Wat is een schappelijke prijs?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shaoud

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Noord-Holland

Wat is een schappelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-17 14:22

Ik weet niet of je dit een ervaring of dienst kan noemen, maar waar het anders bij past zou ik niet weten :P

Bij ons op stal zijn een aantal veulens geboren. Aangezien de eigenaar de paarden puur voor de fokkerij gebruikt, worden de hengsten verkocht. Nu is er dit jaar een ontzettend leuk ventje geboren waar ik geïnteresseerd in ben. Ik vraag me af wat een redelijke verkoopprijs voor hem zou zijn?

Het is een arabier hengstje en zal uitgroeien rond de 1,50m. Het veulen heeft geen bijzonder goed presterende ouders, mama is nooit uitgebracht en papa loopt L2. De papa heeft wel aan keuringen meegedaan, maar geen titels of premies behaald. Volgens mij is opa wel een goede hengst, maar ik weet er het fijne niet van. Het is een goed gebouwd en gezond veulen. En het is een vos van kleur.

Ik hoor het graag :)
Laatst bijgewerkt door Shaoud op 04-07-17 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70504
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wat is een schappelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:38

Ik verplaats dit topic naar F-AM omdat ED alleen voor het zoeken van paardgerelateerde diensten is.

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:39

ras, paard/pony, welke predikaten heeft papa vanuit de keuringen of echt enkel stamboek opname?
En kan het beestje een beetje lopen? hoe is het uiterlijk?

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wat is een schappelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:40

Hoe groot word hij is de verwachting, dat speelt ook nog mee.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Shaoud

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wat is een schappelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-17 14:42

Ik zie dat ik het een en ander vergeten ben, ik werk het even bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:48

Zit er wel een papiertje bij? Speelt ook mee, zonder papiertje is het namelijk gewoon een voskleurige edele E pony-hengst veulen die de looks van een arabier heeft :')

Dat weet ik omdat bij mijn friesche merrie geen papier zit, ze is 100% fries met leuke bloedlijnen maar omdat ze geen papiertje heeft is het dus eigenlijk gewoon een barock zwart paard met veel behang en leuke bewegingen :Y)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-07-17 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaoud

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-17 14:48

c_alsemgeest schreef:
ras, paard/pony, welke predikaten heeft papa vanuit de keuringen of echt enkel stamboek opname?
En kan het beestje een beetje lopen? hoe is het uiterlijk?


Papa heeft echt alleen stamboek opname. Het veulen heeft goede gangen, maar het is geen bovengemiddelde beweger. Voor een arabier is hij eigenlijk niet fijn genoeg gebouwd.

Roweentje89

Berichten: 1561
Geregistreerd: 01-11-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wat is een schappelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:49

Ik ken een grote stal die arabieren fokt die de hengstjes (mits ze niet goed genoeg voor de show zijn, en ja dit zien die mensen al bij de geboorte) voor 300 euro meteen verkoopt. Ligt er puur aan wat de mensen ervoor vragen.

It's Just his Horsinality.
Being what he is bred to be!

Hear and you forget; see and you remember; do and you understand.

Shaoud

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-17 14:51

Shanna schreef:
Zit er wel een papiertje bij? Speelt ook mee, zonder papiertje is het namelijk gewoon een voskleurige edele E pony-hengst veulen die de looks van een arabier heeft :')


:') hij wordt ingeschreven bij het AVS.

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:52

Egyptische afkomst? Scheelt oom wel als het een ander type arab is mag de bouw ook wat grover zijn?

Ik ben zelf niet zo goed thuis in de arabjes.
Maar leuke papierloze E-pony's die redelijk kunnen bewegen zie je wel eens rond de 1000/1500 te koop staan.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Shaoud

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-17 14:57

c_alsemgeest schreef:
Egyptische afkomst? Scheelt oom wel als het een ander type arab is mag de bouw ook wat grover zijn?

Ik ben zelf niet zo goed thuis in de arabjes.
Maar leuke papierloze E-pony's die redelijk kunnen bewegen zie je wel eens rond de 1000/1500 te koop staan.


Edit: ik had even de afstamming erbij gepakt. Ouders hebben beide Egyptische afstamming.

mooneyJarig

Berichten: 7772
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Wat is een schappelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:13

Zo op eerste blik staat er wel tegenstrijdige informatie. Bij het AVS moet je namelijk een flinke boete betalen als je een veulen in wil schrijven van een niet-goedgekeurde hengst. Het is dus niet heel logisch dat de fokker hem dan bij het AVS inschrijft. Weet je zeker dat de hengst niet goedgekeurd is?

Zo was het een jaartje of 10 geleden in ieder geval.


BigOne
Berichten: 38187
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat is een schappelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:16

Wil je hem hebben dan gewoon 750 euro bieden. Meer zal de dekking van de niet goed gekeurde hengst niet gekost hebben dus dan zijn de kosten voor dekking/chippen/enten en paspoort er wel weer uit.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Shaoud

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-17 15:21

mooney schreef:
Zo op eerste blik staat er wel tegenstrijdige informatie. Bij het AVS moet je namelijk een flinke boete betalen als je een veulen in wil schrijven van een niet-goedgekeurde hengst. Het is dus niet heel logisch dat de fokker hem dan bij het AVS inschrijft. Weet je zeker dat de hengst niet goedgekeurd is?

Zo was het een jaartje of 10 geleden in ieder geval.


Je hebt helemaal gelijk, ik zit niet op te letten. De hengst is wel goedgekeurd. Jeetje :o De dekprijs van de hengst is €700.

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wat is een schappelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:29

ok... zou dan inderdaad rond de 1000/1500 kunnen zijn, zou het gewoon even aan de eigenaar vragen... misschien heeft die wel een hele leuke prijs in zijn hoofd als het veulen naar een bekende gaat? Je weet maar nooit :+

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:34

Heb je al eens bij de eigenaar geïnformeerd hoeveel hij moet kosten? Ik zou daarbij niet meteen aangeven dat je interesse hebt, dat kan de prijs opdrijven.

Arabische hengstveulentjes die niet goed genoeg (of typisch genoeg) bevonden worden om goed te presteren in de showring worden vaak gratis of quasi gratis weggegeven en dan heb ik het hier over veulens met uitstekende papieren (en dito dekgelden :wow: ). Zoals Roweentje89 ook al aangeeft. Let wel, ik heb het enkel over showgefokte veulens, voor prestatie gefokte veulens is dit niet zo.
Laatst bijgewerkt door Elfie op 04-07-17 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Iemand die slaapt, kan met goede argumenten wakker geschud worden. Iemand die doet alsof hij slaapt, kan zelfs met het beste argument ter wereld niet gewekt worden. ~Jonathan Safran Foer~

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:36

Gewoon even vragen wat het dier moet kosten en dan kijken of je het er voor over hebt en misschien een tegenbod doen.

Shaoud

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wat is een schappelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-17 16:06

Ik ga het zeker met de eigenaar overleggen. Ik wilde alleen weten wat een redelijke prijs zou zijn, zodat ik zelf kan inschatten of het schappelijk is wat de eigenaar aanbied :)

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Wat is een schappelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 21:21

veulen kost meer dan alleen dekgeld

denk aan
* de medische kosten,
* scannen voor er geïnsemineerd kan worden (meerdere keren per cyclus en vaak ook meerdere cyclussen)
* eventuele medische behandelingen of medicatie
* nadat de merrie dragend bevonden is nog 2 x controle scans
* kosten van de merrie tijdens dracht en tot het moment van spenen
* stamboekkosten afdracht, chippen, papieren veulen, DNA keuring etc
* DA enten nadat het veulen geboren is alsmede de eerste basisenting(en)
* ontwormingen
* etc etc.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Wat is een schappelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:17

F-AM --> AV. aangezien het hier blijkbaar om een Arabische volbloed veulen gaat past dit beter op AV.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wat is een schappelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:43

Ik weet dat een vriendin van mij gedekt heeft met een arabier van 5000 euro dekgeld.Het veulen is later voor veel minder verkocht.Over het algemeen kosten arabieren best wat.
Ik had eens een leuke 2 jarige gezien,mijn man zei toen heel lief dan ga je toch vragen wat hij kost? 10.000 euro :oo .Ik heb hem toen ook maar laten staan.

Ik denk dat je toch op een 1500 euro mag rekenen.Maar wie weet wilt hij er ook wel snel vanaf ...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers