[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 01:28

s_v schreef:
Waaw, wat een overzicht Anita, daar zit vast ongelofelijk veel werk in :-)


Dat is het zeker. Ik ben er inmiddels 15 jaar mee bezig.

Mijn Fjorden:
Meline (Havstad) moeder van:
Celony┼ en Djambo (Balony) - Ferro, Hindra, Indre, Jilco (verkocht) en Luco┼ (Karant) - Gino (Rudsmo Råssar) - Kayo (Anton, verkocht) - Mirko (Topas), grootmoeder van: Leneke (HindraxKventin) - Mara en Nolan (IndrexTopas) - Marinde en Nivar (HindraxTopas)
Topas staat bij ons ter dekking


JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 08:10

Deze kun je instellen op de foto staat die als sidepull misschien iets sterker, de onderste ring is al weer meer hefboom maar minder scherp door de korte scharen.

Ik wissel graag af, zoals gisteren weer met bit. Ook crossen( over natuurlijke hindernissen springen) doe ik met bit. Ze word dan te enthousiast. Zaterdag hebben we weer een rit met crosshindernissen super veel zin in :):) :):)

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 08:40

Zo had ik het inderdaad ook begrepen Joyce!

Crossen lijkt mij zo tof om te doen, ik heb een nicht die professioneel eventing rijdt, de cross ziet er altijd zo spectaculair uit! Volgend mij zou Jules dat ook super leuk vinden :-) Hier 'in de buurt' kan je wel tof crossen ook, maar dan moet hij de trailer op, en daar is hij nog geen held in...

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 08:57

Ik rij met hackemore. Is bitloos, maar wel eennoodrem. Werkt voor mij en al mijn paarden goed. Ook met de fjorden. Ben er toen met Leo mee beginnen. Toen ik hem kocht had hij een enorm harde mond. Zat geen stuur en geen rem op. Heb toen het bit eruit gehaald en op kaptoom gaan rijden. Kon wel, maar hij was dan heel stug en ik moest flink trekken. Vind ik niet prettig. Toen een hackemore erop gehangen. Heel veel commentaat gehad, want mechanisch en scherp enzo. Maar het verschil met een bit is natuurlijk wel, dat als je er niet aan zit, het gewoon een neusriem is met een bontje. Terwijl een bit altijd ijzer is wat op de lagen steunt. Mss ook niet erg, maar in mijnhoofd is dit gewoon fijner. En ja, als je hem verkeerd gebruikt en je trekt te hard, kun je zijn neusbeentje breken. Maar aan de andere kant, met een bit kun je ook aardig wat schade aanrichten. Dus netjes mee omgaan. Maar mocht iemand ideeen krijgen (mijn paarden, bedoel ik dan), dan is het een hele goeie noodrem. En die gebruik ik ook. Want als het erop aan komt, kies ik liever voor mijn veilgheid dan voor hun neusbot. Maar gelukkg is het nooit zo ver gekomen.

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:54

Enya word soms heel enthousiast en loopt bij mij door een sidepull, bij deze kan ik hem in sidepull hebben, merk ik dat ze heet word dan doe ik hem op de onderste. Probeer zoveel mogelijk op de sidepull te rijden dus minst scherp. Dressuur bitloos werkt voor ons dan niet, zij gaat dan enorm er in hangen.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:23

Maar, opzich is eender welke optoming toch gewoon zo scherp als je ze zelf maakt? Er is niets mis met een hackemore, als je er op een vriendelijke manier mee rijdt in mijn ogen! Je kent zelf je paard het beste, dus je voelt imo ook zelf het beste aan wat kan :-).

Ik ga voorlopig ook nog niet bitloos naar buiten hoor, daarvoor moet ik eerst het gevoel hebben dat het helemaal veilig is :-)
En aangezien ik zondag de grond nog eens van dichtbij heb mogen bekijken, door mijnheer zijn enthousiasme, wachten we daar nog maar even mee af, tot hij dit systeem volledig snapt!

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:28

Ik heb even een vraagje voor jullie, welke dekens hebben jullie voor jullie fjorden? Geen enkele pasvorm lijkt goed voor mijn pony, hij krijgt ook gemakkelijk schuurplekken. Ik had dan geinvesteerd in een bucas big neck maar die pasvorm lijkt mij ook niet ideaal. Ik weet het echt niet meer. Afbeelding

Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow

Rideltje1992

Berichten: 2092
Geregistreerd: 19-02-11
Woonplaats: Winsum GN!

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:54

Pagony en amigo passen hier goed.
Dekens blijft een ramp bij fjorden geloof ik :')

Schoentje :)

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:56

Pagony had ik ook, was iets te klein ook weer, hij schommelt ook tussen een 175 en een 185. Wat vinden jullie van dit deken hierboven?

Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 11:00

Der vacht past altijd :')

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Marcella

Berichten: 36582
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 11:15

Had vroeger Rambo dekens maar tegenwoordig de gewone Bucas.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Blue_Eyes

Berichten: 20349
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 13:29

Dat probleem met die schuurplekken heb ik ook. Gelukkig krijgt Mick zo'n dikke winterjas van zichzelf, dat hij zonder deken kan...


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 13:44

Ik heb een reken deken van bucas (van de vorige eigenaar nog) en een gewoon fleeceje van de epplejeck, passen beide netjes!
Maar, Jules heeft eigenlijk nooit een deken op, heb ze gewoon 'voor de zekerheid', want zijn vacht is meer dan voldoende :-)

Oh en Jessol, ik vind het deken hierboven wel kunnen opzich!

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:41

Uiteindelijk zou ieder paard zonder deken kunnen in de winter (uitgezonderd natuurlijk paarden die door ziekte of zo zichzelf niet warm kunnen houden). Een betere jas dan die van hunzelf bestaat er niet. Maar wij mensen verzinnen dat we voor ons eigen gemak er dekens op willen leggen en ze kaal gaan scheren. Of dat voor het paard zelf nou zo goed is daarover heb ik mijn twijfels want je verstoort er toch de natuurlijke gang van zaken mee.

Mijn Fjorden:
Meline (Havstad) moeder van:
Celony┼ en Djambo (Balony) - Ferro, Hindra, Indre, Jilco (verkocht) en Luco┼ (Karant) - Gino (Rudsmo Råssar) - Kayo (Anton, verkocht) - Mirko (Topas), grootmoeder van: Leneke (HindraxKventin) - Mara en Nolan (IndrexTopas) - Marinde en Nivar (HindraxTopas)
Topas staat bij ons ter dekking

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:41

Anita45 schreef:
Uiteindelijk zou ieder paard zonder deken kunnen in de winter (uitgezonderd natuurlijk paarden die door ziekte of zo zichzelf niet warm kunnen houden). Een betere jas dan die van hunzelf bestaat er niet. Maar wij mensen verzinnen dat we voor ons eigen gemak er dekens op willen leggen en ze kaal gaan scheren. Of dat voor het paard zelf nou zo goed is daarover heb ik mijn twijfels want je verstoort er toch de natuurlijke gang van zaken mee.


Alleen een borst/hals eruit scheren kan ook ,dan kunnen ze gewoon zonder deken blijven staan en geeft toch verlichting met werk.

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Marcella

Berichten: 36582
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:50

Kom helaas niet onder dekens uit wegens een verleden van spierbevangenheid. Mij een te groot risico dat hij gewoon niet meer omhoog gaat komen en wil nog niet van pony af.

Helaas is het verleden niet meer te veranderen.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 05-11-17 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:54

Marcella schreef:
Kom helaas niet onder dekens uit wegens een verleden van spierbevangenheid. Mij een te groot risico dat hij gewoon niet meer omhoog gaat komen en wil nog niet van pony af.


Ja, maar jij had toch gewoon een passende deken voor je pony plus bij Anita staat ook 'behalve zieke paarden' spierbevangenheid valt daar natuurlijk ook onder.

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Marcella

Berichten: 36582
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:55

Ja dat wel maar als het zou kunnen zou ik graag zonder zetten aangezien het wel een sloper is met dekens. En doe nog maar zeer weinig tot niks meer met hem wegens dat ik hem de laatste keer moest vooruit schoppen/slaan. Vind ik niet zo leuk maar mijn lichaam trek dat ook niet meer.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:51

Hier heeft er eentje zich lomp gedragen... afspraak voor de smid maar verzet ^)
Loopt gelukkig wel rad

Afbeelding

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:59

Zaterdag hadden wij een cross rit.
Ze deed het super goed :D 14 van de 15 gesprongen. Die ene vond ik te gevaarlijk was deze
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zij staat gewoon zonder deken. Ze zweet behoorlijk, maar geen last ervan. Als het droog is wil ik wel een zweetdeken op doen, alleen zaterdag met de trailer leek me dat fijner. Maar de vacht werkt ook als een zweetdeken.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:25

Ik scheer iok niet en gebruik ook geen zweetdeken. Vandaag 15 km gereden en dan is ze wel nat. Goed uitstappen en dan gaat t prima. Daar zijn de vachtjes inderdaad voor gemaakt.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:38

Oei, hoe is dat gebeurd Sanso? Is er nu een heel stuk uit de hoef? Heeft ze er geen last van?

Stoer Joyce! Ze heeft er zelf zo te zien ook veel plezier in :) Die ene hindernis ziet er inderdaad gevaarlijk
uit, snap dat je hem niet gesprongen hebt, als daar iets misloopt, kan het ook grondig misgaan...

Wauw, 15km das al een flinke rit Fabster, genieten moet dat zijn!

Bij ons ging de smid normaal komen, maar die belde af... Dan maar even lekker geknuffeld in de weide/op het paddock met mijn 2 maatjes!
Heb vandaag voor het eerst Jules zijn 4 hoeven helemaal los kunnen uitkrabben op het zand, gewoon, zonder halstertje, los in het paddock, knappe vent!

Afbeelding
<3

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Marcella

Berichten: 36582
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:49

Kreeg die van mij na een pittige training al niet op adem gestapt vroeger en met heel veel pech begon hij eerder zwaarder te ademen en juist tijdens uitstappen alleen maar natter te worden. Dus wees er maar blij mee dat je die problemen niet heb.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:08

Gelukkg niet nee.

15 km is eigenlijk een kleiner rondje. Maar ik heb ern nieuwe hond die nog getraind moet worden, dus voorlopig is 15 km even de max. :=

Afbeelding

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:11

Geen idee hoe.. zat een klein scheurtje, hoefsmid toen gebeld.
Nu ineens een heel stuk eruit #)
Denk op een steen gegaloppeerd (doet hij nogal graag, zeker met dit weer)
Zou het anders ook niet weten. Nu afspraak met de smid gelukkig kunnen verzetten. Hij lijkt er geen last van te hebben godzijdank


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker