Afstamming Fjord

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isa_Fjord
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-09-17

Afstamming Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 20:12

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of ik meer te weten kan komen over deze fjord met behulp van het brandmerk hieronder.


Afbeelding

Alvast bedankt!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:23

Het brandmerk is helaas wat slecht te zien op de foto. Brandmerken gebeurd al heel lang niet meer. Dus waarschijnlijk ook al een wat ouder dier. Ik gok een jaar of 20 want ik dacht dat mijne de eerste/tweede jaargang was die niet meer gebrandmerkt werd. Mijne is nu 18 jaar.

Als het goed is is het een soort van kerstboompje/boterkaaseieren met stippen.
Het beste is de plek even te scheren en dan een goede duidelijke foto maken. Deze mail je dan naar het stamboek en dan zul je snel een antwoord krijgen over de afstamming, naam, geboortedatum etc.

Zitten er verder geen papieren bij je fjord en is er al eens gechecked op een chip?
Nu moeten paarden wel gechipt zijn maar met het nummer kun je vaak ook nog het een en ander opzoeken.

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Afstamming Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:31

Geloof dat 1997 overgangsjaar is geweest van het brandmerken.

Isa_Fjord
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 20:38

Cowgirl schreef:
Het brandmerk is helaas wat slecht te zien op de foto. Brandmerken gebeurd al heel lang niet meer. Dus waarschijnlijk ook al een wat ouder dier. Ik gok een jaar of 20 want ik dacht dat mijne de eerste/tweede jaargang was die niet meer gebrandmerkt werd. Mijne is nu 18 jaar.

Als het goed is is het een soort van kerstboompje/boterkaaseieren met stippen.
Het beste is de plek even te scheren en dan een goede duidelijke foto maken. Deze mail je dan naar het stamboek en dan zul je snel een antwoord krijgen over de afstamming, naam, geboortedatum etc.

Zitten er verder geen papieren bij je fjord en is er al eens gechecked op een chip?
Nu moeten paarden wel gechipt zijn maar met het nummer kun je vaak ook nog het een en ander opzoeken.


Bedankt voor de snelle reactie! Ik ga kijken of ik nog een beter foto kan maken, dat wordt dan wel later in de week, maar ik ga het proberen. Het scheren is helaas niet mogelijk omdat het niet mijn eigen pony is. Ook welke papieren hij heeft weet ik niet. Voor zo ver wij weten komt hij uit Spanje en is hij rond zijn 2e/3e in Nederland gekomen.

Isa_Fjord
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 20:38

Marcella schreef:
Geloof dat 1997 overgangsjaar is geweest van het brandmerken.


Bedankt voor je reactie!

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Afstamming Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:48

Als hij uit spanje kom zou het ook nog recent kunnen zijn en dan is het mogelijk brandmerk van de ranch waar die gefokt is.

Isa_Fjord
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 21:01

Marcella schreef:
Als hij uit spanje kom zou het ook nog recent kunnen zijn en dan is het mogelijk brandmerk van de ranch waar die gefokt is.


Wij weten dat hij is sowieso al 10 jaar in Nederland is en we schatten hem rond de 14/15 jaar.

Isa_Fjord
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-09-17

Re: Afstamming Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 21:04

Kan ik ook via zijn brandmerk achter zijn ouders kunnen komen?

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:07

Isa_Fjord schreef:
Kan ik ook via zijn brandmerk achter zijn ouders kunnen komen?


Als hij in Nederland een brandmerk heeft gekregen, dan kan dat wel.
Maar geen idee hoe dat werkt in Spanje.

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:08

Brandmerken in Spanje heeft weinig met ouders te maken, meer met de stoeterij waar hij vandaan komt

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Afstamming Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:10

Ik verplaats dit topic hierbij naar FJ omdat het daar thuishoort :)

Isa_Fjord
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 21:11

_Zoe schreef:
Brandmerken in Spanje heeft weinig met ouders te maken, meer met de stoeterij waar hij vandaan komt


Oke bedankt!

Isa_Fjord
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 21:11

Lous schreef:
Ik verplaats dit topic hierbij naar FJ omdat het daar thuishoort :)


Dankjewel!

