Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MukiwaCobs
Berichten: 1395
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 21:42

Ik ben hier vrij nieuw in dit deel van de rassen.

Ik zoek voor mijn welsh merrie een hengst in 2018.
Karakter mag verbeterd worden en voor de rest, misschien een iets langere hals?
Graag zou ik ook een leuk kleurtje willen dus niet standaard bruin of vos.

Mijn merrie is een palomino roan, 1.30 hoog (2,5jaar).
Met het veulen wil ik tussen de 1.25 en de 1.35 blijven kwa hoogte.
En nog een klein dingetje... Niet te ver reizen vanaf roermond

Afbeelding


MukiwaCobs
Berichten: 1395
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 09:54

Niemand?

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 09:59

Wat is haar afstamming? Heb je een standfoto? Ik vind haar er op de bovenstaande foto nog erg jeugdig uitzien. Als het een recente foto is zou ik eerlijk gezegd nog even wachten met dekken.

MukiwaCobs
Berichten: 1395
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 16:32

goeroe schreef:
Wat is haar afstamming? Heb je een standfoto? Ik vind haar er op de bovenstaande foto nog erg jeugdig uitzien. Als het een recente foto is zou ik eerlijk gezegd nog even wachten met dekken.


Ze komt van de wildzang bloedlijnen.
Stand foto heb ik niet.
De foto is van 2 maand geleden

Eilinora

Berichten: 11896
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:04

Welsh sectie B dus...

Dan heb je stal heidepeel in elk geval redelijk in de buurt.

Anoniem

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:14

Kijk eens bij stal Rondo. :)

Kabouterdans
Berichten: 5081
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:15

goeroe schreef:
Wat is haar afstamming? Heb je een standfoto? Ik vind haar er op de bovenstaande foto nog erg jeugdig uitzien. Als het een recente foto is zou ik eerlijk gezegd nog even wachten met dekken.

Afstamming even opgezocht: http://www.allbreedpedigree.com/wildzangs+rose-monalisa

MukiwaCobs
Berichten: 1395
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 10:00

bobje26 schreef:
Kijk eens bij stal Rondo. :)



Heb ik bekeken maar is best ver weg en weinig hengstenkeuze (uit "bijzondere kleuren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 10:57

Oniekje schreef:
bobje26 schreef:
Kijk eens bij stal Rondo. :)



Heb ik bekeken maar is best ver weg en weinig hengstenkeuze (uit "bijzondere kleuren)

Hmm, Cerutti of Burberry hebben allebij een apart kleurtje. Fredje ook maar die dekt niet meer volgens mij.
Zou eerder kijken naar wat je merrie verbeterd moet hebben ipv kleur. :)

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41239
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:11

Neem anders eens contact op met de fokkers. Misschien dat zij je advies kunnen geven welke kant je op kunt zoeken.

Verder zou ik, net als Bobje, kijken wat een hengst verbetert. Kleur is bijzaak, imo.

MukiwaCobs
Berichten: 1395
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 09:36

Hengst gevonden.
Ze mag met Pjotr gaan daten :)

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:07

Zonde, maar als het uiteindelijk maar een veulen oplevert wat jij mooi vindt. Ik hoop voor je dat alles voorspoedig zal verlopen.

Anoniem

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:20

Welk stamboek wil je het veulen gaan inschrijven dan?
Jammer, er zijn zo veel passende welsh hengsten waarin je gewoon vol papier zou kunnen fokken.

Eilinora

Berichten: 11896
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:23

Met pjotr komt er ook gewoon vol papier bij.

Hij is een welsh partbred dus veulen krijgt dan vol welsh partbred papier.

Pjotr heeft ook veel welsh B bloed.

Enige nadeel is dat je er op keuringen niks mee kunt omdat ze welsh partbreds alleen in de D maat willen.

Engelse shows kan dan weer wel.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8162
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:28

Ik denk dat je het beste nog een jaartje kan wachten. Vast niet het advies waar je op zit te wachten maar helaas. In je andere topic komt ze helemaal nog over als een puber puppy, niet halster accepteren en je oudere pony lastig vallen.

Als je een jaartje wacht kan je misschien ook naar andere opties kijken dan pjotr. Ik denk dat er hengsten zijn die beter op je merrie passen, zelfs met een leuk kleurtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:45

Jammer dat er hier puur op kleur gefokt vermeerderd wordt. Kijk eens kritisch naar de bouw van je pony, wat moet er verbeterd, welke gangen zijn een aandachtspunt? Waarom wil je eigenlijk met haar fokken? Er loopt al zoveel van dit grut rond. Misschien niet met een speciaal kleurtje, maar wat heb je eraan als je een 'kromme' pony fokt?

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:02

Dat jaartje wachten had ik ook al genoemd. Ook op de andere foto's kan ze naar mijn idee nog voor een jaarling doorgaan. Dat is niet erg, maar ik zou haar echt wat meer tijd geven. Dat geeft jou inderdaad ook wat meer tijd om een geschikte hengst te vinden. Misschien heb je dat al wel gedaan, maar zo niet zou ik je zeker aanraden om zelf bij Pjotr (en eventuele andere hengsten) te gaan kijken en niet alleen op foto's af te gaan. Toen ik hem voor het eerst op bokt voorbij zag komen leek het mij ook wel een knap dier, maar eerlijk gezegd denk ik dat de marketingkwaliteiten van de eigenaar de kwaliteiten van de hengst overstijgen. Ben je je er trouwens van bewust dat je uit deze combinatie ook een lichte palomino of zelfs cremello/perlino met stippen zou kunnen krijgen? Brrr, smaken verschillen, maar zo'n dier blijft er als je het mij vraagt ondanks wassen altijd smerig uitzien. :o Volgens mij kun je dan beter het 'risico' lopen om een gewone vos of bruine te fokken.

mooney

Berichten: 7759
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:54

Heb jij hem wel in het echt gezien goeroe? Want een dier 'kiezen' vanaf de foto is natuurlijk hetzelfde als een dier afkeuren vanaf de foto. Ben het wel compleet eens dat het handig is om ook even een hengst (ongeacht welke hengst) te gaan bekijken in het echt voor je de keuze maakt. En als je hem wel gezien hebt en hij tegen viel dan is dat natuurlijk ook prima.
Ik denk dat hij zeker op een slimme manier in de schijnwerper wordt gezet en er is wel een beetje vorm van een hype is die nogal om de kleur of looks gaan. Maar in mijn ogen staat dat los van de kwaliteiten van de hengst. Ik ben ook zelf gaan kijken destijds omdat foto's inderdaad de boel mooier kunnen laten lijken dan ze zijn, maar zelf was ik blij verrast toen ik hem in het echt zag. Persoonlijk vind ik hem in het echt beter uitkomen dan op de foto's, maar dat is ook een kwestie van smaak natuurlijk. Ik was niet op zoek naar een bijzonder kleurtje of knappe kop, wel naar een hengst die mijn merrie in exterieur en beweging aan kon vullen. Ik ben erg tevreden over mijn nakomeling, die was mooi 'volgens bestelling'.

Wil niet zeggen dat hij zomaar bij elke merrie past, dat doet geen 1 hengst. Maar ik vind het nu een beetje klinken alsof het standaard een slechte keuze is voor op een Welsh merrie en daar ben ik het niet mee eens. Een dochter van hem uit een Welsh A is ook al 2 keer kampioen geworden bij de Partbreds op show. Dus als je niet perse in je sectie wilt blijven en je hebt een passende merrie kan het best goed uitpakken en heb je gewoon papier erbij.

