Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:51

Er is niks mis met een welsh pony maar er zitten flink wat hittepetitten tussen ;) Een jonge pony zou ik zeker niet doen.. Maar er zijn zeker geschikte pony's te vinden, de meeste zullen wel boven de 12 jaar komen en waarschijnlijk zelfs ouder :j Je kunt ook eens kijken naar een Dartmoor of Exmoor pony, zijn ook erg leuk en niet te groot. Oh ik zie net dat hierboven de Dartmoor ook al wordt geroepen :D

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:55

Lastig.... Ik heb er eentje van 15 met een grote D-pony en eentje van bijna 5 die ook al helemaal verziekt is met het paardenvirus hihi. Gelukkig hebben we een hele lieve brave shet op stal die we af en toe mogen lenen van stalgenoot. Ik vind shetjes over het algemeen helemaal geen kinderpony's maar deze kan uren braaf met zijn oogjes dicht staan te genieten van het poetsen, vlechten en getut. Rijden is wat lastiger want hij is dik en lui. Een rondje op de pony van haar zus lukt haar wel zelf want die luistert écht naar het geklapper van haar beentjes op de zweetbladen van het zadel hihi. Sturen kan ze daar ook zelf op. Maar waar gaat ze nu straks écht op leren rijden? Een pony erbij wordt het niet, een manege ook niet.
Ik zou als ik jou was, gewoon veel mensen inlichten over wat je zoekt, en in welke omgeving ongeveer als dat uitmaakt. En ondanks dat je haar verjaardag als datum hebt, toch geen haast hebben en wachten tot het juist ponietje op je pad komt. Een brave kinderpony is zijn gewicht in goud waard en vaak moeilijk te vinden.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:56

Ik heb hier voor de echte kleintjes een klein appaloosa'tje rondlopen. Perfect diertje. 18 jaar en super braaf! Maatje 1.10-1.15. Deze is niet te koop, maar is dat geen idee?
Ik hoor van appies wel vaker dat ze braaf zijn met kleintjes. Vaak moet je er ook gewoon tegenaan lopen.

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:57


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:59

Hier zijn we heel tevreden met onze welsh van 17. We hebben de kids laten proefrijden met een smoesje dat de pony van een kennis was. Ze hadden niks door.

KirstenChes

Berichten: 1155
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:00

Weet je wat ik zo jammer vind TS je hebt een heel wensenlijsje het moet een mooie pony zijn, niet met spikkels geeft TS aan in een pb dat is niet haar ding, liefst een welsh en super braaf.

Naar mijn mening heeft een super brave pony geen kleur of ras. Als ik in jou schoenen zou staan zou ik alleen kijken naar een wat hier al eerder is aangegeven 'doodbrave' pony ongeacht de kleur of ras. Jou dochtertje is denk ik het gelukkigste meisje op aarde met een super lieve pony die er wat minder mooi uit ziet dan een aan jou voldoende wensenlijstje die straks niet braaf genoeg is.

romancehorse
Berichten: 338
Geregistreerd: 03-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 10:02

zal eens kijken naar dartmoor en exmoor pony's.
Het zijn niet de meest voorkomende pony's in omloop.
Heb op stal een rij grotere meisjes die in de rij staan om bij te rijden. dus dat gaat wel lukken :-)

renate5
Berichten: 1417
Geregistreerd: 21-10-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:02

PB Melis20 eens. Zij heeft een aantal leuke welshpony's.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:06

Ik heb vorig jaar een rijpony gekocht voor mijn nu 9 jarige dochter, dat is een ervaren pony van nu 21 geworden, hier heeft ze echt veel plezier van, ook nu ze al wat ouder is heeft ze nog geen behoefte aan een vlug ding zeg maar ;-) . Ook zij beleeft nog bijna meer plezier aan de omgang dan het rijden zelf!

Ook hebben wij een shetje staan waar ze beide op zijn begonnen (heb 2 dochters), een superlief beest waar ze ook nu nog met veel plezier op stapt! In het begin was het inderdaad alleen maar aan de hand stappen en af en toe meerennen met een drafje. Helemaal als ze zo jong zijn zullen ze denk ik nog niet veel meer doen dan dat.

Kijk gewoon naar een brave rustige pony, echt dat is veel meer waard dan een mooie jonge pony. Ze moeten er lekker omheen kunnen tutten en dan moet die pony gewoon lekker braaf stilstaan, anders zijn ze er gauw klaar mee is mijn ervaring. Rondje stappen, klein drafje hobbelen en dan zijn ze gelukkig ;-)

romancehorse
Berichten: 338
Geregistreerd: 03-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 10:08

Ik hoef niet perse een welsh. Maar als je opzoek gaat naar kleine pony's . Vind je die nog het meest samen met de shet. Ik ben ook opzoek naar een brave pony. van de week bij mij op stal heeft iemand twee weken geleden een welsh van 14 jaar gekocht. Die heeft mooi haar zoontje de lucht in gegooid. Zogenaamd gekocht op super brave oude pony. Dat hoeft niet altijd wat te zeggen bedoel ik. De word heel wat gelogen op de markt. iedereen heeft wel een brave op stal staan. maar niet heus. Dus het word het er niet makkelijker op.

Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:09

Welsh pony's vind ik zelf juist fijne kinder pony's
Ik heb een A van inmiddels 4 jaar oud
Vorig jaar is ze beleerd voor de kar waar ze ook voor bedoeld is en super pittig en echt geen saaie pony!
Komt er een half jaar later een kindje die graag is op de pony wil nou ze is niet beleerd en best pittig zeg ik maar ik wil het wel proberen (meisje is 4 en kent niks)
Ik leg het zadel op de pony en ze loopt braaf en rustig haar rondje stap en draf en luisterde super goed!
Het is bij mij een compleet andere pony als bij haar!
Zij kan ook zo in haar eentje gaan borstelen en snoepjes geven en alles ermee doen!
Het ligt toch echt aan de pony hoe ze zijn welshjes vind ik in ieder geval zeker als kinder pony geschikt!!

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:10

Nee dat klopt "braaf" is bij verkoop vaak een heel ruim begrip... En vaak, als ze jong zijn en ze zijn braaf zijn ze dat ook nog als ze ouder zijn. Oud wil niet altijd braaf betekenen! Maar een pony die in de handen van de een daadwerkelijk braaf is kan onder andere omstandigheden toch weer wat meer gaan uithalen. Kan je ook niet altijd voorspellen.

romancehorse
Berichten: 338
Geregistreerd: 03-03-13

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 10:13

Nee daarom is het juist zo moeilijk. Uiteindelijk wil je de juiste pony aanschaffen.
Waar zij happy van word.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:14

Anders even L ilian M ulder een bericht sturen? Zie bij haar de leukste kinderpony's voorbij komen, wel veelal B maat. Zitten w behoorlijke prijskaartjes aan denk ik. ;)

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 973
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:14

Je zou eens contact op kunnen nemen met Stal Ysselvliedt. Zij hebben regelmatig welsh atjes te koop staan die wel geschikt zijn als kinderpony.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:22

Ik zie op sporthorses wel eventueel geschikte B-pony's.
Wellicht een maatje groter maar ze kan voorlopig toch nog niet zelfstandig rijden en het zoeken van een bijrijder wordt ook iets makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:24

Een welsh is veelal toch te pittig voor de échte kleintjes. Voor een kindje van een jaar of 8 vind ik het meestal wel prima kunnen, heb al veel leuke, (jonge) succesvolle combinaties gezien.

Voor nu zou ik gaan voor een Shetlander of een kruising van een shet. Er zijn shetjes die liever lui dan moe zijn, maar er zijn ook felle hittepetitjes. Ik heb zelf een shet, bij kinderen is ze doodbraaf en zal ze nooit een vlieg kwaad doen. Heeft ze door dat je wat meer ervaren of ouder bent dan is het wel een pittig ding :Y)

Ik heb ook een shet x new forest bijgereden. Superbraaf diertje. Zat geen kwaad in en schrok nergens van. Helaas is die een jaar geleden al verkocht, zou echt een pony zijn die in jouw plaatje had gepast.

Kortom, pin je niet vast op een ras, kleur, leeftijd of iets maar ga gewoon kijken hoe de pony is met kinderen. Per ras kan het heel erg verschillen, je hebt doodbrave pony's maar ook verschrikkelijke etterbakken.

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:29

Wat mensen bij een Welsh vaak vergeten is dat ze veelal eenkennig zijn. Ze kijken wat meer de kat uit de boom en zijn niet zo snel gewend op een nieuwe plek. Vaak krijgen ze te weinig tijd om om te kunnen wennen met de vele nieuwe prikkels en wordt er te snel te veel van ze verwacht en dat wil niet altijd, vooral niet met een jong kind. Ook zijn Welshjes uiterst intelligent en gevoelig waardoor ze niet direct voor jongere kinderen erg geschikt zijn. Is het kind wat onzeker, dan wordt zo'n Welsh snel wat heet en neemt het kind aan een loopje. Niet omdat ze gemeen zijn, maar omdat ze met wat meer ervaring het beste uit de verf komen. Ook ik zou je absoluut geen bloedWelsh aanraden als beginnerspony. Ze lopen er wel hoor, de brave en goedzakken, maar schaars. Ik heb er als 9 jarige een gekregen van mijn moeder van 19. Mijn moeder moest me de eerste 2 jaar wel helpen, zat genoeg pit is, alhoewel het een pony van goud was. Vallen en opstaan was het letterlijk en figuurlijk. Is bijna 15 jaar meegegaan en op mijn 21e heb ik een onbeleerde en 3 jarige Welsh gekocht, maar die vertrouw ik met zijn nu 10 jaar ook echt niet aan een kind alleen toe. Veel te pittig en sensitief.

Ik zou als ik jou was ook, zoals hier al gezegd is, je ideaal van een kleine pony loslaten en gewoon gaan kijken op karakter, leeftijd, ervaring en dan een heel klein beetje ras. Exmoors en Dartmoors kunnen namelijk ook heel pittig zijn.
Zoek een pony uit van 16+, bv van een meisje die de pony jaren heeft gehad en eruit gegroeid is. Rassen of kruisingen met bv New Forest zijn vaak op algemeen karakter gebaseerd erg betrouwbaar. Laat de Welsh, Shet en stevige rassen zoals Haflinger of Fjord wat aan de kant, daar die te groot, sterk of juist te pittig kunnen zijn. Kijk dan idd meer naar kruisingen, maar nog belangrijker de opbouw van de advertentie. Mij zou voor mijn dochter een uitgebreide advertentie met pony welke jarenlang in het gezin heeft verkeerd en naar een goed huis moet wegens 18 jarige leeftijd dochter veel meer aanspreken als een advertentie van een leuke kleine pony met een korte tekst. Ook al doet die tekst direct jouw eisen aan.
Neem er vooral de tijd voor, je vindt zo een pony niet 123.

En waarom een rits meiden laten bijrijden als ik vragen mag? Ik zie het hier veel fout gaan. Veel verschillende meiden op een pony, die niet allemaal even subtiel nog kunnen zijn. Pony raakt geeergerd door zoveel verschillende stijlen en mensen en dat zorgt er menig keer voor dat degene waar de pony voor is er niet meer mee uit de voeten kan. Als je een echte brave kinderpony hebt gevonden op leefijd hoef je m echt niet 5 keer in de week door de bak te laten sleuren hoor. Die zijn dan alsnog braaf als jouw dochter er eenmaal of tweemaal per week erop zit en je verder weinig doet. Zolang ze overdag wel buiten kunnen uiteraard. Zou de pony lekker volledig aan jou dochter laten wennen, ipv allerlei andere kinderen. :)

rienne
Berichten: 1754
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:29

Ik ken ook genoeg welshjes die wel braaf zijn.
Tuurlijk ken ik er ook die te pittig zijn voor kleine kinderen. Maar brave zijn er wel hoor je moet alleen goed zoeken.

Wij hebben vorig jaar onze welsh c hengst opgezadeld en er iemand opgezet (deze is onbeleerd) en vond dit helemaal geweldig. Deed braaf wat wij vroegen van hem.

celine14

Berichten: 1051
Geregistreerd: 13-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:30

Ik heb leren rijden op een kruising welsh, echt de beste leerpony die er bestond! Braaf, maar als ik zelf niet eerlijk was of lomp deed liet hij dat wel weten. Was destijds een jaar of 10 die pony. Een vriendin van mij heeft een welsh van 25 waarmee ze les geeft aan kids, dat is echt een super brave pony.

Maar Goed er zijn natuurlijk ook erg pittige welsh pony's.
Als ik jou was zou ik gaan voor een brave pony, ras is dan ondergeschikt. Wel zou ik gaan voor een wat oudere pony. Misschien mag je een pony die je leuk lijkt twee weken of een maand op proef? Zodat je kan kijken of die echt braaf is. Succes met je zoektocht

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:31

Over het algemeen lijkt mij een Welsh niet zo geschikt... Zijn vaak net té slim, té pittig voor een jong onervaren ruitertje. Er zitten ook zeker hele makkelijke en brave beestjes tussen hoor!
Misschien is een New Forest een optie? Zijn over het algemeen iets rustiger?
Ik zou wel een ruitertje meenemen om te proberen, een pony kan heel anders reageren op kinderen dan op volwassenen (soms positief en soms negatief haha!).
Maar wat een super leuk cadeau! Ik denk dat haar dag (lees: jaren!) niet meer stuk kunnen!

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:36

Ik zou eens informeren bij Ysselvliedt http://www.ysselvliedt.com/nl_NL/home.html zij hebben veel ervaring met 'leading rein' pony's, A pony's waar kinderen onder begeleiding mee rijden. Ze kunnen je wellicht helpen met de juiste te vinden.

Vergis je niet in hoeveel aandacht / tijd het vooral van jou zal vergen. Je dochtertje voorlopig hooguit onder jouw begeleiding wat kunnen tutten en onder jouw begeleiding erop enz.

Leuk vind ik wel als je een A'tje koopt, die pony's worden echt mega-oud en blijven heel vitaal. Je kunt dus prima een 15 - 20 jarige aanschaffen, en nog jaren plezier van hebben. Als kinderen dan leading rein wennen kunnen ze er daarna bixie mee doen enz.

Dus kan me heel goed voorstellen dat je voor een welshje kiest maar zou zeker gaan voor oud & vertrouwd doch niet versleten ;)

Info leading rein http://www.nwpcs.nl/over-nwpcs/12-statu ... ading-rein

Isaboy
Berichten: 541
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:43

Welsh pony's heerlijke beesten! Zijn lang niet allemaal heefhoofden. Jarenlang welshjes gehad en 1 was inderdaad wat vlotter maar absoluut niet gemeen! Die is nog 35 geworden :D en dat is naast de shet ook de.pony waar ik mee ben begonnen als inimini meisje ( opgegroeid tussen de paarden )

De andere nam ik mee naast de fiets zusje erop en naar het bos lekker rijden goude pony! En wat heeft ze daar een plezier aan gehad.

Andere welsh was ook hartstikke.lief en heb ik toendertijd verkocht aan een meisje wat totaal haar vertrouwen kwijt was is helemaal goed gekomen met die pony ( pony ging weg omdat ik er te lang voor was en te veel paarden had staan toen

romancehorse
Berichten: 338
Geregistreerd: 03-03-13

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 10:57

Heb lilian mulder net gebeld. Die had een leuke pony staan.
Een leuke shet. bedankt voor jullie reacties.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:33

Mijn Tinkerbell komt ook bij Lilian weg.

De welshfokkers in Engeland zeggen niet voor niets. Naughty but nice.