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:17

Dit ziet er uit als het toentertijd gebruikelijke Nederlandse brandmerk. Dat brandmerk is een code voor zijn geboortenummer. Linksboven staan de 100-tallen, rechtsboven de 10-tallen, en onder de enkele cijfers.
Op z'n andere bil zou de jaarletter gebrand moeten zijn. Letter plus nummer geven de naam (plus dan uiteraard ook de afstamming). Het nummer alleen zegt dus nog niets als je het geboortejaar niet weet. Het feit dat-ie dit brandmerk heeft, zou overigens ook betekenen dat-ie in NL geboren is, en als veulen gebrand is bij opname in het veulenboek. Als hij als veulen vertrokken is naar Spanje zal hij z'n jaarletter nooit gehad hebben, want dat werd altijd pas bij stamboekopname gebrand (meestal met 3 jaar)

Isa_Fjord
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 21:22

Ibbel schreef:
Dit ziet er uit als het toentertijd gebruikelijke Nederlandse brandmerk. Dat brandmerk is een code voor zijn geboortenummer. Linksboven staan de 100-tallen, rechtsboven de 10-tallen, en onder de enkele cijfers.
Op z'n andere bil zou de jaarletter gebrand moeten zijn. Letter plus nummer geven de naam (plus dan uiteraard ook de afstamming). Het nummer alleen zegt dus nog niets als je het geboortejaar niet weet. Het feit dat-ie dit brandmerk heeft, zou overigens ook betekenen dat-ie in NL geboren is, en als veulen gebrand is bij opname in het veulenboek. Als hij als veulen vertrokken is naar Spanje zal hij z'n jaarletter nooit gehad hebben, want dat werd altijd pas bij stamboekopname gebrand (meestal met 3 jaar)


Oke, bedankt voor deze informatie! Hij heeft inderdaad geen letter op de andere kant van zijn bil. Dus we zijn al een stuk verder gekomen!

Isa_Fjord
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 21:43

Ibbel schreef:
Dit ziet er uit als het toentertijd gebruikelijke Nederlandse brandmerk. Dat brandmerk is een code voor zijn geboortenummer. Linksboven staan de 100-tallen, rechtsboven de 10-tallen, en onder de enkele cijfers.
Op z'n andere bil zou de jaarletter gebrand moeten zijn. Letter plus nummer geven de naam (plus dan uiteraard ook de afstamming). Het nummer alleen zegt dus nog niets als je het geboortejaar niet weet. Het feit dat-ie dit brandmerk heeft, zou overigens ook betekenen dat-ie in NL geboren is, en als veulen gebrand is bij opname in het veulenboek. Als hij als veulen vertrokken is naar Spanje zal hij z'n jaarletter nooit gehad hebben, want dat werd altijd pas bij stamboekopname gebrand (meestal met 3 jaar)


Is het ook mogelijk om achter zijn afstamming te komrn zonder letter?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 23:47

Marcella schreef:
Geloof dat 1997 overgangsjaar is geweest van het brandmerken.


Zat ik toch aardig goed. Mijn fjord is van 98.

Die letter was ik ff vergeten.

Wat je nog kunt doen is met een stukje krijt oid het brandmerk duidelijker maken en dan de foto nemen.
Ik zou het dan gewoon proberen bij het stamboek. Ik zi in iedergeval 2 horizontale strepen en 2 stippen kan bijna niet missen dat het een nederlands brandmerk ik.

Hoe zeker ben je ervan dat het dier uit spanje komt.?

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Afstamming Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 23:54

Die van mij is van 1997 en niet meer gebrandmerkt, maar gechipt maar was nog wel mogelijk om te brandmerken.

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 00:08

In 1994 is men begonnen met chippen maar toen werd ook nog het boter/kaas/eieren brandmerk geplaatst bij de veulens. In 1995 en 1996 was dit ook zo het geval. 1997 is het eerste jaar dat er niet meer gebrand is. Paarden geboren in 1993 of eerder kunnen nog 2 brandmerken hebben, het boter/kaas/eieren brandmerk en de driehoek met jaarletter er in.
Het nr. op dit brandmerk zou wel eens 21 kunnen zijn. Is het paard een merrie of een ruin?

Isa_Fjord
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 06:33

Cowgirl schreef:
Marcella schreef:
Geloof dat 1997 overgangsjaar is geweest van het brandmerken.


Zat ik toch aardig goed. Mijn fjord is van 98.

Die letter was ik ff vergeten.

Wat je nog kunt doen is met een stukje krijt oid het brandmerk duidelijker maken en dan de foto nemen.
Ik zou het dan gewoon proberen bij het stamboek. Ik zi in iedergeval 2 horizontale strepen en 2 stippen kan bijna niet missen dat het een nederlands brandmerk ik.

Hoe zeker ben je ervan dat het dier uit spanje komt.?


Omdat de pony niet van mij is weet ik het niet 100% zeker, maar de eigenaar vertelde dat hij uit dpanje kwam. Hij heeft ook een spaanse naam, maar dat kan natuurlijk ook zo gegeven zijn door de vorige eigenaar. Daar is hij zadelmak gemaakt en ingereden en toen heeft hij nooit meer wat over zich laten weten.

Anita45 schreef:
In 1994 is men begonnen met chippen maar toen werd ook nog het boter/kaas/eieren brandmerk geplaatst bij de veulens. In 1995 en 1996 was dit ook zo het geval. 1997 is het eerste jaar dat er niet meer gebrand is. Paarden geboren in 1993 of eerder kunnen nog 2 brandmerken hebben, het boter/kaas/eieren brandmerk en de driehoek met jaarletter er in.
Het nr. op dit brandmerk zou wel eens 21 kunnen zijn. Is het paard een merrie of een ruin?


Het is een ruin!

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 06:42

Zo te zien een Nederlands brandmerk je zou het stamboek langs kunnen vragen dan kunnen ze via het brandmerk de ouders achterhalen.
Hij is dus minimaal 21 jaar oud aangezien 96 het laatste jaar was daarna gingen ze chippen.

Isa_Fjord
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 06:48

Foss schreef:
Zo te zien een Nederlands brandmerk je zou het stamboek langs kunnen vragen dan kunnen ze via het brandmerk de ouders achterhalen.
Hij is dus minimaal 21 jaar oud aangezien 96 het laatste jaar was daarna gingen ze chippen.


Okee dankjewel!

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:31

Isa_Fjord schreef:
Is het ook mogelijk om achter zijn afstamming te komrn zonder letter?


Lijkt me wel. Er zal een N-jouwnummer, een O-jouwnummer, een P-jouwnummer en een R-jouwnummer zijn (jaren 1993-1996, veel ouder zal jouw paard ook wel niet zijn, en jonger kan niet) en het zou wel vreemd zijn als al die 4 Fjorden allemaal 'zoek' zijn zodat je dan nog niet weet welke van de vier het is.

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:00

Isa_Fjord schreef:
Anita45 schreef:
In 1994 is men begonnen met chippen maar toen werd ook nog het boter/kaas/eieren brandmerk geplaatst bij de veulens. In 1995 en 1996 was dit ook zo het geval. 1997 is het eerste jaar dat er niet meer gebrand is. Paarden geboren in 1993 of eerder kunnen nog 2 brandmerken hebben, het boter/kaas/eieren brandmerk en de driehoek met jaarletter er in.
Het nr. op dit brandmerk zou wel eens 21 kunnen zijn. Is het paard een merrie of een ruin?


Het is een ruin!


En hoe heet hij?

Isa_Fjord
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 15:09

Ibbel schreef:
Isa_Fjord schreef:
Is het ook mogelijk om achter zijn afstamming te komrn zonder letter?


Lijkt me wel. Er zal een N-jouwnummer, een O-jouwnummer, een P-jouwnummer en een R-jouwnummer zijn (jaren 1993-1996, veel ouder zal jouw paard ook wel niet zijn, en jonger kan niet) en het zou wel vreemd zijn als al die 4 Fjorden allemaal 'zoek' zijn zodat je dan nog niet weet welke van de vier het is.


Oke dankjewel!




En hoe heet hij?[/quote]

Hij heet Pardal, dit is spaans of portugees voor huismus.