Tips gevraagd bij aanschaf arabier

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Nina1
Berichten: 11
Geregistreerd: 16-01-17

Tips gevraagd bij aanschaf arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-17 12:37

Beste allemaal,

Ik ben Nina, nieuw op dit forum. Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een volbloed Arabier. Ik heb in het verleden een 3/4 arabier gehad en mijn liefde voor het ras is groot. Ik heb een gesprek gehad bij Forelock's Arabians, en ik had daar een goed gevoel bij. Heeft iemand ervaring met deze fokker?
Een andere vraag is: ik heb nog nooit een merrie gehad, alleen maar ruinen. Zijn er bij arabieren kenmerken die specifiek zijn voor geslacht (in algemene zin, ik begrijp dat er uitzonderingen zijn)?
Hebben jullie andere tips waar ik op kan letten wanneer ik kennis maak met een jong paard?

Groetjes, Nina


Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Tips gevraagd bij aanschaf arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:42

Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in Arabieren! Welke kant zou je op willen met een nieuw paard?

Forelock's is een prima plek, daar komen veel fijne paarden vandaan die ook nog 's flink kunnen presteren.

Wat betreft merries: tsja ik hoef ze niet :7 , maar ook binnen de Arabieren komt er van alles voor, van pismerries die je tijdens hun hengstigheid niet eens kan aanraken, tot merries waarbij je niet eens merkt dat ze hengstig zijn. Als ik voor mezelf spreek moet je bij merries vaak toch compromissen sluiten en is het antwoord op je vraag in eerste instantie altijd 'nee' >;), waar een hengst en zéker een ruin veel vaker 'ja leuk!' zegt op diezelfde vraag. :)) Maar da's puur persoonlijk en heeft weinig met het ras te maken. Ook met een merrie kun je gewoon prima elke kant op die je wil, keuze van geslacht is puur smaak.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Autumnn

Berichten: 8010
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Tips gevraagd bij aanschaf arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:51

Hoi Nina, wat goed dat je je zo inleest!

Het geslacht is inderdaad persoonlijk. Ik heb een merrie en vind het stiekem toch wel erg leuk. Ruinen vind ik wat "makkelijker". Mijn merrie heeft echt wel haar buien en kan daar enorm om lachen af en toe. Aan de andere kant heeft een stalgenoot ook een merrie en die is echt niet leuk (lees gevaarlijk) af en toe. Het is ook hoe je er zelf in staat. Ruinen zijn in mijn ogen wat leuker en rustiger in de omgang.

_Nina1
Berichten: 11
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-17 13:06

Rije schreef:
Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in Arabieren! Welke kant zou je op willen met een nieuw paard?

Dat is natuurlijk een zeer relevante vraag :) Ik heb een dressuur achtergrond, maar heb nu in eerste instantie een recreatief doel. Ik heb eea gelezen over endurance (geen ervaring mee) en dat lijkt me, op termijn, leuk om te proberen. Wat ik wil is een jong paard, die ik zelf kan opvoeden en trainen. En wat we dan allebei (paard en ik) leuk blijken te vinden dat zou dan later nog kunnen blijken. Nu vond mijn vroegere paard alles wel leuk, dus ik besef me dat ik niet helemaal onbevooroordeeld ben in mijn beeld van een arabier.

_Nina1
Berichten: 11
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-17 13:10

Lizzyy schreef:
Hoi Nina, wat goed dat je je zo inleest!

Het geslacht is inderdaad persoonlijk. Ik heb een merrie en vind het stiekem toch wel erg leuk. Ruinen vind ik wat "makkelijker". Mijn merrie heeft echt wel haar buien en kan daar enorm om lachen af en toe. Aan de andere kant heeft een stalgenoot ook een merrie en die is echt niet leuk (lees gevaarlijk) af en toe. Het is ook hoe je er zelf in staat. Ruinen zijn in mijn ogen wat leuker en rustiger in de omgang.


Bedankt voor jullie reacties! Ik wil me inderdaad goed inlezen voor ik zo'n belangrijke beslissing neem. Fijn dat dit forum er is, ik haal er veel info uit.
Mijn idee een merrie te overwegen komt voort uit het feit dat ik straks een paard/paarden aan huis kan gaan houden. Het idee om misschien ooit zelf een veulen te kunnen fokken kwam stiekem in me op. Maar aangezien dit niet mijn primaire doel is, hoeft dit niet de doorslag te hebben.

Steppe

Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Tips gevraagd bij aanschaf arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:18

Ik heb een merrie gehad en heb nu een ruin en ja voor allebei is wat te zeggen maar nu ik wat ouder ben vind ik de ruin wel prettig.
En de ene merrie is de ander niet net als een ruin.

Ik vind een Arabier gewoon een fijn paard ongeacht het geslacht maar hangt ook allemaal af van je rijervaring.
Je moet gewoon bij diverse fokkers en paarden gaan kijken om een goed beeld te krijgen van wat je wil.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Tips gevraagd bij aanschaf arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:31

Tsja, ik heb nu een merrie, en die vindt ook alles leuk, dus wat dat betreft is dat niet per se geslachtsafhankelijk maar ook karakterafhankelijk; die van mij vindt alles gewoon top zolang we maar gezellig samen er mee bezig gaan.

Forelock's is een fijne stal inderdaad.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

arnoud64

Berichten: 46
Geregistreerd: 10-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:25

Ha Nina, ik heb meerder Arabische Volbloedpaarden en loop al een jaar of 25 mee in de Arabieren. Ik heb zowel ervaring met merries, ruinen als hengsten. Het voordeel van een merrie is natuurlijk dat je eventueel in de toekomst altijd een veulentje zou kunnen fokken. Directe nadelen qua aanschaf zijn onder andere dat ze meestal duurder zijn omdat merries nou eenmaal voor de fokkers geliefder zijn en daardoor de prijs er meestal ook naar is. Een ruin is gewoon gemakkelijker hanteerbaar dan een hengst, zeker als je endurance eventueel in je achterhoofd hebt. Al zijn er echt hengsten die nauwelijks anders in de omgang zijn dan ruinen, toch is een hengst soms toch wel even lastig omdat ze last kunnen hebben van hun hormonen en daardoor niet altijd met hun koppie bij de begeleider/ruiter zijn. Sowieso is het lastiger om een pensionstal te vinden voor een hengst omdat niet alle stalhouders hengsten op hun erf willen hebben. Het is ook niet nodig om een hengst zijn hele leven last te laten houden van zijn natuurlijke behoefte om zich voort te planten, als je toch geen interentie hebt om te dekken. Mijn ervaring is dat vooral Russisch gefokte Arabieren erg fijn bewerkbaar zijn, niet heet en no-nonsens. Ik zou je willen aanraden ook eens te informeren bij Arabian Future http://www.arabianfuture.nl (daar staat nu ook een super leuke hengst van 4 jaar waar je meteen mee aan de slag zou kunnen, castreren is altijd mogelijk natuurlijk) en ook bij Zenith Arabians http://zenitharabians.nl hebben ze erg leuke paarden en tonnen aan ervaring met betrekking tot het ras. Hun website is niet up to date dus bij eventuele interesse zou je moeten bellen. Ik heb zelf overigens nooit een paard gekocht bij Forelocks Arabians maar zij hebben ook hele kwaliteitsvolle paarden. Ik rij dressuur met mijn Arabische Volbloeden tussen de "grote" paarden en beleef daar altijd veel plezier aan. Drie stuks zijn Z+ en daar ben ik best trots op!

FM_Arabians

Berichten: 121
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:30

Beste Nina ,

Je bent van harte welkom om eens bij ons langs te komen.

Groetjes Femke F&M Arabians

www.fm-arabians.com

4 merrie's drachtig voor 2017! Voor meer info over onze paarden:
http://www.fm-arabians.nl

Rutth

Berichten: 12
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:32

Hoi! Zelf loop ik bij forelocks en ben daarom misschien wel beetje partijdig haha, maar de paarden zijn allemaal gewoon no nonsens opgevoed en er zitten ook een aantal super leuke rijpaarden bij!! Er is 1 meisje die western rijd met een van de merries, verder worden de paarden die bereden worden richting dressuur gereden er wordt soms ook gesprongen. Lekkere allrounders!
En een merrie moet je leuk vinden, vaak hebben ze een beetje hun kuren en kunnen ze soms een diva zijn haha, ik heb hier geen problemen mee maar dat moet je even bij jezelf nagaan. Natuurlijk heb je ze ook die "normaal" zijn! Als je bij mijn advertenties kijkt zie je ook een leuk ruintje die we nu te koop hebben staan

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Tips gevraagd bij aanschaf arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:53

Ik volg even
Heb zelf sinds juli een 86% Arabier
Maar het is een echte drukte maker


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker

cron