[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:52

Afbeelding

Ik wil jullie voorstellen aan Wieke. Wieke is een 11 jarige merrie. Vader en moeder onbekend helaas. Ze wordt bij mij op stal wel eens een Noorse volbloed genoemd . In de omgang een ontzettend lieve kroelkip, maar onder 't zadel een flinke tank op zijn tijd. Kan in de bak ineens flink plat door de bocht gaan en is buiten soms ook bijna niet te houden. Is totaal niet schrikkerig buiten, maar wel gewoon flink voorwaarts en dan is de rem vaak ver te zoeken. Herkennen jullie dat? Vind het soms flink lastig, want houd graag de controle buiten in eigen handen uiteraard.... Zijn ook momenten dat er niets aan het handje is. Rustig stappen aan een losse teugel, maar de knop kan ineens omgaan.
Verder is ze vanaf morgen volledig van mij. Begonnen als verzorgster, daarna mede eigenaar, nu dus volledige eigenaar. Geen dag saai met haar, dus we gaan zien wat de toekomst ons brengt!

Niets moet,
paarden wel!
Loesje


simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:06

Nou, dat zou dan misschien best het proberen waard zijn! Het is soms echt bizar hoe hard ze op zo'n moment kan stappen. Ze struikelt dan ook echt over elk steentje of hobbeltje (maar ook over haar eigen voeten) in de weg omdat ze zichzelf gewoon voorbij loopt. Ik hoef dan al helemaal niet aan te draven want voordat ik haar dan weer terug heb zijn we 20 mtr verder en moet ik vol in haar mond hangen anders is ze gewoon niet te stoppen. Je zou zeggen, ga oefenen in de bak. Maar daar is het dan lang zo erg niet. Dit is juist iets wat ik buiten voor elkaar moet gaan krijgen. Lastig probleem hoor. Het scheelt dat ze verder wel gewoon echt heel bomproof is. Aparte dieren, fjorden!

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:18

Dat heb ik inderdaad ook al regelmatig gedaan. Of daarna nog even in de bak aan de slag. Maar wat dat betreft is het een echte merrie die zich daar niet zoveel van aantrekt. Lijkt wel of ze dat niet helemaal begrijpt en alleen maar nog driftiger wordt. Het is ook niet alleen op de terugweg hoor. Ook gewoon als we net op pad zijn. Naar mijn idee is het ook een stuk enthousiasme, maarja.... Ik zit er ook nog op zeg maar.

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:47

'Goed' om te horen dat ze niet de enige is. Al die mensen die denken dat fjorden van die makkelijke goedsullen zijn, hebben het toch echt flink mis. Daar ben ik inmiddels wel achter. Inderdaad ontzettend leuke uitdagingen, maar makkelijk?? De eerste keer dat ik alleen (toen was ik nog verzorgster) ging rijden, lag ik meteen met m'n gezicht in het zand. Hebben die van jullie ook van die eigenaardige dingen?

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:52

Wieke kan inderdaad ook ineens in volle vaart door de bak knallen, scherpe bochten inbegrepen. Om vervolgens op haar dooie gemakje verder te lopen. Terwijl bij mij het zweet nog over m'n rug loopt en ik blij ben zojuist niet in de bakrand te zijn beland...
Ik heb op dit moment wel een verzorgster voor 1 dag. Maar zij was al bekend op stal en ik weet dat zij ontzettend lief is en betrouwbaar. Ik moest wel, want de mede eigenaar moest met Wieke stoppen omdat ze geen tijd meer had. Zo had ik dus ineens 7 dagen per week een paard te verzorgen en aangezien ik 5 dagen werk. Dat was dus wel even lichte paniek.. Maar we gaan zien hoe het in de toekomst gaat. Ik heb haar nu eenmaal in m'n hart gesloten en zet haar dan niet ineens te koop. Dat kon ik niet.

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:25

Ja het zijn echte ondeugden! Wieke raakt dan juist over de zeik als ze voelt dat ik m'n beugels kwijt ben of als ze voelt dat ik moet klemmen omdat ze plat door de bocht gaat. Het is echt wel een gevoelig dier en schiet dus juist in de stress van zulke dingen. Dat is best wel lastig moet ik zeggen. Aan de ene kant dus bomproof, staan langs het spoor waar om de zoveel tijd een goederentrein langs dendert, aan de andere kant ontzettend gevoelig.

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:05

Wat grappig Daniek_Ylan, ik zie nu dat jij werkt op de Hengstenhouderij waar mijn fjord vandaan komt. Helaas heeft ze geen vader en moeder op haar papieren staan. De vorige eigenaresse heeft haar daar ongeveer 8 jaar geleden gekocht, toen was ze net zadelmak en stond ze officieel niet te koop volgens mij. Vind het soms wel jammer dat ik haar ouders niet weet.

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 00:12

Daniek_Ylan schreef:
simoneeee schreef:
Wat grappig Daniek_Ylan, ik zie nu dat jij werkt op de Hengstenhouderij waar mijn fjord vandaan komt. Helaas heeft ze geen vader en moeder op haar papieren staan. De vorige eigenaresse heeft haar daar ongeveer 8 jaar geleden gekocht, toen was ze net zadelmak en stond ze officieel niet te koop volgens mij. Vind het soms wel jammer dat ik haar ouders niet weet.


Leuk!! Ik kom er nu 9,5 jaar al! Heb je een foto van der :)?


Oh leuk! Dan zou je haar misschien ooit gezien moeten hebben. Ze heet in haar paspoort Gozewien.

Afbeelding

Afbeelding

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:11

Ik heb dit weekend ook weer lekker gereden. Ik merk wel heel erg aan haar dat ze op het moment echt haar ei kwijt moet. Is dat bij jullie ook? Gooi haar dus ook regelmatig nu even los ik de longeerbak zodat ze haar gekte even kwijt kan en dat doet ze dan ook uitgebreid. Zaterdag ging het rijden heel goed, maar voelde dus wel dat ze graag even wilde rennen. Dat mocht ze daarna dus nog even doen. Vandaag deed ze het tijdens het rijden... Ze schoot er vandoor toen ik haar liet aanspringen in galop en heb haar echt 3 rondjes niet terug kunnen krijgen. Ze gaat dan zo ongelofelijk hard en plat door de bocht. Ik houd m'n hart altijd vast en hoop dat ze niet onderuit gaat. Eens in de zoveel tijd doet ze dat en ik kom er niet achter wat de reden dan is. Ze lijkt dan ook wel geschrokken van zichzelf achteraf en is dan zo uit balans en 'in paniek' dat geen hulp meer door komt. Ze is stiekem best onzeker namelijk. Wat niet altijd zo lijkt, maar wat ik inmiddels wel weet. Uiteindelijk heb ik het nog wel goed kunnen afsluiten door even wat rond te draven en daarna uit te stappen. Ze heeft dit lang niet meer gedaan dus ik had een klein hoopje dat we dit gedrag een beetje achter ons hadden gelaten. Of zou het gewoon joligheid zijn? Konden ze elke maand maar even 5 minuten praten haha! Ben benieuwd of iemand dit gedrag herkent?

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:23

Ja richting bepalen is dan ook wel een dingetje. Ik ben allang blij dat ze de bochten in de bak haalt en als ik haar dan ook nog zou gaan sturen (wat niet eens lukt) dan is de kans groot dat ze plotseling de andere kant op schiet en ik er geheid naast lig. Het enige wat ik dan kan doen is af en toe even een ophouding maken en hopen dat een van die ophoudingen op het juiste moment is en ze terugvalt in draf. Daarna is het over namelijk. Gek beest!

Ja ze komt ze in de winter buiten. Wel op een verharde paddock dus echt rennen kan daar niet. Maar dit heeft ze altijd wel gedaan eigenlijk.

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:29

Oh dat is zeker handig wat Vera doet! Dat brede herken ik. Wieke is ook zo super breed. De meeste die op haar stappen weten dat wel, maar zijn toch altijd weer verbaasd hóe breed ze zit.
Ik zie dat Vera je bijrijdpaardje is. Jammer dat je moet stoppen, maar begrijpelijk nu je een eigen paard hebt.

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:37

Dat zou ik voorlopig even eerst kunnen doen inderdaad. Alleen weet ik niet of het bij Wieke veel zin heeft. Die kan het ene moment een door vogeltje zijn en het volgende moment door de bak te vliegen om vervolgens weer voor dood vogeltje te spelen :'). Niet moe te krijgen zeg maar... maar proberen kan altijd!

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:59

In principe is Wieke ook opstappen en wegrijden hoor. Maar in de winterperiode is ze altijd wat frisser. Het lijkt ook wel of ze beter in haar vel zit nu ze ook in de winter buiten komt. Logisch ook natuurlijk. Alleen is het geen paddock waar ze kan rennen, dus regel ik dat maar voor haar. Iemand van mijn oude stal noemde haar wel eens een Noors Volbloed ipv koudbloed :') . Maar anderzijds is ze ook weer zo braaf en lief. Alleen gewoon erg gevoelig.

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 00:09

Ik spuit Wieke nu elke avond helemaal af en daarna mag ze zich even paneren in het zand. Ze vindt het heerlijk en als je doorgaat tot er koud water af komt koelen ze prima af.

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:42

Het is dat ik jullie berichtjes lees over de fjordendag. Ik wist niet dat het dit weekend was en Lexmond is niet zo ver weg. Neem aan dat je ook gewoon mag komen kijken? Lijkt me erg leuk om eens bij te zijn!

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:40

Mijn fjord is wel al een paar winters geschoren. Vind het gewoon handiger omdat ik het dan naar mijn idee minder snel fout kan doen qua kou vatten enz. Tijdens het instappen nog even een dekentje over haar billen en na het rijden gewoon weer lekker onder haar warme deken. Niet moeilijk doen met een natte vacht in combinatie met buiten lopen overdag. Dan ben ik alleen maar bang dat het te koud is of niet goed uitgestapt. Benen scheer ik niet, stukje onder het zadel laat ik zitte n, hoofd scheer ik tot de bakstukken. Komt altijd heel mooi uit bij haar. Meestal loopt ze er dus zo bij:

Afbeelding

Afbeelding

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:52

Even een vraagje. Heeft er iemand zijn fjord wel eens geschoren met een moser max 45? Er staan er op marktplaats nu een aantal op, maar ik weet niet of hij sterk genoeg is. Onze vorige sectolin SE 600 had er aardig wat moeite mee, maar dit was al eind november. En ik lees daar wel meer klachten over, dus dat ligt misschien meer aan Sectolin?

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:48

Wat vreselijk voor jou en Jules! Ik hoop dat alles goed komt en zal voor jullie duimen. Kom op Jules!

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:48

Bij ons krijgen de paarden hooi in grote tractorbanden. Waait er helaas wel regelmatig uit maar een net erover is weer niet handig omdat sommige paarden de banden ook gebruiken als krabpaal voor hun benen :') . Opzich is het een prima manier over het algemeen.

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:35

Dat bloemetjesdekje heb ik! Volgens mij toen inderdaad bij ww hippique gekocht. Moet wel zeggen dat het dekje na het wassen vaal wordt. Dat vind ik wel echt zonde.. maar schattig staat hij zeker <3

Afbeelding

Afbeelding

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:34

Zo dat is inderdaad schrikken! Er bestaat toch ook iets waarbij paarden opeens uit het niets in slaap vallen? Misschien was het zoiets?
Vandaag had ik spullen klaar gezet voor een klein sprongetje maar ben er niet aan toe gekomen. Ze was druk! Durfde het niet aan omdat ze het vroeger nogal eens op een rennen kon zetten en was bang dat een sprongetje dan wel een goede trigger was. Zou het door het weer komen? Opeens weer kouder. Ze was echt een beetje schrikkerig, gek beest. Nog even laten razen in de longeerbak dan maar.

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:29

Hier ook eentje die moeite heeft met de galop. Zowel paard als baasje! Helpt ook niet mee dat ze er 'vroegah' ook flink vandoor kon gaan omdat ze balans miste en dan ook niet meer te stoppen was. Ik nam dus vaak al genoegen met 1 rondje (lees:volte) in galop. Daar train je de boel ook niet mee natuurlijk. Inmiddels ben ik een stuk heldhaftiger geworden en zijn we de galop echt aan het trainen. Wat maakt het voor jullie zo moeilijk? Die van mij gaat plat door de bocht en het liefst ook met flinke buitenstelling. Mist gewoon echt kracht..

Afbeelding

Niets moet,
paarden wel!
Loesje


simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:12

Zijn we ook zeker mee bezig hoor Fabster. Maar om galop te verbeteren moet je ook wel galopperen, dat deden we gewoon te weinig.
Ik ben ook geen Anky hoor s_v. Verreweg van zelfs haha. Maar we oefenen lekker verder. Gaat steeds beter!

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 07:58

Bedankt voor je uitleg Fabster! Dit zijn zeker dingen die we mee kunnen nemen en sommige daarvan oefenen we ook al. Het gekke is dus dat ze vanuit stap en zonder ruiter zelfs vanuit halt wel kan aanspringen! Ook merk ik gewoon dat ik, nu we meer galopperen, aan mezelf kan werken en ik voelde dus dat ik heel erg kneep en aanspande zodra we gingen galopperen. Ik kan er nu al een stuk losser opzitten en daarom weet ik dat er ook een stuk bij mij ligt.

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:04

Ik heb een vraagje aan jullie als fjordenhouders. Ik ben noodgedwongen op zoek gegaan naar een andere stal omdat mijn huidige stal ermee stopte per 1 mei. Aangezien de redelijk korte termijn moest ik zo snel mogelijk iets anders vinden en dat is me gelukkig gelukt! Het enige wat ik nu spannend vind is dat ze dalijk 24/7 de wei op gaat in de zomer. Het wordt gelukkig wel opgebouwd en ze doen aan strookbegrazing, maar toch het idee dat ze zich 24 uur achter elkaar kan 'vol eten'. Normaal stond ze in de zomer alleen overdag buiten en dan was ze echt wel een stuk dikker dan in de winter. Ze heeft gelukkig nog nooit echte klachten gehad hierdoor maar dit wil ik natuurlijk ook graag zo houden. Hebben jullie hier ervaring mee en eventueel tips voor? Een graasmasker heb ik ooit geprobeerd maar daar lag toen haar hele koppie van open :(:) . Ik las iets over gluco balance, maar dat is meer voor als ze echt insulineresistentie hebben geloof ik? Misschien valt het allemaal reuze mee, maar ik ben een bezorgde moeder :o.

Niets moet,
paarden wel!
Loesje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers