[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:29

Silver gen kun je op testen. Op basis van afstamming kun je het vermoeden, het is niet erg wijd verspreid. De bekendste is Fronbach Hello Charlie.
Op vos toont het niet, maar vossen kunnen het wel dragen en dus doorgeven. De zilvergrijze manen die vossen of palomino's kunnen hebben zijn doorgaan gerelateerd aan sabino. Ik vind het wel prachtig!
De enige mij bekende silverbay's in Nederland zijn Special Gift van Regtur, en onze Manwee Porsche, beiden sectie A en het zilvergen komt bij beiden via Cennen Cadi / Sinton Solomon. Het kan zijn dat er meer zijn hier hoor, maar die ken ik dan niet.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:46

Ik laat altijd testen bij Animalgenetics UK, per test 20 pond. Ik heb de uitslag altijd nog met een dag of 5 gekregen, per mail.
http://www.animalgenetics.eu/Equine/Coa ... index.html
Natuurlijk verandert het verder niks aan je pony wanneer je weet hoe de kleur genetisch in elkaar zit, maar als je interesse er ligt is het leuk om te weten, en soms ook nuttig.

Jouw veulen is toch van Bungie? Dan kan het sowieso niet kloppen wat de schetser op papier heeft gezet, hij kan dan onmogelijk vos zijn want hij heeft altijd 1x crème meegekregen van zijn vader, dus palomino.
Je hoeft eigenlijk alleen nog te testen op gray, gezien je 50% kans hebt dat hij dat ook van zijn vader heeft meegekregen. Maar palomino is hij sowieso. Als hij schimmel draagt, dan wordt hij het ook, ongeacht feit dat hij zeker palomino (cream) is en misschien roan. Als hij roan is dan kan dat idd hetzelfde beginnen zo met zo'n brilletje, en op dit moment toont hij inderdaad zo. Wil je weten of ie zo blijft, dan dus op schimmel testen.

Een goed paard heeft geen kleur natuurlijk, maar het verbaast me toch wel dat de schetsers die degenen zijn die bepalen welke kleur er op papier komt, niet meer leren over kleurengenetica.
Ik heb nog op mijn strepen moeten staan om mijn veulen smokey black geregistreerd te krijgen, want schetser vond hem gewoon zwart. Maar aangezien zijn vader perlino was, was dit net als bij jouw veulen dus onmogelijk omdat hij 1x cream moest zijn.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 01:35

Phoe, ik moet nog geduld hebben tot 6 juni...
Manwee Porsche (v.Forlan Honey King) drachtig van Happyfeet Mr Humphrey

Karina

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:21

Ja, klopt, ik heb met Willie Wortel 2 smokey blacks gefokt uit een vos merrie. De tweede is bij nieuwe eigenaars van de merrie geboren, de eerste is verkocht naar Portugal, nu tweejarige hengst die ik vorige maand terug heb gezien en echt gave pony aan het worden. Begin mei verwachten we er een van Willie Wortel uit onze silverbay merrie Porsche, heeeel benieuwd.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 02:25

Kijk ook beetje naar lengte van je pony, ik heb op twee A's met zelfde stokmaat toch een 145 en een 155 liggen van zelfde merk. Maar heel algemeen kun je idd zeggen, 155 bij wat forser ontwikkeld.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 17:38

Hier dit jaar twee veulens, mijn valk De Weijerds Nespresso is drachtig van mijn zwarte C hengst Glenfaba Apollo, dat wordt een beetje mijn eigen liefdesbaby <3 , en mijn silverbay merrie Manwee Porsche drachtig van de helaas recent overleden zwarte Ceaglas Elfryn van Dirk de Zwaan, wat een verlies ;( ...

Eerst maar eens zien wat we voor moois gaan krijgen, ik heb eigenlijk wel al uitgezocht maar ook een vaag voornemen om een jaar niet te dekken :D

Is hier iemand nog op zoek naar een mooi showzadeltje? https://www.bokt.nl/markt/ad/466120/wel ... adel-thorn

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:38

Ja, een vreselijk mooie hengst met echt een TOPkarakter. Heel plots, hersenbloeding o.i.d. begreep ik. Ik vind het heel erg. Mijn eigenlijke plan was trouwens om volgend jaar Panache, de dochter van de merrie die nu drachtig van hem is ermee te dekken. Had al tegen Dirk gezegd dat ie hem voor me moest bewaren ;-) en toen toch vrij spontaan besloten hem nu ook al voor Porsche zelf in te zetten en daar ben ik nu wel blij mee.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:37

Gefeliciteerd!

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 01:32

Ik laat altijd testen bij Animal Genetics UK, snel en niet duur.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:32

Bij minihorseshop staan alle maten in centimeter erbij, dan kun je misschien makkelijker uitzoeken wat je nu nodig hebt. Maar Yvette van Ponyweb.eu zal ook kunnen adviseren.
De benamingen mini, shet, veulen, pony zeggen vaak niet zoveel.
Ik moest van mijn echtgenoot van de week toch echt het labeltje van een halster af trekken wat mijn volwassen welsh C hengst aan had (een superman-halster :D ) want hij vond het echt niet kunnen, "shet" aan zijn hoofd _O- .

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:09

Vivian, jij had vast wel een foto voor de voorpagina gehad dat Geert z'n ogen open had :D . Echt, dat zie je toch als je zo'n foto uitzoekt?
Ik heb 'm trouwens via de Vriendenclub Welsh A, het magazine. Is allemaal samengegaan begreep ik. Ben geen lid van NWPCS.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:22

Wij hebben dit jaar geen veulens, wel wordt er 1 gedekt maar nog geen haast, wil inderdaad ook geen vroeg veulen.
Mijn 3-jarige silverbuckskin SilverMountain Panache mag hopelijk volgend jaar moeder worden.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:50

Op de Engelse WPCS en NL WPCV lijst deklicenties staan er wel zat natuurlijk, maar inderdaad geen nwpcs goedgekeurde hengsten.

Hier geen veulentjes dit jaar, en maar 1 sectie A om te dekken wegens verkoop en inzetten voor het mennen van anderen. Ik had nog vaag het plan er een sec C merrie bij te kopen om te dekken, maar ontbreekt een beetje aan tijd om echt goed te zoeken en brexit-gedoe helpt ook niet mee.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie