[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:13

Fjorden makkelijk, dat vind ik al jaren niet. Toch jammer dat ze vaak wel zo bekend staan haha..
Mijn fjord vind soms nodig om te draaien tijdens buitenrijden.
En verder is hij enorme binnenvetter. Dat maakt hem soms echt een uitdaging.


Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:18

Durf met die van mij geen verzorgster te nemen, omdat ik de ervaring heb dat ze het gevaar niet zien in die lieve knuffelbeer. En ook al heb ik ze verboden om buiten te rijden. Om dan achteraf te horen van stalgenoten dat die pony van mij levensgevaarlijk is geweest en met verzorgster buiten aan de kletter is gegaan. Begin dus nooit meer aan verzorgster. :=

Heb vaak genoeg gehad met buitenrit dat die van mij het ineens zat kan zijn en terug wil naar stal. Op welke manier dan ook en met of zonder ruiter. Hij heeft ook vaak genoeg met opzet geprobeerd om mij te lozen op wat voor een manier dan ook. Lukt afbokken niet nou dan stormen we de struiken in met laag hangende takken. :=

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:30

Ik heb een binnenvetter (ruin) en een hele expressieve (merrie). En die neemt ook altijd de laag hangende takken even mee := . Even kijken of ik nog wel oplet, denk ik. :D Ik ben dus ook echt heel handig in plat op het paard liggen in draf of galop om niet in een boom te blijven hangen.... :=

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:52

Wieke kan inderdaad ook ineens in volle vaart door de bak knallen, scherpe bochten inbegrepen. Om vervolgens op haar dooie gemakje verder te lopen. Terwijl bij mij het zweet nog over m'n rug loopt en ik blij ben zojuist niet in de bakrand te zijn beland...
Ik heb op dit moment wel een verzorgster voor 1 dag. Maar zij was al bekend op stal en ik weet dat zij ontzettend lief is en betrouwbaar. Ik moest wel, want de mede eigenaar moest met Wieke stoppen omdat ze geen tijd meer had. Zo had ik dus ineens 7 dagen per week een paard te verzorgen en aangezien ik 5 dagen werk. Dat was dus wel even lichte paniek.. Maar we gaan zien hoe het in de toekomst gaat. Ik heb haar nu eenmaal in m'n hart gesloten en zet haar dan niet ineens te koop. Dat kon ik niet.

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

Lucia88

Berichten: 516
Geregistreerd: 06-06-15

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:17

Haha! Ik vind het stiekem wel heel grappig om dat allemaal te lezen!
Die van mij vindt langsrazende treinen, vrachtwagens en tractors niets aan, maar soms een vogeltje of een blaadje dat opwaait, schrikt ze van. Laatst heeft ze een hele tijd met haar volle verstand naar een eend staan kijken, soms moet ik er ook wel om lachen hoor, maar soms haalt ze ook t bloed onder me nagels vandaan!
Toch maakt ze t nooit zo bont dat ik er niet op blijf zitten, ook als ze echt schrikt, dan blijft ze daarna even staan zodat ik me beugels weer kan aandoen!

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:23

Tara maakte gisteren groot drama. Zo'n 500 meter van stal begon ze te snuiven en stuiteren, pas op 200 meter van stal wou ze alleen nog maar keihard wegrennen, wég van stal. Wat bleek... Een verkeersbord was omgevallen (lag al een paar dagen om) maar reflecteerde nu in de zon.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:25

Ja het zijn echte ondeugden! Wieke raakt dan juist over de zeik als ze voelt dat ik m'n beugels kwijt ben of als ze voelt dat ik moet klemmen omdat ze plat door de bocht gaat. Het is echt wel een gevoelig dier en schiet dus juist in de stress van zulke dingen. Dat is best wel lastig moet ik zeggen. Aan de ene kant dus bomproof, staan langs het spoor waar om de zoveel tijd een goederentrein langs dendert, aan de andere kant ontzettend gevoelig.

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:29

Mijn fjord heeft vandaag testschoenen aangehad

Afbeelding

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:00

Marjo89 schreef:
Mijn fjord heeft vandaag testschoenen aangehad

[ Afbeelding ]


Welke heb je? Ik heb de equine fusion all terrain


Afbeelding

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:04

Is dat wat? Wil tzt schoenen voor mijn B pony, als die goed voor de kar staat.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:09

Ik heb al eerder cavallo simple getest, maar dat werd hem niet.
Ik test nu cavallo trek, deze vallen echt vele malen beter ! En hij liep er wederom zo mee weg, stap en draf. Galop nog niet geprobeerd.. Ze klossen nog net iets TE, morgen ga ik even met vilt een zooltje maken..

Liefst kocht ik renegades, maar deze vind ik te duur om zomaar FF te kopen.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:11

Fabster schreef:
Is dat wat? Wil tzt schoenen voor mijn B pony, als die goed voor de kar staat.


Ik ben er erg blij mee, haar voor voetjes werden toch wat kort door asfalt rijden en op harde paddock staan (rot winter met z'n blubber zooi). Heb haar voorschoenen nu achter aan gedaan op de paddock (werden ook te kort) maar de schoenen zijn iets te groot voor achter. Toch verliest ze ze niet en heeft de hoef even rust. Vrijdag komt de bekapper weer en laat ik ook schoenen voor achter aan meten. Dan heb ik ze tenminste liggen als ze iets te hard slijten. Ze blijven goed zitten maar in de echte blubber heb ik ze nog niet uit geprobeerd.

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:13

Zijn bij mij ook alleen voor op de weg.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:13

Marjo89 schreef:
Ik heb al eerder cavallo simple getest, maar dat werd hem niet.
Ik test nu cavallo trek, deze vallen echt vele malen beter ! En hij liep er wederom zo mee weg, stap en draf. Galop nog niet geprobeerd.. Ze klossen nog net iets TE, morgen ga ik even met vilt een zooltje maken..

Liefst kocht ik renegades, maar deze vind ik te duur om zomaar FF te kopen.


Tsjah het is wel een investering inderdaad. Die equine fusions zijn ook echt duur. Maar goedkoper dan om de 8 weken beslaan.

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:13

Fabster schreef:
Zijn bij mij ook alleen voor op de weg.

Dan zijn ze perfect

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:21

Hij heeft al heel lang op ijzers gestaan. Voor hij van mij werd. Nooit meer. Ben zelf behoorlijk anti ijzer.
Ik gebruik ze ook voor rijden en wandelen

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:30

Fjorden zijn inderdaad niet voor beginners, tenminste als eigen paard.
Al is mijn fjord nu ze weer op een manege staat wel weer geschikt voor beginners.

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:04

Maar welk ras is dan wel heel geschikt voor beginners als eigen paard? Ik denk dat het van paard en eigenaar af hangt hoe geschikt een paard voor je is. Als kinderpony is het mss wel
Lastiger. Alhoewel mijn ruin het heel goed doet met kinderen. Maar zo kocht ik m ook niet. Het zijn sterke drammers, als je ze hun gang laat gaan. Maar daar is echt wel iets aan te doen.

Lucia88

Berichten: 516
Geregistreerd: 06-06-15

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:04

Ik heb ook cavalloschoentjes, ben net bezig ze een beetje eraan te laten wennen!

Die van mij kan wel heel leuk met kinderen en beginners, mijn nichtjes konden er met ze 3e op, natuurlijk had ik dr wel vast. Maar lesje aan de longe gaat ook leuk en mijn vriend is beginnert, die leert in de wei wat sturen. Maar met mij buiten is ze soms echt een draak! Haha!

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 06:14

Fjorden zijn gewoon paarden met humor en nemen hun baasjes graag in de zeik.
Een duidelijke opvoeding hebben ze nodig en dan zijn het geweldige paarden.
Ze hebben afwisseling nodig elke dag in de bak vinden ze zaai een bosrit tussendoor houdt hun geest helder.

Lucia88

Berichten: 516
Geregistreerd: 06-06-15

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:15

Ach, ik vind een beetje streken ook wel grappig! Zolang ze verder nog braaf is en me er niet afgooit, kan ik een beetje eigen mening wel waarderen! 8-)
Maar idd, een beetje duidelijk moet ik natuurlijk ook wel blijven.

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:55

Ik kom ook meepraten. Ik ben helemaal verzot op de gele monstertjes. Al heb ik sinds kort ook een groot zwak voor haflingers. Al zal hier altijd een fjord blijven rondlopen, het zijn heerlijke karakters.

Ik heb een bijna 4 jarige Fjord ruin genaamd Nuts (voor foto, zie mijn profiel). Hij doet zijn naam ok alle eer aan... geen omheining te hoog, geen omheining te laag, geen stroom te hoog, geen schrikdraad te straf, geen staldeur te stevig (450 kg bulldozer met aanloopje krijgt alles open), geen vloerbedekking te vast (= die pak je toch gewoon met je tanden vast en trek je van de grond?), geen opening te klein (= dan maak je de opening toch zelf groot genoeg joh?), geen muur te dik, geen voorwerp te eng, geen gracht te diep :+ Hij is een Houdini eerste klas, al doet hij tegenwoordig zelfs de moeite niet meer om een echte Houdini te doen want hij heeft de "bulldozer" - mode ontdekt en geleerd dat dit even goed werkt dan moeite doen om tussen de draadjes te kruipen. Sinds we max aantal stroom voor een paardenweide op onze draden hebben gezet, blijft hij wel aan de juiste kant van de omheining (al mag je zelf niet aan de draad blijven hangen!) maar als hij echt weg wil, dan loopt hij zelfs daar door (van karakter gesproken... )

Niet het makkelijkste karakter, maar eigenlijk is het gewoon zo baasje zo paardje. Heb hem als veulentje in handen gekregen dus hij is vrij hard op mij en vooral mijn kronkels afgesteld. Mijn fout := We beginnen nu met iets meer grondwerk en het is echt wel lachen soms. Onlangs onze eerste agility parcourtje (basis) opgesteld en geprobeerd, was echt super leuk!

We hebben laatste les een "cirkelspel" met kegels (geen idee hoe ik het anders moet uitleggen, hij moet de kegel die je aanwijst targetten en de kegels staan in een soort cirkel) als tip gekregen. Nu begint hij dat eindelijk door te hebben terwijl ik gewoon moet wijzen (nog steeds dichtbij staan, maar moet er niet meer heel dicht tegen staan zoals in het begin) en het is gewoon hilarisch. Hij wordt daar zo enthousiast van.
Mijn beloningskorrel was even op, dus ik ging nieuwe halen. Nuts bleef even bij de kegels staan. Eerst gewoon staan en kreeg hij "geniaal idee" om het spelletje op zijn eentje te proberen... En dan elke keer: *por* neus tegen kegel ... *kijk naar mij*.. *teleurgesteld dat er geen reactie komt*... Ah niet getreurd, op naar de volgende kegel.. *por* neus ertegen *kijk naar mij* .. geen reactie ... niet getreurd op naar de volgende kegel... *por* .. etc Hij is alle kegeltjes afgegaan zo.
Hilarisch :D

Fjorden zijn zeker en vast paarden met humor! Maar los daarvan hebben ze doorgaans ook een gouden hart.

Lucia88

Berichten: 516
Geregistreerd: 06-06-15

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:04

Hahaha Fjordhorse!

Ik herken er aardig wat van ja, die van mij staat nog maar een paar maanden op deze plek, maar er zijn al aardig wat dingen veranderd sinds die tijd! Palen worden gesloopt, de slowfeeder werd bijna in elkaar gestampt, als ze even vast staat begint ze aan t touw te kauwen of verzint ze wel iets anders... En ik moet er ook steeds zo om lachen, dat hoofd waarmee ze dan kijkt, echt onbetaalbaar!

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:50

Ja laatst hadden we een nieuw tapijt gelegd op stal (buitenloop niet vaste dichte stal, dat houdt hem niet tegen haha) en we zijn er uren aan bezig geweest met dat stevig te bevestigen etc. Fjordenman staat er 5min en eerste wat hij deed was "is het eetbaar". En dan zijn tanden erin zetten, super teleurgesteld zijn dat hij er niet aan kon, maar niet getreurd, aanhouder wint.. en na een aantal pogingen om dat met zijn tanden vast te pakken, had hij toch een plukje vast en hop heel het ding terug van de grond getrokken.
En dan begon de pret, dat in stukken verscheuren etc... Ik heb me kapot gelachen.. (los van de frustratie, was het gewoon zooooo typisch).
Zei ik dan eerst "neen" maar dan stopte hij 2 sec en keek me uber "ik ben de onschuld zelve aan" om dan van zodra ik mijn rug keerde verder te doen. En dan hoorde ik het tapijt zo van de grond afgescheurd worden. En dan kijk ik, staat hij daar met een stuk tapijt in zijn mond, compleet de onschuld zelve }>

Het is een ras apart hoor, een fjord... <<) :D

Lucia88

Berichten: 516
Geregistreerd: 06-06-15

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:00

:= Hahaha!
Zeer herkenbaar, jouw verhalen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Ubermetrics en 2 bezoekers