[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 14:32

Ik gooi er gekookt water overheen en laat t dan een uurtje staan. Eerst kookte ik t, maar dat vond ik echt een pokkeklus. Dit werkt ook.


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 19:28

Gelukkig knapt hij op!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 02:59

Gelukkig Jules weer beter! Komt vast geen ontsteking bij!

Prettige kerstdagen!Afbeelding

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:15

Dat is echt goed nieuws! *\o/*

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:44

Lang is wel makkelijker. Zo n boog moet je best goed bijhouden om m mooi te houden.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 00:47

Hier ook in hooinetten. 2 over elkaar heen zelfs om de vaart wat uit de vreetsnelheid te halen.


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 03:26

Afbeelding


Op naar een nieuw fjordenjaar!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:30

Als je zijn ribben makkelijk kan voelen (zonder dat je hard in zijn zij hoeft te duwen), dan is ie goed. Je miet ze niet zien en je moet het idee hebben dat er een ‘dik vel’ om zijn ribben zit. Een dunnvelletje is schraal (heeft mijn Leo) Als je zijn ribben goed kan zien is ie te mager. Als je moet drukken om zijn ribben te voelen, dan mag er wel wat af (heeft mijn Caj :D ). Dat gewicht moet je niet zo aan hechten. De ene fjord is zwaarder gebouwd dan de ander.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:58

Jessol, weet even niet of ik het al gezegd had of gevraagd. Heeft Shadow nou verbeend hoefkraakbeen? Mijn Belg heeft dat ook (trekaardenkwaal). Bij hem is 1 van die hoefkraakbeenderen gebroken. Loopt meteen een stuk beter (na een week of 2, want net nadat hij t had gebroken, liep hij op 3 benen. Maar hij gaat weer als een speer. Van Nassau (hoefsmid) zei dat ze vroeger het verbeende hoefkraakbeen expres braken, om ze weer goed te laten lopen. Dat kraakbeen hoort flexibel te zijn. Als het verbeent, is het niet meer flexibel en gaan ze kort lopen. Als het breekt, hebben ze natuurlijk eerst pijn, maar daarna is het weer flexibeler en lopen ze weer beter.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 13:32

Ik ook niet. Hier zijn het teddyberen, dus ze hebben zelf al een dikke jas aan.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:17

Ja, zadels kunnen een hele puzzel zijn.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 23:15

Haha, eerst was paard natuurlijk helemaal hot en nu is pasrd natuurlijk helemaal not. Ik lach me rot. Maar een paardenvacht is natuurlijk wel gewoon praktisch gemaakt. Als zo n beest moet vluchten voor een roofdier, zich in het zweet rent, aan roofdier ontkomt, maar daarna dood gaat omdat hij bezweet in de kou staat, hadden paarden het niet lang gered, denk ik zo.

Ik rij lange afstanden met mijn fjord. Die ziet er nu uit als een teddybeer, dus ze is ook goed bezweet als we terug komen. Ze staan hier 24/7 buiten (wel schuilstal) en ze gast zo zonder deken de paddock weer in. Geen probleem. Dat geldt natuurlijk alleen voor gezonde paarden. Als ze iets hebben (zoals die van jou, Marcella), dan is dat geen goed idee. Maar een paard hoeft echt niet kurkdroog te zijn om weer naar buiten te kunnen.

Scheren vinden sommige mensen makkelijker. En dat is natuurlijk prima. Ik vind dat zelf niet. Ik vind t te veel werk en ik heb een hekel aan dekens. Ik heb er 1 in de dekens staan en 1 alleen in de nacht. Dat vind ik al gedoe genoeg. Dus als t niet hoeft, dan liever niet. Maar dat is omdat ik een lui mormel ben :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:19

Waarom moet je je fjord verkopen?

Hier beginnen alleen de fjorden met verharen. De rest begint er nog niet aan. :+

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:46

Die foto met 2 fjorden en de shet in het midden <3

Ik gad er ook een shet bij. Toen gad ik alleen nog Leo en de shet. Maar de shet is een aantal jaren geleden overleden. Ik heb nu 5 paarden aan huis staan (ook veel te veel trouwens), dus er is geen shet meer bij gekomen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:31

Afbeelding
Afbeelding

Avonturenrit in de Drunense Duinen. Heel veel stormschade daar. We waren bijna klimgeiten om over de ruiterpaden te kunnen. De biswachter is daar nog wel even bezig.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:45

Ja, altijd wat met die mensen :=

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 10:49

Ja, beginnen hiet goed te verharen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:34

Verl lijnzaad voeren s_v. Helpt goed tegen zand in de darmen. Hier krijgen ze elke dag een schep lijnzaad erbij. Goed voor de vitamientjes ook.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:23

Ik giet kokend water over de lijnzaad en laat t een uur staan. Dan meng ik t met de rest van t voer. Die van mij eten ook van het zand. 1 vindt t ook een goed idee om eerst get hooi uit de netten te schudden en dan van het zand te eten :roll: >;) . Maar sinds ik ze dagelijks lijnzaad geef, weinig zand meer in de mest. Controleer t regelmatig. Volgens mij moet t voor een goede reinigende werking welmwat slijmerig worden. Volgens mijn arts is dat blauwzuur een fabeltje. Of dat zonis, weet ik niet. Maar de paarden staan nog steeds rechtop. Dus het zal inderdaad wel meevallen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:19

Ik doe al 8 jaar aan grondwerk. Leo ging daar hartstikke goed op, Cajra vindt er geen zak aan en wordt strontvervelend. Dus dat heb ik maar opgegeven. Maar in principe wordt hier alles vanaf de grond aangeleerd.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 09:16

En als je het voor het geld wil doen: zo n oudje brengt niet veel meer op. Laten gaan of lekker zelf houden.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 00:23

Afbeelding

Afbeelding
Vandaag werd bij de leerlingendag (oa) Leo in het zonnetje gezet, met een soort ‘oeuvreprijs’ voor goede verdiensten. Leo was mijn eerste ‘echte’ paard en met hem heb ik van alles over de Academische Rijkunst geleerd. Hij was vreselijk geduldig met me (ik wist nergens iets van) en samen hebben we er iets moois van gemaakt. Hij is inmiddels al weer een tijd met pensioen, maar vind het toch leuk. Verdient hij wel.


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:28

Dan kun je mss eerst beter de balans en kracht gaan trainen met de zijgangen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:41

In de academische rijkunst komt de galop pas ná de piaff. Dat komt, omdat voor een goede galop heel veel kracht nodig is. Het moet uit de achterkant komen en niet in galop vallen door gewoon keihard te gaan draven. En dat is nog best eens lastig en moet best wat spierkracht voor opgebouwd worden. Vanaf de grond kun je dat ook goed oefenen en rijdend kun je oefeningen doen als uit stilstand of achteruit weg draven. Dan komt de galop ook wel goed. Dan komt er vanzelf een dag dat je uit stap of stilstand weg kunt galopperen. En dan komt er ook een dag dat hij op de volte kan galopperen zonder naar binnen te vallen. En dan kun je het zelf ook beter uit zitten. Een paard steile wand race laten galopperen op de volte zou mijn keuze niet zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Googlebot, Zebrastreep en 19 bezoekers