[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:41

Dichte familie, dus mensen waar ik echt wel rekening mee wil houden. Lig er alleen wat in de knoop in met mezelf.
Maar misschien stel ik me wel aan, en wordt het later gezien de beste keuze die ik ooit gemaakt heb? Probeer mij zo wat op te peppen.
Sorry maar wou hier ook wat mijn hart luchten en jullie zijn zowat de zondebokken geworden.
Was alleen mijn droom om ooit een fjordenhengstje te hebben,en nu ga ik hem weer moeten opgeven

some horses are worth melting for ♥ Olaf


Spenk
Berichten: 21631
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:43

Hengts of ruin dat maakt toch helemaal niks uit? Het blijft hetzelfde paard hoor. Heb met hengsten gewerkt met merries en nu 2 ruinen zijn allemaal karaktepaarden ook de ruinen.

Ik ben zelf van mening dat als een dier geen dekhengst is je beter kan castreren. Hier op stallen ook meegemaakt dat de brave hengst toch ineens de kolder in de kop kreeg en uitbrak met alle gevolgen van dien. Waarom dan risico's lopen.

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:58

Verkopen als hengst heeft geen nut Aco ben ik bang, hij zal hoogstwaarschijnlijk bij nieuwe eigenaar ook gecastreerd worden. Uiteindelijk moet je idd leven met je familie, hebben zij dan nare ervaringen met hem?

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

Feelsoproud

Berichten: 914
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Antwerpen,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:59

Ik begrijp je volledig Aco,ik zou toch écht nog een keer goed de mogelijkheden bekijken voor je tot een definitieve beslissing overgaat.
Ik werk op een sportstal,met héél veel (dek)hengsten,en ja...die zijn toch wat specialer dan een ruin of merrie.

Mijn kinderdroom was ook altijd 'mijn eigen fjordenhengst'...vorig jaar een jaarling merrie gekocht :? .
Ik had al een Kwpn merrie dus kon er moeilijk een hengst bijzetten.
Nu ben ik er serieus over aan het denken om de Kwpn'er te verkopen,en dan zweeft die droom toch weer door je hoofd.Maar ja,dan moet de fjordenmerrie ook terug weg en dat is intussen wel mijn vriendinnetje geworden ;) .

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:00

Of zorgen dat je merrie elk jaar drachtig is haha :+ dan kan je hengst erbij staan

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:04

Ja heb dit ook Feelsoproud, ik vind dat hengsten inderdaad net dat tikkeltje iets meer hebben dan ruinen. Merries vind ik dan ook wel weer super leuk daar deze in het algemeen echt wel een sterker karakter hebben dan ruinen.
Jullie moeten me niet verkeerd begrijpen, vind ruinen ook super he! Maar voor mezelf zie ik eerder een hengst of als dit niet gaat een merrie. Maar nooit van mijn leven wou ik een ruin.
Er komen echt meer voordelen bij te kijken bij ruinen dan bij hengsten, dat besef ik ook. Maar toch heb ik er zo'n zwak voor. Laat ons hopen dat Olaf mij het tegendeel kan bewijzen want de afspraak staat vast.

some horses are worth melting for ♥ Olaf

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:06

Amber_ schreef:
Verkopen als hengst heeft geen nut Aco ben ik bang, hij zal hoogstwaarschijnlijk bij nieuwe eigenaar ook gecastreerd worden. Uiteindelijk moet je idd leven met je familie, hebben zij dan nare ervaringen met hem?


Olaf heeft nare ervaringen gehad denk ik met mannen, doet helemaal anders bij mannen dan vrouwen. Zo heeft hij overlaatst mijn vriend meegehad tijdens het steigeren wanneer hij wou vluchten. Dus niet opzettelijk willen aanvallen, hij wou zich enkel lostrekken. Hierdoor is de bal wat aan het rollen gegaan voor een castratie

some horses are worth melting for ♥ Olaf

Feelsoproud

Berichten: 914
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Antwerpen,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:15

Amber_ schreef:
Of zorgen dat je merrie elk jaar drachtig is haha :+ dan kan je hengst erbij staan

Heb ik ook al aan gedacht :D :D .
Maar ze word pas 2,dus dat is sowieso nog wat vroeg.

