Toiletteren, hoe hoort een verzorgde Welsh eruit te zien?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Toiletteren, hoe hoort een verzorgde Welsh eruit te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 23:28

Ik ben me suf aan het zoeken, maar kom eigenlijk niet verder dan dat een gecoupeerde staart en afgeknipte manen niet mogen :+

Zoals sommigen van jullie vast al weten heb ik sinds ruim een maand nu een geweldig leuk driejarig welsh mountain ruintje in mijn bezit, maar helaas was hij nogal verwaarloosd toen ik hem kocht. Daar is nu verandering in gekomen en de spekjes beginnen te komen, de dreads zijn uit zijn manen, de luis is weg, zijn hoefjes zijn bekapt.

Maar nu.. ik heb mijn andere paarden altijd keurig in de sport-coupe getoiletteerd maar ik weet niet of dit ook gebruikelijk is bij welsh mountain pony's? Hij heeft nu wel lange manen, maar het zijn maar dunne manen, omdat hij ze gedeeltelijk geschuurd had en daarbij heeft ie ook flinke sokken.

Is het gebruikelijk dat ze lange manen hebben? Zo ja, dan zal ik ze gaan vlechten zodat ze wat mooier worden en de rest laten bijgroeien, zo niet, dan gaat er een heel stuk vanaf. En ja, die sokken.. netjes wegknippen (scheren doe ik nooit, lukt altijd netjes met de schaar) of niet?

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Toiletteren, hoe hoort een verzorgde Welsh eruit te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:35

Schoon en au naturel volgens mij. Wat ik zo aan keuringsfoto's kan herinneren zijn de manen lang en los. Scheren is echt een no no.

sajavado
Berichten: 872
Geregistreerd: 21-10-11
Woonplaats: capelle aan den ijssel

Re: Toiletteren, hoe hoort een verzorgde Welsh eruit te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:38

scheren is inderdaad een no go bij welshjes.
in principe is het volgens mij zo dat de manen niet langer mogen zijn dan de onderkant van de hals, en sokken laten zitten.

ben wel nieuwsgierig hoe hij er uit ziet! foto? :o

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Toiletteren, hoe hoort een verzorgde Welsh eruit te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 00:12


regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: Toiletteren, hoe hoort een verzorgde Welsh eruit te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:28

Je mag best zijn manen trekken hoor, en als je er niet mee naar een show of keuring gaat mag je ermee doen wat je zelf wilt. Ik geef de voorkeur aan zo natuurlijk mogelijk en manen trekken in het voorjaar zodat ze er warmte van hebben in de winter.En sokken zou ik niet scheren, want dan kun je mok krijgen.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Toiletteren, hoe hoort een verzorgde Welsh eruit te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:33

De manen moeten lang blijven maar de halslijn volgen.
Sokken blijven eraan.
Kijk eens wat keuringsfoto's, dan zie je precies hoe het zou moeten :)

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Toiletteren, hoe hoort een verzorgde Welsh eruit te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 08:39

De manen mag je best een stuk afsnijden hoor, voor keuringen houd ik een handlengte aan (ongeveer tot bij de nekspier) sokken idd laten zitten, hooguit randje haar bij hoeven recht knippen. Oren ook niet uitknippen maar wel al het haar wat buiten de schulp steekt.
Voor wat voorbeelden, zie www.ysselvliedt.com hun pony's staan altijd tiptop verzorgd op de keuringen en zij verkopen evt ook verzorgingsproducten.

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 23:19

Bedankt voor de tip en de link! Ik heb even gekeken en zie dat het nogal verschilt wat ik op de foto's zie. Sommige hebben lange manen en bij anderen is het wel bijgewerkt. Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden van Wouter zijn manen. Het is een beetje sneu, maar zijn (lange) manen zijn best dun, geen dikke bos en in het midden heeft hij een stuk weggeschuurd gehad. Dat begint nu weer wat te groeien (staan nog wel rechtop), maar het is niet echt wauw zo zeg maar. Daarom twijfelde ik ook wat nu goed zou zijn.

edit: hier is het wel zichtbaar op. Hij heeft al zijn manen naar deze kant, dus er hangt niks de andere kant op. Best zielig bosje of niet? En nu had ik er nog vlechten in gehad ook :o
Afbeelding

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:56

Ik zou alles op 1 lengte knippen, groeit vanzelf wel weer aan en dat ziet er netter uit als 2 van die happen eruit.
Of evt nog even wachten tot het kortste om gaat vallen en een sportcoupe knippen..

imke_sunny

Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:10

Mooi laten groeien!