[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:29

Silver gen kun je op testen. Op basis van afstamming kun je het vermoeden, het is niet erg wijd verspreid. De bekendste is Fronbach Hello Charlie.
Op vos toont het niet, maar vossen kunnen het wel dragen en dus doorgeven. De zilvergrijze manen die vossen of palomino's kunnen hebben zijn doorgaan gerelateerd aan sabino. Ik vind het wel prachtig!
De enige mij bekende silverbay's in Nederland zijn Special Gift van Regtur, en onze Manwee Porsche, beiden sectie A en het zilvergen komt bij beiden via Cennen Cadi / Sinton Solomon. Het kan zijn dat er meer zijn hier hoor, maar die ken ik dan niet.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"


Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:46

Ik laat altijd testen bij Animalgenetics UK, per test 20 pond. Ik heb de uitslag altijd nog met een dag of 5 gekregen, per mail.
http://www.animalgenetics.eu/Equine/Coa ... index.html
Natuurlijk verandert het verder niks aan je pony wanneer je weet hoe de kleur genetisch in elkaar zit, maar als je interesse er ligt is het leuk om te weten, en soms ook nuttig.

Jouw veulen is toch van Bungie? Dan kan het sowieso niet kloppen wat de schetser op papier heeft gezet, hij kan dan onmogelijk vos zijn want hij heeft altijd 1x crème meegekregen van zijn vader, dus palomino.
Je hoeft eigenlijk alleen nog te testen op gray, gezien je 50% kans hebt dat hij dat ook van zijn vader heeft meegekregen. Maar palomino is hij sowieso. Als hij schimmel draagt, dan wordt hij het ook, ongeacht feit dat hij zeker palomino (cream) is en misschien roan. Als hij roan is dan kan dat idd hetzelfde beginnen zo met zo'n brilletje, en op dit moment toont hij inderdaad zo. Wil je weten of ie zo blijft, dan dus op schimmel testen.

Een goed paard heeft geen kleur natuurlijk, maar het verbaast me toch wel dat de schetsers die degenen zijn die bepalen welke kleur er op papier komt, niet meer leren over kleurengenetica.
Ik heb nog op mijn strepen moeten staan om mijn veulen smokey black geregistreerd te krijgen, want schetser vond hem gewoon zwart. Maar aangezien zijn vader perlino was, was dit net als bij jouw veulen dus onmogelijk omdat hij 1x cream moest zijn.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 01:35

Phoe, ik moet nog geduld hebben tot 6 juni...
Manwee Porsche (v.Forlan Honey King) drachtig van Happyfeet Mr Humphrey

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:21

Ja, klopt, ik heb met Willie Wortel 2 smokey blacks gefokt uit een vos merrie. De tweede is bij nieuwe eigenaars van de merrie geboren, de eerste is verkocht naar Portugal, nu tweejarige hengst die ik vorige maand terug heb gezien en echt gave pony aan het worden. Begin mei verwachten we er een van Willie Wortel uit onze silverbay merrie Porsche, heeeel benieuwd.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 02:25

Kijk ook beetje naar lengte van je pony, ik heb op twee A's met zelfde stokmaat toch een 145 en een 155 liggen van zelfde merk. Maar heel algemeen kun je idd zeggen, 155 bij wat forser ontwikkeld.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 17:38

Hier dit jaar twee veulens, mijn valk De Weijerds Nespresso is drachtig van mijn zwarte C hengst Glenfaba Apollo, dat wordt een beetje mijn eigen liefdesbaby <3 , en mijn silverbay merrie Manwee Porsche drachtig van de helaas recent overleden zwarte Ceaglas Elfryn van Dirk de Zwaan, wat een verlies ;( ...

Eerst maar eens zien wat we voor moois gaan krijgen, ik heb eigenlijk wel al uitgezocht maar ook een vaag voornemen om een jaar niet te dekken :D

Is hier iemand nog op zoek naar een mooi showzadeltje? https://www.bokt.nl/markt/ad/466120/wel ... adel-thorn

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:38

Ja, een vreselijk mooie hengst met echt een TOPkarakter. Heel plots, hersenbloeding o.i.d. begreep ik. Ik vind het heel erg. Mijn eigenlijke plan was trouwens om volgend jaar Panache, de dochter van de merrie die nu drachtig van hem is ermee te dekken. Had al tegen Dirk gezegd dat ie hem voor me moest bewaren ;-) en toen toch vrij spontaan besloten hem nu ook al voor Porsche zelf in te zetten en daar ben ik nu wel blij mee.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:37

Gefeliciteerd!

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 01:32

Ik laat altijd testen bij Animal Genetics UK, snel en niet duur.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:32

Bij minihorseshop staan alle maten in centimeter erbij, dan kun je misschien makkelijker uitzoeken wat je nu nodig hebt. Maar Yvette van Ponyweb.eu zal ook kunnen adviseren.
De benamingen mini, shet, veulen, pony zeggen vaak niet zoveel.
Ik moest van mijn echtgenoot van de week toch echt het labeltje van een halster af trekken wat mijn volwassen welsh C hengst aan had (een superman-halster :D ) want hij vond het echt niet kunnen, "shet" aan zijn hoofd _O- .

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:09

Vivian, jij had vast wel een foto voor de voorpagina gehad dat Geert z'n ogen open had :D . Echt, dat zie je toch als je zo'n foto uitzoekt?
Ik heb 'm trouwens via de Vriendenclub Welsh A, het magazine. Is allemaal samengegaan begreep ik. Ben geen lid van NWPCS.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:22

Wij hebben dit jaar geen veulens, wel wordt er 1 gedekt maar nog geen haast, wil inderdaad ook geen vroeg veulen.
Mijn 3-jarige silverbuckskin SilverMountain Panache mag hopelijk volgend jaar moeder worden.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"


Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:50

Op de Engelse WPCS en NL WPCV lijst deklicenties staan er wel zat natuurlijk, maar inderdaad geen nwpcs goedgekeurde hengsten.

Hier geen veulentjes dit jaar, en maar 1 sectie A om te dekken wegens verkoop en inzetten voor het mennen van anderen. Ik had nog vaag het plan er een sec C merrie bij te kopen om te dekken, maar ontbreekt een beetje aan tijd om echt goed te zoeken en brexit-gedoe helpt ook niet mee.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:55

Of de welshcob shop in Engeland. Ik heb verschillende daar gekocht en gebruik ze niet meer, zal ze eens te koop zetten.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:47

Wauw, wat een knapperd!

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:20

Zoek je nieuw of tweedehands? En moet een zadelpasser aan huis komen, of is met hem op pad ook een optie?
Qau verwisselbare boom blijf ik wintec en bates-fan. Zeker wintec vaak zwaar ondergewaardeerd. Maar ik heb voor mijn A en C ook een goed tweedehands springzadel, met zo'n stoere vierkante lepel zelfs, uit de voorraad van Ruud Korst uit Hollandscheveld. Maar die reizen niet, er is wel een bak. Vlietstede heten ze. Kunnen zadels ook direct aanpassen aan de pony.
Prachtig is ie, leuk om aan te houden!

Ik ga dit jaar voor het eerst na een paar jaar stop weer een pony laten dekken, mijn silverbuckskin sectie A. Gezien er voor ons op persoonlijk vlak een hoop gaat veranderen dacht ik even haar te verkopen, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen.Gaat haar eerste veulen worden. 3 hengsten op het oog waarvan ik er 2 wellicht nog een keer live ga bekijken eerst. Vind het toch wel weer spannend! En ook meteen weer neiging om mijn andere merrie dan ook maar te doen omdat twee veulens zo leuk is :o

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 17:33

Ik heb ook A'tjes, ik fok af en toe een veulentje maar doe er vooral mee mennen. Nu tweespan en dat bevalt goed. Moet wel zeggen, enkelspan best lang gedaan maar dat wil ik nu eigenlijk niet meer met een A, dan liever wat groters. Als ik er maar 1 kon hebben en dus aangewezen was op enkelspan, dan had ik een grotere, dus een B gekozen en niet de A's.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 22:32

Amy223 schreef:
Karina en Spaikey, zou je dan voor een B gaan om meer mensen mee te kunnen nemen of heeft het een andere reden? Ik heb me daar nog te weinig in verdiept. Is 2 personen op de wagen bij een A te doen of eigenlijk al te veel?


Hoeveel mensen op de wagen hangt helemaal af van de soort wagen (gewicht), welke ondergrond je op rijdt, en wat je vraagt van de pony (alleen buitenritten op vlak terrein, of ga je ook bossen/heuvels in) en hoe getraind die is. Dus nee hoeveel mensen ik mee kan nemen is wat mij betreft niet het issue, al is het idd wel leuk dat ik met span ook eens met zn drieen op de wagen een bosrit kan maken.
Maar mij gaat het dus ook om dressuur, een goedgaande pony, dat dat makkelijker is als die niet te zwaar hoeft te trekken t.o.v. zijn eigen gewicht. Met mijn A waar ik wel wedstrijden enkelspan mee heb gereden had ik daarom mijn voorlezer langs de kant en niet achterop, maar door geluid van de wagen kon ik hem dan vaak weer niet zo goed horen enzo.

