[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FrieseMenner
Berichten: 252
Geregistreerd: 25-08-11

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:11

Zelf ben ik (nog) geen fokker maar ik denk dat het ook puur smaak is. Is het een kwalitatief goede merrie die erg bijdraagt aan het fokprogramma van de fokker wil iemand er uiteraard meer aan uitgeven dan wanneer een fokker de jaarling bijv. aanschaft voor gezelschap of kuddeuitbreiding. Zelf zou ik op dit moment geen jaarling aanschaffen tenzij het echt om een plaatje gaat. Tussen de €400 en €700 vind ik vrij reeėl, uitzonderingen daar gelaten.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:40

FrieseMenner schreef:
Heb het idee dat de handel inderdaad weer sterk aantrekt, al hebben we hier in de omgeving nooit last gehad van het 'overschot' paarden/pony's. Heb het idee dat de gemiddelde/goede kwaliteit pony's altijd wel snel verkopen.

Is er ook iemand die interesse heeft in een schimmelmerrie drachtig van mijn valk hengst Twisthoeve's (G) Rhydaman(evt. incl. Hengstveulen van Winaldahiems Katrines)

Vorige week vroeg mij nog iemand naar een betuigde schimmel, maar weet niet of die een drachtige merrie wil. En boven in de maat.
Hoe oud is ze?

FrieseMenner
Berichten: 252
Geregistreerd: 25-08-11

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:01

Ik meende dat het een 8 jarige merrie is. Is al gewend aan de lange lijnen, beginselen zitten er dus in. Het is wel een vrij pittige merrie, geen geschikte kinderpony. Zit boven in de maat, over de 1.20 maar wel volledig a gefokt. Ook leuk beestje om te zien! Ze waren erg te spreken over de combinatie met Twisthoeve's (G) Rhydaman, grote kans dat ze het veulen dus wel terug willen nemen!

Jaimyliefje

Berichten: 5003
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: zuid limburg (maar afkomstig uit Eindhoven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:08

Ik kom hier eventjes heel lomp binnenvallen, 2 jaar geleden was ik hier nog wel eens actief maar ik kom eigenlijk al een hele tijd nooit meer op bokt.
Ik vroeg me af of jullie misschien weten of er in omgeving Groningen stad een welsh pony stoeterij zit? Eentje die wat hulp kan gebruiken, want ik wil graag weer wat doen op paardengebied, ik ben nu al een tijdje helemaal niet meer actief in de paardensport ivm verkoop van mijn laatste paard maar ik mis het heel erg! Dus het lijkt me super als ik hier ergens wat kan doen met welsh pony's.
Ik heb ervaring met keuringen en werk op stallen enzo, op welshpony gebied, dus dat leek me een voor de hand liggende keuze.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:18

FrieseMenner schreef:
Ik meende dat het een 8 jarige merrie is. Is al gewend aan de lange lijnen, beginselen zitten er dus in. Het is wel een vrij pittige merrie, geen geschikte kinderpony. Zit boven in de maat, over de 1.20 maar wel volledig a gefokt. Ook leuk beestje om te zien! Ze waren erg te spreken over de combinatie met Twisthoeve's (G) Rhydaman, grote kans dat ze het veulen dus wel terug willen nemen!

Ik zal eens vragen of het een drachtige merrie mag zijn. Ik weet dat die mensen echt voor de marathons wat zoeken, dus een veulen is dan onhandig.
Ik heb je emailadres nog, bij interesse geef ik dat wel door.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:11

Hier weinig nieuws. Ponies lopen nog buiten. We zijn begonnen met de stallen winterklaar te maken. Het worden inloop stallen met een verharde uitloop en wat zand. Moet van 1 stal nog een deel nieuwe dakpannen leggen.

@regtur: heb jij nog wat gehoord van onze merrietjes in het "wild"? Hoop dat ze daar nog even kunnen blijven.

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:11

@friesemenner, heb jij ook een website?

FrieseMenner
Berichten: 252
Geregistreerd: 25-08-11

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:38

@Diane_basje Nee, (nog) geen website. Begin volgend jaar ga ik wel een dekadvertentie opstellen want in 2013 staat hij nog ter dekking. De plannen zijn helaas anders gelopen dan ik in gedachte had. Het was namelijk de bedoeling dat ik Rhydaman door zou trainen om vervolgens uit te gaan brengen maar helaas heb ik pas te horen gekregen dat ik een zware operatie moet ondergaan en daarmee wel een paar maanden uit de running ben. T mennen wordt de komende maanden dus niks helaas.

Aanbouw van de nieuwe stal hier in volle gang. Het zal nog wel enkele maanden duren maar tot die tijd staat Rhydaman in de weide/paddock met schuilstal. Gezien het mennen toch niks meer wordt deze winter hoef ik gelukkig ook niet met dekens te klooien.

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 00:11

Ik hou het in de gaten. Sterkte met je operatie.

Is hij na 2013 niet meer beschikbaar als dekhengst? Zou namelijk heel graag nog een keer een veulen van hem willen, dus dan zou ik daarmee rekening kunnen houden.

FrieseMenner
Berichten: 252
Geregistreerd: 25-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 07:43

Bedankt. We zijn er nog niet helemaal over uit maar het hangt ook een beetje van Giel af. Hij gedraagt zich nu super, ik kan gewoon langs de merries lopen zonder dat tekeer gaat. Alleen weet ik niet hoe hij op wedstrijd reageert, wanneer er veel meer andere pony's zijn. Nu scheelt het dat hij straks in het span komt met een ruin maar ik wil geen levensgevaarlijke combinatie vormen. Voorlopig ziet het er naar uit dat hij gewoon hengst blijft.

Even een vraag/mening van jullie: Ik zou Twisthoeve's (G) Rhydaman, wanneer hij zich goed(behandelbaar) blijft gedragen, graag nog een keer bij de HK voor willen brengen(zal dan wss 2014 worden) Is hij in jullie ogen wel HK 'waardig'?

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:15

FrieseMenner schreef:
Even een vraag/mening van jullie: Ik zou Twisthoeve's (G) Rhydaman, wanneer hij zich goed(behandelbaar) blijft gedragen, graag nog een keer bij de HK voor willen brengen(zal dan wss 2014 worden) Is hij in jullie ogen wel HK 'waardig'?


Wat is je doel met je hengst? Sport of fokkerij? Combineren is erg lastig. Kijk naar grote hengstenhouders die constant de keus moeten maken. Als hij nu lekker rustig is is dat mooi, maar dat kan natuurlijk snel veranderen dmv hoger in het voer, meer training enz. enz.

Of een hengst HK 'waardig' is vind ik een interessant iets. Stel; ze keuren hem niet goed. Is de hengst dan minder waard voor jou? Wanneer hij wel wordt goedgekeurd, zal hij dan meer merries krijgen?
Kan jouw hengst wat toe voegen in de fokkerij? Dat is een belangrijke vraag die je je constant moet afvragen. In de ponyfokkerij zal je niet rijk worden van de dekkerij. En in jouw geval kan ik me heel goed voorstellen dat het vervelend is als een merriehouder belt om te komen dekken net als jij die dag een wedstrijd hebt.

Ik snap dat het een leuke ervaring kan zijn, maar wat is de meerwaarde van een goedkeuring tov. een licentie?

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:46

Nog wat laatste foto's van ons hengstveulen Rumble (v. Twisthoeve's (G) Rhydaman)
Morgen brengen we hem naar zijn nieuwe eigenaren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

FrieseMenner
Berichten: 252
Geregistreerd: 25-08-11

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:02

Precies, dat is voor ons ook een afweging. Sport gaat 'voor', daarvoor hebben we hem aangekocht. Maar de aankomende jaren zal ik niet volledig meedraaien in de sport, vanwege de jonge leeftijd van Giel maar ook het gebrek aan tijd plus dat ik afhankelijk ben van mn vader die ons moet vervoeren.

Wij doen het echt niet om rijk van te worden, het is een hobby en die hoeft geen geld op te brengen. Het is meer dat ik het ontzettend leuk vind dat de veulens goed in de smaak vallen en dat hij zijn steentje bij mag dragen aan de fokkerij. Ik vind het geweldig om te lezen dat hij zijn goede karakter doorgeeft, de merrie vaak verbetert en ook vaak zijn kleur meegeeft!

Hij is voor mij niet minder waard als niet goedgekeurde hengst. Het lijkt me een leuke ervaring en ik zal veel van opsteken. Alleen wil ik daar niet 'voor schut' staan met een hengst die erg afwijkt van de eisen van het stamboek. Op dit forum zitten mensen die al jarenlang in die wereld zitten w.d.b. ben ik een leek die zich nog geen eens een jaar in de welshen heeft verdiept. Jullie kunnen me dus waarschijnlijk ook meer vertellen over zijn 'kwaliteit'.

Meerwaarde zal er niet zijn maar ik ben wel benieuwd wat het stamboek van hem vindt. Ook denk ik dat hij zeker wat bij kan dragen aan de fokkerij, hij heeft al verschillende mooie veulens voortgebracht!

Ook ben ik van mening dat sport en fokkerij tot op zekere hoogte gecombineert kunnen worden, kijk bijv. maar naar De Everthoeve's Elegance en Shorebrook's Hennessy. Voorlopig zullen het blijven bij een paar onderlinge sgm wedstrijden en misschien een paar in klasse 1. Het niveau wat bijv. Ysselvliedts Sven loopt zal voorlopig niet bereikt worden, mocht het ooit bereikt worden! Het gaat bovenal om het plezier van mij maar ook zeker dat van de pony's!

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:59

In dat geval zul je hem voor moeten stellen ;)

Ik ken de hengst alleen uit dit topic, dus kan er verder niets over zeggen. Moet eerlijk zeggen dat ik als ponyhouder niet heel veel waarde hecht aan dingen die gezegd worden mbt exterieur in dit topic/ op bokt. Van een foto kun je mijn inziens geen pony/ paard beoordelen. Een stapje naar voren of naar achter kan al een hele andere pony betekenen op de foto. Ook het oordeel dat merriehouders die gebruik hebben gemaakt van een hengst is lastig. Vaak zijn die toch wat bevooroordeeld.

Als je echt een goed waardeoordeel zou willen zou je hem al eens kunnen inschrijven voor een show. Komende maanden worden er een aantal georganiseerd. Dan heb je vaak onafhankelijke juryleden en weet je waar je ongeveer staat en wat nog aandachtspuntjes zijn in de training.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:48

Moeilijk FrieseMenner, ik heb de hengst ook nooit in de levende lijve gezien, dus moeilijk te beoordelen dan.

Wat betreft die prijzen, dat was ook mijn idee, maar voor velen schijnt dat nog teveel.

Been van mijn jaarling is zo goed als dicht. Nog een weekje en dan kunnen we het verband er af laten, dan even kijken of het been mooi dun blijft en als dat ook goed gaat dan kan hij weer naar buiten. Ideaal want tegen die tijd is opfokmaatje er ook weer

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:41

wauw wat is rumble toch een leuke pony, ik denk dat zn nieuwe baasjes er echt blij mee zullen zijn :)
moet zeggen dat ik er wel wat van jade in terug herken qua blik/bouw. en zowiezo is ze natuurlijk zóo braaf, ik heb echt af en toe het idee dat het een robot is ipv een paard, je kan er echt alles mee en ze vind alles wel leuk/interessant.
ik zal binnenkort weer is wat foto's maken als ik het niet vergeet. :)

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:45

Even spammen met mijn mooie jaarling ventje Rivendell's Cadan:

Afbeelding

En 1 van zijn geweldige vader, Rivendell's Hy Fidelity (a.k.a. Bink):

(foto gemaakt door Nyckle v/d Galien, menster Thea Tacoma)
Afbeelding

T3mptati0n

Berichten: 2864
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Best place on earth :)

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:02

Had de foto van bink op fb langs zien komen! Hij staat gaaf voor de kar!

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:03

Mooie foto van bink voor de kar! Kijk er naar uit om mijn hengst volgend jaar voor de wagen te hebben, al wordt het dan hoogstwaarschijnlijk ruin :)

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 07:43

Melanie5 schreef:
Hier weinig nieuws. Ponies lopen nog buiten. We zijn begonnen met de stallen winterklaar te maken. Het worden inloop stallen met een verharde uitloop en wat zand. Moet van 1 stal nog een deel nieuwe dakpannen leggen.

@regtur: heb jij nog wat gehoord van onze merrietjes in het "wild"? Hoop dat ze daar nog even kunnen blijven.

Ik heb er niets meer van gehoord, geen bericht-goed bericht.
Ik denk dat we in de herfstvakantie even een keer gaan kijken.
Hier zijn we momenteel ook met het zelfde bezig als jij, de boel een beetje verzanden, zodat ze straks niet tot hun knieeen in de blub staan.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 07:51

FrieseMenner schreef:
Bedankt. We zijn er nog niet helemaal over uit maar het hangt ook een beetje van Giel af. Hij gedraagt zich nu super, ik kan gewoon langs de merries lopen zonder dat tekeer gaat. Alleen weet ik niet hoe hij op wedstrijd reageert, wanneer er veel meer andere pony's zijn. Nu scheelt het dat hij straks in het span komt met een ruin maar ik wil geen levensgevaarlijke combinatie vormen. Voorlopig ziet het er naar uit dat hij gewoon hengst blijft.

Even een vraag/mening van jullie: Ik zou Twisthoeve's (G) Rhydaman, wanneer hij zich goed(behandelbaar) blijft gedragen, graag nog een keer bij de HK voor willen brengen(zal dan wss 2014 worden) Is hij in jullie ogen wel HK 'waardig'?

Als hij zich nu normaal gedraagt tussen andere ponies zal dat op wedstrijden niet anders zijn. Juist niet, want als hij aan het werk moet heeft hij daar zijn gedachten bij.
Ik vind je hengst echt wel mooi van type, en zou hem wel durven voorstellen voor de CHK. Ik heb hem 1x gezien als jonge pony op een show en was wel gecharmeerd van hem. Wat de jury ermee doet weet je natuurlijk nooit. Het is wel goed je vooraf te verdiepen in de voorbereiding van zoiets.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:09

Gisteravond werden wij nog gebeld door een enthousiaste nieuwe eigenaar van Rhesfair Seren Y De. Nadat wij die een jaar gebruikt hadden is hij verkocht en beleerd voor de wagen.Daarna is hij geruind en zadelmak gemaakt en doet het nu goed in de sport.
En vorige week nog een bericht over Zomerdijks Volkmar, die na de CHK geruind is en nu al L proefjes loopt, en door een meisje van 8 uitgebracht gaat worden. Ook al is er recessie, een goede pony vind altijd zijn weg.En welke prijzen er dan betaalt worden, daar durf je als fokker niet eens van te dromen.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:19

Leuk is dat zo'n berichten Regtur! sommige doorlopen alles of het niks is, als ik naar mn 4 jarige kijk, die is zo makkelijk, gaat als een speer op mengebied, maar in een paar maand tijd net zo hard onder het zadel. Vandaar dat er even een jaartje nu gas terug genomen wordt ivm dracht. Ik wil niet dat het te snel gaat voor zo'n jong koppie.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:17

Cemlys schreef:
Leuk is dat zo'n berichten Regtur! sommige doorlopen alles of het niks is, als ik naar mn 4 jarige kijk, die is zo makkelijk, gaat als een speer op mengebied, maar in een paar maand tijd net zo hard onder het zadel. Vandaar dat er even een jaartje nu gas terug genomen wordt ivm dracht. Ik wil niet dat het te snel gaat voor zo'n jong koppie.

Heel verstandig!

Het is nog niet 100% zeker, maar waarschijnlijk wordt er binnenkort een halfzusje van WW te koop aangeboden, een echt Atje met haar stokmaat van 1,12m, Sportpredikaat behaald, L2, haar hoogste klasse.

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:39

Diane_Basje schreef:
Nog wat laatste foto's van ons hengstveulen Rumble (v. Twisthoeve's (G) Rhydaman)
Morgen brengen we hem naar zijn nieuwe eigenaren

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat een knoest is het he?!
Hij heeft het goed gedaan.

Mijn schoonvader heeft gister voor de overburen een welsh mountain gekocht bij een koeienboer.
Pony is van 1989.
En waarempel mét papier.
Het is een nakomeling van Nachtegaals Captain en hij heeft Pandijks Roy (bij oude eigenaar genoemd WITJE).
Hij is ontzettend braaf (die nieuwe eigenaren hebben dan ook de ballen niet verstand van paarden)...