[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Niniane

Berichten: 6433
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:14

Sterkte Foss! Y;(

Waar ik huiverig voor ben is dat er met de Fjord dadelijk hetzelfde gaat gebeuren als met de Haflinger in Nederland. Dat zo beetje het enige karakteristieke van de Haflinger nu nog de kleur is en het te veredeld is (Discutabel uiteraard. Iedereen mag er anders over denken). Tevens valt dit ook in zekere mate te zeggen voor de Fries, o.a.

Natuurlijk is het prima dat er verschillende typen Fjorden zijn. Ze hebben allemaal hun eigen talenten of voorkeur voor type werk, maar in godsnaam laat het opgefokte en opgekropte bij de KWPN thuis. Je kan met een Fjord alles, zoals ik geloof dat je met ieder paard alles kan doen. Maar het veredelen om aan een bepaald ideaal plaatje te voldoen of omdat er veel ruiters zo nodig hoge ogen in de sport willen gooien, dan wordt het je reinste ras vern*uking. :x Lekker cru gezegd, maar fokkers mogen zich wat vaker achter hun oren krabben en zich afvragen waar ze nu werkelijk mee bezig zijn. En dit geldt voor de meeste rassen.


Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:22

Ik heb een fjord die je maanden kan laten staan en dan een zadel kan opgooien en kan gaan rijden. Natuurlijk schrikt ze zo af en toe van een blaadje die op de grond ligt of van een zakje maar over het algemeen is ze relaxt. Ze is ook een aardig flinke pony ondanks dat ze 4 a 5 keer in de week loopt en geen brokjes krijgt. Als ze er naderhand niet meer is komt er ook weer een robuuste fjord, ze kunnen tegen een stootje namelijk. Ik ken een paar fjorden die 'sport' gefokt zijn maar die zijn zo onrustig en opgefokt dat ze niet eens aan de ras standaard voldoen.

Mijn dikkertje. :D

Afbeelding

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

Marcella

Berichten: 36586
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:31

Dat had ik van de winter gewoon zo'n 3 mnd niet gereden en opzadelen en buitenrijden daar had ik vroeger nog niet eens aan gedacht was bijna gelijk aan zelfmoord.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:52

Het probleem is natuurlijk dat de fokkers geld willen verdienen. En paarden in de sport leveren nou eenmaal meer op. Dus wordt alles veredeld en is inderdaad straks alleen de kleur nog over. Ik vind dat ook zonde. Ik hou van de fjord. En natuurlijk gaat alles met zijn tijd mee, maar om nou overal een kwpn-achtig type van te maken... :n . Mss moeten ze de kwpners iets minder hectisch gaan fokken. Kan de gewone wedstrijdrijder daar ook mee overweg en kunnen de andere rassen gewoon zichzelf blijven.

Foss, sterkte. Vreselijk! :(:) Y;(

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:07

Tja.... onze sportieve fjord is ook bom proef. Je kan er werkelijk alles mee. Schrikt nooit. Je kan zonder tuig op buitenrit. Weken laten staan en dan erop, een kanon naast afschieten... maar Z lopen kan hij ook. Dus het is niet zo dat een sportieve fjord gelijk staat aan een ril ding.

Niniane

Berichten: 6433
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:08

Iedereen wil en wou een veulen van een Totilas, Jazz, Gribaldi etc. Nu plukt men er de vruchten van. Hoe vaak je wel niet een paard ziet dat van gekkigheid niet weet wat 'ie met zichzelf aanmoet en weinig te handhaven is. Wat niet vreemd is want buiten de wei op is een unicum. En dan bakken met geld uitgeven aan osteopaten, masseurs, trainingen en materiaal want blijkbaar is dit nog de enige optie om resultaten te behalen.

Ik generaliseer nu wel als een malle, maar hoe langer ik er over nadenk, hoe meer die sportwereld mij echt de keel uitkomt. :')

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:15

Yvank_, zeker zijn er ook uitzonderingen. Maar ik heb nu een tijdje een paard bijgereden die eigenlijk 75% koudbloed zou moeten zijn, maar daar is buiten het erf niks mee aan te vangen als hij niet alle 14 dagen ofzo van tevoren helemaal bekaf getraind is. Dus daar ben ik ook al snel mee opgehouden... Ik ben een buitenritten type, en nadat ie me zelfs een keer tijdens een wandeling in volle galop meegesleurd had naar huis was ik daar wel klaar mee, haha!

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:24

Ik vind het wel een beetje vooroordelend... Ik heb ook een ´sportpaard´ een echt typisch zeer sensibele ruin. Ja hij is op concours snel kijkerig maar dat betekend niet dat het een gevaarlijk monster zou zijn waar je niks mee kan..

Hij komt elke dag de hele dag op de wei. En ja geloof het of niet :)) je kan er mee op buitenrit, vakantie en weet ik wat. Dit kan je ze prima leren namelijk :) .

Daarinetegen had ik een ouderwetse haflinger waar dit alles dus níet mee kon := het zegt niets.

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:26

Ik merk wel in mijn omgeving dat sommige mensen mijn fjordenman van nu 4jaar 'klein' vinden voor een fjord, terwijl hij 1.43m is en nog in de groei is. Denk dat dit een normale maat is voor een fjord maar de fjorden die zij ooit hebben gezien (wedstrijdmensen) zijn allemaal heel erg groot en hoog op de benen.
Kan dus de fokkers ergens wel begrijpen dat ze echt gaan fokken naar de vraag (groot en slank, sporttype dus). Logisch als je er geld mee wil verdienen en het niet puur voor de liefhebberij is. En daar vind ik ergens niets mis mee, al vind ik persoonlijk ook wel dat ze niet mogen gaan overdrijven zodat ze uiteindelijk worden als sommige haflingers zoals hier eerder vermeld staat.

some horses are worth melting for ♥ Olaf

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:28

Maar of er bewust gefokt wordt op zulke paarden is ook maar de vraag.
De ouders van Boris waren beide een heel stuk kleiner dan hij geworden is en waren ook een stuk ouderwetser. Er is gewoon een leuk hoogbenig groot fjordenveulen uitgekomen :))

Hij is 1,55 maar toch echt nog wel fjord hoor :)
Afbeelding

jordal
Berichten: 77
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:35

Lekker zonnebaden
Afbeelding

Lekker wandelen

Afbeelding


En vandaag een onderhoudsbeurt door de osteopaat

Afbeelding

Hij wordt een oud mannetje maar geniet nog volop van het leven

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:44

jordal schreef:
Lekker zonnebaden
[ [url=m/X7jAmC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lekker wandelen

[ [url=m/POUAXu.jpg]Afbeelding[/url] ]


En vandaag een onderhoudsbeurt door de osteopaat

[ [url=m/Hy7y6N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij wordt een oud mannetje maar geniet nog volop van het leven



Hij staat lekker te slapen bij de behandeling. Enne hij mag wel volop genieten van t leven, wou dat ik zo behandeld werd ;)

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Courses

Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:34

Ik zit zelf helaas al een tijdje niet meer in de Fjorden, maar wellicht is er hier iemand die deze dame herkent?

[OV] [PG] Fjord Unique

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:55

Mag ik mij hier ook melden? :)
Ik rij een hele lieve leuke en eigenwijze fjord genaamd Frits.
Hij is bijna 16 jaar (deze zomer) en we rijden samen lekker veel in het bos.
5 jaar geleden deden we fanatiek dressuren, dit zijn we nu weer aan het oppakken.
Ik zal morgen eens wat foto's maken van hoe hij er nu bij loopt, hieronder fotos van 5 jaar geleden toen hij in top conditie verkeerde :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:06

Hij heeft in ieder geval zijn naam al mee! <3

anouk97x

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-10-11

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:17

Woensdag onze eerste officiële westrijd gereden met gelijk een winstpunt 188,5 punten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waar een wil is een weg !

heidiLOVER

Berichten: 9184
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:56

Gefeliciteerd Anouk! Nette punten! :)
En leuke fjord tijger22!

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

Maris_

Berichten: 1441
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 00:31


Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:29


tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:43

Ondanks mijn zere voet kon ik het niet laten om vandaag een buitenritje te maken op Landgoed Ampsen. Hier een recente foto van Frits :)
Afbeelding

En een selfie onderweg

Afbeelding

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 18:28

Vandaag kwam de fjord die ik vroeger verzorgde bij ons op stal naar me toe om geknuffeld te worden (dit doet ze vaker en bij meerdere mensen, maar vooral nog steeds bij mij en de nieuwe eigenaresse). Heb haar een tijdje staan kriebelen en krabben (jeuk door zomereczeem) en ja hoor, volgens mij ben ik mijn hart nu echt aan de fjorden verloren...

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Lucia88

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 07:48

Afbeelding
Afbeelding
Afgelopen zondag voor het eerst sinds we vorig jaar een peesblessure hadden, weer een wedstrijd endurance gedaan van 45 km in Ommen, voor ons vlakbij dus we konden er ook rijdend heen en wandelend terug. Ze deed het erg goed ondanks dat het best warm was vergeleken met afgelopen weken! We hebben daarom ook langzaam gereden waardoor we als laatste nog de 2de ronde in gingen en dus alleen reden. Erg trots natuurlijk op m'n topfjordje, ze gedraagt zich als een volleerd endurancepaard in de vetgate en bij de keuringen! <3

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 08:35

Wauw Lucia! 45 km is niet niks!

Seven

Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:49

Het is al een tijdje stil maar wie weet kunnen wij nieuw leven in fit topic blazen

Sinds kort hebben wij een fjorden merrie naast onze hoogbenige sport paarden ;)
Ik heb jaren terug een fjord gehad en het kriebelde al jaren om weer voor een leuke fjord te gaan.

Nu ben ik verliefd geworden op deze dame van manus

Afbeelding

Afbeelding

Ze is 3 jaar oud nog groen, we hopen er een leuk allround dier aan re hebben.

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:28

Wat leuk, mijn manus merrie is ook net 3

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 2 bezoekers