Welsh A ruiters

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:21

Tja ik begrijp de reacties wel. Ik snap dat het niet je vraag is, maar de reacties zijn logisch.

Ik snap ook niet waarom je al begonnen bent met berijden terwijl het toch inmiddels wel bekend is dat je beter kunt wachten. Zonde hoor.

Maar goed wat betreft je vraag, Wellicht eens op de manege in de buurt rond kijken?

Strooigoed


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:39

Zekers als je nog geen passende ruiter gevonden hebt is het raadzaam nog lekker een jaar te wachten en te zoeken naar een passende ruiter. Dat je nu niet eens 4 maanden (toch bijna een half jaar) wil wachten betekent maar zo dat je de pony nu hij nog vol-op in de groei zit te zwaar belast (enkel omdat je niet WIL wachten), en hij dus op latere leeftijd veel eerder last van zn lijf (artrose door overbelasting op te jonge leeftijd) zal krijgen en dus zomaar 10 jaar eerder met pensioen moet enkel omdat jij nu niet 1 jaar langer wilt wachten.

Nee sorry, daar is geen goed woord voor over, en geen excuus voor te bedenken. Dat is gewoon pure egoisme omdat je niet WILT wachten. En ja, ik heb echt paarden er kapot door zien gaan, doordat ze op 2,5 jarige leeftijd al gereden MOESTEN worden en dan ook nog door te grote/ zware ruiters. Want te lang is eerder uit balans dus veel zwaarder werken voor een pony dan kort maar iets zwaarder. Desbetreffende pony stond op 7 jarige leeftijd al op een zorgboerderij met vervroegd pensioen.

Je kan ook eerst een jaar met de lange lijnen gaan werken om de teugelhulpen aan te leren zonder de pony lichamelijk te belasten. Dan heb je nog een vol jaar om de pony al de basis aan te leren en een passende ruiter te vinden, en ook een betrouwbaardere pony voor de ruiter omdat de pony het sturen/ de teugelhulpen en stemhulpen al kent. Dus kan je ook veiliger een kind-ruitertje er op zetten.
3,5 is echt vroeg zat om een pony in te rijden, persoonlijk wacht ik tot een pony/ paard minimaal 4 is. Liever nu een jaar langer wachten, dan minimaal 10 jaar korter kunnen rijden omdat je een pony met vervroegd pensioen zetten omdat je zelf niet WILDE wachten.
Want het is niet een kwestie van niet kunnen wachten, maar echt puur dat je het niet wil.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Welsh A ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 11:51

Nogmaals, het topic gaat niet over het inrijden van de pony!
Ik ga daar dan ook verder niet op in.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Anoniem

Re: Welsh A ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:55

Dat hoeft ook niet, ik hoop echter dat je er wel over na gaat denken. Niet alleen over de korte termijn, maar ook over de lange termijn. En ook over de toekomst van de pony, als hij wellicht niet meer in jou bezit is. Want het is zijn lichaam/ leven(sduur) waar jij verantwoordelijk voor bent.

HopeMyDay

Berichten: 1281
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Welsh A ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:11

Ik denk dat het punt gemaakt is? De TS gaat er niet op in en het is haar eigen keuze en eigen paard.
Ik denk dat ze echt wel goed genoeg ingelicht is. Of ze er wat mee doet is aan haar.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Welsh A ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:31

Ik snap al deze reacties niet zo goed. Ts vraagt hoe aan een klein ruitertje te komen en niet over op welke leeftijd inrijden.
Het gaat daarbij niet om onze mening en op welke leeftijd wij het zouden doen.

Ik denk dat een zeer groot deel van de paarden al op deze leeftijd ingereden worden. Dat heeft enerzijds met geld te maken. Ze kunnen dan als 3 jarige al als goed ingereden worden verkocht. Anderzijds de eisen in alle jonge paarden competenties liegen er niet om. Als je daar aan mee wil doen, moet je jong beginnen om het gewenste niveau te behalen.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Welsh A ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:45

Nou goed om te horen dat niveau en geld belangrijk is voor een enkel hier! Tjongejonge niet te geloven.. Lekker je paardje naar de kl*te rijden ga zo Door. Succes verder zn topic kan ik niet serieus nemen. Walg er van!

Kabayo

Berichten: 13874
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Welsh A ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 01:56

Jeutje. Wat een reacties... en een paar zéér overdreven!!

Renske. Wellicht eens bij een manege kijken en wat rondvragen? Of misschien kinderen van kennissen? Lastig hoor..

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

JoyCiej007

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:19

Het gaat zeker wel over het (in)rijden vd pony, want je zoekt toch ruitertjes ts?

Ik snap echt niet hoe je (notabene als instructrice en paraveterinair) zo'n enorm blok beton voor je hoofd kan hebben.
Echt niet. 8)7 |o

Je bied m zelfs dus ter lease aan voor 1, 2 of meer dagen... valt bij mij niet onder rustig opbouwen?

We hebben het hier niet over een erg duur sportpaard (die over t algemeen gelukkig OOK niet zo vroeg worden gereden) maar over een Welsh A'tje... dus hoezo topsport geld niveau etc etc??

Longeren op deze leeftijd is al slecht. Rijden al helemaal.
Als TS zo doorgaat is pony met zeer korte tijd gewoon naar de klote.
Is geen mening, berust op feiten en wetenschappelijk bewijs (wat TS zou moeten weten gezien ze paraveterinair is, toch?)

Kabayo

Berichten: 13874
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:10

JoyCiej007 schreef:
Het gaat zeker wel over het (in)rijden vd pony, want je zoekt toch ruitertjes ts?

Ik snap echt niet hoe je (notabene als instructrice en paraveterinair) zo'n enorm blok beton voor je hoofd kan hebben.
Echt niet. 8)7 |o

Je bied m zelfs dus ter lease aan voor 1, 2 of meer dagen... valt bij mij niet onder rustig opbouwen?

We hebben het hier niet over een erg duur sportpaard (die over t algemeen gelukkig OOK niet zo vroeg worden gereden) maar over een Welsh A'tje... dus hoezo topsport geld niveau etc etc??

Longeren op deze leeftijd is al slecht. Rijden al helemaal.
Als TS zo doorgaat is pony met zeer korte tijd gewoon naar de klote.
Is geen mening, berust op feiten en wetenschappelijk bewijs (wat TS zou moeten weten gezien ze paraveterinair is, toch?)

Ben het met dat stukje oneens. Ik ken tot nu alleen maar paarden die worden beleerd met 2.5 jaar. Vooral de "grote toppers"
Ik zie eerder de recreanten langer wachten

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


Cemlys

Berichten: 14949
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:25

Een rug is volgroeid met 5-6 jaar. Dus dan is het al helemaal funest. Gemiddeld heeft een welsh al niet zo n sterke bovenlijn, laat staan dat je op een onvolgroeide iets gezonken rug gaat zitten. Ik snap het punt van Joycie en dat is ook terecht.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers