Hengstkeuze, waarop letten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 22:58

Hoi allemaal,

Stel, ik wil een veulen fokken van mijn AV-merrie (ws Egyptisch zeggen kenners, maar ik heb geen idee), waarop moet ik letten bij de keuze van een hengst?

Iets over mijn merrie:
Mujannah Salam (geb. 5/5/2002), stekelharig vos
V. = RKS Haziz
M. = Dhana
V.m. = Moshai

Mujannah is super intelligent, eenkennig en soms stront-eigenwijs wat het inrijden zeer moeilijk maakte. Inmiddels is ze sinds voorjaar 2012 bereden en wordt ze door mij uitgebracht in de endurance (op dit moment zijn we klasse 2 + 2 winstpunten). Ze heeft hele fijne en voor de lange afstanden makkelijke en economische bewegingen, maar haar rug is een zwak punt en proberen we dmv dressuurmatig rijden sterker te maken.

Ze is regelmatig hengstig en het is dus goed mogelijk haar eens te laten dekken en te kijken of ze ook drachtig wil worden. Ze zou zeker een goede moeder zijn, want ze heeft ons IJslandse hengstveulen 6 jaar geleden onder haar hoede genomen qua opvoeding en bescherming. Hij mocht nl alleen drinken bij zijn moeder, maar verder keek die merrie niet zo naar hem om (was met het vorige veulen ook zo, maar hebben allebij niks tekort gehad).

Belangrijk vind ik om een veulentje te proberen te fokken met een wat makkelijker karakter, maar met dezelfde looplust en bewegingen. Kleur vind ik onbelangrijk, ik wilde ooit zelfs absoluut geen vos en nu heb ik er zelfs 2 <3 ...

Hoe weet ik dus welke hengst het beste zou passen, want over het algemeen staan alleen positieve punten op internet over dekhengsten? En wat zijn de prijzen voor AVS-hengsten? En welke manier van dekken is gebruikelijk, inseminatie of ook natuurlijke dekking? Bij IJslanders ben ik gewend dat de merrie een periode met meerdere merries en een hengst het land op gaat... Wie kan mij vertellen wat de totale kosten ongeveer zijn voor het fokken van een veulen tot na de geboorte? Mujannah is nu bijna 12 jaar en heeft nog nooit een veulen gehad... Tot welke leeftijd kan je een eerste veulen fokken of maakt dat niet uit?

Hier wat foto's van Mujannah: http://www.mijnalbum.nl/Album=LVQHSKWR


Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 18:29

Sorry, maar wat is EHK -> AV? Ik heb dit bericht toch geplaatst op iets van fokkerij? Heb ik eerst op gezocht, maar kon daar niks op vinden, dus zelf een topic geopend...

Mbt de maat, Mujannah is 1.52 m. Ik ben zelf vrij lang (1.78 m.), dus ze oogt onder de ruiter wat klein. Oja, de foto's waar ze in de bak loopt is met een ruiter van 1.90 m. waardoor ze wel heel erg klein lijkt. Ze is inderdaad wel smal en op deze foto's ook nog te mager, maar inmiddels dus al aardig bijgekomen (dmv extra gerst en onbeperkt voordroog).

Ik vind Montoyo idd een mooie hengst! Daarom kwam ik ook een beetje op het idee om ooit een veulentje te fokken ;-)... Maar inderdaad is mijn angst het karakter...

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 02:21

Hmmm, nu twijfel ik of ze nou van Dhana of Moshana is...kan alleen ivm kleine verbouwing niet bij haar paspoort... Maar als ik een veulen fok zou ik daarmee ook endurance willen rijden, daar ligt toch mijn hart... Weet niet of het echt zo is, maar voor mijn gevoel is Mujannah meer een showpaard waar ik nu gelukkig ook op kan rijden... Ik denk dat een veulen voor de endurance wel wat forser gebouwd mag zijn... Gezien haar papier (ik ben wel leek, hoor, qua fokken) denk ik dat "nieuw bloed" wel goed zou zijn, want ik zie bij haar een paar namen 2 of 3 keer terugkomen (wel ergens rechts op het papier, dus ver terug in de lijn).

Probleem met Mujannah is nu eigenlijk dat ze zo ruim loopt dat ze zich aan alle kanten aantikt, m.n. met haar achterbleven tegen haar voorhoeven/hoefballen en achter strijkt ze... Mijn smid wist dit grotendeels op te lossen met de ijzers (voorijzer maximale opzet om het voorbeen sneller omhoog te laten gaan en achter het ijzer wat meer terug te leggen), maar de laatste 2 keer had ik een vervangende smid en hoorde je haar elke pas met de ijzers tegen elkaar slaan...

Montoyo spreekt mij echt wel aan, maar dekken zal niet komend jaar kunnen... Moet eerst een paar pony's verkopen... Mujannah is trouwens een paar jaar geleden inwendig onderzocht, omdat ze echt constant hengstig was en toen was alles goed. Is Montoyo eigenlijk ook onder het zadel bereden?

Ehm, nu ik er zo over nadenk geloof ik dat Dhana haar oma is en Moshana haar moeder :)* ... Vlak nadat ik Mujannah kocht zijn zij ook verkocht... Van Mujannah haar moeder heb ik later gehoord dat het inrijden ook nogal een probleem was en geen idee of dat ooit gelukt is... Dhana werd geloof ik bij Bob en Dana Treadwell al af en toe bereden...


Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 12:45

Dahman ken ik inderdaad, ben in 2010 bij de Eenhoorn geweest voor een endurance-trainingsweek. Ik vind op zich prestaties onder het zadel van een hengst niet zo super belangrijk, maar als een hengst bereden is kan ik beter bekijken hoe het karakter is vind ik... De eigenaar kan dan aangeven hoe het bekeren is gegaan... Ik heb 2 IJslandse hengstjes gefokt (nu 10 en 6 jaar en allebij vroeg geruind). Van de eerste was de vader nog erg jong, niet bereden en onze ruin is een van de eerste nakomelingen... Goed gelukt, maar kan toch wat spanning hebben zoals zijn moeder ook heeft. Van de tweede was de hengst al ouder, meer ervaring met dekken en bereden in wedstrijdsport met een jeugdruiter. Ik mocht hem zelfs zelf rijden in de bak, langs de weg en zelfs tussen paddocks met hengsten en merries door. Hij stond toen ook in een groot weiland om een groep merries te dekken. Zo'n relaxt paard! Ik ben nu bezig met ons "veulen" van hem in te rijden en die is net zo relaxt... Alleen aansingelen vind ie nog vervelend, maar eenmaal opgezadeld is het opstappen en wegrijden. We rijden af en toe lekker in het bos zodat hij eerst recht en sterk kan worden. Hij is nog vijfganger ook! Ik hoop dat een veulen van Mujannah ook zo'n soort karakter heeft... Relaxt, maar niet zonder temperament. Mijn twijfel is nog of dit een reeële hoop is of dat het veulen toch ook veel mee krijgt van de moeder? Moet er nog eens goed over nadenken :(:)

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 15:51

O, leuk Barcelano, dan kom ik komend voorjaar/zomer graag een keer kijken naar hem! Gaan jullie dressuur starten of ook andere disciplines? Wie weet kan ik haar in 2015 laten dekken...

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 23:33

Inmiddels weer contact gekregen met een vroegere kennis die Mujannah van veulen af aan kent en ik ga er (als het thuis te regelen is) komend voorjaar naar haar hengst kijken. Ik wil inderdaad het liefste een hengst in real life "meemaken"... De vader van onze tweede gefokte IJslander heb ik zelfs mogen rijden! En vandaag weer na 2 maanden op zijn zoon gezeten (is niet meer dan zadelmak en ruitermak) en echt genoten in het bos... Het goede temperament van zijn beide ouders, maar gelukkig niet het explosieve van zijn moeder +:)+ ... Lekker vrolijk, alert en "boelkloedig" paardje!

Vanavond ook voorzichtig mijn moeder gepolst := en ze zei niet meteen "Nee!"...

Mijn plan zoals het er nu uitziet
2014: oriënteren op mogelijke hengsten (voorzichtig ivm inteelt)
Endurance klasse 3 startgerechtigd worden en eind seizoen een korte klasse 3 starten
Daarna lange winterrust
2015: voorjaar laten dekken, rustige ritjes tegen verveling
2016: veulenen, opvoeden en afspenen
Training weer oppakken
2017: verder met endurance klasse 2, 3 en misschien klasse 4 startgerechtigd worden
2018: door met wedstrijden of als ze op top is rustig doorrijden of afbouwen, recreatief verder
2019: veulen rustig gaan voorbereiden (!) op een leven richting rijpaard, dus zadelmak maken, mee als
handpaard, grondwerk, enz.
2020: echte training van veulen :j

Hmmm, nu ik er zo mee bezig ben heb ik het toch wel duidelijk hoe en wat... Nu nog de hengst kiezen :=

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 22:39

Vandaag was de veearts er voor een van de paarden en meteen even overlegd over Mujannah laten dekken... Ik wilde eigenlijk liefst natuurlijke dekking... Hij raad dit af, omdat haar rug en bekken niet zo sterk zijn en het gewicht van de hengst teveel kan zijn. Daarbij is er dan meer risico op schade van binnen tijdens de dekking... In elk geval gaan we Mujannah volgend jaar eerst inwendig onderzoeken voor de zekerheid en dan kunnen ze gelijk bepalen wanneer de eisprong plaatsvind en we dus kunnen insemineren. Lijkt me zo leuk, een mini-Mujannah!!! Op het karakter na dan := ...

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 22:54

Ja, Dahman ken ik :j ... Ik wil komend seizoen bij meerdere hengsten gaan kijken, maar heb er wel 1 waar ik steeds aan blijf denken :o ... Ik heb hem nog niet live gezien, maar hij is van een kennis van mij en ik ga er dit voorjaar heen om kennis te maken... Misschien gedurfd als hij het wordt, maar hij is geloof ik nog niet gekeurd voor AVS... De eerste hengst die mijn IJslandse merrie heeft gedekt was ook nog niet gekeurd en ik heb toch een hele knappe en lieve jongen... Een jaar later kreeg hij op de keuring een tweede premie...

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 22:56

Volgens de dierenarts kan fokken geen kwaad met Mujannah, maar ik zoek dus wel een hengst met wel sterke rug en achterhand...

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 23:21

Zoals gezegd doen we alles in overleg met mijn veearts. Probleem met rug en bekken zijn zeer ws niet aangeboren bij Mujannah trouwens... Ze heeft wat ongelukkige pech gehad... Afgelopen zomer flink gevallen met mijn bijrijdster en daarbij nogal wat gewrichtjes verschoven die pas na genezing van alle wonden en kneuzingen door osteopaat zijn behandeld (6 weken na de val). Verder was ze vroeger vreselijk onbenullig in de wei en ging ook regelmatig op de buikschuif onder de omheining door een ander stuk wei in... We zijn nu met rijden dressuurmatig fanatieker bezig om haar rug sterker te maken. Uiteraard gaan we haar niet laten dekken als de veearts het afraad!

Maar niet sterke rug kan verschillende gradaties hebben natuurlijk... Ze is nu bijna 12 en wordt pas sinds mei 2012 bereden en we zijn nu opbouwend in de endurance bezig. Als haar rug zo heel slecht zou zijn zou ze niet een wedstrijd van 55 km lopen met een tweede plaats +:)+ ... Na elke wedstrijd is ze bij de nakeuring nog net zo fit als bij de voorkeuring... Helaas ikzelf niet waardoor ze mij nog weleens mee sleurt... Maar goed dat mijn locomotie niet wordt beoordeeld %) ...

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 23:29

Ja, heb heel goed contact met mijn dierenarts! Vandaag weer een geval "vage klachten", maar toch gebeld... Mark kwam en zag meteen wat we bedoelden! Na onderzoek is er wel degelijk wat aan de hand, helaas... Hij noemde 3 mogelijke dingen: verergerde insuline-resistentie (paard is 26), tekort aan eiwit door de IR of een tumor rond de koker... We proberen of prednison helpt (alle 3 wordt ermee behandeld) en over 10 dagen contact en indien nodig bloedonderzoek. We dachten 2 weken geleden dat ie koliek had en toen kwam er een ander (die onze paarden niet kent), maar ws was het toen ook dit... Mark maakt ook altijd even contact met mijn Engels Volbloed die super eenkennig is en juist als hij voor andere paarden komt wordt ie wat makkelijker (Mark kon hem op zijn neus aanraken, maar tot nu toe kwam hij tot 2 meter afstand!). Maar goed, als Mark twijfelt aan dekken of niet zegt ie dat ook eerlijk.

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 17:12

Dat hij een natuurlijke dekking afraad is vooral omdat de hengst door het stoten binnenin schade kan aanrichten... Dat geld bij elke natuurlijke dekking... Mujannah heeft niet zozeer een "niet goed karakter", maar is juist heel intelligent, super spiegel en daardoor wàs ze voor mij moeilijk in te rijden. Ze was 4 toen ik haar kocht en moest toen nog alles leren... Ik wist niet hoe ik moest reageren op bepaald gedrag (daarom had ik les) en zij werd bevestigd in "haar gekkigheid". Nu we haar wel kunnen rijden en ook endurance rijden merken we dat ze een super sterk karakter heeft: ze heeft veel looplust, is een doorzetter, kan ontzettend eigenwijs zijn, maar we zijn in al onze wedstrijden nog maar 1 keer afgekeurd wegens te hoge hartslag. Die was te hoog, omdat ze nog "te wakker" was en op alles om haar heen reageerde... Vroeger (voordat ze bereden kon worden) vond ik haar een slecht karakter hebben, maar nu ben ik er eigenlijk voor de wedstrijden wel blij mee... Alleen weet ik niet of ik een dergelijk karakter nog een keer aankan... Maar wie weet is het anders als een veulen hier wordt geboren en we die vanaf dag 1 "in handen" hebben...

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 19:57

Weet ik allemaal wel, maar opvoeding vanaf dag 1 is makkelijker dan vanaf 4 jaar (ze kon nog amper aan een halster lopen en voetjes geven) :n ... En tegen de tijd dat het veulen echt bereden kan gaan worden heb ik mensen die daarmee gaan helpen...

Vanmiddag weer een kort rondje gereden op Mujannah... Ze was weer zo fris als vanouds... Overal van "schrikken" en dan letterlijk gaan stuiteren... Nu wordt ik er gelukkig niet heel bang meer van en na een paar uitbarstingen bleef het bij dribbelen/passageren, overdwars draaien en licht steigeren en bokken...

Maar we hebben nog tijd zat om alles uit te zoeken en een geschikte hengst te vinden :j .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers