[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:39

Marcella schreef:
24/7 Op gras hangt hier ook af wat voor grond. In Zuid-Holland is het gewoon no go, maar net in Brabant gaat het weer wel goed.

Waarom in Brabant wel en ZH niet? Ik zit in Brabant, maar kunnen niet 24/7 op t gras.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:58

ZH is alles hoofdzakelijk koeiengras is mijn ervaring. Waar die nu in brabant staat speciaal ingezaaid paardengras. En ZH zware kleigrond en daar in brabant zand/kleigrond.

Lastig tikken met een kat die iedere keer over het toetsenbord loop. :')

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:10

Ik heb zelf ook ingezaaid paardengras, ja. Maar die kneuzen knnen er nog geen 24/7 op. Geeft ook heb toch niet genoeg gras. Op deze manier hebben ze ruim een half jaar weidegang. Paar uurtjes per dag dan. Is echt prima.

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:19

Ik ga even een update doen over Jana, misschien dat jullie nog tips hebben.
Jana is erg rond en heeft bijna geen schoft, maar als het goed is heb ik nu eindelijk een passend zadel!(heb t op proef maar kan nu niet rijden)
Nou voordat ik het zadel had, had ik een zadel van iemand anders in principe lag het best goed om een keer mee te rijden, we gingen rijden, wel van te voren gelongeerd. Ik zat erop en we gingen stappen ging goed toen ging ik van hand veranderen. En daar gingen we. Ze verschrok zich(kan natuurlijk gebeuren) en daar ging ik hup daar schoof het zadel, nou Jana halve hartverzakking maar ze kon er niks aan doen. Ik was op m hoofd gevallen ofja dat zei mn vriendin, en had de hele tijd hoofdpijn en kon amper lopen. (Dag erna na de fysio) een week later kwam de zadelpasser, ik had een aantal zadels, paste niet :( toen had hij zelf nog een aantal zadels en eentje hebben we aan laten passen en die schuit niet (ofja dat weet ik eigenlijk niet zeker haha) paar dagen later ging ik weer rijden, ze was super rustig wat me echt verbaasde, longeren ging ook goed. Toen ging ik erop, zat erop en ze begon te rennen en te bokken, ik zat weer gaan we de bocht om bokt ze weer ik weer ernaast. Ze heeft me ook al een paar keer over het terrein gesleurd, ook door de bak. Ze is over de bakboord gesprongen.(we hebben nu een hogere poort, dus als haar dat lukt gaan we meedoen aan de olympische spelen haha)
Wil eigenlijk weer opnieuw rijden, maar dat gaat nu niet, ze mag geen bit in(bitloos kan ze niet) want haar wolfskiesje is getrokken, zou ze me er daarom eraf gooien of omdat ze weet hoe ze me eraf krijgt?
Maar ze loopt ook over me heen, als zij iets wil gaan we het ook doen omdat ze veel te sterk is. Ik heb haar ookal van haar brokken afgehaald ze krijgt nu hooi, wortels en vitamines. Daardoor is ze wel al veel rustiger.

Maar ik wil me nu gaan bezighouden met grondwerk, grondwerk en nog eens grondwerk. Heb wel al les gehad maar heeft niet veel geholpen vind ik, ze is erna nog erger geworden.
Nou tot paar dagen terug. Alle paarden stonden buiten, en ik haalde Jana naar binnen, nou ze heeft dus verlatingsangst want ze word dan heel druk en gaat ze door haar stal rennen. Hoe los je dat op?

Daarna toch maar vriendje binnengehaald, toen was ze rustig. Toen heeft iemand mij even onder de kont getrapt (waar ik heel blij mee ben, ik stond daar wat moet ik nou?) nou toen heeft dat persoon haar even uit de stal gehaald, ze liep er totaal doorheen voor je langs en we zij. Echt 10x opnieuw begonnen en toen mocht ik, ze doet het nog steeds maar ik weet nu wat ik moet doen dan.

Precies hetzelfde op de poetsplaats, draaien, schrapen als ze weer draaide of schraapte terug zetten, en doorgaan. Nu staat ze best goed stil en dat binnen 1 dag :)
Daarna nog in de bak, ze is nu een stuk rustiger en als ik niet gespannen ben is ze dat ook niet. Ik kan er nu veel beter mee omgaan. Maar alsnog loopt ze nog over me heen. En heeft ze die verlatingsangst. Hoe verander je dat? Heeft iemand er ervaring mee?

(Sorry voor dit onlogische verhaal)Afbeelding

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:42

Je had ook een topic aangemaakt of niet? Vertoonde ze dit gedrag niet bij de vorige eigenaar? En is ze wel al ingereden dan of niet? Wat voor grondwerkles heb je gehad en in welke regio zit je? Was er naast de brokken nog iets wat anders is dan bij de vorig eigenaren? Komt ze bijvoorbeeld net zo lang buiten als daar?

Naar mijn mening moet je altijd consequent zijn, maar dat geldt voor ieder paard, maar ze doen niet iets om je te pesten. Ik heb een parelli grondwerkinstructrice en zij heeft mij heel goed geholpen Winnie te lezen en haar te helpen ontspannen en verwerken wanneer ze spanning heeft om te voorkomen dat haar emmertje overloopt.

Ik zou inderdaad eerst gaan werken vanaf de grond, want als dat al niet gaat, dan zou ik er ook niet op gaan. Daarnaast zou ik ook vooral positief proberen te trainen i.p.v. alleen afstraffen. Een paard is een kuddedier dus het is op zich niet vreemd dat een jong paard het spannend vindt op een nieuwe plek in zn eentje. Misschien kan je het alleen laten staan langzaam opbouwen. Door een klein stukje weg te lopen en te belonen door terug te komen als ze het gedrag vertoond dat je wil, netjes stil staan. En dan daarna uitbouwen naar belonen als de ook ontspannen stilstaat. Ik doe met Winnie in ieder geval veel trainen met ontspannen als doel om te voorkomen dat haar emmertje overloopt. Als dat wel gebeurd gaat ze onder het zadel rennen en aan de hand lomp doen en over je heen lopen. Je eigen houding is inderdaad ook heel belangrijk, want je kan van een paard niet verwachten te ontspannen als je dat zelf ook niet bent.

Zo heel verhaal, geen idee of je er wat aan hebt haha. Heb je trouwens bewust voor zo’n jong paard gekozen?
Laatst bijgewerkt door Jets op 01-04-18 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:42

Ik heb daar geen ervaring mee, maar ik zou als ik jou was naast je bezig houden met grondwerk hier ook goed les in nemen. Iemand die jou kan begeleiden om zo te zorgen dat ze niet over je heen loopt en jij weer de baas bent. Een dier kan het goed aanvoelen als je niet helemaal sterk in je schoenen staat en daar staat van wat moet ik nu..

Mijn fjord is erg makkelijk in de omgang en onder het zadel, maar als ik haar niet de baas ben probeert ze gerust van alles uit. Toen ik haar net had 14 jaar geleden is ze er ook wel eens met mij vandoor gegaan, gewoon om uit te proberen wat ik deed. Toen ik dat door had en mij niet door haar uit het veld liet slaan is het ook meteen goed gekomen. Jouw Jana klinkt wel even extremer wat dat betreft, het was bij Pamba wel vrij onschuldig, maar zoek er zeker hulp bij.

Misschien dus ook even een tijdje niet rijden en evt. een ander erop zetten, doet ze dan hetzelfde? Zo niet kun je als je wel weer gaat rijden straks ook daarbij hulp vragen, eerst aan de longeerlijn bijvoorbeeld. Succes iig! :)

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:03

Hier is inderdaad eigenlijk alleen maar van dat Engelse Raaigras. En mensen die bang zijn voor andere paarden :+

Ik heb er toevallig vandaag een discussie over gehad. Ze staat al 2 jaar in een PP en vorig jaar heeft ze een ongelukje gehad met blijvende schade. Introductie gone wrong... Dat vertelde ik tegen een meisje dat me gelijk voor gek veerklaarde dat ze nog in de kudde staat,met datzelfde paard nog wel :+

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:13

Evelien, een goede instructrice is wel een aanrader. Als je paard schijt aan je heeft, heb evstraks ongelukken. Ik weet niet waar je vandaan komt? Anders kan ik je mss wat mensen aanraden.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 06:55

Klinkt bekend deed die van mij dus ook en dan om echt zijn zin door te drijven. En eigenlijk vol blijven houden in wat jij wil en daar strak in blijven. Heb toen vaak genoeg vliegles gehad uiteindelijk de regel gesteld na 3x vliegen "schop onder de kont" (en dit werkte). := Uiteindelijk werd dit na 2x vliegen en als laatste was het na 1x vliegen. Maar maakte wel verschil of het echt bewust was of het met een paniekreactie te maken had.

Die van mij wilde namelijk nog wel eens in paniek schieten, omdat hij vroeger heel onzeker was.

Grondwerk was toen nog niet iets wat veel gedaan werd en al helemaal niet op de stal waar ik toen stond. Werd dus ook voor gek uitgemaakt dat ik boomloos ging proberen. Maar dit was dan ook meer dan 15 jaar geleden. Eerste jaar heb ik geen les gehad wegens het niet kunnen vinden van passende instructie. En daarbij reed ik met 3 jaar alleen als het niet anders kon en deed ik voornamelijk spelen/werken in de bak.

Ben pas rond 4 jaar pas echt begonnen met rijden en vond toen ook eindelijk instructie die mij aanstond. Iedereen kende die gevaarlijke ram fjord waarvan als er geroepen werd hoefslag vrij dat deze ook beter vrij kon zijn, want dan vlogen we weer remloos en stuurloos door de bak heen. :')

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:20

Winnie was gister jarig! :D Die andere twee dachten echt wat heb jij nou?? :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:26

Hahaha die laatste foto is echt hilarisch Jets :))

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:04

Hahaha :') hoera voor Winnie!

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:25

Winnie! Gefeliciteerd *\o/*

Afbeelding

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:32

Gefeliciteerd Winnie!

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 16:45

Even een kort ego post momentje, ik lees straks gezellig bij :o

Jules is een jaar bij ons (en van mij) vandaag. Dat hebben we gevierd met een gezellige wandeling. Wij hebben een nieuwe hobby denk ik, was zo gezellig **\O/**

Afbeelding
Afbeelding

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 16:54

Jets schreef:
Je had ook een topic aangemaakt of niet? Vertoonde ze dit gedrag niet bij de vorige eigenaar? En is ze wel al ingereden dan of niet? Wat voor grondwerkles heb je gehad en in welke regio zit je? Was er naast de brokken nog iets wat anders is dan bij de vorig eigenaren? Komt ze bijvoorbeeld net zo lang buiten als daar

Ja ik had ook een ander topic, maar dit is helemaal over fjorden dus misschien hadden mensen hier ervaring
Ze is ingereden, ik heb er bij de vorige eigenaren ook gewoon op kunnen rijden.
Ik heb van mijn grondwerk/natural horseman ship instructrisse ja eerst hebben we op de poetsplaats was ze heel onrustig en dat negative gedrag moest k negeren en het goede belonen, dit werkte volgensmij niet echt want ze werd alleen maar erger, daarna in de bak mocht ze even rennen en moesten wij gaan loprn maar ze moest uit persoonljjke ruinte blijven (dit heb k vandaag ook geoefend en het ging echt goed) toen we terug na stal gingen begon ze te dribbelen en toen heeft ze haar daar rondjes laten lopen tot ze rustig deed

Ze kreeg bij de vorige eigenaren kuil, brok (1 kilo), een emmer mais en haver. Nou dat is sowieso veel te veel voor een fjord en mais en haver is slecht dus dat krijgt ze niet. Eerst kreeg ze van mij nog brok maar ondertussen doet ze het op hooi(hele berg) wortels en wat vitamines
Ik weet niet zeker of ze bij de vorige eigenaren veel buitenkwam (k denk het niet want er waren veel paarden en er stonden alleen jonge paarden buiten) ze heeft wel tot ongeveer juni 2017 op een weiland gestaan(dus ze heeft tot net 4 kunnne opgroeien in de natuur :))
Als het weer redelijk is zet de staleigenaar ze s ochtends buiten, en stana ze dus de hele dag buiten. Maar als niet dan gaat ze in de middag met mij naar buiten en in de zomer gaan ze de hele dag naar buiten

Naar mijn mening moet je altijd consequent zijn, maar dat geldt voor ieder paard, maar ze doen niet iets om je te pesten. Ik heb een parelli grondwerkinstructrice en zij heeft mij heel goed geholpen Winnie te lezen en haar te helpen ontspannen en verwerken wanneer ze spanning heeft om te voorkomen dat haar emmertje overloopt.

Ik zou inderdaad eerst gaan werken vanaf de grond, want als dat al niet gaat, dan zou ik er ook niet op gaan. Daarnaast zou ik ook vooral positief proberen te trainen i.p.v. alleen afstraffen. Een paard is een kuddedier dus het is op zich niet vreemd dat een jong paard het spannend vindt op een nieuwe plek in zn eentje. Misschien kan je het alleen laten staan langzaam opbouwen. Door een klein stukje weg te lopen en te belonen door terug te komen als ze het gedrag vertoond dat je wil, netjes stil staan. En dan daarna uitbouwen naar belonen als de ook ontspannen stilstaat. Ik doe met Winnie in ieder geval veel trainen met ontspannen als doel om te voorkomen dat haar emmertje overloopt. Als dat wel gebeurd gaat ze onder het zadel rennen en aan de hand lomp doen en over je heen lopen. Je eigen houding is inderdaad ook heel belangrijk, want je kan van een paard niet verwachten te ontspannen als je dat zelf ook niet bent.
Ik kan nu sowieso niet rijden en ik wil ook haar vanaf de grond alles goed aanleren, ook merk k als k ern beetje vaart moet maken het dan altijd slechter gaat dus nu ga ik gewoon altijd lekker rustig doen en niet paniekerig worden want nu is ze veel ontspannender. De tip van weglopen dan weer terug gaan ga k binnenkort eens proberen!

Zo heel verhaal, geen idee of je er wat aan hebt haha. Heb je trouwens bewust voor zo’n jong paard gekozen?

Ik weet het eigelijk niet ik was daar enmn ouders waren met de eignaar aan het spreken en ik ging naar haar toe ik ging gewoon bij haar staan en ik begon te huilen, ik wist het gewoon dit word mijn paard ze gaf me echt liefde ofzo maar ik dacht dus dat ze 5 was maar die eigenaar zal vast hebben gezegt dat ze 1 januari verjaren denk ik

Dankjewel voor je tips!

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 16:57

heidiLOVER schreef:
Ik heb daar geen ervaring mee, maar ik zou als ik jou was naast je bezig houden met grondwerk hier ook goed les in nemen. Iemand die jou kan begeleiden om zo te zorgen dat ze niet over je heen loopt en jij weer de baas bent. Een dier kan het goed aanvoelen als je niet helemaal sterk in je schoenen staat en daar staat van wat moet ik nu..

Mijn fjord is erg makkelijk in de omgang en onder het zadel, maar als ik haar niet de baas ben probeert ze gerust van alles uit. Toen ik haar net had 14 jaar geleden is ze er ook wel eens met mij vandoor gegaan, gewoon om uit te proberen wat ik deed. Toen ik dat door had en mij niet door haar uit het veld liet slaan is het ook meteen goed gekomen. Jouw Jana klinkt wel even extremer wat dat betreft, het was bij Pamba wel vrij onschuldig, maar zoek er zeker hulp bij.

Misschien dus ook even een tijdje niet rijden en evt. een ander erop zetten, doet ze dan hetzelfde? Zo niet kun je als je wel weer gaat rijden straks ook daarbij hulp vragen, eerst aan de longeerlijn bijvoorbeeld. Succes iig! :)


Ik krijg nu ook al hulp maar als het goed is komt nog iemand me helpen omdat dat ene persoon niet altijd tijd heeft! Ik weet niet wat ze doet bij andere, ik denk dat ze denk ik heb je er 1x afgekregen nu lukt het altijd, als k weer kan rijden ga ik sws aan de longeerlijn!

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:00

Marcella schreef:
Klinkt bekend deed die van mij dus ook en dan om echt zijn zin door te drijven. En eigenlijk vol blijven houden in wat jij wil en daar strak in blijven. Heb toen vaak genoeg vliegles gehad uiteindelijk de regel gesteld na 3x vliegen "schop onder de kont" (en dit werkte). := Uiteindelijk werd dit na 2x vliegen en als laatste was het na 1x vliegen. Maar maakte wel verschil of het echt bewust was of het met een paniekreactie te maken had.

Die van mij wilde namelijk nog wel eens in paniek schieten, omdat hij vroeger heel onzeker was.

Grondwerk was toen nog niet iets wat veel gedaan werd en al helemaal niet op de stal waar ik toen stond. Werd dus ook voor gek uitgemaakt dat ik boomloos ging proberen. Maar dit was dan ook meer dan 15 jaar geleden. Eerste jaar heb ik geen les gehad wegens het niet kunnen vinden van passende instructie. En daarbij reed ik met 3 jaar alleen als het niet anders kon en deed ik voornamelijk spelen/werken in de bak.

Ben pas rond 4 jaar pas echt begonnen met rijden en vond toen ook eindelijk instructie die mij aanstond. Iedereen kende die gevaarlijke ram fjord waarvan als er geroepen werd hoefslag vrij dat deze ook beter vrij kon zijn, want dan vlogen we weer remloos en stuurloos door de bak heen. :')


Ja Jana is ook nog erg onzeker, dat zei de grondwerk instructrisse ook. Ik ben nu ook veel strenger als ze een pasje zet is het meteen achteruit! En ze begint het te snappen

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:26

Evelien: Oké en heb je al ervaring met (het beleren van) jonge paarden? Ik zou inderdaad echt een goede grondwerk instructrice zoeken. Juist in deze periode is het belangrijk dat ze alles op de juiste manier leert..

Bedankt allemaal voor de felicitaties! Oeps liep echt met een grote boog om haar heen met die balonnen :')

Gezellig zo wandelen met Jules en Vlekje!

Leuk Sanso, wij hebben ook heerlijk een ritje gemaakt! Voor het eerst een echt ritje met Oeps van 7 km. Ze was echt wel moe daarna, Winnie kon nog wel even door :')

Afbeelding
Afbeelding

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:16

Winnie in de bloemetjes.. ehh, ballonen gezet, gefeliciteerd!

evelien352 schreef:
Ik ga even een update doen over Jana, misschien dat jullie nog tips hebben.
Jana is erg rond en heeft bijna geen schoft, maar als het goed is heb ik nu eindelijk een passend zadel!(heb t op proef maar kan nu niet rijden)
Nou voordat ik het zadel had, had ik een zadel van iemand anders in principe lag het best goed om een keer mee te rijden, we gingen rijden, wel van te voren gelongeerd. Ik zat erop en we gingen stappen ging goed toen ging ik van hand veranderen. En daar gingen we. Ze verschrok zich(kan natuurlijk gebeuren) en daar ging ik hup daar schoof het zadel, nou Jana halve hartverzakking maar ze kon er niks aan doen. Ik was op m hoofd gevallen ofja dat zei mn vriendin, en had de hele tijd hoofdpijn en kon amper lopen. (Dag erna na de fysio) een week later kwam de zadelpasser, ik had een aantal zadels, paste niet :( toen had hij zelf nog een aantal zadels en eentje hebben we aan laten passen en die schuit niet (ofja dat weet ik eigenlijk niet zeker haha) paar dagen later ging ik weer rijden, ze was super rustig wat me echt verbaasde, longeren ging ook goed. Toen ging ik erop, zat erop en ze begon te rennen en te bokken, ik zat weer gaan we de bocht om bokt ze weer ik weer ernaast. Ze heeft me ook al een paar keer over het terrein gesleurd, ook door de bak. Ze is over de bakboord gesprongen.(we hebben nu een hogere poort, dus als haar dat lukt gaan we meedoen aan de olympische spelen haha)
Wil eigenlijk weer opnieuw rijden, maar dat gaat nu niet, ze mag geen bit in(bitloos kan ze niet) want haar wolfskiesje is getrokken, zou ze me er daarom eraf gooien of omdat ze weet hoe ze me eraf krijgt?
Maar ze loopt ook over me heen, als zij iets wil gaan we het ook doen omdat ze veel te sterk is. Ik heb haar ookal van haar brokken afgehaald ze krijgt nu hooi, wortels en vitamines. Daardoor is ze wel al veel rustiger.

Maar ik wil me nu gaan bezighouden met grondwerk, grondwerk en nog eens grondwerk. Heb wel al les gehad maar heeft niet veel geholpen vind ik, ze is erna nog erger geworden.
Nou tot paar dagen terug. Alle paarden stonden buiten, en ik haalde Jana naar binnen, nou ze heeft dus verlatingsangst want ze word dan heel druk en gaat ze door haar stal rennen. Hoe los je dat op?

Daarna toch maar vriendje binnengehaald, toen was ze rustig. Toen heeft iemand mij even onder de kont getrapt (waar ik heel blij mee ben, ik stond daar wat moet ik nou?) nou toen heeft dat persoon haar even uit de stal gehaald, ze liep er totaal doorheen voor je langs en we zij. Echt 10x opnieuw begonnen en toen mocht ik, ze doet het nog steeds maar ik weet nu wat ik moet doen dan.

Precies hetzelfde op de poetsplaats, draaien, schrapen als ze weer draaide of schraapte terug zetten, en doorgaan. Nu staat ze best goed stil en dat binnen 1 dag :)
Daarna nog in de bak, ze is nu een stuk rustiger en als ik niet gespannen ben is ze dat ook niet. Ik kan er nu veel beter mee omgaan. Maar alsnog loopt ze nog over me heen. En heeft ze die verlatingsangst. Hoe verander je dat? Heeft iemand er ervaring mee?

(Sorry voor dit onlogische verhaal)[ [url=m/BxteuS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Welkom in de wondere wereld van het jonge paard en dan heb je zo te lezen ook nog een exemplaar met een eigen mening over zaken.

Is ze uberhaupt goed zadelmak gemaakt en ingereden? En hoever waren ze met inrijden?
Het klinkt in ieder geval alsof ze zeker niet is doorgereden.
Hoeveel ervaring heb je zelf in het opleiden van paarden? Als ik het zo lees niet zo heel veel?
Dat is niet meteen een ramp, maar dan moet je (nou ja, je ouders?) wel investeren in goede hulp voor jou en dat kan zeker in het begin betekenen, alleen rijden als er een goede instructrice in de bak staat om je te helpen.
Een paard iets aanleren gaat heel snel, heb je nu ook al ontdekt met het vastzetten, maar een paard iets verkeerd aanleren gaat net zo snel, dus het in 1 x goed doen is echt de moeite waard, want iets afleren is veeeeeeeel moeilijker dan aanleren.

Het schuivende zadel waarmee je op de grond belande kan een reden zijn zeker bij een niet doorgereden paard om vervolgens het best weer eng te vinden dat er zomaar iemand op stapt en wil gaan rijden, haar laatste ervaring met een ruiter was voor haar allicht ook beangstigend, want die hing er ineens onder en viel eraf, daar kan een paard best van schrikken, zeker eentje die niet al heel veel km's heeft gemaakt onder het zadel. Vaak moet je dan echt weer paar stappen terug doen en weer het vertrouwen winnen en je hebt uiteraard ook paarden die zich daar niets van aantrekken en waar je zo weer op kan stappen, maar bij die van jou weet ik dat zo net nog niet.

Als de tanden nu zijn gedaan, gewoon even niet rijden, komt wel weer en zoals gezegd, doe dat dan met een ervaren iemand erbij die je kan helpen.

Grondwerk met hulp kan ook geen kwaad (ik doe verder niet bewust aan grondwerk, dat zit bij mij denk ik meer in automatisme met omgang met paard, vaststaan, mee lopen, de wei in, de stal in, de trailer in etc. allemaal soort van grondwerk, alleen noemt niemand dat zo, want het is gewoon basis opvoeding, voeten geven etc. etc), maar allerbelangrijkste is dat je consequent bent, mag niet is mag niet en niet mag soms wel en soms een beetje, nee, het mag niet.
Ik zeg altijd, je moet nog eigenwijzer zijn dan je paard :D :+ :Y) en dat kan best een uitdaging zijn.

En ja, een paard heeft aan je houding wel door of je onzeker bent of niet en als jij geen leiding geeft gaat het paard het zelf regelen, of het paard mist het echt en wordt er onzeker door. Ze doen het nooit om je te pesten of om je een hak te zetten.

Wat ik leuk vond om te doen als ik niet kon rijden was met paard klikkeren, dus leren klik is beloning en voedselweigeren, die 2 moet je er eerst dan wel op hebben zitten.
Dan lekker wandelen halt, stap, halt, draf, stap, aw enzovoort en als ze het goed doen belonen met klik en voedsel indien nodig. Daarin wel consequent zijn en gewoon aan een halstertouwtje en ja, ik had ook gewoon een zweep bij me (niet om paard in elkaar te slaan, maar om aanwijzingen mee te kunnen geven) en in eerste instantie zou ik zelfs dit in jouw geval met hulp doen.

Wat betreft alleen achterblijven dat is altijd lastig, Heps en Toobs vinden het ook nog steeds niet tof als ze alleen moeten blijven, maar hebben het wel geleerd ondertussen, dus wordt wel wat gehinnikt en desnoods een rondje gerend, maar ze blijven niet doorgaan. Dat heeft ook tijd en training gekost, net zoals het in mijn eentje meenemen van 2 paarden op de trailer en ze onafhankelijk van elkaar er af halen en er op zetten, zonder dat de boel wordt afgebroken. Alleen alles kost tijd... en handigheid om het ze te leren en hulp,.....

Zo te horen heb je blij ei, met eigen mening die stukje leiding geven van jouw kant mist, omdat je wat onzeker bent (Geworden) en ervaring mist. Allemaal dingen die best op te lossen zijn met goede hulp.
Vaak worden combinaties die zo beginnen uiteindelijk de beste! als ze doorzetten en niet opgeven met genoeg hulp en soms gaat het echt niet! En hou altijd in gedachten hoe leuk en lief je paard ook is, ze is het niet waard om je nek te breken! Als het echt niet gaat en je hebt het geprobeert moet je soms afscheid van elkaar nemen zodat ieders een wel super matchende nieuwe partner treft.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:26

Zo, ik zit even, tijd om bij te lezen :)

24/7 op een volle weide zou ik ook heel spannend vinden eerlijk gezegd. Mijn shet is gevoelig voor HB en voor Jules zijn pens is dat ook niet echt heel bevorderlijk, met alle gevolgen van dien... Toen ze hier vorig jaar aankwamen hebben we dat ook heel langzaam opgebouwd, begonnen met een uurtje of 2 per dag en zo langzaam naar een hele dag, maar tegen dat ze een hele dag buiten konden, was de weide voor een groot stuk kaal gegeten (weide is niet heel groot) paardjes staan hier overigens geen 24/7 maar eerder 14/7 buiten... Nu in de winter staan ze op de paddock met onbeperkt hooi, ze staan veel te eten, maar niet voortdurend, af en toe trekken meneer en mevrouw weleens een sprintje samen, of staan ze wat te dutten... In de zomer gaan ze terug de weide op, maar die is ondertussen schraal gegeten, gras groeit nog wel wat terug, maar niet in die mate dat het een suikerbom wordt...

Klinkt als een hele uitdaging die je op je bord krijgt Evelien. Had je topic ook al voorbij zien komen. Heb zelf weinig (geen) ervaring met jonge dieren, wel een beetje een koppige fjord hier, maar dat is een ras typische eigenschap, toch?
Denk dat een goede (grondwerk) instructeur jullie al veel op weg zou helpen. Consequent (en duidelijk!) zijn is hier heel belangrijk, maar ook veel leuke dingen doen samen, zodat je een fijne band opbouwt. Verder heb je al heel veel zinvolle tips gekregen zo te lezen!

Nog gefeliciteerd voor Winnie, heerlijke foto's zo :D En vandaag een fijn ritje gemaakt, tijd voor Oeps om terug wat conditie op te bouwen :j

Ziet er ook zalig uit Sanso, is dat je vriend op de eerste Fjord? Dat lijkt me fijn, zo samen gaan rijden :)

Zo, ben weer bij geloof ik :)
Wij zijn dus lekker gaan wandelen vandaag, heb even gekeken op google maps, we zijn zo'n 3 kwartier onderweg geweest en hebben 3,6 km gestapt, eerste keer dat we zo 'ver' gaan sinds de operatie!

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:03

Nee dat is een vriend, vriendje rijd (nog) geen paard helaas. Hoop dat hij ooit besluit dat hij wilt rijden want samen buitenrijden met vriendlief lijkt mij echt heel tof. Ik zit op de fjord en hij rijd daar zijn ijsco. Is een hele leuke combi!

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:08

Haha, ik moest echt al 2x kijken naar de foto's, ik dacht, wat is die fjord klein/die man groot :D Maar het is dus een IJslander, dat verklaart heel veel :j !
Pieter 'ment' wel met Vlekje, dus we kunnen wel samen op pad, dat zijn ook hele fijne momentjes!

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 07:17

Die ijslander is even groot qua stokmaat als Wahkan, 137. Maar hij is smaller gebouwd en daardoor lijkt hij misschien kleiner.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:14

Wat leuk dat je Jules en Vlekje al een jaar hebt! Gaat toch weer snel he...

Sorry voor de rare post, ik heb niet echt bij kunnen lezen deze week en het was toch wel heel veel :+