Wanneer is mijn fjord nou echt moe!?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Wanneer is mijn fjord nou echt moe!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 08:12

Goedemorgen,

De titel zegt het al. Wanneer is mijm fjord nou echt moe.
Waaraan merken jullie dat? De standaard dingen als moeilijk concentreren, struikelen etc. Doet mijn paard sowieso al. Hij is jong en nog best onhandig. Daaraan kan ik dus niet aflezen of hij echt moe is.

Daarnaast is hij ook liever lui dan moe. Maar als we oo de terugweg zijn van buitenrijden gaat hij het liefst zo hard mogelijk.

Ik wil heb niet overtrainen, maar wel voldoende dst hij afvalt en ik kam gewoom moeilijk zien wanneer hij echt rust nodig heeft.

Deze week heeft hij ma springgroepsles gehad, di dressuurlesje van 30min, wo buitenrit 7,6 km met gem. 9km/h (hij kwam fit thuis), do rustdagje alleen wat getut, vrij twee parcourtjes geoefend en een rondje buiten gelopen, za buitenritje van 5km stappen en gisteren een springwedstrijd en buiten uitgestapt een rondje.

Gamble is 6,5 jaar en best in goede conditie, is dit teveel voor hem, moet hij vandaag per se rust of kan ik best even naar buiten.. (hij moet echt afvallen )


No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Wanneer is mijn fjord nou echt moe!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:16

Voor wen fjord op deze leeftijd is dat zeker niette veel hoor. Dat moet hij aankunnen.

Maar bij mij gaan alarm belletjes rinkelen bij het woord struikelen.. Heb je al eens foto's laten maken van zijn onder voeten?
Het kan net zo goed niets zijn maar ik heb geen goede ervaring met paarden die regelmatig struikelen

Fleur ❤️

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 08:19

No_No schreef:
Voor wen fjord op deze leeftijd is dat zeker niette veel hoor. Dat moet hij aankunnen.

Maar bij mij gaan alarm belletjes rinkelen bij het woord struikelen.. Heb je al eens foto's laten maken van zijn onder voeten?
Het kan net zo goed niets zijn maar ik heb geen goede ervaring met paarden die regelmatig struikelen


Heb regelmatig contact gehad met DA en hoefsmid. Hij let gewoon niet op en struikelt dan. Bijv. Met overspringen, als hij opeens gras wil eten en als hij de stofzuiger uithangt fotos maken is geen aanleiding voor

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:28

Tja, typische dooddoener. Paard let gewoon niet op. Je moet het zelf weten hoor.

Maar jouw training lijkt mij niet te veel voor zijn leeftijd. Heb je al eens met hartslag meter gereden? Hoe veel te zwaar is je paard? Denk je dat zijn spieren verzuren?
Heb je zijn voeding ook aangepakt?

Veeeeeeeel stappen en veeeeeeeeel km maken. Mijn paard (fjord) liep op die leeftijd met gemak 25 km

Nb: met je dierenarts kan je een trainingsschema maken voor het afvallen.

Fleur ❤️

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 08:43

No_No schreef:
Tja, typische dooddoener. Paard let gewoon niet op. Je moet het zelf weten hoor.

Maar jouw training lijkt mij niet te veel voor zijn leeftijd. Heb je al eens met hartslag meter gereden? Hoe veel te zwaar is je paard? Denk je dat zijn spieren verzuren?
Heb je zijn voeding ook aangepakt?

Veeeeeeeel stappen en veeeeeeeeel km maken. Mijn paard (fjord) liep op die leeftijd met gemak 25 km


Nb: met je dierenarts kan je een trainingsschema maken voor het afvallen.


Hij struikelt niet dagelijks hoor :) . Dierenarts en smid zijn er ook volledig van overtuigd dat het niks met zn benen te maken heeft en ik ook. Als ik zelf oplet struikelt hij namelijk ook niet. (heel zelden met een te scherpe bocht bijv wel, maar echt vallen doet hij niet)
.

