Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Elsa7
Berichten: 105
Geregistreerd: 16-07-17
Woonplaats: Onder mijn favoriete meeleessteen

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:51

Hier tot nu toe ook een stille meelezer, maar ik wilde ook even zeggen dat je super bezig bent!


smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 01:20

Ik zit net te fb-en en zie 2 foto's voorbij komen en dacht direct aan jouw paard. Topic op bokt gezocht en inderdaad, ik had het goed gezien. Wat is hij opgeknapt zeg!! Wat super dat je deze hulp hebt gekregen en het duidelijk zichtbaar is dat jij ermee aan de slag bent gegaan. Goed bezig zo!

Als het de bedoeling was dat andere bepalen hoe jij hoort te leven......dan was je geboren met een afstandbediening.

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 06:48

Mizora schreef:
Baringa1 schreef:
2x 850g cavalor strucomix senior (versele laga)
2x 890g pavo slobbermash
2x 500g bietenpulp
2x 800g tarwezemelen
2x 1.5kg hartog luzernemix (2x 1.5kg toch?)
2x 10g gebroken lijnzaad
2x 25ml olie
1x 10g zeolite zeohorse
1x 140-150g pavo summerfit

Onbeperkt voordroog, 24/7 buiten


Ik heb meerdere soorten goed nieuws en 2x slecht nieuws.

Het eerste goede nieuws is dat je het rantsoen echt al behoorlijk goed op orde hebt. Zelfs los van wat ze aan ruwvoer weg krijgt, krijgt ze al haar vitaminen en mineralen binnen, ruim voldoende energie (1.8x wat je zou verwachten dat ze nodig heeft) en ruim voldoende eiwit. Dat is dan ook direct het slechte nieuws, want dat betekent dat het niet simpelweg een kwestie is van er meer voer in stoppen.

Wat aan je huidige rantsoen opvalt is dat ze los van de hoeveelheid suiker die ze via het hooi binnenkrijgt, ze ontzettend veel zetmeel binnen krijgt. Het gaat om 1.35kg zetmeel die verdeeld over 2 maaltijden gegeven wordt. Daarnaast (en excl. het voordroog!) ook 0.5kg suiker verdeeld over deze 2 maaltijden.

Ook goed nieuws is dat je er gerust vanuit kunt gaan dat ze waarschijnlijk niet insulineresistent is, want anders was ze waarschijnlijk hoefbevangen geworden. Er zijn 2 producten die veel zetmeel toevoegen: slobbermash en strucomix, beide hebben namelijk een zetmeelgehalte van 29%.

Te veel zetmeel wordt, zeker bij een paard dat toch een wat problematische spijsvertering heeft, niet grotendeels in de dunne darm verteert. Dit is problematisch omdat het dan in de blinde darm terecht komt, waar het de vezelverterende darmflora doodt. Hierdoor neemt het paard minder voedingsstoffen op en zie je eigenlijk het tegenovergestelde gebeuren van wat je zou verwachten, namelijk dat het paard afvalt op meer voer. Als veilige richtlijn kan je aanhouden dat een paard niet meer dan 1g zetmeel/kg lichaamsgewicht mag krijgen per maaltijd. Dus als ze 400 tot 500kg hoort te wegen, mag ze maximaal 400 tot 500g zetmeel binnen krijgen. En ik voeg daar vaak de suikers aan toe, omdat die dan wel niet in de blinde darm terecht komen, maar ook spijsverteringsproblemen kunnen veroorzaken als er daar te veel van worden opgenomen in één maaltijd. Bij een paard met insuline resistentie is het maximum zelfs 0.3g/kg paard. Dus bij een paard van 400kg is dat slechts 120g zetmeel of eventueel zetmeel+suiker.

