Fjord gezocht

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brumbie
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-04-19

Fjord gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 20:59

De kogel is door de kerk hier, wij willen een eigen pony/paard kopen voor mijzelf en mijn dochter van 8. Ik ben een beginner, mijn dochter rijdt 2,5 jaar maar is natuurlijk nog best jong. Van jongs af aan droom ik van een Fjord, op de manege waar ik nu rijd staan er 2 en ik houd van hun karakter. Kortom: het liefste zou ik een Fjord kopen.

Maar, waar vind ik die? Overal waar ik zoek kom ik hele jonge exemplaren tegen, en dat is te hoog gegrepen voor ons. We zoeken een bomproof exemplaar waar dochter aardig mee uit de voeten kan, en ik ook.

Hebben jullie ideeën of tips? Ik hoor ze graag!
Laatst bijgewerkt door Brumbie op 15-02-20 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Brumbie
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 21:02

Ps: hopelijk staat dit onderwerp hier goed, zo niet dan hoor ik dat graag

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 21:07

Hartstikke leuk dat jullie de middelen hebben voor een eigen pony. Maar zou het niet fijn zijn wat ervaring op te doen dmv een verzorgpony/ leasepony? 2,5 jaar ervaring is praktisch niets, daar moet een handige volwassene bij en jij geeft aan ( ook ) nog beginner te zijn. Een manegepony is zoooo anders dan een eigen pony. De prijzen voor een fjord beginnen op het moment bij 3500 en dan zou ik wel echt zoeken naar een wat oudere en zeer ervaren pony. Er is een Facebook groep waar ze te koop aangeboden worden maar je kunt ook zoeken naar fokkers in jouw regio, deze kun je o.a vinden via de website van het stamboek.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 22:21

Ik vind Fjorden ook erg leuk en heb ze ook gehad maar ik vind de meeste totaal niet geschikt voor beginners en jonge kinderen.
Ze zijn erg sterk en hebben hun eigen sterke karakter.
Natuurlijk zijn er ook echte supertoppers maar die moet je met een loep zoeken.
De meeste Fjorden zijn niet de makkelijkste.
Vaak is het nog zo als je voor een Fjord komt kijken ze vragen of je ervaring met Fjorden hebt.
Een echte bomproeve Fjord zal lastig te vinden zijn. Toen ik mijn kipmakke Fjord verkocht veranderde hij bij de nieuwe eigenaar in een totaal andere pony.
Bart van den Berg heeft regelmatig Fjorden te koop. Veelal jonge paarden.
Ik zou jullie alleen geen Fjord aanraden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 22:24

heel erg gaaf dat jullie samen voor een paardje gaan :)
ik zou ook niet meteen voor een fjord gaan. fjorden op de manege zijn wel vaak heel anders dan een eigen fjord.
maar ik zou aanraden om via marktplaats of Facebook een fjord te zoeken die al veel heeft meegemaakt bij de vorige baas en vanaf een jaar of 10

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Fjord gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 22:44

Fjordeneigenaar hier, zou ze niet aanraden voor beginners/ kinderen.
Iets te veel eigen wil en het houden van is/ kan niet gemakkelijk zijn ivm snel dik worden.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Fjord gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:58

Je kan even kijken of de Fjorka hoeve in Eemnes wat heeft staan. Zo niet, dan kunnen zij je vast doorsturen naar iemand die wel wat geschikt heeft staan:
http://www.fjorkahoeve.nl/

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Fjord gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 00:06

Is het geen idee om een paardje van een manege te kopen?

XxDiandraxX

Berichten: 3995
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Fjord gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:17

Een fjord kan prima geschikt zijn als familie/kinderpaard maar ze zijn momenteel schaars en zeker de bromproefexemplaren zijn niet makkelijk aan te komen.

Laat je licht eens schijnen bij een aantal fokkers en bezoek de diverse favebookpaginas betreft fjorden, zorgen dat je geduld en een goed budget hebt (ze zijn tegenwoordig niet goedkoop) en goed je ogen open houden.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:32

En is die van de manege niet iets dan?

XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:39

Op zich lijkt me wat je wil wel haalbaar, mits je de juiste begeleiding hebt als je eenmaal het paardje hebt. Een eigen paard, welk ras ook, zal je voor verschillende verassingen en uitdagingen laten staan. Bij de vorige baas kon het een lief dier zijn en bij jou kan het gedrag vertonen wat je totaal niet had verwacht. En waarom? Omdat een paard een levend wezen is, met zijn eigen emoties. Misschien maakt de nieuwe omgeving hem onzeker. Misschien vindt hij de paarden waar hij tussen is komen te staan vreemd en eng. Misschien verstaan hij en jij elkaar niet zo goed. Er zijn veel redenen te bedenken waarom het in het begin erg tegen kan vallen.
Als je je dat van tevoren beseft en bereid bent om de juiste begeleiding te zoeken, dan denk ik: waarom niet.

Ik heb een fjord van vier jaar. Die zal in april of mei naar een trainingsstal gaan om doorgereden te worden en na training te koop komen. Misschien is het tzt wat voor je. Hij zal niet goedkoop zijn, maar wel een paard dat na die training een hele mooie basis zal hebben om mee aan de slag te gaan.