Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:48

Als bixie jurylid zie ik allerlei klein grut in de ring en kan maar 1 ding zeggen. De brave, betrouwbare kinderponies zijn hun gewicht in goud helemaal waard. Je kan proberen contact te leggen via een rijvereniging of via iemand die in het bixierijden thuis is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:42

Ibonn schreef:
Als bixie jurylid zie ik allerlei klein grut in de ring en kan maar 1 ding zeggen. De brave, betrouwbare kinderponies zijn hun gewicht in goud helemaal waard. Je kan proberen contact te leggen via een rijvereniging of via iemand die in het bixierijden thuis is.


Dit is zeker waar ja.

En dan nog, je kunt een kinderpony ook maken. Ze worden niet allemaal zo geboren. De eerste jaren moet je er toch altijd bij blijven, en er naast lopen etc.
Soms kan het ook makkelijk zijn om tijdens het rijden bv een driehoeksteugeltje te gebruiken, dan kunnen die pony's net wat minder hun gang gaan.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 08:42

Je kan je het best verdiepen in de lead rein pony. Bij de Welsh zijn dat gebruikelijke rubrieken. Een goede lead rein is een schaapmakke pony, en die zijn er zeker wel bij de Welsh. Wat je bij fokkers ziet is dat de pony's weinig in de hand geweest zijn en voor de keuring worden ze vaak ook wat gek gemaakt om zich beter te tonen.

Grote fout die ik vaak zie is dat pony's "op de groei" gekocht worden. Een D pony voor een kind van 8 jaar gaat meestal nergens over.

SunNDLM
Berichten: 713
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: "Quaedamme"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:10

Als jou voorkeur gaat naar een welsh pony dan kan je dat zeker gewoon doen!
Ik rij al vanaf 4 jaar oud op welshjes en natuurlijk zitten er draakjes tussen maar ook echt schaapmakke pony's! Op dit moment wordt één van mijn pony's uit het vierspan (tot 8e jaar in het natuurgebied gelopen en in het begin bij ons nog hengst) "verzorgd" door twee meisjes van 3 en 5. Die meiden kunnen er alles mee, in en uit de weide, poetsen, knuffelen etc. Wij hebben ook een zoon van hem en daarmee kunnen zij ook alles.

Of je nu een paard of pony, ervaren of onbeleerd koopt, het is altijd een gokje hoe het paard zich uiteindelijk zal gaan gedragen bij jullie.

Als ik jou was zou ik MP goed in te gaten houden en eens contact opnemen met de High Flown stud in Rhoon. Zij geven ponylesjes aan kleine kinderen met de pony's, wie weet hebben zij een leuke pony staan. Stal Ysselvliedt heeft ook altijd veel pony's in omloop, die is al een paar keer genoemd zie ik.

Succes met de zoektocht!

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:15

Fotografie91 schreef:
Welsh pony's vind ik zelf juist fijne kinder pony's
Ik heb een A van inmiddels 4 jaar oud
Vorig jaar is ze beleerd voor de kar waar ze ook voor bedoeld is en super pittig en echt geen saaie pony!
Komt er een half jaar later een kindje die graag is op de pony wil nou ze is niet beleerd en best pittig zeg ik maar ik wil het wel proberen (meisje is 4 en kent niks)
Ik leg het zadel op de pony en ze loopt braaf en rustig haar rondje stap en draf en luisterde super goed!
Het is bij mij een compleet andere pony als bij haar!
Zij kan ook zo in haar eentje gaan borstelen en snoepjes geven en alles ermee doen!
Het ligt toch echt aan de pony hoe ze zijn welshjes vind ik in ieder geval zeker als kinder pony geschikt!!


Zo zijn welshjes precies, althans de onze en de andere die ik ken. Zo lang een kind niks vraagt zijn ze vaak erg lief en beschermend. Zodra een kind wat meer gaat vragen van een pony, worden veel welshjes erg dwars en lastig. Mijn dochter was 8 toen ze haar eerst eigen pony kreeg (juist ja, een welsh van stal IJsselvliedt) en reed al een paar jaar. Ze heeft eindeloos veel problemen gehad met ons welshje. Het ging pas over toen mijn dochter 15 was en in alle opzichten een duidelijk overwicht op de pony had.

Het zijn mooie, aansprekende pony's, maar ik zou er nooit een voor een jong kind kopen.
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 03-06-15 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke33

Berichten: 382
Geregistreerd: 31-07-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:16

Mijn dochter van nu 9 jaar reed een half jaartje toen ze de kans kreeg om een heel pittig welshje (b-pony) te gaan rijden. Pony had al meer ervaring met concours maar bleef altijd super schrikkerig en bang. Als mijn dochter de folie van haar broodje open maakte op stal stond de pony al achter in de stal te bibberen. Ze heeft zich er vol overgave ingestort en is er 200% voor gegaan (ze was toen net 8 jaar). Ze is er heel vaak van af gevallen, toppunt was 3x binnen een kwartier toen het hard waaide op concours en de pony steeds schrok. Het is maar goed dat ik er zelf ook nog wel wat vanaf weet en dat ik er altijd bij was als ze reed (nu niet meer) en dat ze van de eigenaren van de pony een bodyprotector aan MOEST (staat zelfs in het lease-contract). Ze is ook begonnen aan de longeerlijn en per dag bekeken we wat er wel en niet kon. En het leuke van een goede pony (en dan kom je in die maat naar mijn idee toch snel bij een Welsh of iets dergelijks uit?) is dat als je door hebt hoe je moet rijden, dat het ook erg leuk is als de pony heel leuk kan bewegen.
Mijn dochter en haar pony zijn in 10 maanden tijd van de B naar de M1 gereden. In de zomer meegereden in een viertal en daarmee brons gehaald op de Hippiade. Wat een belevenis als je 8 bent en net een jaar rijdt!
Dus dat is de andere kant van die eigenwijze en pittige welsh-pony's. Ze kunnen wel lopen en als je ze de baas bent is het heel leuk wedstrijden rijden met die mooie bewegende beestjes! *\o/* Maar de juiste begeleiding is daarin heeeeeeel belangrijk! En natuurlijk zijn er ook echt wel gewoon hele brave welshjes op deze aardbol! Ik heb er genoeg gezien op de bixiedag! :D
Veel succes!!

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:20

Houd marktplaats ook al een aardige tijd in de gaten.
Het is inderdaad vechten om een goede beleerde,lieve grote A pony.
De meesten zeggen er is veel aanbod maar als je maar een beetje een eisen pakketje hebt is er vrij weinig aanbod.
En de prijzen gaan gauw naar 1000€ of eroverheen en dan zijn ze niet eens goed doorgereden.
Heb me al meerdere keren laten vertellen dat de meeste kruisingen/jonge hengsten ed op transport gaan naar t buitenland.
Ik was opzoek naar een ruin,kan je vertellen een spelt in een hooiberg!

Succes met zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:20

Ik denk dat je dochtertje inderdaad nog te jong en on-ervaren is voor een welshje. Zelf hebben wij een lot uit de loterij getrokken met onze shetlander, dochterlief (juli wordt ze 4) kan er alles mee (ook uit de wei halen en poetsen en voor het rijden is hij zelfs nog te groot voor haar! Ze rijd nu sinds ze 2,5 is af en toe op hem, uiteraard met goed passende cap) en hij is zeer voorzichtig met haar! Tegen de tijd dat ze niet meer op de shetlander past (gemiddeld rond de 7/ 8 jaar) komt er een D-pony (of groter) voor haar waar wij zelf eventueel ook nog op kunnen als de pony toch te ondeugend denkt te worden.

Alja

Berichten: 25592
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:21

ik vind welshponys helemaal geen kinderponys!
persoonlijk zou ik voor een oudere dartmoorpony gaan, zijn echt een stuk betrouwbaarder :)

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:23

Ik heb zelf een aantal welsh pony s verkocht aan ouders met jonge kinderen. Eentje was op zich wel pittig maar zet er een kind op of een onzeker kind en het wordt een watje die ongelooflijk voorzichtig is dan. Ik heb ze een hele tijd onder een ruitertje van een jaar of 13 onder het zadel gehad die gewoon flink kon rijden. Bijgevolg een droommakke pony. Kinderen waren 3en5. Die ging met halstertje om zo het bos in, klommen er op stal via het voer hek langs de nek op,... pony heeft nooit een pas verkeerd gezet en ondertussen hebben ze haar 2 jaar. Andere jonge pony verkocht die nu door een jong meisje van 6-7 gereden wordt. Ook ontzettend braaf. Wint elk wedstrijdje tot nu toe wat ze meegedaan heeft.
Mijn idee goede brave welsh pony s zijn vrij zeldzaam. Het duurt een flinke tijd om ze braaf en makkelijk te rijden te beleren en het karakter speelt ook een grote rol. Ik heb ze af en toe te koop maar er gaat altijd weer een flinke tijd overheen. Prijzen zijn er dan ook naar. Ik hoef ze meestal niet eens te koop te zetten. :) want er is idd een marktplaats strijd haha.
Tip neem je tijd. Geen verjaardag of datum als streven. Vaak is het goed wel een kind mee te nemen bij het kijken want dan zie je hoe een pony erop reageert.

Anoniem

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:40

Om op haar verjaardag niet met lege handen te staan kan je haar natuurlijk al wel een halster + touwtje + poetssetje cadeau doen (geef je zelf het halster, pappa het touw, Borstels/ poetssetje verdeeld over broer/ zus/ opa/ oma/ oom/ tante), en dan kan ze mee met een pony uitzoeken die in de spulletjes past!

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:44

Een vriendin van mij heeft vooral oude (20+) shetjes voor haar dochter.
Na lang beraad heeft ze een 5 jarige zadelmakke Welsh gekocht.
Ik kan je zeggen een super brave pony. Heeft nog geen stap verkeerd gedaan.
Door zijn gevoeligheid is hij dus ook niet lomp .

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:45

Ik vraag me af of jullie wel lezen? TS geeft aan dat ze al een Shetlander gevonden heeft, volgens mij.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:52

Ik heb een b welsh waar mn dochter met 4 jr los op begon te rijden :) maar toen was de pony al 19. Ik heb m al vanaf veulen en ken haar van haver tot gort. Vroeger was t een draaaaaak van een pony die vele vliegles gaf :D met 12 jr sloeg ze compleetom en iinmiddels is ze 26, in topconditie en rijd mn dochter nog steeds. Ik zou hier met vol vertrouwen een ukkie opzetten. Succes

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:15

Diablo schreef:
Ik vraag me af of jullie wel lezen? TS geeft aan dat ze al een Shetlander gevonden heeft, volgens mij.

ze heeft LM gebeld en die had een shet staan, maar er staat niet bij of ze die ook gelijk gekocht heeft? Dus ja ik lees ;) :)

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:25

Ik las het alsof ze haar beslissing had gemaakt, maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:31

Vraag eens rond op een plaatselijke manege misschien kennen ze daar iemand die een geschikte pony heeft. Via via een paardje met "bewezen diensten" is vaak nog het beste. Mijn eerste pony was lelijk met de hoofdletter L. Niet om aan te zien, uit verhouding qua postuur maar haar gewicht in diamant, goud en alle kleuren van de regenboog waard. Als ik viel, stond ze stil of ze kwam terug om me op te halen, buiten rijden? Geen probleem Dibby liep wel en sloeg nooit op hol en liet mij de koningin voelen. Uiterlijk is denk ik van het minste belang maar karakter het belangrijkste.
2 jaar geleden is ze overleden op 32 jarige leeftijd.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:17

Welke pony je ook kiest, het staat of valt met de opvoeding/aanpak.
Wij doen er zelf weinig mee, jonge ponies komen niet veel in handen, maar worden zodoende ook niet verpest. Ik loop er wel dagelijks even tussen.
We verkochten bijv. een paar jaar geleden 2 tweejarige hengsten voor vierspan. Zo uit de hengstenwei. Ze braken de trailer zowat af bij het laden en transport. t Was best erg en ik had er een hard hoofd in. Nu lopen ze wedstrijden, aangespannen en onder het zadel, zijn vliegensvlug, nergens bang voor en regelmatig in de prijzen.
Natuurlijk zou ik deze ponies nooit voor een kind van vier aangeraden hebben. maar die betreffende dochter was toen 4 en rijdt er nu toch maar mooi mee.Ik denk dat ze 9 is, nu.
Echt betrouwbare kinderponies komen vrijwel nooit in de openbare verkoop. Op maneges en clubs worden ze vaak al doorverkocht aan liefhebbers. En voor flinke bedragen , ook de oudjes.

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:33

Ik zat met hetzelfde probleem als jij toen mijn dochtertje zo oud was.
Ik heb uiteindelijk een 2 jarige shetland merrie gekocht, als maatje voor mijn paard en als knuffeldier voor mijn dochtertje, die was toen 3.
Toen de pony 3 was zat ze er regelmatig op, liepen we rondjes etc.
Maar uiteindelijk heb ik haar met 5 jaar op les gedaan in de manege, daar kreeg ze iedere week een halfuurtje les op een doodbrave pony, liep er in het begin doorlopend iemand naast en draafden ze bij het galopperen met z'n 2en ernaast, 1 had de pony vast de ander mijn dochtertje :)
We zijn nu ruim 2 jaar verder, ze kan al aardig rijden en is overgestapt van een echte beginnerspony op een brave maar pittige kruising shet/welsh.
Thuis begint ze steeds vaker op haar eigen pony te rijden, die moet natuurlijk nog heel veel leren, maar omdat die ondertussen al jaren bij ons is en haar ook al zolang kent gaat dit heel voorspoedig.
Ik ben blij dat ik haar op les heb gedaan bij de manege, lekker een halfuurtje achter elkaar aan hobbelen op pony's die precies weten wat ze moeten doen helpt enorm bij het zelfvertrouwen van de kinderen.
Een eigen pony is toch een heel ander verhaal en vooral als ze nog zo jong zijn kan dat heel snel verkeerd uitpakken en kunnen ze heel snel angst krijgen.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:48

Ik heb een welsh pony, en hij is geweldig met kinderen.
Maar wel omdat hij voldoende werk en uitdaging heeft, ik denk dat je hem met enkel kinderpony zijn niet blij maakt.
Dan gaat hij zich vervelen, maar daarbij kinderpony zijn mag je hem zelfs midden in de nacht voor wakker maken geloof ik. :+
De mening dat het geen optimale kinderpony's zijn kan ik het wel mee eens zijn, heb je er een leuk ruitertje bij is het een heel ander verhaal.
Die pony is zo onwijs braaf, maar zet ik hem aan het werk is het een totaal ander dier.

Hopelijk slaag je snel voor een fijne pony!

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:57

Wij hebben eerder een vuilnisbak gehad. Was geen knap beest, maar zo ontzettend braaf! Maar later, toen we groter werden ook geschikt voor het iets meer. En kreeg hij ook praatjes. Tegen die tijd moesten we opzoek naar wat anders, het was puur een beginnerspony. Daar deed je hem plezier mee.
Ga op zoek naar zoiets. Het hoeft niet een Welsh te zijn, of een Shetlander. Of weet ik veel. Ja, een Welsh is mooi, prachtig. Maar ik denk dat het ras op zich niet geschikt is. Misschien vind je wel een uitzondering, dat kan! Maar ik denk dat ze over het algemeen voor meer geschikt zijn. Echt sportpony.

Ga lekker op zoek naar een kinderpony, in plaats van een ras!

Mattice
Berichten: 39
Geregistreerd: 15-08-09
Woonplaats: thuis

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 01:11

Ikzelf heb op mijn 8e na 3 jaar paardrij-ervaring een welsh-k gekregen samen met mijn 4 jaar oudere broer.
Mijn ouders hebben de pensionpensionstalling waar wij zouden gaan lessen gevraagd voor een brave pony. Zelf zijn we naar tig ponies gaan kijken allemaal met het verhaal dat het een brave was. Maar tijdens een proefrit bleek dit vaak niet het geval te zijn.
Uiteindelijk heeft de pensionstalling een schat van een merrie gekocht, met de trailer voor de deur gestopt.
Deze Welsh heb ik nu nog. Kan er bij wijze van spreken een 5 jarige alleen op buitenrit sturen. Pony komt inclusief vrolijke ruiter terug. Bij ervaren ruiters zoekt ze een beetje de grenzen op. Zoals niet willen galopperen bij een zwakke hulp.

Pony leert de ruiter echt wat, geweldig pony'tje. Zou haar voor geen goud kunnen missen.

Maar ik snap wat ze zeggen dat wwelsh ponies pit hebben. Mijn broer en ik waren soms de rem kwijt als we gas gaven hihi. Dan kwam / komt papa arabier naar boven.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 01:58

Bij ons op de manege loopt toch een aantal hele leuke welshjes, ook jonge. Ze doen het over het algemeen heel braaf in de lessen met kleine kinderen. Het zijn juist de shetten die hun kont tegen de krib gooien en niet meer te rijden zijn door die kleintjes. Maar dat komt waarschijnlijk ook doordat de welshjes ook gereden worden door wat meer gevorderde kinderen, en de shetten minder.

Daarom zou ik juist niet voor een shet gaan, maar net een tikkie groter, zodat een wat ouder kind hem kan bijrijden om hem braaf te houden. Het hoeft uiteraard niet per se een welsh te zijn, maar daar kom je dan wel snel bij uit.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 05:05

joostvangestel schreef:
Je kan je het best verdiepen in de lead rein pony. Bij de Welsh zijn dat gebruikelijke rubrieken. Een goede lead rein is een schaapmakke pony, en die zijn er zeker wel bij de Welsh.

Jaren geleden ging er een filmpje rond over een schimmelpony die ook een superbrave leadrein pony was (uit de UK). Maar zodra zijn ruitertje er zelfstandig mee ging rijden, bokte de pony het kind er keer op keer af. Het gaat om dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=aUaP0t5IUnM
Leadrein-pony's zijn dus niet altijd brave rijpony's!

TS, zoek gewoon op Marktplaats (en dergelijke websites) naar brave pony's en kijk daarna pas naar ras (of hoogte). Je hebt bijvoorbeeld ook superbrave B-pony's waarmee je een kind bij wijze van spreken gewoon het bos in kunt sturen en met zo'n pony kunnen ze langer doen.
Er zijn vast en zeker ook Welsh Mountain pony's die geschikt zijn als kinderpony, evenals dat er examplaren zijn die waarschijnlijk te pittig zijn voor n kind.
Shetlanders staan erg bekend om hun eiegnwijsheid, maar ook daar zitten exemplaren tussen die voor kinderen ideaal zijn.
Ik ken een meisje die vroeger op een ShetxWelsh reed; die pony was iets aan de kleine kant en smal gebouwd, dus ze groeide er sneller uit... ook was het een pittig ding (maar dat meisje ook, dus dat kwam wel goed).
Verder zat ik ook te denken aan Dartmoorpony's.

Ook is je dochter pas 4, dus ik neem aan dat ze in het begin nog niet veel zelfstandig zal kunnen rijden, toch?

Wat betreft het voorrijden wanneer je bij een pony gaat kijken: ken je zelf niet een ander handig, jong ruitertje (die al zelfstandig rijden kan, dus wss iets ouder dan je dochter) die je mee kan nemen en die dan even kan rijden ipv jouw dochter?
Of anders idd dochterlief mee met een smoesje.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 06:05

Ze zijn er wel. Ik heb er al jaren een maar die is niet te koop. Pony past zich aan de ruiter aan. Bij onervaren ruiters is het een schatje en bij ervaren ruiters heeft de pony wel een eigen mening en moet er correct gereden worden. Onnodig geschop of grove hulpen worden afgestraft door de pony.