Of het een goede combi is met deze merrie is dan natuurlijk weer een hele andere vraag. Zo vanaf het topic komt het inderdaad over als een keuze gebaseerd op kleur, vind ik stiekem ook wel een beetje jammer. Op de foto is de merrie ook nog erg jeugdig, dan vind ik het zelf altijd lastig om nu echt te zeggen wat ik verbeterd wil hebben. Zelf wacht ik liever tot ze 'af' zijn en het liefst zelfs tot ik ze in het werk heb gehad zodat ik kan zien wat ik in het werk verbeterd wil hebben. Zo online zie ik ook niet gelijk de logica van deze keuze (behalve het emotionele deel dat ik Pjotr en zijn nakomelingen erg leuk vind :+ ) , maar ik hoop dat er meer achterliggende overwegingen zijn geweest, de merrie zich heeft ontwikkeld tov de foto in OP en we gewoon blij verrast worden door de uitkomst.


SylS
Berichten: 50
Geregistreerd: 02-12-14

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:07

Willow Tree Amigo.
Welsh B hengst uit een goede stam. Staat in Boekend bij Blerick.

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 08:39

Zonde van je merrie, zoek maar even op wat voor aanslag een veulen op de groei en ontwikkeling van je merrie heeft. Ik zou toch ook nog een jaar wachten, anders zal ze waarschijnlijk zo puppy blijven :=

Qua hengstkeuze heb je duidelijk al gekozen, dus daar kan ik je niet mee verder helpen.

viewtopic.php?f=217&t=1588307
Whoever said money can't buy happiness never owned a horse


goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:10

mooney schreef:
Heb jij hem wel in het echt gezien goeroe? Want een dier 'kiezen' vanaf de foto is natuurlijk hetzelfde als een dier afkeuren vanaf de foto. Ben het wel compleet eens dat het handig is om ook even een hengst (ongeacht welke hengst) te gaan bekijken in het echt voor je de keuze maakt.

Nee, ik heb hem niet in het echt gezien, terechte vraag. Misschien heb ik het iets te scherp geformuleerd. Ik keur hem niet af vanaf de foto. Voor mij en mijn merries ben ik sowieso niet in hem geïnteresseerd, maar hij was mij op Bokt in positieve zin opgevallen. Toevallig kwam ik later wat keuringsfoto's van hem tegen en daar herkende ik hem nauwelijks op. Wellicht had hij (of de fotograaf) zijn dag niet. Ik denk nog steeds dat het best een leuke hengst is, maar daarnaast denk ik dat de foto's die op Bokt staan met veel zorg zijn gemaakt en gekozen. Dat is geen sneer, maar eerder juist een compliment naar de eigenaar die dat gewoon heel goed aanpakt. Genoeg eigenaren die zo verliefd zijn op hun eigen dier dat ze vergeten dat een goede fotograaf een pony kan maken of breken. Naar mijn mening is het dan ook meer dan 'handig' om een hengst in het echt te gaan bekijken. Al was het alleen omdat er helaas ook eigenaren zijn die het gebruik van fotoshop niet schuwen. Bovendien zie je als het goed is in het echt altijd meer dan wat er op een foto te zien is, bijvoorbeeld qua beenstanden en gedrag. Als je het mij vraagt zou het voor elke zichzelf respecterende fokker een vanzelfsprekendheid moeten zijn om hengsten in het echt te gaan bekijken alvorens ze te gebruiken. Ik heb trouwens geen moeite met een eerste schifting (en dus ook hengsten 'afkeuren') op basis van foto's, je kunt nou eenmaal niet alles bekijken.

Op zich ben ik helemaal niet tegen een experimentje en denk ik dat Pjotr in combinatie met sommige Welsh merries best leuke resultaten kan geven, maar zelfs bij een passende merrie vind ik het voor een eerste veulen gewoon niet zo'n logische keuze. Je wilt toch eerst weten hoe je merrie fokt. Een hengst binnen de eigen fokrichting is naar mijn mening dan een meer voor de hand liggende keuze.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 1 bezoeker