Aangezien het bij jou voornamelijk over 2 maaltijden wordt verdeeld, krijgt jouw paard dus 1.8kg/2 = 0.9kg zetmeel en suiker per maaltijd binnen. Doordat ze zo mager is zou ik haar huidige lichaamsgewicht gebruiken vanwege de verminderde spijsvertering door die magerheid, en waarschijnlijk is deze slechts 300-330kg (ik schat dat ze origineel zo'n 450kg hoort te wegen, dat is niet ongebruikelijk voor een arabier). Ik zou dus als maximale voergrens 300g zetmeel per maaltijd voeren en het liefst zelfs 300g zetmeel+suiker per maaltijd. Ze krijgt dus 2 tot 3x zoveel zetmeel en suiker per maaltijd binnen als dat voor haar verstandig is. Daarmee zijn we ook direct bij het tweede slechte nieuws gekomen, erger dan dit wordt het niet.

En dus kunnen we nu door naar het goede nieuws. Want er zijn wel degelijk nog mogelijkheden voor haar. Ik zou haar tanden nog een keer na laten kijken, en dan door Huub Rietberg. Het is een belg, maar wij (onze (trainings)stal in Nederland) laten hem elke 2-4 maanden komen om de paarden te laten doen. Ik heb een paard met een gebitsprobleem en die moet ook werkelijk iedere 4 maanden, maar de meeste paarden moeten eens per jaar. Er komenn relatief veel (her)inrijders waarbij we uiteindelijk tandproblemen als onderdeel van het probleem vermoeden. En deze man verricht wonderen. In principe werkt hij alles zonder verdoving, wat in jouw geval heel belangrijk is want jouw paard is zo verzwakt dat een simpele verdoving al fataal kan worden. Wat hij doet is alle tanden bijwerken en hierbij rekening houdend met de spieren en alles tot in het voorhoofd aan toe. Er zijn maar ontzettend weinig dierenartsen/tandartsen die ook de voortanden bijwerken terwijl deze juist heel belangrijk zijn. http://www.depaardentandarts.info/wordpress

De merrie die ik hier liet zien heeft hij niet behandeld, zij was toen ik haar kocht net 2 maanden terug gedaan en hij heeft er wel naar gekeken maar er hoefte niets aan, maar mijn andere paard (die at overigens droog gewogen 13.5kg bijvoer per dag vanwege zijn tandprobleem en ernstig ondergewicht, hij is nu terug naar 4.5kg bijvoer en aangepast ruwvoer en zo blijft hij precies op gewicht. Hij weegt zo'n 800kg) kreeg vrijwel geen ruwvoer meer weg. Zelden een paard zo gefrustreerd permanent hooinetten leeg zien plukken en dan toch het niet weg krijgen. Hij at 35kg ruwvoer per dag, 2.5kg bietenpulp en 2.5kg basisbrok en was broodmager. Nadat Huub er was geweest (wij kochten hem zaterdag en maandag was Huub er, de afspraak stond namelijk al bij de vorige eigenaresse) kon hij eindelijk weer zijn ruwvoer wegkrijgen. Nog steeds moest hij heel erg veel bijgevoerd worden (daar komt die 13.5kg vandaan. Het ging trouwens om 3.3kg seniores priores en 1.2kg subli basisbrok per maaltijd, 3x per dag) maar in die tijd trok hij gigantisch bij. Iets dat we zonder de tandartsafspraak nooit zo snel voor elkaar hadden gekregen.

De Groninger half december, 2 dagen na aanschaf (ja, dat hoofd hoort werkelijk bij dat lichaam):
[ [url=m/m6BQAk.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0jlE4N.jpg]Afbeelding[/url] ]

En half februari, sinds we hem kochten is er eigenlijk niet meer mee getraind. Alle spieren zijn van rust, goed voer en 12/7 vrije beweging.
[ [url=m/o97RS0.png]Afbeelding[/url] ]

Testen op ppid is ook van belang. Hoewel je soms door de cushing heen kan voeren, is het wel een heel stuk lastiger om zo'n paard op gewicht te houden/krijgen. Ga echter niet zo maar met medicatie beginnen en mocht uit het onderzoek blijken dat ze cushing heeft, bouw de medicatie zeer rustig op. Veel dierenarts raden aan gewoon direct met een volledige dosering aan de slag te gaan, maar dat veroorzaakt ontzettend veel problemen. Jouw dierenarts klinkt niet alsof hij veel weet van cushing/PPID, dus de kans dat je daar minder goede adviezen van krijgt dan uit de openingspost van het onderstaande topic is groot.

Ik zou de hele openingspost van dit topic even goed doorlezen, maar ik heb het opbouwschema alvast gekopieerd:
[MD] [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Citaat:
Startdosis paard: 1/4e tablet, verhogen na 5/6 dagen tot 1/2 tablet, etc. tot dat je aan de gewenste dosering komt. Houd rekening met een terugval qua bijwerkingen tussen week 2 en 4.


Ik zou haar 12/7 op stal zetten in een dikke laag strooisel. Dat betekent 20cm vlas/zaagsel/gehakseld stro of 50cm lang stro. Daarnaast echt zo warm mogelijk houden. Heel goed dat je nu een deken op hebt liggen, je mag haar echt dik inpakken, zolang ze niet zweet/klam is, is het goed. Bij de koeien hebben ze het over een knietest. Als je je op je knieën laat vallen zonder af te remmen, hoor je geen pijn aan je knieën te hebben.

Dan nu het voeradvies:
Probeer haar 3x per dag te voeren. Als ze op stal staat zou ik haar onbeperkt losgeschud hartog compact gras ter beschikking geven. Dit is zeer energierijk eiwitrijk hooi, terwijl het niet bijzonder hoog in de suikers zit.

Qua olie raad ik vitalbix lijnzaadolie aan. Maar als dat te kostbaar wordt met de volledige dosering kan je het met (de goedkoopste die je kan vinden, je moet namelijk zo min mogelijk meervoudig onverzadigde vetten hebben ) zonnebloemolie. Minimaal 1 deel lijnzaadolie met 2 delen zonnebloemolie. Ik raad je de vitalbix lijnzaadolie aan omdat daar al extra vitamine E is bijgevoegd en hij voor lijnzaadolie behoorlijk goedkoop is. Meervoudig onverzadigde vetten zijn op zich goed voor je paard, maar tegelijkertijd gebruikt het verteren wel vitamine E, dus daarvoor heb je die extra vit. E nodig. Het pompje dat erbij hoort pompt helaas 30ml op, dus qua doseren is het met opbouwen wel even puzzelen.

Uiteindelijk per voerbeurt:
1.6-1.7kg bietenpulp (droog gewogen, geweekt gevoerd) = ruim 3 scheppen waarschijnlijk
1kg tarwezemelen = 2 scheppen waarschijnlijk
1kg luzernemix
1 vitaminekoek (eigenlijk 2/3e, want ze moet er 2 in totaal)
150ml olie (héél rustig opbouwen, zie verder)
Onbeperkt hartog compact gras ernaast, sowieso dus als ze op stal staat, maar ook als ze een uurtje apart staat om de extra maaltijd te eten.
En uiteraard onbeperkt ruwvoer op de weide

Je mag de zeolite bij blijven voeren, sommige paarden reageren er heel goed op, andere paarden reageren er helemaal niet op. Qua mineralen maakt het eigenlijk niks uit, het werkt op andere mechanismes in.
Een handje gebroken lijnzaad kan voor sommige paarden wat doen voor de darmwerking, voor andere paarden doet niets. Met 10g per keer doet het niets voor het dik worden, dus het gaat puur om de secundaire werking. Het mag gevoerd blijven worden, maar het hoeft niet. Dit is een stuk eigen inschatting, ik zie immers geen paard en weet ook niet hoe ze eerder op het toevoegen/weglaten van dit product heeft gereageerd.

Wat ik wel aanraad af te gaan bouwen is de pavo slobbermash en de cavalor strucomix senior. Dit zijn de producten waar het meeste zetmeel in zit namelijk.

De 2 pavo summerfit-koeken mogen ook vervangen worden door 150g pavo vitalcomplete (dus 75g pavo vitalcomplete vervangt 1 koek). Maar daar ga ik verder niet op in het advies om het niet te verwarrend te maken. De overstap mag op ieder willekeurig moment. Het maakt eigenlijk niet uit wat je kiest, maar een korrel vind ik zelf gemakkelijker in een mengsel.

Ik zou dus in eerste instantie overschakelen naar het volgende (dag 1-4):
3x 500g cavalor strucomix senior (versele laga)
3x 500g pavo slobbermash
3x 500g bietenpulp
3x 500g tarwezemelen
3x 1kg hartog luzernemix
3x 25ml olie
2x een koek pavo summerfit (dus 1 maaltijd niet)
(1x 10g zeolite zeohorse (eventueel die dus de keer dat ze geen summerfitkoek krijgt))
(3x 10g gebroken lijnzaad)
=400g zetmeel/maaltijd en 600g Z+S/maaltijd

en daarna iedere 4 dagen elke voerbeurt aanpassen (dus alles 3x per dag):
-100g strucomix
-100g slobbermash
+200g bietenpulp
+100g zemelen
+ 25ml olie (als ze vettige of dunnere ontlasting krijgt, even een stapje terug doen met de olie en rustiger opbouwen, bijvoorbeeld elke 4 dagen 15ml olie. Dan duurt het opbouwen wat langer, maar dat geeft niet)

Dus dag 5-8:
3x 400g cavalor strucomix senior
3x 400g pavo slobbermash
3x 700g bietenpulp
3x 600g tarwezemelen
3x 1kg hartog luzernemix
3x 50ml olie
2x een koek pavo summerfit (dus 1 maaltijd niet)
(1x 10g zeolite zeohorse (eventueel die dus de keer dat ze geen summerfitkoek krijgt))
(3x 10g gebroken lijnzaad)
=360g zetmeel/maaltijd en 560g Z+S/maaltijd

Dag 8-12:
3x 300g cavalor strucomix senior
3x 300g pavo slobbermash
3x 900g bietenpulp
3x 700g tarwezemelen
3x 1kg hartog luzernemix
3x 75ml olie
2x een koek pavo summerfit (dus 1 maaltijd niet)
(1x 10g zeolite zeohorse)
(3x 10g gebroken lijnzaad)
=320g zetmeel/maaltijd en 525g Z+S/maaltijd

Dag 13-16:
3x 200g cavalor strucomix senior
3x 200g pavo slobbermash
3x 1100g bietenpulp
3x 800g tarwezemelen
3x 1kg hartog luzernemix
3x 100ml olie
2x een koek pavo summerfit (dus 1 maaltijd niet)
(1x 10g zeolite zeohorse)
(3x 10g gebroken lijnzaad)
=280g zetmeel/maaltijd en 490g Z+S/maaltijd

Dag 17-20:
3x 100g cavalor strucomix senior
3x 100g pavo slobbermash
3x 1300g bietenpulp
3x 900g tarwezemelen
3x 1kg hartog luzernemix
3x 125ml olie
2x een koek pavo summerfit (dus 1 maaltijd niet)
(1x 10g zeolite zeohorse)
(3x 10g gebroken lijnzaad)
=235g zetmeel/maaltijd en 455g Z+S/maaltijd

En dan vanaf dag 21:
3x 1.7kg bietenpulp (je kan dit eventueel nog in 2 stappen opbouwen, maar is niet echt nodig)
3x 1kg tarwezemelen
3x 1kg luzernemix
3x 150ml olie
2x een koek pavo summerfit (dus 1 maaltijd niet)
(1x 10g zeolite zeohorse)
(3x 10g gebroken lijnzaad)
=190g zetmeel/maaltijd en 435g Z+S/maaltijd

Als je besluit de lijnzaadolie en zonnebloemolie te combineren, bouw eerst de lijnzaadolie op tot 150ml per dag (dat is 50ml per voerbeurt) en ga daarna pas de zonnebloemolie toevoegen totdat je op 150ml per voerbeurt zit. Het is prima om 2x 60ml lijnzaadolie te geven en 1x 30ml lijnzaadolie om het doseren gemakkelijker te houden. De totale hoeveelheid olie per maaltijd moet wel gelijk zijn. Het kan zijn dat je paard ondanks rustig opbouwen op een bepaald moment steeds dunnere of vette ontlasting krijgt als je de olie iet omhoog doet, dan is dat de grens van jouw paard en moet je stoppen. We gaan met de hoeveelheid voer en zeker ook met de hoeveelheid olie redelijk naar de grens van wat een paard kan hebben. Het is een "dood of de gladiolen" dieet, want blijkbaar redt ze het niet met minder.

Mocht je zien dat ze echt wat aan begint te komen terwijl je nog niet volledig opgebouwd/omgeschakeld bent, schroom dan niet om het eerst een tijdje met dat dieet aan te kijken. Verder opbouwen hoeft lang niet altijd en is als ze groeit eigenlijk onverstandig omdat we zo aan de grens van het maximale gaan zitten.

Het allerbelangrijkste is dat je naar je paard blijft kijken!


Hopelijk heb ik zo wat hulp kunnen bieden. Vragen stellen mag altijd. Ik ben ongeveer 4 uur bezig geweest met het geheel in elkaar te knutselen tot hoe het niet alleen het meest gunstig is voor het paard, maar ook hoe het zo duidelijk mogelijk uitgelegd wordt naar jou.


Serieus? Blinde darm? Je bedoelt dikke darm. Je blinde darm doet niks in je spijsvertering..

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 07:01

kimberly1995 schreef:
Serieus? Blinde darm? Je bedoelt dikke darm. Je blinde darm doet niks in je spijsvertering..


Nee, ik bedoel blinde darm. De blinde darm bij een paard kan je vergelijken met de pens bij een koe. Het is een soort fermentatievat en als deze niet goed werkt, kunnen de vezels niet goed verteerd worden. Dat mensen geen (actief) functionerende blinde darm hebben is dan ook de reden dat wij nauwelijks energie uit vezels kunnen halen en het dus niet redden op een gras-dieet.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 07:02

Jouw blinde darm niet, nee (hoewel de meningen ook daar over verdeeld zijn). De blinde darm van een paard doet weldegelijk wat:
paardenblaadjes.nl schreef:
Omschrijving
De blinde darm van het paard is een onderdeel van de dikke darm. Het is een grote blinde komma-vormige gistingskamer met slechts één opening. Hij is ongeveer 1 m. lang en kan wel 30 l. bevatten.
De blinde darm bestaat uit:
- basis
- corpus
- apex

De functie van de blinde darm is om samen met het ventrale colon te zorgen voor een bacteriële vertering door middel van microbiële fermentatie. Dit wil zeggen het verteren van het voedsel door inwerking van allerlei micro-organismen (darmflora). Als deze fermentatie verstoord is, kan een overmatige gasproductie ontstaan.


Bron: http://www.paarden-blaadjes.nl/mobiel/p ... elsel.html

Edit: wat Mizora typt, dus :D

Oy with the poodles, already

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 07:12

Top bezig TS, je ziet echt het verschil.

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:30

kimberly1995 schreef:
Serieus? Blinde darm? Je bedoelt dikke darm. Je blinde darm doet niks in je spijsvertering..

Wat een nare toon zeg. Maar gelukkig staat Wageningen niet ook internationaal als een van de beste opleidingen op dit gebied bekend +:)+

Wat een verschil al zeg, fantastisch! En wat geweldig dat je hier zoveel tijd en moeite in hebt gestoken Mizora!

[o]

Winged

Berichten: 33006
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:57

Mizora schreef:
kimberly1995 schreef:
Serieus? Blinde darm? Je bedoelt dikke darm. Je blinde darm doet niks in je spijsvertering..


Nee, ik bedoel blinde darm. De blinde darm bij een paard kan je vergelijken met de pens bij een koe. Het is een soort fermentatievat en als deze niet goed werkt, kunnen de vezels niet goed verteerd worden. Dat mensen geen (actief) functionerende blinde darm hebben is dan ook de reden dat wij nauwelijks energie uit vezels kunnen halen en het dus niet redden op een gras-dieet.

Valt Kimberly even door de mand :+

TS wat een verschil al zeg, in zo'n korte tijd ook. Zo zie je maar waar bokt goed voor is :D

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:55

Hoe staat het er nu voor met Baringa?

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

MizzMontana

Berichten: 5676
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:53

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar :) En heb je al iets gehoord over mogelijke cushing?


Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 23:18

Ik ben ook nieuwsgierig hoe het nu met het paardje gaat. Hoop nog beter dan we al konden zien. Geef je nog weer eens een berichtje TS?

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Rizette
Berichten: 4331
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 07:26

Ts is sinds 4 oktober niet meer op Bokt geweest.

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:08

Mizora in je uitleg gaf je aan dat er een max aan zetmeel per keer gegeven mag worden. Ik was eens benieuwd hoeveel tijd er volgens jouw tussen de voerbeurten moet zitten. (sorry lukt mij niet om het positiever neer te zetten. Bedoel het oprecht als leermoment voor mij. Stel deze vraag specifiek aan jouw omdat iedereen vaak zijn eigen mening heeft).

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:26

Er is geen duidelijke eis qua tijden. Over het algemeen worden 2 of 3 voerbeurten gebruikt met minimaal 6 uur ertussen. Ik zou zelf minimaal 4 uur ertussen aanhouden, maar dat is wel echt persoonlijk en niet onderbouwd. Het liefst uiteraard zo dicht mogelijk naar gelijke tijden over een 24-uur tijdspan.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 21:44

wat ben ik blij dat ts het em geflikt heeft!! *\o/*

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 22:50

kwita schreef:
wat ben ik blij dat ts het em geflikt heeft!! *\o/*
Wij weten toch niet hoe het nu gaat? Ik hoop in ieder geval dat ze de goede kant opgaan.

Bubbles8
Berichten: 34
Geregistreerd: 03-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 14:43

Ik ben ook een stille meelezer en wil je even laten weten dat ik het heel goed vind dat je je paard zo goed helpt op haar oude leeftijd en het niet opgeeft. Ook op de eerste foto kijkt ze blij. Je paardje is happy en dat is belangrijker dan die paar ribben die te zien zijn. Op de laatste foto's ziet ze er echt veel beter uit, geweldig wat je hebt bereikt! Het is waarschijnlijk al vaker gezegd (ik heb niet alle opmerkingen gelezen) maar een deken doet wonderen bij een ouder paard.
Mijn eigen oude merrie is vorig jaar op 33 jarige leeftijd overleden en de laatste jaren was het moeilijk om haar goed op gewicht te houden. Van een diëtiste heb ik goede adviezen gekregen - voor oude paarden is zink heel erg belangrijk, dus kies een krachtvoer met een hoog zinkgehalte. Verder helpt zonnebloemolie door het voer goed voor extra energie (energie is ook nodig om op gewicht te blijven). Het is ook goed om een oude paard een probioticakuur te geven (bijv. die van Phytonics). Dit zorgt ervoor dat je paard de voedingsstoffen die je geeft beter opneemt. Het vitaminesupplement van Phytonics is ook erg goed; er zit geen overbodige chemische rommel in. Omdat een ouder paard minder snel kan kauwen en het slechter opneemt, kan het enorm helpen om elke dag 2 keer ingeweekte hooibrok te geven, bijvoorbeeld van Muhldorfer. Dit heeft het graatmagere Arabiertje, 33 jaar oud en het vriendje van mijn oude merrie, weer helemaal op gewicht gebracht.

Ik hoop echt dat je paard nog steeds van haar leven loopt te genieten en minimaal net zo oud wordt als die van mij. Geef het niet op, ze zal het je zelf wel laten weten wanneer het echt tijd is om te gaan.

Within the warmth of my horse's breath, I will find the air that I need today, I will find the wind to fly to the heights of my dreams and within I will find the one I am meant to be - Roberta Edstrom

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:54

Ook ik ben nog steeds erg benieuwd hoe het nu inmiddels gaat met Baringa.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO


Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:13

Ik ook :\


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers