[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

Ingrid_92

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:08

Hoi! Ik meld me ook hier. Ik heb sinds pas een hele leuke 3 jarige ruin, Kasper!
Afbeelding

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:41

Zijn vader is Topas!

Gefeliciteerd! Mooie prestatie.
Endurance lijkt me echt leuk om te doen. Staat ook nog op mijn wensenlijstje om een keer te doen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 00:39

Anita45 schreef:
Ingrid_92 schreef:
Zijn vader is Topas!

Gefeliciteerd! Mooie prestatie.
Endurance lijkt me echt leuk om te doen. Staat ook nog op mijn wensenlijstje om een keer te doen.

Wat leuk! Een zoon van 'onze' Topas. Als hij net zo lief is als zijn vader krijg je er een heel fijn paard aan.

Oh wat leuk! Ik heb ook een bijrijdpaard met dezelfde vader. Inderdaad ook een erg fijn paard. Bij Kasper verwacht ik ook dat het een leuke gaat worden. Is hij eigenlijk al.. hij leert super snel, vindt echt alles leuk en schrikt tot nu toe nergens van. Hij is heel erg mensgericht, vriendelijk. Er was nog vrijwel niks met hem gedaan, maar hij pakt alles super op. Inrijden wacht ik nog mee. Hij groeit nog best flink heb ik het idee. In de toekomst is het de bedoeling dat ik hem ook in kan zetten in mijn therapiesessies. Tot nu toe denk ik dat hij de potentie heeft om een super braaf therapiepaard te worden.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:40

Klopt Anita!

Bedankt :) hij is onwijs braaf. Hij heeft een paar jaar in het 'wild' gestaan om op te groeien en sinds hij hier is, is het alsof hij al jaren in mensenhanden is. Terwijl hij de achterliggende jaren niet aan een halstertje mee heeft hoeven lopen.

Ik doe nu voornamelijk grondwerk met hem. Wijken voor druk, loswerken etc. Ik vind zo'n basis heel belangrijk en ook super leuk om te doen met hem. Hij laat zich helemaal inpakken in een plastic zeil, vindt hij helemaal prima. Voorlopig komt hij nog niet onder het zadel, hij is nog maar 3,5. Eerst maar lekker uitgroeien.
In de toekomst hoop ik hem in te zetten binnen mijn equitherapiesessies (ik geef therapie met paarden aan kinderen) en hoop ik er zelf vooral recreatief van te genieten. En wie weet ook ooit voor de wagen.

Die hierboven ziet er ook enorm schattig uit. Beetje een knuffelpony look, maar tegelijk ook stoer.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:08

Ik heb de opleiding hippotherapie in België gevolgd :) Volgt je collega de opleiding nu? Of heeft ze hem inmiddels ook afgerond? Anders zou ze nog in mijn klas gezeten kunnen hebben :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:44

Ja het is heel mooi werk!
Ah, niet een bijscholing die komende donderdag is toevallig? Dan is er ook een congres.

23 november is er trouwens een congres 'Ervarend Leren met Paarden' in Nederland. Wellicht ook interessant voor je.
Gaat met name over de combi onderwijs(problemen) en de inzet van paarden daarin.

Hoe die van mij met kinderen zal zijn, moet de tijd nog leren. Tot nu toe vindt hij ze interessant.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:54

Wauw, wat een ontzettend toffe foto Jets! Dit wil ik ook uiteindelijk met mijn fjord :D

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:36

Ik wil over een half jaar/jaar ook mijn fjord in gaan rijden. Ik lees dus even mee wat betreft zadels :) Hij is op dit moment nog verschrikkelijk in de groei. Hij is nu echt binnen een paar maanden groter en breder geworden (groeispurt nu hij 3,5 is). Hoe hebben jullie dat gedaan met het kiezen van een zadel bij een jonge fjord? Want ze worden mogelijk nog breder natuurlijk.

Ik heb ook positieve verhalen gelezen over de Massimo Trail zadel. Rijdt iemand van jullie daar mee?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:41

Boomloos had ik zelf ook in overweging inderdaad. Nadeel vind ik alleen dat je nooit eens leuke dekjes er onder kan doen Maar heb wel verschillende boomloze zadels gereden en die zaten toch wel erg lekker.

En wat betreft hoofdstellen? Ik zie verschillenden hier ook bitloos rijden. Welke hoofdstellen passen bij jullie fijn? Ik wil die van mij ook sowieso bitloos gaan beleren.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:59

Ik doe nu ook alleen maar grondwerk met Kasper. Hij is 3,5 en vind m nog te jong om in te rijden. Grondwerk pakt hij echt súper goed op.
Hebben jullie trouwens jullie fjorden op jullie eigen naam over laten schrijven bij het stamboek? Ik ben aan het zoeken of het echt noodzakelijk is?

En wat betreft hoofdstellen, leuk om te lezen! Ik geef les op een manege waar ze allemaal bitloos lopen en eigenlijk lopen alle koudbloeden op een hackamore en de warmbloeden op een sidepull.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 00:04

Oh nee toch, wat schrikken! Hopelijk knapt hij snel op. Sterkte!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:29

Fijn dat hij weer thuis is! Nu weer lekker verder opknappen.

Ik twijfel of ik bij die pretletter van mij de manen lang houd, of van het voorjaar in een boog knip. Vind zijn manenbos nu ook wel iets koddigs hebben. Hij gaat op den duur dienen als therapiepaard voor kinderen en die manen hebben als ze lang zijn wellicht ook wat meer aantrekkingskracht bij kinderen. Al vind ik een boog ook altijd wel stoer.
Afbeelding

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:31

Heel leuk! Ik werk zelf met kinderen met autisme en geef therapie met paarden en je ziet inderdaad dat paarden zich vaak wel aan kunnen passen.

Kasper is nog jong en onbezonnen zegmaar. Die vindt kinderen wel heel interessant, maar is nog niet per sé voorzichtig met ze. Mijn neefje van 5 was pas mee op een traptractor met een voorlader. Hij reed wat rond en Kasper vond het wel interessant. Na eerst heel lief bij mijn neefje te buurten en zich laten aaien, geeft hij opeens een zwieper met zijn neus aan de voorlader, waardoor neefje met tractor en al achterover kiept :')

Maar goed, hij is nog in opleiding zegmaar... :D

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:03

Grondwerk is leuk ja! Vooral als je er ook les in krijgt. Wij volgen op mijn werk cursus bij Marion vd Klundert, ook zo leuk en leerzaam. Zij combineert freestyle systeem, academische rijkunst en Centered riding. Het huiswerk oefen ik ook zo nu en dan ook met Kasper. Vandaag geoefend met het aanspreken van het buiten achterbeen en hij had het zo snel door! Het lukte hem zelfs al om een paar pasjes travers te doen :o natuurlijk nog niet met de juiste stelling enzo, maar het begin was er duidelijk. Ik was zoooo blij, stond echt te kijken van mijn 3 jarige druif. :D

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:18

Oh wauw wat een mooie foto! Winnie kijkt echt altijd zo über blij haha.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:02

Inderdaad lastige keuze met een oudere fjord. Hoe is haar gezondheid verder?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 18:40

Haha wat een leuke fjord is het! Fijn dat 't weer zo goed met hem gaat.

Vandaag heerlijk gewandeld met Kasper. Voor het eerst naar het bos geweest met hem. Daarvoor moeten we wel een brug oversteken. Maar wat een heerlijk nuchter dier is het toch, zonder moeite er overheen.

Afbeelding
Afbeelding

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 21:01

Ja, ik vind rood ook erg leuk staan. Niet eens per se zo uitgezocht. Was een aanbieding van 2 halsters voor de prijs van 1. Had dus een rode erbij genomen, maar toen hij hem aan had zag ik hoe leuk die kleur hem stond :)
Ik ben er nog niet over uit wat ik met zijn manen doe, dus ik houd ze zolang maar lang ;)

Net een zadel opgehaald! Rustig aan gaan beleren van t voorjaar.
En ook een hoofdstel binnen gekregen (Rambo micklem multi bridle) maar die zat te krap. Qua vorm enzo zat hij prima, maar de riempjes konden niet eens dicht. Breed hoofd ofzo...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:23

Ja echt bizar haha, terwijl hij verder helemaal niet zo groot is. Ik hoop dat full wel goed past.

Ah leuk, ik heb vanavond ook een boomloos zadel opgehaald. Moet het nog passen, dus ik ben benieuwd.

Haha ja, ik vind lange manen ook leuk bij hem hoor! Maar ben heel nieuwsgierig hoe een boog zou staan bij hem, maar ik durf het echt niet kort te wieken. Ben zo bang dat het toch minder leuk staat en dan duurt het weer zo lang voordat het weer zoals nu is..

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:57

Woooowww wat een gave kast!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:40

Oh leuk Evelien, meer info idd?

Ik heb sinds deze week de Barefoot Cheyenne en daarnaast ook een Rambo Micklem Multi aangeschaft, voor het beleren van Kasper. Hoofdstel is wel even een dingetje om goed passend te krijgen.

Ahaaa wortels is dus het codewoord voor dat schattige hoofd.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:57

Leuke fjord die Jana :) Haar papa ken ik wel, die staat hier in de buurt. Ook wel eens op gereden, braaf dier is dat. Qua beweging wel anders dan de meeste fjorden die ik gewend ben. Meer sporttype zegmaar.

Afbeelding

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 07:39

Ja klopt, Reinar staat nu sinds 3 jaar op de Hellegatsplaten van Staatsbosbeheer.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:22

Oeehh vertel!!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:45

Ik ben zo trots op mijn vriendje . Vandaag voor het eerst op hem gezeten! Hij is zo nuchter...

Eerst mijn lesklantje die ik leen voor dit project

Afbeelding

Met haar er op ook al wat rond gestapt.

Vervolgs wilde ik het zelf natuurlijk ook even voelen hoe hij zat haha.