Wat houdt het in dat je Fjord van Natuurmonumenten komt ???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

Wat houdt het in dat je Fjord van Natuurmonumenten komt ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-08 08:33

Mijn Fjord is geboren bij Natuurmonumenten in Paterswolde en is daar 4 jaar geweest. Graag zou ik eens willen weten wat dat inhoudt. Lopen ze los in de natuur of is het een fokker ? En is er misschien een site van zodat ik het kan bekijken.


Fjorden007

Berichten: 950
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Friesland

Re: Wat houdt het in dat je Fjord van Natuurmonumenten komt ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:35

Even Google'n naar de site.
Heb ook een fjord uit Natuurmonumenten gehad, ze lopen daar gewoon in de kudde. Natuurmonumenten beheert dat.

klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

Re: Wat houdt het in dat je Fjord van Natuurmonumenten komt ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-08 19:16

Ik kan er echt niks over vinden op google. Is er misschien iemand op bokt die er in de buurt woont en er iets over kan vertellen ? Zijn er veel Fjorden en wat houdt zo'n kudde in ( weiland of vrije natuur )...

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Wat houdt het in dat je Fjord van Natuurmonumenten komt ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:24

Ze lopen dan in een natuurgebied. Komen dus niet veel in handen.
Dat paard is dus geboren in 'de vrije natuur', aanhalingstekens omdat het in Nederland niet echt vrijheid is..

Later zijn ze als veulen uit de kudde gehaald en sommigen komen te koop.

Er loopt dan dus een kudde merries met 1 goedgekeurde hengst.

http://www.bvandenberg.nl
Emas (Topas x Reinar) en Fjella (Manus x Halldor).
Tea (Halldor x Brusvein) 17-05-1998 - 7-12-2016.
Jeskim (Zidar x Damsig) 21-5-1989 - 25-9-2015.

elexis

Berichten: 814
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: Bij de paarden

Re: Wat houdt het in dat je Fjord van Natuurmonumenten komt ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:55

Van wat ik er van begrepen heb: de natuurmonumenten hebben een aantal merries lopen, daar loopt een goedgekeurde hengst bij. De veulens die geboren worden lopen daar gewoon bij tot de kudde te groot word en dan word een deel vd de kudde ( het jonge grut) er tussen uitgehaald en verkocht.

http://www.littlebitfeeders.com The natural way of feeding your horse

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Re: Wat houdt het in dat je Fjord van Natuurmonumenten komt ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:12

Ik heb zelf 2 merries die bij Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer vandaan komen, mijn oudste merrie komt ook uit Paterswolde.
Deze natuurverenigingen hebben in hun gebieden diverse kuddes met fjorden lopen samen meet een goedgekeurde fjordenhengst, ieder jaar worden daar veulens geboren, nou de veulens kunnen ze niet allemaal aanhouden en worden dus verkocht.
Jouw paardje is dus waarschijnlijk in de kudde van Paterswolde geboren en daarna verkocht aan een prive iemand.
Natuurmonumente heeft wel een site maar of daar de kuddes apart met stambomen e.d. word beschreven denk ik niet dan zou je kontakt moeten opnemen met iemand van Natuurmonumenten die in het gebied Paterswolde werkt.
Er is wel iemand die de paarden daar allemaal kent weet alleen zijn naam niet meer.

Agilitydogs get over it

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Re: Wat houdt het in dat je Fjord van Natuurmonumenten komt ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:12

Spikers schreef:
Ik heb zelf 2 merries die bij Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer vandaan komen, mijn oudste merrie komt ook uit Paterswolde.
Deze natuurverenigingen hebben in hun gebieden diverse kuddes met fjorden lopen samen meet een goedgekeurde fjordenhengst, ieder jaar worden daar veulens geboren, nou de veulens kunnen ze niet allemaal aanhouden en worden dus verkocht.
Jouw paardje is dus waarschijnlijk in de kudde van Paterswolde geboren en daarna verkocht aan een prive iemand.
Natuurmonumenten heeft wel een site maar of daar de kuddes apart met stambomen e.d. word beschreven denk ik niet dan zou je kontakt moeten opnemen met iemand van Natuurmonumenten die in het gebied Paterswolde werkt.
Er is wel iemand die de paarden daar allemaal kent weet alleen zijn naam niet meer.

Agilitydogs get over it

klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

Re: Wat houdt het in dat je Fjord van Natuurmonumenten komt ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-08 17:27

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik weet nu wat ik me erbij voor moet stellen, ik was erg benieuwd. Graag zou ik het gebied nog wel eens willen zien, is het echt natuur met bossen of meer een weiland idee?? Als ik daar een keer in de buurt kom ga ik zeker even kijken ( als dat zou mogen ).

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Re: Wat houdt het in dat je Fjord van Natuurmonumenten komt ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:18

Het is echt natuurgebied geen weiland.
Ik weet niet of Paterswolde open gesteld is voor publiek maar dan zou je even kontakt moeten opnemen met een van de beheerders van het gebied.

Agilitydogs get over it

nientje78

Berichten: 3432
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Hanzestad

Re: Wat houdt het in dat je Fjord van Natuurmonumenten komt ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:59

Spikers schreef:
je kontakt moeten opnemen met iemand van Natuurmonumenten die in het gebied Paterswolde werkt.
Er is wel iemand die de paarden daar allemaal kent weet alleen zijn naam niet meer.



Ik weet wel wie daar in het natuurpark werkt en die dus alle paarden wel kent.
Ik zal je wel ff een pb sturen Knipoog

Quote Stedman Graham ; "Freedom is always coming from The inside ,It's in your Passion!"

Liesjeloef

Berichten: 1882
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Breda

Re: Wat houdt het in dat je Fjord van Natuurmonumenten komt ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:39

En wat lijkt me dat mooi.
Van die paardjes in de natuur.

Sintels Tessa | v. Grafiet | Dressuur L2+29

ukoldaatje

Berichten: 1517
Geregistreerd: 21-10-06
Woonplaats: Bruinisse,schouwenduiveland

Re: Wat houdt het in dat je Fjord van Natuurmonumenten komt ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:20

De mijne is geboren in een natuurgebied. De Slikken van Flakkee.
Ze is daar weggehaald toen ze een half jaar was en meteen naar mij gekomen, ze is nu inmiddels negen jaar, ik zou het zo weer doen!!!

Trotste mama van 2 prachtige zoontjes, geboren 2009 (china) en 2012(uit mijn buik), herenigd met mijn allereerste super fjord <3

fjordjuhh
Berichten: 314
Geregistreerd: 15-05-05

Re: Wat houdt het in dat je Fjord van Natuurmonumenten komt ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:06

Wij zijn in juni naar de Slikken van Flakkee geweest. Is echt geweldig om te zien!! Denk dat het op hetzelfde neerkomt als van natuurmonumenten (dit is dacht ik van Staatbosbeheer, weet niet precies hoe dat zit)
Er loopt daar een redelijke kudde fjorden, vooral merries met veulens. Wij kwamen precies op het moment dat er een veulentje geboren werd, echt heel speciaal dus Lachen Ze zijn idd helemaal niet handtam en komen dus ook niet echt dichtbij. Je gaat daar met zo'n soort huifkar met een traktor ervoor het gebied in (lopen mag niet ivm heckrunderen). Is zeker een aanrader, echt heeeeel mooi!!
Afbeelding
Afbeelding

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Re: Wat houdt het in dat je Fjord van Natuurmonumenten komt ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 01:32

mijn fjord komt daar ook vandaan!

de foto,s zien er zeker mooi uit!

vinos

Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Re: Wat houdt het in dat je Fjord van Natuurmonumenten komt ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 01:35

vet, nooit geweten dat dit bestond..

<3 Trotse mama van Josje | 05-09-'11 <3

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 09:35

Oude topic, nieuwe vraag : is het nog mogelijk om een stamboek papier bij deze fjorden te krijgen? Mogelijk middels dna onderzoek oid?

XxDiandraxX

Berichten: 3995
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Wat houdt het in dat je Fjord van Natuurmonumenten komt ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 10:42

Normaal gezien hebben deze dieren al stamboekpapieren. Heb je zelf een fjord zonder stamboekpapier dat daar vandaan komt? Je zult op zijn minst ongeveer moeten weten wie de ouders zijn anders word dna onderzoek een duur geintje. Of je er dan alsnog papier bij kunt krijgen durf ik eigenlijk niet te zeggen.

Maldu(v. Lyckangs Tempo X Sonja v. Jarbo) Vy van de Vossenberg geb. 4-4-24
Reesa (Lavi X Sitske van den Bosdries v. Almglimt) Vajèn van de Vossenberg geb. 14-4-24
Yuna van de Vossenberg (v. Gamleskolens Thule X Maldu)


Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:06

zimbabwe schreef:
Oude topic, nieuwe vraag : is het nog mogelijk om een stamboek papier bij deze fjorden te krijgen? Mogelijk middels dna onderzoek oid?


Zoals Diandra al zegt, de Fjorden uit Goerre Overflakke en Hellegatsplaten (van Staatbosbeheer) hebben allemaal stamboek papier.

Die krijgen ze met de verkoop. Er lopen namelijk een goedgekeurde hengsten tussen.

Maar ik weet ook dat er idd ook kudde s (ik kende er 2) zijn, zonder goedgekeurde hengst. Dan word het lastig/ onmogelijk om vol papier / hoofdstamboek fjord te krijgen. Wel zou je de afstamming in paspoort kunnen krijgen, maar dan moet je idd DNA hebben.

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers