je voor komt.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:24

Nouvel schreef:
Die zijn tussentijds gestopt

Vast niet omdat het zo gezellig was! :')

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 20:29

Carl123 schreef:
Waarom geen goede kwpn dressuur hengst. Vaak kwaliteit voor normale prijs en je krijgt er papieren bij




Ik ben ooit gestopt met rijden, bloedhekel aan BWP'ers.
Lusitano's zijn mijn passie. Iberiers. Nooit iets anders meer!
Ultramar is nog steeds nummer 1, maar gezien ik de merrie's niet gekeurd worden, had ik liever een papierloze Lusitano gevonden.[/quote]

Ja Romina heeft een hele mooie bruine staat vast op haar fb ,goeroe of hoe je het schrijft.
Ik ga komend jaar dekken met bloed ,mooie Arabische volbloed hengst (renlijnen, geen show Arabier want dat is echt niks)

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Karina

Berichten: 1436
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:32

Wat wil je dan fokken Keona, een paard voor endurance?

Ik ga denk ik niet naar Exloo tenzij ik echt specifiek iemand zou willen supporteren, ik vind het erg uit de richting, en de wedstrijden vind ik ook niet zo interessant, zou ook echt voor de keuring gaan. Ben beetje bang dat degenen waar ik wel graag de paarden/veulens van zie afhaken. Dan steek ik de kilometers liever in Gesves, altijd leuk daar afgezien van de catering :D .

Ik heb geen eigen lusitano meer sinds ik niet meer kan rijden, ben alleen nog peettante van Zamora's zoon <3 al woont die in Portugal. Maar het ras en de fokkers volgen blijft wel echt een hobby. En wie weet ooit een om mee te mennen, maar dat is wel erg toekomstmuziek die niet gauw zal klinken omdat mijn koets en tuigen en mentrailer etc allemaal welshpownie-maat is. Maar wie weet, dromen mag hè. Ik geniet sowieso graag mee van lusitano's van vrienden en ook van jullie verhalen en plannen.

Lieve foto van Hermès, dat is er ook zo een die ik beetje gevolgd heb vanaf het moment van hengstenkeuze geloof ik. Was dat niet toen er nog eens een fokkerijlezing was van Bento?

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 22:30

De hengst loopt in de ren sport maar loopt ook eventing /springen en endurance
Mijn Lusitano springt top dus dat wil ik behouden. Maar ik wil meer snelheid er in.
Ik zal een foto plaatsen van hem voor de geinteresseerde

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:33

Mooi dier Keona! Ben benieuwd...

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 22:45

Jessix schreef:
Mooi dier Keona! Ben benieuwd...

Ik zelf ook ;)
Fijne is dat ik bij het veulen gewoon een vol papier krijg van nrps

Heel anders als zo een show arabiertjes

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Karina

Berichten: 1436
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:50

Gaaf dier Keona!

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:53

keona schreef:
Jessix schreef:
Mooi dier Keona! Ben benieuwd...

Ik zelf ook ;)
Fijne is dat ik bij het veulen gewoon een vol papier krijg van nrps

Heel anders als zo een show arabiertjes

Nou inderdaad! Mooi sportpaard.


Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:01

Ja voor een zuivere Arabier echt wel een sportuitvoering, stoer paard

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 01:13

Coole combinatie.

Mijn Aquilo is ook zoiets hé, alleen met nog wat quarter-horse er doorheen.
Hij is half Lusitano, kwart Anglo-Arabier en kwart Quarter horse.
Eigen kind, schoon kind, maar ik vind hem echt wel goed gelukt. :D
In de stierengevechten lopen heel veel van zulke kruisingen, met Arabier of Anglo-Arabier en QH.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:54

Voor dat ik Lusitanos had, had ik Anglo’s dus ik ben sowieso fan! Hoop dan ook echt dat je het beste van beide krijgt en inderdaad in Portugal is dat al dikwijls gelukt.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-19 10:00

Ben ook benieuwd wat er uit komt hengst word zo wie zo verkocht(denk ik nu in ieder geval);)

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:57

De Luso-Arab is een populaire kruising in Portugal, worden meestal goede gebruikspaarden met meer kracht en uithoudingsvermogen dan de pure Lusitano. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:16

ElCid schreef:
De Luso-Arab is een populaire kruising in Portugal, worden meestal goede gebruikspaarden met meer kracht en uithoudingsvermogen dan de pure Lusitano. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Ik interesseer me enorm in kruisingen. Is kruising met Arabier beter dan met Quarter Horse?
Ik merk wel veel meer uithoudingsvermogen bij mijn kruising berber x Lusitano.
Zijn er in Portugal ook zulke kruisingen? Omdat Berber toch dichter bij het Iberische lag aansluit?
Zijn moeder is een dik, klein Veiga'tje, maar zoonlief is een snel vurig mannetje, heel slank ook.
Afbeelding

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-19 13:43

Cambiar schreef:
ElCid schreef:
De Luso-Arab is een populaire kruising in Portugal, worden meestal goede gebruikspaarden met meer kracht en uithoudingsvermogen dan de pure Lusitano. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Ik interesseer me enorm in kruisingen. Is kruising met Arabier beter dan met Quarter Horse?
Ik merk wel veel meer uithoudingsvermogen bij mijn kruising berber x Lusitano.
Zijn er in Portugal ook zulke kruisingen? Omdat Berber toch dichter bij het Iberische lag aansluit?
Zijn moeder is een dik, klein Veiga'tje, maar zoonlief is een snel vurig mannetje, heel slank ook.
[ [url=m/G4Zxfn.png]Afbeelding[/url] ]

Denk niet dat een bepaalde kruising beter is dan een andere. Wel denk ik dat je met bepaalde kruising , beter naar bepaald doel fokt als de andere. Ik wil graag eventing rijden denk dat kruising met quarter voor mij minder geschikt is bv

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Karina

Berichten: 1436
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:15

Voor eventing en endurance lijkt me quarterbloed inderdaad geen plus, maar voor working equitation enzo weer zeker wel. Echte gebruikspaarden. Ooit had ik zowel een lusitano als een quarter, ik verloor beiden binnen een paar maanden tijd. Toen heb ik wel eens verzucht dat ik hoopte dat ze als één paard gemixt weer terug op aarde zouden komen.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:49

Kruising met Quarter( = Azteca) geeft een wendbaarder, flexibeler en krachtiger paard dan de Lusitano ( of PRE) met een meer "explosieve" kort durende energie: de Quarter is in 1e instantie gefokt als renpaard op de kwart ( quarter) mijl, vandaar de naam; dus de korte afstand ( 400 meter) . Wij hebben een Azteca zoon van Ultramar ( moeder dus een Quarter merrie met foundation bloedlijnen). Paard heeft meer kracht dan een Lusitano, is wendbaarder maar heeft een vergelijkbaar temperament, meer dan de gemiddelde volle Quarter of Paint en heeft een wat meer "barokke" uitstraling met o.a. een hoger geplaatste hals dan een Quarter en de kont van een Quarter :o. Quarters en Paints zijn meer gebruiks- en werkpaarden met een gelijkmatig temperament, gaan meestal economische om met hun energie. Maar zijn inderdaad minder geschikt voor duursporten als endurance of eventing daar is Arabisch bloed weer voor aangewezen al zal je wel goed moeten opletten welke Arabieren je gebruikt; de showdieren zijn daarvoor ook niet geschikt net zo min als de de pleasure gefokte Quarters ( met meestal veel volbloed) geschikt zijn een goede Azteca te fokken. Het hangt dus allemaal van het gebruiksdoel af.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 24-01-19 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-19 18:52

ElCid schreef:
Kruising met Quarter( = Azteca) geeft een wendbaarder, flexibeler en krachtiger paard dan de Lusitano ( of PRE) met een meer "explosieve" kort durende energie: de Quarter is in 1e instantie gefokt als renpaard op de kwart ( quarter) mijl, vandaar de naam; dus de korte afstand ( 400 meter) . Wij hebben een Azteca zoon van Ultramar ( moeder dus een Quarter merrie met foundation bloedlijnen). Paard heeft meer kracht dan een Lusitano, is wendbaarder maar heeft een vergelijkbaar temperament, meer dan de gemiddelde volle Quarter of Paint en heeft een wat meer "barokke" uitstraling met o.a. een hoger geplaatste hals dan een Quarter. Quarters en Paints zijn meer gebruiks- en werkpaarden met een gelijkmatig temperament, gaan meestal economische om met hun energie. Maar zijn inderdaad minder geschikt voor duursporten als endurance of eventing daar is Arabisch bloed weer voor aangewezen al zal je wel goed moeten opletten welke Arabieren je gebruikt; de showdieren zijn daarvoor ook niet geschikt net zo min als de de pleasure gefokte Quarters ( met meestal veel volbloed) geschikt zijn een goede Azteca te fokken. Het hangt dus allemaal van het gebruiksdoel af.

Precies.
Ja die show Arabieren heb je ook echt niks aan sorry

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:54

Inderdaad! Ben jaren geleden in Andalusia geweest bij een fokkerij van endurance Arabieren, die zijn echt niet te vergelijken met de showpaarden met gedeukte neuzen }> . Bij Robbie den Hartog tijdens een hengstenshow, ook al flink wat jaartjes terug, een Franse "ren" Arabier gezien; die leek qua bouw meer op een Quarter dan op een Arabier maar was dus wel op de lange afstand een topper. Prachtig dier.
https://www.kossack.com/pages/stallions/marwan.php


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bruce1990 en 45 bezoekers