Hoe heten jullie fjorden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:32

Annoya schreef:
ik vind een Scandinavische naam wel het mooist voor een Fjord of IJslander.

Dat vind ik ook. als ze in Scandinavie geboren zijn zullen ze dat meestal ook wel hebben.Volgens mij bij Ijslanders zelfs verplicht?


yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 18:28

anjali schreef:
Annoya schreef:
ik vind een Scandinavische naam wel het mooist voor een Fjord of IJslander.

Dat vind ik ook. als ze in Scandinavie geboren zijn zullen ze dat meestal ook wel hebben.Volgens mij bij Ijslanders zelfs verplicht?

Ik zou eerder een noorse naam doen omdat ze oorspronkelijk uit noorwegen komen :) een vriendin van mij had er een en die heette noortje :D

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:12

yarkayunda schreef:
anjali schreef:
Dat vind ik ook. als ze in Scandinavie geboren zijn zullen ze dat meestal ook wel hebben.Volgens mij bij Ijslanders zelfs verplicht?

Ik zou eerder een noorse naam doen omdat ze oorspronkelijk uit noorwegen komen :) een vriendin van mij had er een en die heette noortje :D


Want Noorwegen is niet Scandinavië?

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe heten jullie fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:12

Mijn Fjord die ik pas heb heet Tommie. Dat staat op zijn paspoort.Maar ik heb geen afstammingspapieren.Misschien heet hij wel anders.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:27

[/quote]Want Noorwegen is niet Scandinavië?[/quote]

Nee, is toch onderdeel van de Seychellen.. :+

http://www.bvandenberg.nl
Emas (Topas x Reinar) en Fjella (Manus x Halldor).
Tea (Halldor x Brusvein) 17-05-1998 - 7-12-2016.
Jeskim (Zidar x Damsig) 21-5-1989 - 25-9-2015.

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:37

Jeskim schreef:
Nee, is toch onderdeel van de Seychellen.. :+


Ah, natuurlijk. Mijn fout :')

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 09:00

anjali schreef:
Mijn Fjord die ik pas heb heet Tommie. Dat staat op zijn paspoort.Maar ik heb geen afstammingspapieren.Misschien heet hij wel anders.

Is dat dat veulentje van b van de berg? Daar was namelijk ook een tommie☺️

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:17

yarkayunda schreef:
anjali schreef:
Mijn Fjord die ik pas heb heet Tommie. Dat staat op zijn paspoort.Maar ik heb geen afstammingspapieren.Misschien heet hij wel anders.

Is dat dat veulentje van b van de berg? Daar was namelijk ook een tommie☺️

Dat weet ik helemaal niet,aangezien ik Tommie van een handelaar heb. Hoe oud is de Tommie waar jij het over hebt?Ik vind het inderdaad jammer dat ik geen afstammingsbewijs heb,al is het een ruin,het is toch leuk de bloedlijn te kunnen zien.

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:50

Als je een idee hebt wie de vader zou kunnen zijn dan zou je een DNA test kunnen laten doen.

Zal Tommie van vd Berg niet zijn aangezien die gewoon papier heeft.

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:46

MPH schreef:
Als je een idee hebt wie de vader zou kunnen zijn dan zou je een DNA test kunnen laten doen.

Zal Tommie van vd Berg niet zijn aangezien die gewoon papier heeft.

Ja,maar papier zit niet aan een paard vastgeplakt dus kan gemakkelijk kwijtraken.En vervolgens wordt hij doorverkocht zonder papier?Nee,ik heb geen idee van de vader,en het is al een oude pony dus die zal niet meer leven.Ik heb de hengsten van v.d.Berg bekeken,maar er is er maar 1 die net zo'n wildkleur heeft als mijn Tommie. Die andere zijn allemaal "geel"!Hoe die kleuren officieel heten moet ik ook nog ontdekken.Is daar een goede site voor? Helaas kan ik zelf geen foto's plaatsen,maar Tommie ziet er precies zo uit als een Konikpaard qua kleur.Heel licht creme met een donker hoofd.

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Re: Hoe heten jullie fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:03

Veel info kun je wel vinden op de site van het stamboek www.fjordstudbook.com
En verder hier op bokt of in de Fjordengroepen op Facebook.

Geel met zwart in de manen heet isabel, geel met rood/bruin in de manen is rodblakke, grijs is gra en wit is ulsblakke. Dat zijn de meest voorkomende kleuren.

Mijn Fjorden:
Meline (Havstad) moeder van:
Celony┼ en Djambo (Balony) - Ferro, Hindra, Indre, Jilco (verkocht) en Luco┼ (Karant) - Gino (Rudsmo Råssar) - Kayo (Anton, verkocht) - Mirko (Topas), grootmoeder van: Leneke (HindraxKventin) - Mara en Nolan (IndrexTopas) - Marinde en Nivar (HindraxTopas)
Topas staat bij ons ter dekking

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:52

Anita45 schreef:
Veel info kun je wel vinden op de site van het stamboek http://www.fjordstudbook.com
En verder hier op bokt of in de Fjordengroepen op Facebook.

Geel met zwart in de manen heet isabel, geel met rood/bruin in de manen is rodblakke, grijs is gra en wit is ulsblakke. Dat zijn de meest voorkomende kleuren.

Hartelijk dank voor de informatie.Ik ga het eens bestuderen!

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Re: Hoe heten jullie fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:44

Tommie van vd Berg is een veulen van vorig jaar, dus die is het sowieso niet. Daarbij, als die van jou al een oudje is zal het merendeel van de hengsten van Bart afvallen ivm leeftijd of herkomst.

Papier kan zeker kwijt raken, maar een chip zal dan uitsluitsel geven. Als hij van het tijdperk voor het chippen is heeft hij een brandmerk. Alleen dan zal hij vol papier hebben.

Heb je een foto van tommie?

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:57

MPH schreef:
Tommie van vd Berg is een veulen van vorig jaar, dus die is het sowieso niet. Daarbij, als die van jou al een oudje is zal het merendeel van de hengsten van Bart afvallen ivm leeftijd of herkomst.

Papier kan zeker kwijt raken, maar een chip zal dan uitsluitsel geven. Als hij van het tijdperk voor het chippen is heeft hij een brandmerk. Alleen dan zal hij vol papier hebben.

Heb je een foto van tommie?

Volgens zijn paspoort is Tommie in 1996 geboren! Hij is niet in het Fjordenstamboek ingeschreven maar in het Kwpn-register,wat betreft zijn paspoort.Ik zie ook nergens een brandmerk,maar hij zit nog dik in zijn wintervacht. Dat hij een Fjord is staat dus ook niet in zijn paspoort,maar hij is me als Fjord verkocht.Hij heeft dus wel gestreepte manen,anders zou ik zeggen het is een Konik.Helaas kan ik geen foto plaatsen daar ik die techniek niet beheers (zelf in 1953 geboren...)Volgens de kleurenindeling van de Fjordensite zou hij een Gra zijn vanwege het donkere hoofd. Maar zijn aalstreep en manenstreep zijn roodbruin.En niet zwart dus.Het lichaam is creme,er zit dus geen geel in.


anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe heten jullie fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:05

Volgens mij liet men,toen het chippen verplicht werd,zijn paard gewoon registreren daar waar het het gemakkelijkst of goedkoopst was.Mijn oude Haflinger was ook bij de Kwpn geregistreerd.Volgens zijn paspoort. Daar heb ik ook nooit andere papieren van gehad.Dat was ook een ruin,misschien vindt men de afstamming dan niet belangrijk.

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Re: Hoe heten jullie fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:57

Met de grakleur zijn ze echt grijsblauw, geen roodtint aanwezig.
Als ze gewoon brunblakke zijn kunnen ze nog enorm in kleur verschillen van vrij licht tot heel donker.
Er zijn natuurlijk nog veel meer rassen waar de wildkleur voor komt, dus hoeft niet perse fjord te zijn.

De T jaargang van de fjord is trouwens van 98. In 96 werden de fjorden nog gebrandmerkt, vanaf 98 werden ze gechipt.

Jouw Tommie zal dus wrs of een kruising zijn of gewoon een niet in het stamboek geregistreerde fjord. Worden ze niet minder leuk van hoor :)

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:33

*\o/*

Jorny komt origineel uit Oost Souburg. Bij viv-77 geloof ik vandaan
Ik heb haar bij iemand bij Eindhoven vandaan die vroeger op Jorny reed toe ze klein was. Ze had Jorny overgenomen maar t klikte niet erg.

Jorny 28 jaar, links, met Mowgli 1,5
Afbeelding
Robin veulen van Jorny 3.5 jaar terug
Afbeelding

een paard! een paard! mijn koninkrijk voor een paard
Een bit is zo scherp en hard als de hand van de ruiter
Als je naar het verleden kijkt, sta je met je rug naar de toekomst

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:39

jackyline schreef:
*\o/*

Jorny komt origineel uit Oost Souburg. Bij viv-77 geloof ik vandaan
Ik heb haar bij iemand bij Eindhoven vandaan die vroeger op Jorny reed toe ze klein was. Ze had Jorny overgenomen maar t klikte niet erg.

Jorny 28 jaar, links, met Mowgli 1,5
[ [url=m/yrf4Hj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Robin veulen van Jorny 3.5 jaar terug
[ [url=m/7JI9XK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe kan jouw paardje zo bont zijn,want dat zit er bij Fjorden niet in volgens mij?

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Re: Hoe heten jullie fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:21

Kruisen met een bonte pony ;)

Wat een leukerd zeg!

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe heten jullie fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:29

Proficiat Rover77.Kun je wat meer over hem vertellen? Hoe oud etc.?

Sunny8
Berichten: 66
Geregistreerd: 12-03-17

Re: Hoe heten jullie fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:33

Vroeger reed ik vaak op een kruising fjord (was een manegepony) en die heette Pjotter. :)

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:28

anjali schreef:
Proficiat Rover77.Kun je wat meer over hem vertellen? Hoe oud etc.?

Wat raar. Gisteren stond hier een berichtje van Rover77,die net een nieuwe Fjord had die Mentos heette .Daar reageerde ik op en nu is Mentos verdwenen.Heb ik iets niet goed gedaan?

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:47

anjali schreef:
jackyline schreef:
*\o/*

Jorny komt origineel uit Oost Souburg. Bij viv-77 geloof ik vandaan
Ik heb haar bij iemand bij Eindhoven vandaan die vroeger op Jorny reed toe ze klein was. Ze had Jorny overgenomen maar t klikte niet erg.

Jorny 28 jaar, links, met Mowgli 1,5
[ [url=m/yrf4Hj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Robin veulen van Jorny 3.5 jaar terug
[ [url=m/7JI9XK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe kan jouw paardje zo bont zijn,want dat zit er bij Fjorden niet in volgens mij?




Vader van Robin was Aaron van t Melkhof. Van (Ger Schuurman) Wiskey

een paard! een paard! mijn koninkrijk voor een paard
Een bit is zo scherp en hard als de hand van de ruiter
Als je naar het verleden kijkt, sta je met je rug naar de toekomst

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:53

anjali schreef:
anjali schreef:
Mijn Fjord die ik pas heb heet Tommie. Dat staat op zijn paspoort.Maar ik heb geen afstammingspapieren.Misschien heet hij wel anders.

Is dat dat veulentje van b van de berg? Daar was namelijk ook een tommie☺️

Dat weet ik helemaal niet,aangezien ik Tommie van een handelaar heb. Hoe oud is de Tommie waar jij het over hebt?Ik vind het inderdaad jammer dat ik geen afstammingsbewijs heb,al is het een ruin,het is toch leuk de bloedlijn te kunnen zien.[/quote]
Vgm van 2017 of 2016

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe heten jullie fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:52

@yarkayunda: Mijn Tommie is volgens zijn paspoort in 1996 geboren.Dat is dus een hele andere! Dit topic ging eigenlijk over Fjordennamen.Dan zie je dus wel dat er toch bepaalde namen bij Fjorden vaker voorkomen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 4 bezoekers