Spenk
Berichten: 21631
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:19

Aco schreef:
Amber_ schreef:
Verkopen als hengst heeft geen nut Aco ben ik bang, hij zal hoogstwaarschijnlijk bij nieuwe eigenaar ook gecastreerd worden. Uiteindelijk moet je idd leven met je familie, hebben zij dan nare ervaringen met hem?


Olaf heeft nare ervaringen gehad denk ik met mannen, doet helemaal anders bij mannen dan vrouwen. Zo heeft hij overlaatst mijn vriend meegehad tijdens het steigeren wanneer hij wou vluchten. Dus niet opzettelijk willen aanvallen, hij wou zich enkel lostrekken. Hierdoor is de bal wat aan het rollen gegaan voor een castratie

Tja maar dat snap ik wel... je post hier eerder in het topic ook berichten met dat hij 'gevaarlijk' gedrag vertoond. Dat is niet iets wat je wil. Mijn paarden mogen niet steigeren en trappen ook niet als ze willen vluchten. Mijn paard heeft het ook niet op mannen maar hij kan zich gewoon gedragen.

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:27

Ik begrijp daardoor ook de andere mensen. Voor hen is het enkel 'maar' een hengst.
Het 'gevaarlijk' gedrag is het nijpen naar je armen (niet bijten maar wil altijd iets vasthebben in zijn mond zoals een touw, stuk van je jas, een halster,...), zich sterk maken aan de hand,... Dit steigeren was eenmalig maar weet ook dat dit misschien in de toekomst nog eens kan gebeuren en wie weet zijn de gevolgen dan erger en dan ga ik het mijn hele leven beklagen denk ik.
Kan hem die dingen aan de ene kant ook niet echt kwalijk nemen. Hij heeft tot zijn 3jaar dag in, dag uit buiten mogen lopen zonder ook maar 1 moment iets te hoeven doen, dus nooit vastgebonden staan, aan de hand wandelen,... Dan denk ik dat dat gewoon voor elk paardje (ruin, hengst of merrie) moeilijk is (of heb ik dit zo verkeerd?)
Door er een nachtje goed over te slapen heb ik er al wat meer vrede mee genomen, al blijft het voor mij persoonlijk nog moeilijk. Maar misschien wordt hij er echt wel gelukkig van.
Het spijt me nogmaals dat ik jullie hiermee lastig gevallen heb, maar bokt was wat een uitvalbasis voor mijn mening op dat moment :D

some horses are worth melting for ♥ Olaf

Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:25

Misschien ook heel kort door de bocht van mij, maar ik vind hengsten op een pensionstal levensgevaarlijk. Maar kan ook kom omdat ik zoiets meegemaakt heb in onkundige handen. :=

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Spenk
Berichten: 21631
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:29

Gaat mij net zo Marcella. ik vind het gedrag wat je nooit wel degelijk hengstengedrag namelijk.. Ik denk dat je je paard er een plezier mee doet. Nu heeft hij wel hormoonprikkels maar mag niet en hij reageert als ik je berichten over een bit mag geloven dus wel op merries. Ik ken wel mensen die hengsten hebben die niet dekken maar die staan dan gewoon aan huis en hebben daar dus al geen prikkels van merries. En ook die mogen niet zulk gedrag vertonen.

Maar met dit gedrag en gewoon in pension vindt ik levensgevaarlijk.

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:35

Marcella schreef:
Misschien ook heel kort door de bocht van mij, maar ik vind hengsten op een pensionstal levensgevaarlijk. Maar kan ook kom omdat ik zoiets meegemaakt heb in onkundige handen. :=


Ja en Nee, dan zou ik nu een probleem hebben met Gio! :D Maar uiteraard word hij niet door Jan en Alleman binnen buiten gezet. Maar dat het idd van veel factoren afhangt, mijn vorige hengst Toot heb ik laten castreren op 6 jaar omdat alleen ik en de pension eigenaar er alles mee konden. Dat vond ik idd te link :j. Gio durf ik aan zowat iedereen mee te geven

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:49

Reageert niet elke hengst wat op merries als ze ze zien?
Of ik heb in het verleden met alle uitzonderingen op de regel gewerkt i.v.m. hengsten :D
Ik hou juist van die extra prikkel, dat hij zijn nek in het rijden er juist opzet wanneer hij merries ziet. Een echt zwaar bit zit er volgens mij ook niet echt in (enkel gebroken koperen trensje). Dus dan heb ik hem echt volledig onder controle en na de volle 10seconden is zijn nek dan ook alweer verdwenen.
dat het op een dubbelgebroken niet lukt, tjah... Persoonlijk vind ik dat totaal niet erg, ik zie wel vaker fjorden langskomen (ook op bokt) met een zwaarder bit en het zijn dan ruinen of merries...
Het bit bovenhalen vind ik nu (persoonlijk) niet echt correct, want iedereen die mijn fjord kent vind hem het braafste paardje uit ONDER het zadel. Wanneer je naast hem loopt komen zijn keuren boven.
En ik begrijp iedereen wel he, ik heb dan ook een afspraak gemaakt voor een castratie, hij wordt ruin... Maar heb nu wat het gevoel dat ik wat aangevallen wordt op het feit dat ik persoonlijk liever een hengst had (of ik moet het hier volledig verkeerd begrepen hebben).

some horses are worth melting for ♥ Olaf

Spenk
Berichten: 21631
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:04

Tja helemaal zelf weten maar op basis van wat jij hier op bokt verteld vind ik het absoluut niet klinken als een braaf paard.

Misschien bedoel je het niet zo maar het komt op mij over alsof je voor de leuk een hengst wil die je eigenlijk niet in de hand kan houden.

En nee een hengst onder het zadel hoeft niet te reageren op een merrie dat is nergens voor nodig hij kan zich bezig houden met de ruiter en niet met de omgeving :)

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:45

Dus omdat het een hengst is mag hij op niets reageren. Maar dat er andere paarden soms ook eens roepen naar een ander paard als ze in de piste zitten, dat mag wel. Sorry onlogische reactie van je.

Ik ga er verder niet meer op in. Weet van mezelf dat ik zeker genoeg ervaring heb (zelfs op internationaal vlak) en dus zeker met paarden en hengsten kan omgaan. Ik hoefde hier zeker geen preek. Ik neem mijn verantwoordelijkheden voor er iets ernstig gebeurd en denk dat ik niet meer kan doen. Dat ik het spijtig vond, daar mag ik me toch zeker over uitspreken. Dat jij een mening hebt over mijn paard is jouw volste recht maar jij kan niet van op afstand echt een correct beeld vormen over hem denk ik.
Woorden kunnen voor elk individu anders opgenomen worden en misschien heb ik in het verleden mijn woorden verkeerd neergeschreven of heb jij het verkeerd begrepen, ik weet het niet. Maar vind jouw reactie nu wat aanvallend terwijl ik hier enkel wou laten weten dat ik het moeilijk heb.

Verder, laten we het hier een leuk topic houden en over iets anders beginnen

some horses are worth melting for ♥ Olaf

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:05

Ik begrijp best wat je bedoeld een hengst heeft net iets meer maar vaak met laat castreren houden ze wel wat meer stoerder gedrag.
Je zal zien hoe je straks op een andere manier van hem gaat genieten want om hier ruzie over te krijgen is het niet waard.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:04

Hier weer even een avontuur met mijn Caj. Caj is (soms denk ik wel eens: helaas) geen saai paard. En een rustige fjord al helemaal niet. Ze is een rillerige arabier in een fjordenjas, maar wél met bijbehorende fjordendrammerigheid. Je verveelt je dus nooit met haar.


De magnesium is al even op en ik kom er niet aan toe om even nieuwe te halen. Die houdt haar aardig rustig nl. Tel daar een harde, koude noordoosterwind én een nieuwe route voor een buitenrit en we hebben een feessie met die meid....

Ze was natuurlijk al schrikkerig en schieterig. Maar op een pad waren ze bezig met allemaal landmetermateriaal, gravers en er warennieuwe bomen aangeplant en er lage stapels houten paaltjes langs het pad. Caj zag het niet zitten. En aangezien ik liever niet in het prikkeldraad beland, ben ik maar even afgestapt.

Dat leek goed te gaan, maar Caj zou Caj niet zijn als er toch niet even iets gesloopt kon worden. Dus ze gooit haar kop naar de grond, gaat in de teugel staan en kloink, musketonhaak can de teugel kapot. Sta ik daar weer met een teugel die niet meer vast kan :roll: . Gelukkig had ik nog een karabijnhaak aan mijn zadel hangen, dus die maar even gebruikt. Anders had ik terug kunnen lopen.

Ik word er wel eens moe van. Het gaat echt nooit eens vanzelf met die meid. Maar goed, als het dan wel eens lekker gaat, ben ik extra blij.

We hebben de nieuwe route gewoon afgemaakt en het was toch nog een kleine 20 km. En we zijn ook weer heel thuis gekomen. Dus eigenlijk valt het nog mee... _O-

Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:10

Vind het knap dat je afgestapt ben.....mijn ervaring is dat ik gewoon beter erop kan blijven zitten en hopen dat ik blijf zitten. :=

Maar ik zit ook gewoon dat ik klein ben als hij zich groot maak ik niks meer ben. Zeker als hij iets in zijn hoofd haal en terug naar stal wil. :=

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:14

Nee, als ik voorop loop, komt ze wel mee, hoor. We zijn inmiddels aardig ingewerkt op elkaar. En als ze ergens achteraan kan, is het goed. Als ze maar niet eerst of alleen hoeft. Maar ja. Ik ben nou eenmasl alleen. Dus ze heeft pech.

Lucia88

Berichten: 516
Geregistreerd: 06-06-15

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:48

Mijn Knollie heeft weer zo fijn de slee getrokken in de sneeuw <3 met kindjes erop en dan braaf heen en weer draven in de grote wei, wat een dier is het ook!
We leren elkaar steeds beter kennen, zo leuk, elke dag word ik steeds gekker op dr en krijgen we steeds meer een band, hebben jullie dat ook? Vorig jaar schreef ik nog, volgens mij in dit topic, dat ik met trainen buiten soms mijn handen aan haar vol had en ze het bloed onder mijn nagels vandaan haalde, maar dat is bijna nooit meer :)
Gisteren wou ik een klein rondje stappen, maar de weg kwijt en het was al donker, en ze was zo braaf :o wel een beetje kijkerig toen we langs boerderijen in het donker moesten met van alles wat daar te zien was, maar niets te gek.
Wat ik wel van haar heb geleerd is dat ze soms even tijd nodig heeft om na te denken, kennen jullie dat van jullie fjordjes ook?
Zo reed ik weg van een ander paard waarmee we een stukje hadden samen gereden en dan staat ze ineens stil, loopt ze echt niet verder en kijkt ze om. En dan na een paar seconden kan ik gewoon weer aandrijven en dan gaan we gewoon weer verder :) zo schattig eigenlijk <3

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:11

Dat heeft Caj ook, als er iets is wat anders gaat of anders is dan normaal. Ze heeft dan eventijd nodig om te bepalen hoe gevaarlijk het is.

Soms word ik nog wel eens moe van haar gedoe onderweg. En gisteren op 2 momenten dat ze besloot om het gewoon niet te doen. Dan moet ik echt heel streng zijn. Vind ik zelf niet prettig, maar heb gemerkt, dat als ik dat niet doe, dat ze echt irritant wordt. Als ik last merken dat het echt nuet gaat gebeuren, geeft zehet op. En ik had een heerlijk relaxte rit verder.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:10

Bente heeft dat niet echt, als ik wegrijd bij een ander paard gaat ze voornamelijk hard gillen, ik moet dan even streng op dr zijn, maar als we dan 100 meter verder zijn is er niets meer aan de hand. Toch een restje van het tijdelijk alleen staan (ze zag wel andere paarden en er liepen schapen in dr weide, gelukkig hebben we nu twee bolle shetjes erbij)

Verder is ze een schat met buitenrijden en als ik naar de binnenbak ga (meestal in t donker) kan ik gewoon langs de weg met lange teugel rijden terwijl we ingehaald worden door alle melkwagens die s avonds naar de boerderijen gaan. In het bos is ze voorwaarts maar nooit gevaarlijk.

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Niniane

Berichten: 6433
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:49

Als ik zo jullie verhalen lees over jullie hete Fjordjes dan denk ik dat ze maar is bij die van mij in de leer moeten. :)) Kan na 2 maanden niet rijden zo met het de bossen in en het maakt hem allemaal niks uit. Heerlijk zo'n bomproof beer van een Fjord. <3

Merk dat het voorjaar in aantocht is want de eerste haren van zijn dikke wintervacht gaan er alweer af. *\o/*

Lucia88

Berichten: 516
Geregistreerd: 06-06-15

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:33

Leuke reacties!
Ja Glitter kan ook wel heet zijn hoor, maar nooit dat ik haar niet meer kan vertrouwen :) ons avontuur in het donker bevestigde wel hoe betrouwbaar ze is <3
Ik wil nooit meer iets anders dan fjordjes :o


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers