Hengstkeuze, waarop letten?

Moderators: Nadia, Lous, LindyH, balance, RianneH, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:51

Is dit een dochter van Dahna (es) Salam? Niet van Moshana Salam dan?

Je merrie is inderdaad Egyptisch, als je daar verder niet in geïnteresseerd bent hoef je natuurlijk geen Egyptische hengst te kiezen.
Wil je een Arabier fokken voor de sport? Of show.
Over het dekken, sommige hengstenhouders bieden KI aan en natuurlijke dekking (dit gebeurt vaker aan de hand dan in het land). Sommigen doen alleen KI (kunstmatige inseminatie).
Prijzen van AV-hengsten kan je zo vinden op internet, dekprijzen zitten tussen een paar honderd tot duizenden euro's. 750-1000 is al een 'normale' prijs.
Mijn Arabische (Egyptische) merrie is ook 12 en is nu drachtig van haar eerste veulen, wat je kan doen is haar laten checken door een dierenarts of ze fit is voor een eerste veulen :) Ik heb mijn merrie laten scannen en daarbij laten kijken hoe alles eruit zag, of ze cystes had, of haar voortplantingssysteem gezond was. Zij is trouwens gedekt door een Rocky Mountain hengst om een veulen te fokken voor de endurance (volbloed is daar net zo god voor natuurlijk)
Ik ben nu (met 550 euro dekgeld) meer dan 1000 euro kwijt en merrie is 3 maanden drachtig, fokken kost echt wel wat. Denk aan dierenartskosten, dekgeld, eventueel stallingsgeld bij de hengst.. Als het eerst niet lukt weer tweede kosten er overheen (geen dekgeld maar andere kosten)

Qua hengstenkeuze, wil je in heel NL rondkijken, of zelfs Belgi├ź, Duitsland, of nog verder van huis? Als je merrie bij de hengst moet logeren kan je daar rekening mee houden.

Mocht je het interessant vinden, deze bokker heeft familie van die van jou:
memberlist.php?mode=viewprofile&u=248922

en deze ook:
memberlist.php?mode=viewprofile&u=78699

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 09:46

http://www.allbreedpedigree.com/mujannah+salam

als het goed is dus Moshana :) Je hebt gelijk over de lijnenteelt want rkz Haziz zit twee keer heel dichtbij bijvoorbeeld. Wat je zegt over endurance klopt wel dat het beter lukt met een niet-showgefokt paard. Een hengst die bijvoorbeeld goed presteert is Eenhoorn's Dahman, dat is nou niet wat je zegt een showarabier maar juist heel stevig:
http://www.contact.nl/scripts/edoris/ed ... _id=698679

Dat aantikken hoor ik helaas vaker van Arabieren, mijn merrie deed het de eerste jaren toen ze nog wat overbouwder was. Ik weet zelf niet welke hengst ik je kan adviseren, wel zou ik gewoon zoeken op Arabierenfokkerijen en kijken wat je aanspreekt. (Montoyo is trouwens wel bereden maar volgens mij nog niks gepresteerd zeg maar, wel heel braaf onder het zadel).

Misschien heb je hier nog wat aan? Het is wel een ouder topic maar toch:
[AV] Dekhengst gezocht voor endurance arabier. Waar?

Set_Elkol

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:48

Dahman is al genoemd.

Maar geen sterke rug en bekken, is dat niet erfelijk? Of nadelig?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:22

Was vooral om te benadrukken dat hij een zwaarder type is, want daar ging het over. Speciaal voor jou nog een mooie van Dahman :+

http://www.eenhoornendurance.com/#Eenhoorn's%20Dahman

Ik zou me ook afvragen wat een dracht doet met de rug van je merrie. Mijn Arabische merrie is nu 3 maand drachtig en al stuk dikker.
Fijn dat je overleg hebt met de dierenarts :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:11

Mujannah schreef:
Vandaag was de veearts er voor een van de paarden en meteen even overlegd over Mujannah laten dekken... Ik wilde eigenlijk liefst natuurlijke dekking... Hij raad dit af, omdat haar rug en bekken niet zo sterk zijn en het gewicht van de hengst teveel kan zijn. Daarbij is er dan meer risico op schade van binnen tijdens de dekking... In elk geval gaan we Mujannah volgend jaar eerst inwendig onderzoeken voor de zekerheid en dan kunnen ze gelijk bepalen wanneer de eisprong plaatsvind en we dus kunnen insemineren. Lijkt me zo leuk, een mini-Mujannah!!! Op het karakter na dan := ...

maar uit deze laatste zin vatte ik ook op dat haar karakter nog steeds erg moeilijk is.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie