[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:17

Ja, zadels kunnen een hele puzzel zijn.

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:48

Wat een knapperd die Berthus :))

Mijn held is ook geschoren. Maar staat altijd zonder halsdeken. Gaat al jaren goed :j

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:49

Welkom Ilona, wat een mooi dier! Mijn fjordemans staat ook zonder deken. Heb wel een regendeken van bucas die mooi past, maar zonder hals. Verder heb ik alleen een simpel fleeceje van de EJ :o

En ook welkom Irisje! Op Jules ligt nu een aangepaste wintec, met een verbrede boom, die ligt er goed op! Van de zomer wil ik graag op zoek naar een boomloos zadel, lees en hoor veel goede ervaringen van boomloos op brede ruggetjes!

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:16

Hier ook geen dekens, alleen eczeemdeken, maar daar heb je niet zoveel aan haha.

Ik heb nog twee zadels te koop :) Een Trekker Classic en een Barefoot Arizona. Als je engels rijdt is de Trekker ideaal, deze is volledig aanpasbaar, echt super handig voor paardjes die veel wisselen van bespiering etc, wat jouwe ook wel zal doen gezien je haar net opgepakt hebt :)

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:49

Die heb ik op mp gezien ja!

Als dressuurruiter moet ik even aan zulke zadels wennen denk ik... ik heb nu wel contact met iemand met een jc vz zadel, met xw boom...

Ilonaa265
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:19

Bedankt voor de reacties!!

Ik heb zelf een AB dressuur zadel op Bert liggen. Super fijn zadel, helemaal aangemeten op mij en me paard en op de andere fjord licht een JC vzh zadel en county compitior dressuur(weet niet of ok het goed spel, haha) ook super fijne zadels, beide 2e hands.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:22

x_Irisje_x schreef:
Die heb ik op mp gezien ja!

Als dressuurruiter moet ik even aan zulke zadels wennen denk ik... ik heb nu wel contact met iemand met een jc vz zadel, met xw boom...

Je moet er inderdaad echt enorm aan wennen! Een stalgenootje heeft er een op haar paardje liggen en ik vind het echt een fantastische uitvinding. De eerste keer kon ik niet meer lopen van de spierpijn, maar nu vind ik het echt heerlijk zitten!

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 16:45

Heb nog een hele brede ainsley liggen die te koop is. Rij liever met mijn barefoot Cheyenne of hidalgo Milwaukee als ik al rij.

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:57

Hier 13 Fjorden en allemaal lekker zonder deken. Fijn te lezen dat er veel meer de keuze maken om ze zonder deken te houden in de winter. Geen betere bescherming tegen kou en regen dan hun eigen vacht.

Ilonaa265
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:00

Anita45 schreef:
Hier 13 Fjorden en allemaal lekker zonder deken. Fijn te lezen dat er veel meer de keuze maken om ze zonder deken te houden in de winter. Geen betere bescherming tegen kou en regen dan hun eigen vacht.


Ben ik het mee eens, maar als je intensief rijd zweet een paard toch best erg. En als je een paard zi bezweet zonder deken buiten zet worden ze ziek. Dus vandaar de keus scheren zodat ze snel droog en op adem zijn en dan maar een deken om. Hij heeft 6 weken op stal gestaan ivm een nare snee aan zijn been (kon niet gehecht worden) en toen dus wel lekker zonder deken, zat alweer een aardige vacht op.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:04

Begrijp ik ook Ilona!

Bij mij deed het gewoon 'pijn' toen de dikke vacht van Jules er voor een stuk af moest bij de operatie, hoe vies die ook was, ik ben dol op zijn dikke berenvachtje! Je ziet wel mooi hoe de vacht is opgebouwd nu en het groeit gelukkig wel weer aan :)
Al gaat het wel trager dan wat ik verwacht had, je ziet nog altijd echt zijn huid, op de stukken die kaal waren, ondertussen toch al weer 4 weken geleden, heeft er iemand van jullie een idee hoe snel dat terug groeit?

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:08

En toch denk ik dat het wel meevalt. Laatst een heel interessant artikel gelezen over hoe de vacht van een paard werkt. Ook met zweten. Stond volgens mij op paardnatuurlijk.nl als ik het goed heb.

Ilonaa265
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:10

Als ik die van mij echt kaal wil houden de hele winter moet ik iets van 3 tot 4 keer scheren. Als ik niet scheer staat hij de volgende dag nog steeds nat op stal.
Ieder ze ding toch :)

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:11

Anita45 schreef:
En toch denk ik dat het wel meevalt. Laatst een heel interessant artikel gelezen over hoe de vacht van een paard werkt. Ook met zweten. Stond volgens mij op paardnatuurlijk.nl als ik het goed heb.



Klopt, ik voel altijd in de liezen van mn pony, als het daar niet meer zweterig is, dan is ze dus voldoende afgekoeld (want, ze zweet niet meer) en niet meer nat op de huid. Dan maakt het niet uit dat de rest de vacht nog nat is.

Scheren helpt wel tegen het tegengaan van oververhitten terwijl ze aan het werk zijn. Die van mij heeft een race streep maar staat toch zonder deken buiten + schuilstal

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:25

Ilonaa265 schreef:
Als ik die van mij echt kaal wil houden de hele winter moet ik iets van 3 tot 4 keer scheren. Als ik niet scheer staat hij de volgende dag nog steeds nat op stal.
Ieder ze ding toch :)


Ja hoor, ieder zijn ding.

Ik denk alleen, en dan bedoel ik in het algemeen en niet specifiek op jou of iemand anders gericht (is dus ook zeker niet aanvallend bedoelt), dat het de gezondheid van onze paarden schaadt als we ze hun natuurlijke bescherming afnemen en daar een minder goede door de mens zelf verzonnen vervanging voor in de plaats doen. Dat baseer ik op dat artikel en op een stuk van een dierenarts dat ik eens gelezen heb waarin werd gezegd dat door het pamperen wat wij tegenwoordig vaak met onze paarden doen (we vermenselijken ze te veel als het gaat om kou e.d.) de gezondheid van onze paarden achteruit gaat. Ook bijv. veel vruchtbaarheidsproblemen werden hier aan gekoppeld.
Een ander verhaal wordt het natuurlijk als een paard door bijv. ouderdom of ziekte niet zelf in staat is om zich warm te houden. Dan is het logisch dat je hem daar bij helpt maar dan is het ook niet in plaats van maar als extra toevoeging.

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm doorscrollen naar 'heeft mijn paard het koud'.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:58

En ik vind het een te groot risico om zonder deken te zetten aangezien hij gevoelig is voor spierbevangenheid. Maar heb hem wel zo lang mogelijk bloot gehouden afgelopen jaar, maar dan rij ik ook niet aangezien er dan wel weer een risico is op spierbevangenheid.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:28

Paardnatuurlijk neem ik al 10 jaar met een hele grote korrel zout. Dus als mijn paarden in het werk staan hebben ze gewoon een deken op en ik voel me er niet schuldig over hihi.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:44

Ieder zijn ding maar dat is de reden dat ik niet rijd in de winter :))
Te koud voor mij, te nat, en geen zin in bezweets paarden in de weide. Zat andere goede dagen om te rijden en in de winter lekker vakantie en af en toe grondwerken en spelletjes. Bevalt mij prima zo :D

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:14

sanso schreef:
Ieder zijn ding maar dat is de reden dat ik niet rijd in de winter :))
Te koud voor mij, te nat, en geen zin in bezweets paarden in de weide. Zat andere goede dagen om te rijden en in de winter lekker vakantie en af en toe grondwerken en spelletjes. Bevalt mij prima zo :D


Dat is ook een beetje mijn manier van redeneren :)
Maar, wij rijden ook gewoon lekker recreatief, geen druk erop en alleen maar doen waar we zelf zin in hebben. En daarin speelt het weer een hele grote rol inderdaad!

In de zomer wil ik wel gaan lessen, eventueel in een stal hier in de buurt met binnenpiste & buitenpiste, zodat de les wel door kan gaan als het heel warm is of regent, moet tegen dan maar even uitzoeken of die hun pistes ook verhuren :j
Het piste/paddock plan staat hier weer even 'on-hold', want als wij ooit in ons 'groten mensen huis' (het huis van de grootmoeder van mijn vriend) gaan wonen, verhuizen de paardjes ook & gaat de hele indeling van de weide definitief worden.
En bovendien, komt er waar ik de piste nu wil, met de tijd nog een stuk stal bij aan, dus het zou een beetje zonde zijn om daar nu veel in te investeren, om het binnen dit en 5 jaar terug te moeten afbreken :)

Gelukkig zijn er hier in de buurt wel genoeg stallen, dus er zijn opties genoeg :) !

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:15

Hoi, meld zich hier ook maar.. Denk dat de meesten me wel kennen :D :+

Dekens.. ach... blijft leuke dekendans hier, maar ongeschoren is totaal geen optie, dat wordt sporten in skipak, dus is Tobago vorige week voor de 3e x onder het scheerapparaat doorgegaan en Hepsie staat de stand nog op 2. Heb Sjol wel eens hele seizoen rond geschoren aangezien ik toen ook endurance reed. Als je niet veel rijdt of niet intensief is het het handigst om niet te scheren en geen deken te gebruiken, maar bij intensief sporten is haren eraf wel zo practisch.
Oh.. en ik ben een lui zwijn met scheren, hoofd, benen en buik scheer ik niet en Sjol heeft ook wel eens nog stuk hals erin gehad en ja, met zo'n bonte koe kan je gewoon dressuur starten, tenminste ik doe dat wel gewoon :Y) .

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:43

Hoi Do. :+ :wave:

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:48

Marcella schreef:
Hoi Do. :+ :wave:


40 plus topic is al zolang dood, je moet toch wat.... :+

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:55

Ja en dan ben ik eindelijk 40 plus (bijna). :')

Ilonaa265
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:00

Ik heb sowieso wel mijn vraagtekens bij het paard natuurlijk.. met bepaalde dingen ben ik het wel eens 24/7 stalling bijvoorbeeld kan gewoon niet het zijn buitendieren. Als ik denk aan paardnatuurlijk dan denk ik aan paarden die vrij op de prairie los rennen :’) Ik kijk naar mijn paarden hoe ze het hebben en wat beter/prettiger kan voor hen. En dat is lekker buiten geschoren onder een deken staan en zo veel mogelijk lekker aan het werk zonder oververhit of zeiknat van het zweet op stal staan. Ik vind het ook lekker om weer een droog jasje aan te doen na een uurtje zweten.

Btw, ben ik nou een van de jongste hier met me 22e ? Hahahah

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:03

Ik ben 21 :+