Hartslagmeter lijkt me heel gaaf, maar die heb ik helaas niet zelf.
Werk zo'n humane ook? Daar hoor ik ook weleens mensen over.
Ik hoef hem niet vooruit te schoppen, zeker buiten niet, maar zn tempo ligt op de heenweg gewoon niet zo heel hoog.

Hij krijgt op advies van de DA niet anders voer, hij krijgt metazoa broxx met glucobalance met een beetje luzerne. Verder geef ik hem nog weleens een slibber met electrolyten nadat hij een lange of inspannende rit heeft gehad. Zo heeft hij dat deze week wat meer gehad.

Ik ben vooral bang vooe zn spieren en pezen, die wil ik niet overbelasten. Ik heb weleens vaker ritten van 26km met hem gemaakt, dat ging prima, maar eenmaal thuis was hij wel zichtbaar moe (slapen op de poetsplaats)

Ik moet inderdaad nog een specifiek trainingsschema laten opstellen, maar hij vond wat ik nu doe eigenlijk ook goed.

Ik denk dat ik vandaag een lange staprit maak, morgen even naar het strand en dan woensdag rust en donderdag even longeren. Verder moet ik nog even kijken dat zal wel dressuren worden.

Taucha

Berichten: 1157
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Wanneer is mijn fjord nou echt moe!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:48

Struikelen is vaak een gevolg van een te slappe achterhand. Op te lossen door tijdens de training heel veel overgangen en tempowisselingen te rijden. Je kunt binnen een paar weken al resultaat merken, bij zowel jonge als oude paarden.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Wanneer is mijn fjord nou echt moe!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:01

Mijn dierenarts adviseerde om steeds nèt boven het tempo van het paard te lopen. Dan gaat de hartslag omhoog en zal hij sneller afvallen. Er is een topic over te dikke paarden, daar wordt ook besproken hoe mensen trainen.
Het lastig van huis af gaan is niet vreemd, veel paarden hebben daar last van. Kan je samen met iemand anders rijden? Of iemand mee op de fiets?
Hoe longeer je? Gewoon in het rond slingeren berijk je niets mee. Veel mensen doen dat maar is voor een paard niet echt werken. Probeer verschillende oefeningen te doen. Ook met balkjes, veel overgangen, grote voltes, kleine voltes, verzamelen, verruimen, stap galop, galop stap. Leert het direct goed de stemcommando's

Fleur ❤️

lene

Berichten: 369
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:10

Ik vind drie maal per week springen wel heel veel... Denk dat je beter het (intensievere) dressuurwerk wat meer kan opnemen dan enkel buiten rijden en springen. Daar zal hij ook een betere conditie van krijgen + meer spieren die dan ook weer meer calorien verbruiken. De tips van No_No over longeren zijn ook zeker iets om mee te nemen!

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 11:24

Taucha schreef:
Struikelen is vaak een gevolg van een te slappe achterhand. Op te lossen door tijdens de training heel veel overgangen en tempowisselingen te rijden. Je kunt binnen een paar weken al resultaat merken, bij zowel jonge als oude paarden.


Helemaal waar! Dat heeft hij ook.. Ik ben al bezig met oefenen. Ik merk al wel verbetering, maar het veranderd niet van de ene op de andere dag. We rijden buiten nu ook eindelijk in alle gangen en van rustig naar een sneller tempo. Dat kon voorheen ook niet. :)

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 11:30

No_No schreef:
Mijn dierenarts adviseerde om steeds nèt boven het tempo van het paard te lopen. Dan gaat de hartslag omhoog en zal hij sneller afvallen. Er is een topic over te dikke paarden, daar wordt ook besproken hoe mensen trainen.
Het lastig van huis af gaan is niet vreemd, veel paarden hebben daar last van. Kan je samen met iemand anders rijden? Of iemand mee op de fiets?
Hoe longeer je? Gewoon in het rond slingeren berijk je niets mee. Veel mensen doen dat maar is voor een paard niet echt werken. Probeer verschillende oefeningen te doen. Ook met balkjes, veel overgangen, grote voltes, kleine voltes, verzamelen, verruimen, stap galop, galop stap. Leert het direct goed de stemcommando's


Hij wil ( volgens mij) eerder snel naar huis omdat hij daar z'n eten krijgt. Hij heeft geen enkel probleem om weg te gaan van stal, het is alleen te terugweg. Ik rij liever alleen dan samen omdat ik op afwijkende tijden rij.

Ik longeer zonder touw, met verschillende oefeningen met balken. Veel overgangen, van stap naar galop van halt naar draf etc, ook tempowisselingen. Hij reageer ontzettend goed op stemcommandos, soms wel i.c.m. lichaamstaal of zweep. Ik slinger niet alleen in het rond. :o

Mijn verzorgster doet momenteel nog niet heel veel actiefs qua longeren, maar die moet hem ook nog leren kennen. ( dus dat is een beetje zijn rustdag momenteel. :+ )

Met het bakwerk doe ik sowieso veel verschillende oefeningen, anders is het voor beide dodelijk saai.
Ik let nu voornamelijk op het rechtrichten in de bak mbv verschillende oefeningen die mijn lesgeefster en chiropractor/DA hebben gegeven.

Net over zijn tempo lopen doe ik nu nog liever niet, hij loopt namelijk al niet altijd op zijn eigen benen. Hoe harder hij gaat, hoe meer hij hangt en de boel vastzet en dan raak ik de controle kwijt. In draf kan ik wel redelijk tempo wisselingen met goede controle, maar in galop is dat nog erg lastig. hij kan nu alleen heel rustig en heel hard galopperen. :')

Het te dikke topic probeer ik inderdaad ook in de gaten te houden. :)

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:31

probeer inderdaad net iets boven het basis tempo te zitten. Veel kilometers maken.
Probeer anders je buiten ritten te verlengen. Als je dat rustig doet kan het echt geen kwaad.

En de dressuurles kun je na de les niet nog 15 minuten extra dresuur doen? Of doe je dat nu al? Dan reken ik het uitstappen enz. niet mee.

Dus vooral langzaam wat intensiveren. Als je het langzaam opbouwt is het niet een te grote stap voor de spieren en pezen. Dus niet ineens een rit van 26 km gaan doen, maar daar naar toe gaan werken.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 11:33

lene schreef:
Ik vind drie maal per week springen wel heel veel... Denk dat je beter het (intensievere) dressuurwerk wat meer kan opnemen dan enkel buiten rijden en springen. Daar zal hij ook een betere conditie van krijgen + meer spieren die dan ook weer meer calorien verbruiken. De tips van No_No over longeren zijn ook zeker iets om mee te nemen!


Dit was inderdaad ook teveel.. maar gelukkig eenmalig, normaliter spring ik twee-vier keer in maand.
Maar maandagavond wilde ik toch even een lesje volgen en vrijdag twee keer met slakkengang een klein parcourtje gereden. En bij de wedstrijd zelf was het ook twee keer parcour met een keer barrage. WAs maar 20-40 cm hoor :+ We hebben trouwens wel gewonnen haha *\o/*

Mijn 'gewone' schema is twee-drie keer in de week bakwerk. dus ongeveer 30 minuten intensief dressuren. en 1-2 keer in de week buitenrijden. De ene keer een lange staprit, de andere keer (intensieve) interval training. De overige dagen zijn mijn verzorgsters er, die doen niet heel veel met hem. Of even in de bak of buiten. En het andere meisje poetst alleen en longeert wat.
Als ik hem niet rij dan longeer ik hem, dat wel actief.

Dit was een beetje een te gekke week :+

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 11:36

Madje1992 schreef:
probeer inderdaad net iets boven het basis tempo te zitten. Veel kilometers maken.
Probeer anders je buiten ritten te verlengen. Als je dat rustig doet kan het echt geen kwaad.

En de dressuurles kun je na de les niet nog 15 minuten extra dresuur doen? Of doe je dat nu al? Dan reken ik het uitstappen enz. niet mee.

Dus vooral langzaam wat intensiveren. Als je het langzaam opbouwt is het niet een te grote stap voor de spieren en pezen. Dus niet ineens een rit van 26 km gaan doen, maar daar naar toe gaan werken.
Hoop dat je er wat aan hebt.


Ik rij meestal echt maar 30 minuten max intensief, dan is hij namelijk echt zijn concentratie kwijt ( en ik ook om eerlijk te zijn) uitstappen en instappen is niet bij dat halfuur gerekend. We zullen het naderhand vast verder uitbouwen, maar hij vind het allemaal nog erg moeilijk! Als hij goed zijn best heeft gedaan ben ik tevreden met een halfuurtje.

Ik heb inderdaad met een vriendin van mij contact over een endurance opbouw schema, dit wil ik namelijk ook. Ik snap dat ik niet ineens een lange rit moet maken. :Y) Elke week met 10% uitbouwen is het idee, mits dat haalbaar is.

Bedankt voor de tips in ieder geval, van iedereen trouwens. :D

Ook de ondergrond vind ik van belang, een strandritje via de duinen (zwaar ! zand) is een stuk heftiger dan een lange staprit door het bos of de simpele ruiterpaden.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Re: Wanneer is mijn fjord nou echt moe!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 11:39

Afbeelding

Dit is het monster :) (bij het losrijden gisteren)
Zoals je ziet ben ik ook geen hoogstandje in mijn rijstijl :')

Lovas
Berichten: 212
Geregistreerd: 22-11-15

Re: Wanneer is mijn fjord nou echt moe!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:13

Mijne keek gister na hard trainen heel boos en gaf een verveeld bokje. Doet ze eigenlijk nooit maar ze was zo'n mormeltje gister. Toen was ze moe.
. Ze is geschoren dus ik zie het niet aan zweet ofzo. Mijn fjord is sport type, heeft ruime gangen en zit echt niet lekker door zoals veel fjorden wel hebben. Ze is helemaal niet lomp dus eigenlijk merk ik het niet daaraan.
Ik stap 10 min. In en 10 min uit en hoelang ik train verschilt soms kwartier echt goed en soms 40 min. Gister was ze zo scheef al wat dus we moesten het nodige doen en ze was het op een gegeven moment helemaal zat. Dan moet ze ineens werken en dan kan ze wel ondeugend doen. Maar eigenlijk is ze gewoon goed op conditie en is ze wel moe naar een training maar niet overbelast. Beetje moe is vind ik wel goed. Lekker lang uitstappen en op adem laten komen. Gister ging ze ook echt overdreven hijgen maar dat kwam doordat ik wat moeilijkere oefeningen vroeg en ze vervelend deed.
Leuke fjord trouwens!! <3

Samoray

Bailey

mairead

Berichten: 3213
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:18

De mijne is nogal lui, dus het is lastig te zien wanneer ze moe is of wanneer ze gewoon niet zo'n zin heeft.
Ze heeft wel een super groot uithoudingsvermogen.
Struikelen klinkt bekend; dat doet die van mij ook wel eens wanneer ze haar aandacht er niet bij heeft. (En JA: daar is ze op nagekeken!)

Als ze moe is, dan zie ik dat aan haar oogjes: dan heeft ze van die 'kleine' oogjes.

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Wanneer is mijn fjord nou echt moe!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:24

Paarden kunnen toch ook gapen. En idd. kleine oogjes.

Bo_Y

Berichten: 4513
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Wanneer is mijn fjord nou echt moe!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 07:02

Struikelen doet Bo ook.
Bo is redelijk overbouwd en als ze snel gaat lopen en niet vanuit achteren, maar krabelen aan de voorkant en moe wordt struikeld ze ook.
Is helemaal nagekeken en op de fotogezet.
Struikelen kan dus meerdere redenen hebben, maar ook bij gingen alle bellen rinkelen.
Bo wordt verder narrig als ze echt moe is van het werk, gaat ze tegen sputteren, maar stop meestal voor die tijd... Rijdt incl in en uitstappen tussen de 30 en 45 minuten afhankelijk van de oefeningen en temparatuur buiten..

ღ Bo! ღ 16-05-05 —- 28-08-2020
ღ Sinelia! ღ 21-04-99 --- 27-03-13

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 13:22

mairead schreef:
De mijne is nogal lui, dus het is lastig te zien wanneer ze moe is of wanneer ze gewoon niet zo'n zin heeft.
Ze heeft wel een super groot uithoudingsvermogen.
Struikelen klinkt bekend; dat doet die van mij ook wel eens wanneer ze haar aandacht er niet bij heeft. (En JA: daar is ze op nagekeken!)

Als ze moe is, dan zie ik dat aan haar oogjes: dan heeft ze van die 'kleine' oogjes.


Ik denk dst dit het meest vergelijknaar is met die van mij.
Hij had vandeweek idd kleine oogjes en was lekker aan het gapen
Maar hij struikelt vooral als hij sloom loopt en niet oplet ja

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 13:24

Lovas schreef:
Mijne keek gister na hard trainen heel boos en gaf een verveeld bokje. Doet ze eigenlijk nooit maar ze was zo'n mormeltje gister. Toen was ze moe.
. Ze is geschoren dus ik zie het niet aan zweet ofzo. Mijn fjord is sport type, heeft ruime gangen en zit echt niet lekker door zoals veel fjorden wel hebben. Ze is helemaal niet lomp dus eigenlijk merk ik het niet daaraan.
Ik stap 10 min. In en 10 min uit en hoelang ik train verschilt soms kwartier echt goed en soms 40 min. Gister was ze zo scheef al wat dus we moesten het nodige doen en ze was het op een gegeven moment helemaal zat. Dan moet ze ineens werken en dan kan ze wel ondeugend doen. Maar eigenlijk is ze gewoon goed op conditie en is ze wel moe naar een training maar niet overbelast. Beetje moe is vind ik wel goed. Lekker lang uitstappen en op adem laten komen. Gister ging ze ook echt overdreven hijgen maar dat kwam doordat ik wat moeilijkere oefeningen vroeg en ze vervelend deed.
Leuke fjord trouwens!! <3


Dat is dan inderdaad lastig om te zien!
Echt hijgen doet de mijne eigenlijk alleen als hij heel hard gerend heeft of gek gedaan heeft.
Bedankt! Hij is een leuk dier :)

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:35

No_No schreef:
Tja, typische dooddoener. Paard let gewoon niet op. Je moet het zelf weten hoor.

Met iets anders bezig zijn en dus niet opletten komt wel degelijk voor. Als ik mijn oudste een enkel gebroken trens in hang is hij daar zo mee bezig dat hij overal over struikeld, doe hetzelfde rondje met een ongebroken trens en niks gestruikel. Beide lange teugel, en zelfde voer, buiten, etc. omstandigheden. Paard kan maar 1 ding tegelijk, is ook op opletten met de voetjes neerzetten van toepassing.


amyyy55 schreef:
Hij wil ( volgens mij) eerder snel naar huis omdat hij daar z'n eten krijgt. Hij heeft geen enkel probleem om weg te gaan van stal, het is alleen te terugweg. Ik rij liever alleen dan samen omdat ik op afwijkende tijden rij.

Buiten warm stappen en dan thuis de bak in om te trainen. Is naar huis een stuk minder leuk.

Afvallen is actief stappen en dat meerdere uren lang. Vet is nl voor duurenergie, niet voor korte inspanningen. Vet verbranden gaat dus door km's maken en dat lukt buiten het beste.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 14:19

tamary schreef:
amyyy55 schreef:
Hij wil ( volgens mij) eerder snel naar huis omdat hij daar z'n eten krijgt. Hij heeft geen enkel probleem om weg te gaan van stal, het is alleen te terugweg. Ik rij liever alleen dan samen omdat ik op afwijkende tijden rij.

Buiten warm stappen en dan thuis de bak in om te trainen. Is naar huis een stuk minder leuk.

Afvallen is actief stappen en dat meerdere uren lang. Vet is nl voor duurenergie, niet voor korte inspanningen. Vet verbranden gaat dus door km's maken en dat lukt buiten het beste.


Goede tip! Lange afstand doen we al. :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker