[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance, RianneH

Jets

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 01:05

Hoi allemaal! Mag ik ook meepraten? :D
Winnie is een (bijna) 16-jarige merrie en super lief <3 We rijden recreatief, daarnaast loopt ze ook voor de wagen. Lijkt me erg gezellig :D
Afbeelding
Mocht je verder benieuwd zijn wat wij allemaal doen, ik heb net een jaar topic gemaakt, daar staat alles in :D Jets @ [EJL-ITP] Een jaar lang met lieve Fjord Winnie!.

Zijn er meer mensen met een Fjord van Larsto? :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:22

Heb je er een foto van? :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 23:16

Mijn fjord heeft dit ook gekregen door het zadel. Ze noemen dit niet druk plekken, maar irritatie plekken door bijv hittestress. Dat komt vaak pas later ivm de ontwikkeling van de haren dus kan al van maanden geleden zijn.

Mijn fjord (de echte druk plekken zijn niet van het zadel, dat had ze al, het gaat echt om de grotere witte plekken).
Afbeelding

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 23:52

Bijvoorbeeld ook van materiaal van pads/dekjes.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 07:13

Echt wit is het niet, dan zijn het drukplekken, daarom worden dit irritatie plekken genoemd. Door de oorzaak van de plekken weg te nemen kunnen ze afnemen/weggaan. Net zoals ze nu met de verharing zichtbaar worden kunnen ze (met een aantal) vacht wisselingen verdwijnen. Alleen dan moet je wel weten waar het door komt dus ik zou inderdaad gewoon even bij een zadelmaker informeren. In het boomloos topic wordt overgigens aangegeven dat dit soort plekken niet erg zouden zijn, maar ik vind het zelf geen prettig idee dus probeer er ook wat aan te doen. Fjorden en Harlingers hebben het bijv ook sneller door hun vacht dan andere paarden, zijn er gevoeliger voor.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 14:14

Hier ook geen dekens, alleen eczeemdeken helaas. Ze staat 24/7 buiten, deze winter voor het eerst zonder schuilstal, dus even kijken hoe het gaat. Ben niet echt fan van dekens, ben blij als die verschrikkelijke eczeemdeken straks een paar maand af kan blijven :)
Afbeelding

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 07:36

Wat leuk al die fjordjes met lange manen! Hier ook een fjord met lange manen. Ik heb ze twee jaar geleden voor het laatst geknipt. Het eerste jaar ziet het er echt niet uit als ik foto's terug kijkt, maar ik weet nog dat ik het toen super mooi vond haha. Ik hoop dat ze nog langer groeien, maar ik weet niet of dat gaat lukken. Ze heeft zomereczeem en de manen zijn daardoor dit jaar flink dunner geworden en niet echt gegroeid, wel zonde want ze waren wel langer dan nu, maar helaas schuurde de onderkant weg door de deken.

Mooi dat die van jullie zoveel wit hebben, Winnie heeft juist heel veel zwart. En het blijft heel netjes een kant op hangen, maar dat komt denk ik ook door de eczeemdeken.

Wij hebben vorige week model mogen staan voor Barefoot, echt super leuk <3
Afbeelding

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:32

Thanks! Ja Barefoot is echt fijn. De barebackpad hebben wij ook :D
Afbeelding

Die van jou heeft echt een lange voorpluk zeg! En dat ie zo zweet joh, winnie zweet echt niet snel haha.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:25

Heerlijk die blije fjordjes in de sneeuw! Ik heb de mijne vandaag voor de slee gezet :)Afbeelding

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 09:18

Haha ja ze vond het super leuk en dan vooral machtig mooi om keihard te draven := mooi man! Winnie liep al voor de kar dus had paar jaar terug gewoon geprobeerd kijken wat er gebeurd als ik er een slee achter hang, maakt voor haar geen verschil :') ben heel blij met de foto, had m'n camera toch mee dus dan maar direct even een goede foto! :D

Sanso wat een schattig blij hoofd!

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:24

Haha ja ze snappen zelf wel hoe hard ze kunnen, ben ik niet bang voor haha!

Ik kan Barefoot, Trekker Classic en Freemax western aanraden :')

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:49

Klopt :j

Dan zou ik als ik jou was kijken naar boomloos aangezien hij dan nog veel zal gaan veranderen. Ik heb momenteel drie zadels, oeps :'), maar de Trekker is volledig aanpasbaar, je kunt de "boom", kussens en inch maar allemaal verstellen :)

Ik heb eigenlijk alleen boomloos en als ik iets zie dat me wat lijkt dan probeer ik het gewoon uit en als t niks is verkoop ik het weer door haha. En als ik er wel blij mee ben laat ik de passervice komen om te controleren of het goed ligt :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 00:00

Ja ik heb de Trekker zelf ook en vind hem erg fijn!
Afbeelding

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:25

Haha hier ook een scoliose en boomloos!

Ik heb een Barefoot Cheyenne en Cherokee gehad. Nu heb ik een Freemax Western, Barefoot Atlanta en een Trekker Classic. Als je in de buurt woont mag je wel komen proef zitten op Winnie :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:38

Haha ik denk het, wel toevallig := Aah dat is jammer! Dan zou ik Ella van de Boomloos zadelpasservice vragen :) Die komt uit Nederland, maar combineert ook vaak zodat je reiskosten kan delen. Er is ook een boomloos topic :D

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 18:01

Voor boomloze zadels heb je tegenwoordig hele leuke dekjes, je kan ze zelfs naar wens laten maken bij sommige mensen. Verder zijn er ook half pads, die hebben inlages en kun je onder een gewoon dekje leggen, zo kun heb gewone dekjes blijven gebruiken.

Ik heb heel veel verschillende bitloze hoofdstellen (gehad). Voor Winnie werkt sidepull het fijnst. Kaakgeruisd en hackamore niet echt. Ik men nog wel met met bit of met sidepull ben nog op zoek naar een fijn bitloos menhoofdstel. Bij Winnie maakt met of zonder bit geen verschil :)

Hoe heb je ze nu staan dan?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:40

Hier werkt een hack ook niet hoor haha.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:52

Grondwerk is super leuk! Doe ik ook veel met Winnie :) Echt mooi om te zien hoe ze al veranderd is, niet alleen door het grondwerk, maar ook door het verhuizen naar ons nieuwe plekje :)

Ik heb trouwens nog een topic gemaakt van onze trektocht deze zomer :D [RIJ-ITP] 11-daagse trektocht met Fjord Winnie mennen & rijden

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:31

`Er is ook een bitloos topic :) [HAR] Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Kingekruist heb ik nooit gebruikt, kaak gekruist wel, ging op zich wel, maar niet ons ding. Je moet dan sowieso goed kijken dat ie een goede release heeft. Ik vind sidepull het fijnst en duidelijkst :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:34

Wat heftig! Fijn dat de operatie goed is gegaan. Sterkte nog, hopelijk komt alles goed!

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:37

Wat een lief koppie ook <3 Goed dat je er voor hebt gekozen hem naar de kliniek te brengen! op de recente foto's oogt hij inderdaad al een stuk beter! Ik hoop echt voor je dat alles goed afloopt!

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:42

Fijn dat hij thuis is en dat het goed gaat!

Ik zou ze lang laten, ik hoop dat de manen van Winnie ook ooit zo lang worden haha.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:07

Ik heb weer een topicje gemaakt haha. Heb zoveel foto's nog :')
[ITP] Fjord Winnie op de paarse heide

Hoe voeren jullie de fjordjes trouwens? Wij hebben een hooinet, of nouja het was een aanhanger net haha alleen die gaat steeds stuk. Heb net het slowfeeder net van Barefoot binnen dus ben erg benieuwd hoe die het volhoudt. We voeren nu 3 keer per dag, onbeperkt niet meer want dat vond de staleigenaar niet zo grappig :')

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:16

Hier ook geen dekens, alleen eczeemdeken, maar daar heb je niet zoveel aan haha.

Ik heb nog twee zadels te koop :) Een Trekker Classic en een Barefoot Arizona. Als je engels rijdt is de Trekker ideaal, deze is volledig aanpasbaar, echt super handig voor paardjes die veel wisselen van bespiering etc, wat jouwe ook wel zal doen gezien je haar net opgepakt hebt :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:27

Dekens, echt niet mijn ding. Wij rijden ook alleen maar buitenritten. Die van mij zweet bijna niet, maar als ze gezweet heeft gaat ze ook gewoon zo de paddock weer op waar ze 24/7 staat. De vacht is nat, maar de huid niet dus ze krijgen het niet koud oid :) Maar Winnie is verder ook gewoon gezond. Alleen jammer van de zomereczeem, ik haat die eczeemdeken haha.

Ik ben 23 :)