[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:54

Marcella schreef:
Kom helaas niet onder dekens uit wegens een verleden van spierbevangenheid. Mij een te groot risico dat hij gewoon niet meer omhoog gaat komen en wil nog niet van pony af.

Ja, maar jij had toch gewoon een passende deken voor je pony plus bij Anita staat ook 'behalve zieke paarden' spierbevangenheid valt daar natuurlijk ook onder.

Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

xxVon

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:37

@ Ingrid, wat een leukerd die ziet er stoer uit. Wat is zijn afstammeling?

Gisteren ben ik naar de uitrijking van de koudbloed endurance competitie geweest, heb daar de prijs gewonnen voor best presterende fjord in 2017 ( *\o/* ) in het overal klassement was ik 4e geworden in de klasse 40-60km.

Nu lekker wintervakantie voor mn viervoeter en dan gaan we in februari weer optrainen om wat meer 60km wedstrijden te rijden en misschien ook wel een 80km.

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:59

Ik heb een Wintec endurance pro zadel, maar die is gebaseerd op een engelse boom/zweetblad. Ben er echt super blij mee zit erg stevig/comfortabel en juist niet breed omdat er een smalle wrong in zit.
Hiervoor een Thorowgood Cob VZ zadel, dat ging met >60 km niet meer

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:10

Fijn dat het naar omstandigheden zo gied gaat met Jules.

Naar aanleiding van jullie verhaal een kilo zandweg besteld gisteren. Van de zomer met mest test te horen gekregen dat er bijna geen zand inzat. Maar toch, voor de zekerheid. Dit wil je natuurlijk ten alle tijden voorkomen.

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:11

Zo! ik heb gisteren een Fiskars schaar gekocht om Bente haar manen te knippen (niet mijn hobby.. laten we t daar op houden) maar wat ging dat goed! het heeft er nog nooit zo strak uitgezien en ben nog nooit zo snel klaar geweest... ik knip nooit meer met een goedkoop/bot schaar

Helaas geen foto gemaakt, zal straks mn telefoon mee naar achter nemen

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:17

Marcella schreef:
Knip gewoon helemaal niet. :+

Had vandaag helemaal een makkie ik werd uiteindelijk opgewacht voor de deur. :')

Tsja, tis knippen of vlechten voor de endurance wedstrijden. Dus kiezen uit twee kwaden ;)

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:51

S_v: nee snap t jij hebt een lastige periode achter de rug. Hopelijk vanaf nu veel voorspoed. Bente weegt ongeveer 450 kg en mag nog naar de 430 toe met 1.41 m als stokmaat. Jules is in de eerste foto’s wel te zwaar maar ziet nu wel goed uit.

Afbeelding

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:40

Vandaag een rondje gereden, speciaal een foto gemaakt zodat jullie mn manen knip werk van gisteren konden zien :D

Afbeelding

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:11

Anita45 schreef:
En toch denk ik dat het wel meevalt. Laatst een heel interessant artikel gelezen over hoe de vacht van een paard werkt. Ook met zweten. Stond volgens mij op paardnatuurlijk.nl als ik het goed heb.

Klopt, ik voel altijd in de liezen van mn pony, als het daar niet meer zweterig is, dan is ze dus voldoende afgekoeld (want, ze zweet niet meer) en niet meer nat op de huid. Dan maakt het niet uit dat de rest de vacht nog nat is.

Scheren helpt wel tegen het tegengaan van oververhitten terwijl ze aan het werk zijn. Die van mij heeft een race streep maar staat toch zonder deken buiten + schuilstal

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 07:12

Ik heb 3 vosbonte schetjes erbij lopen

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:00

Gelukkig doet die van mij niet anders met dit weer

A.s. zondag heb ik mijn eerste officiele B1 dressuurproefjes, ben heel benieuwd *\o/*

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:24

Hoofdstellen.. ook meer dan nodig is haha
1x Rambo micklem multi
1x (nep) rambo micklem wedstrijdhoofdstel
1x biotaan halsterhoofdstel
1x westernhoofdstel
1x touw cross bridle
1x super oud bruin hoofdstel dat met haar meekwam vanuit de handelaar.. die moet echt weg

rij eigenlijk bijna altijd met mn multi micklem hoofdstel (dressuur train) en western (buiten) omdat daar makkelijk haar touwhalster onderpast, heb ik altijd aanbindmogelijkheid

OH ja en super handig..ik heb maar 1 bit _O-

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:36

s_v schreef:
Haha, ik werk ook fulltime en koop normaal vind vriendlief het ook niet erg als ik iets koop hoor. Leven moet leuk zijn he, je werkt niet voor niks :j Al willen wij wel graag nog goed sparen, want binnen dit en 5 jaar, komt er voor ons een hele grote investering aan (boerderij overnemen = veel centjes nodig }:0 ) ...
En ook niet heel onbelangrijk, wij trouwen deze zomer, en daar moet ook voor 'gespaard' worden, want trouwen is mega leuk, maar kost ook veel centjes ^&+

En, ik heb ook nog niet zo lang een paard, vriend was er al langer dan paard, dus die moet er gewoon nog even aan wennen dat ik 'perongeluk' een dure hobby heb gekozen haha :D

Hahah ja dat ken ik. Toen ik mijn man leerde kennen had ik al in geen jaren een paard aangeraakt. Toen waren we 7 jaar samen en kwam Bente dus ik ging weer full-on paardenmeisje..
Hij geint wel eens dat als hij dit had geweten voordat hij me leerde kennen hij nooit met me uit zou zijn gegaan }>
Hij heeft niets met paarden maar Bente vind hij wel leuk

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:17

Ik ben zo blij dat dit kan. Met verlichting langs de weg zodat ik doordeweeks ook kan trainen. We hebben trouwens afgelopen zondag onze eerste dressuur winstpunt behaald (en een mooie zilveren medaille)

Afbeelding

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:29

Leuk al die fotoshoots.. ik wacht nog even op het mooiere weer.
Met Bente heb ik vorige zomer ook een grondwerkles gedaan, ze is erg introvert, dus ze staat meer stil dan bewegen maar je kan goed aan haar kopje zien dat ze het aan het verwerken is. Maar om heel eerlijk te zijn, ik vind het niet zo leuk.. terwijl ik wel weet dat het goed is om te doen.

@Jets -> Nee ik ga niet zo op buitenrit, er is een binnenbak beschikbaar met 10 min stappen en daar probeer ik 2 keer per week heen te gaan voor de dressuur training.

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:23

Vertel vertel!!!

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:17

Wat bij mij heel erg heeft geholpen is vooral veel km maken in galop, zowel buiten als in de bak, het is meestal het gebrek aan kracht en balans wat voor racen zorgt. Als je iets verder bent zijn dingen zoals contragalop, volte 10 meter galop en overgangen draf-galop, galop-draf en stap-galop goede krachtoefeningen voor het binnen achterbeen.

Bente kon in het begin ook bijna de bocht niet om, moest hard draven om in de galop te vallen en nu springt ze netjes op de beenhulp aan met behoud van aanleuning.

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:42

Oh wat jammer, was het de afstamming of een (medisch) gebrek waardoor de koop niet doorging?

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:06

Kom weer even binnen vallen, ben op vakantie geweest. heb wel alles gelezen maar beetje veel om te reageren. Voor alle mensen met hun fjord in de lappenmand, heel veel beterschap gewenst.

Ik wil Bente volgend jaar laten dekken (ze wordt dan 14, maar is geen maiden meer, hengstveulen gehad in 2008) ze is een Sverre x Havstad. Ik zou t fijn vinden als de hengst goede benen en hoeven doorgeeft (Bente staat bodem nauw) en net een maatje groter (Bente is 1.41). Bente heeft een goede rug en een mooi elegant koppie, flinke voorpluk en braaf maar goede looplust. Hebben jullie een advies voor een hengst? Ik heb niet zoveel verstand van de foklijnen.

Afbeelding

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 09:56

Fabster schreef:
Ik vind Gio echt mooi, maar ik heb ook geen verstand van foklijnen....

Gast Caj weer beter, ben ik stuk ;( . Gisteren van mijn Barok Pinto afgevallen. We gingen bijna met zijn2-en achterover, maar dat gebeurde gelukkig niet. Ik rij met een airbagvest, maar die gebeurde ook niet -:(- . Dus nu een flink beschadigde schouder....

Beterschap :( Echt balen.

Ja Gio is knap, maar die dekt niet meer en voor t kleurtje hoef ik het niet tedoen, er komt toch alleen bruin uit. Zat naar zn broer Jelte te kijken, of Flurry, die komt uit het buitenland, dus compleet andere afstamming

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:45

Fabster schreef:
Waarom dekt Gio niet meer?

Dat moet je eigenlijk aan Amber vragen, maar (als ik het goed heb) is Gio met zn sport carriere bezig nu en allebei kost teveel energie.

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:01

@ Amber, Thanks voor het compliment, ik vind Bente ook geweldig.. maar ik zal wel bevooroordeeld zijn ;) Ze had wel 1e premie gehaald vorig jaar, ik moet nog ergends tijd te vinden om de ABOP te doen. Als het een beetje meezit voldoet ze in September aan het sportpredicaat voor de endurance (fingers crossed)

Ja ik vind Jelte ook wel wow factor hebben en (net zoals Hermanssen en Gio) geweldig veel behang. Maar om heel eerlijk te zijn, wil ik een goed gebruikspaard die correct in elkaar steekt als opvolger van Bente en Flurry krijgt wel hele goede punten op de keuringen.

Zoiezo moet ik de hengsten persoonlijk nog zien/een hengstenkeuring bezoeken.

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:26

Amber_ schreef:
Ja, het gaat om volgend jaar begrijp ik? Kom lekker kijken op HK! Gezellig, wij zijn er dan ook.

"Probleem" is met nakomelingen dat je ook moet kijken wat voor moeder er achter zit.... Flurry heeft meer goede merrie s gehad ten opzichte van Jelte. Alleen moet je denk ik ook even bekijken, voor welk doel wol je het veulen gebruiken? Als je zegt voor Endurance bijvoorbeeld, zou ik geen zwaar gebouwde hengst pakken :D het veulen mag blijven?

Super stoer!! :)) Stiekem zou ik het met Gio ook willen behalen haha... Dressuur en Springen is binnen. Nu onderweg voor de SGW. Misschien doel erna de Endurance haha. Ik vind leuk dat je ook sportief bent met Bente!

Ja, zeer waarschijnlijk volgend jaar en veulen mag blijven B-)

Bedoel je met de merries, de merries die Flurry gedekt heeft of de merries in zijn stamboom? Zoiezo kan ik nog niet zoveel nakomelingen vinden van Flurry.

Bente zelf is best wel stevig gebouwd (mag ook wel met een Sverre x Havstad) maar ze loop het allemaal prima. Ben beetje bang als ik een heel rijtypische hengst (bv, Balony) op haar zet ik straks een paard krijg met een zware romp en iele pootjes :brr:

Dressuur zijn we ook mee bezig en dat gaat goed, maar springen :x Bente banjerd overal doorheen ipv overheen, dus dat heb ik een beetje opgegeven.. vandaar dat we de ABOP ook nog niet gedaan hebben.. dat spring gedeelte zit me dwars.

Marcella schreef:
Weet niet waarom maar ik vind Kventin een mooie combi met je merrie.....voorgevoel.

Kventin is ook een mooie, maar niet (meer) beschikbaar.

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:14

Ik zou met mijn pony graag eens een cross lesje willen volgen. Nu is ze niet zo zuinig met haar eigen pootjes dus zou graag goede cross beschermers willen. Ik zou graag van de crossende fjordenbokkers willen weten welk merk cross beschermers je hebt, en vooral... welke maat met de korte dikke pootjes.

B + 1 /

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 07:35

super dat jullie beide zo'n leuke fjordensport dag hebben gehad.

@Enya: Gewone peesjes vind ik te weinig, ze is niet zuinig op haar pootjes, en ik ben heeeeel erg zuinig met haar pootjes :) Ik heb QHP cross beschermers gevonden bij horsefitshop, die hebben een leuke kortingscode nu en zijn erg snel met leveren, kan ik ze altijd nog omruilen als ze niet passen.

B + 1 /