Er zijn trouwens A's en A's, veel van de welshmenponies in de sport zijn sectie A gefokt maar wel (flink) uit de maat. Die van mij zijn echt 1.16-1.18m dus vanuit die ervaring praat ik wel natuurlijk. Dus dat kan flink uitmaken als je er een hebt van 1.23-1.25m. Dus daar kun je natuurlijk wel gericht naar zoeken, maar als je ook wil fokken/keuring zou ik persoonlijk toch binnen de standaard blijven. Al heb ik zelf nu wel 1 van mijn A's gedekt met een appaloosa van 1.27m in de hoop er wel een enkelspanpony uit te krijgen, dus echt bedoeld voor sport en voor mezelf. Dat wordt dus een partbred, wel geregistreerd bij WPCV, maar dat is dan geen welshmountain meer.

Ik heb trouwens wel een C gehad Janinevv, vind ik zelf misschien wel de mooiste welsh sectie, maar er is niet heel veel keus, en zonder over 1 kam te willen scheren zijn ze vaak niet de makkelijkste. En hoewel ik het zelf wel tof vind word de knie-actie niet altijd gewaardeerd in dressuur.

p.s. ik weet niet waar je woont amy223 maar je mag ter orientatie gerust eens bij mij langskomen om eens te wat meer beeld te krijgen bij het mennen ermee dan.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:55

Amy223 schreef:
Ah oké, dan ga ik toch voor een B denk ik. Ik zou ook wel graag marathon willen gaan rijden en zou het met dressuur fijn vinden als de voorlezer mee kan op de wagen, ik ben vrij doof :')

Wat een lief aanbod Karina! Helaas wel heel ver voor mij, ik woon vlakbij Meppel :


Oh ik heb woonplaats laatste verhuizing niet aangepast op bokt zie ik, zit nu in Putten dus is al wat meer in je richting, maar kan me voorstellen dat dit nog steeds niet om de hoek is.
Maar stel vooral je vragen over welshponies hier, en lees je ook in in het aangespannen rijden forum hier op bokt, veel informatie. Zoveel mensen maken om te beginnen dure fouten met aankoop tuig en vooral wagens, terwijl een goede uitrusting echt zoveel doet voor het plezier wat je gaat hebben, en ook de veiligheid.

Met wat je wil zou ik inderdaad voor een B of voor een bovenmaatse A gaan. Goed dat je je zo informeert in ieder geval!

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 15:53

Ja bij onze menvereniging zijn de welshponies inderdaad erg goed vertegenwoordigd.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 23:47

miisshOrse schreef:
Mag ik mijn Welsh/ Nas hengst veulen hier ook voorstellen?

[ [url=m/UqLbti.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hopelijk een toekomstige dekhengst voor mijn merries <3

Dit jaar nog 2 mooie Welsh a merrie veulens aangeschaft.


Ah gaaf, die heb ik al uitgebreid bewonderd bij hen. Mijn eigen valk welsh A is nu ook drachtig van Brian.

Qua dekens heb ik het liefst Horseware Rhino, ik heb de rhino wug light voor nu, en als ze geschoren zijn weer de rhino pony met hals, medium.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:58

miisshOrse schreef:
Citaat:

Ah gaaf, die heb ik al uitgebreid bewonderd bij hen. Mijn eigen valk welsh A is nu ook drachtig van Brian.


Wat leuk! Heb je een foto van je merrie?



Afbeelding


Afbeelding

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:03

Janinevv schreef:
Dekens niet zoveel ervaring mee, gebruiken jullie ook bij 24/7 buiten met schuilstal?


Mijn ponies staan jaarrond 24/7 buiten, degenen waar ik mee doe mennen/trainen heb ik wel een deken op, en die scheer ik meestal ook. Dan laat ik de onderbenen er wel altijd inzitten. Op moment alleen nul gram regendekentje. Ik heb wel schuilstallen ook.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:56

Ik heb paar jaar geleden mijn A-merrie van 1.18,5m gedekt met de C-hengst van 1.30m die ik toen zelf had, met als doel om een iets grotere enkelspanpony te fokken voor mezelf en haar beweging wat te verbeteren. Geen intentie voor show of om mee verder te fokken. Was allemaal prima gelukt, dolgelukkig met supergaaf veulen met 4x wit en bles maar helaas verongelukt met 4 maanden. Zelfde merrie nu drachtig van appaloosa van 1.27m, ook om zelf te houden en hopelijk nu wat meer geluk met mijn partbred in the oven.
Dit was het A x C veulen:

Afbeelding

Groter fokken was goed gelukt, scheelde maar 4 dagen met dit AxA veulen, merries even groot

Afbeelding

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:25

Ohhhh wat een prachtig valkje!!

"Don't wish for less problems; wish for more skills"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers