Kruising fjord x fries

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Forever_Jana
Berichten: 287
Geregistreerd: 20-08-09

Kruising fjord x fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-09 18:16

Hallo,

ik heb 3 maanden geleden een eigen paardje (een merrie) gekregen! :D
Het is een kruising tussen een fjord en een fries, maar eigenlijk weet ik nog niet zoveel over die kruising.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze kruising (of foto's van hebben) ik zou willen weten of ze goed zou kunnen springen, of ze lange manen krijgen ( want bij de mijne zijn ze helemaal afgeknipt wegens zomereczeem) enz. enz....

Hier een paar fotootjes van de mijne :

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AFKLNHAY-D.jpg

( binnen 2 jaar gaan we haar misschien ook laten dekken (door een tinker) dan is ze 4 jaar oud. Is dat een goede leeftijd?? Er heeft eens iemand me verteld dat 4 jaar de ideale leeftijd is. Maar mag vroeger ook?? Ik weet het niet, misschien is het te riskant.)
Laatst bijgewerkt door Berdien op 06-09-09 20:02, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie



Forever_Jana
Berichten: 287
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-09 18:29

Dana01 schreef:
prachtig paardje heb je, probeer eens haar minimaal eiwitten te voeren, bij de mijne scheelde dat 80% van de jeuk....

springen zal zeker wel gaan :j

bikkelhard is ze zeker weten :D

veel plezier ermee


Welke eiwitten dan?? ( in welk voedsel)

Forever_Jana
Berichten: 287
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-09 18:33

Dana01 schreef:
gras vooral, en kuilvoer

ok, bedankt

Forever_Jana
Berichten: 287
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-09 18:46

Breghje schreef:
Het is een leuk paardje, verdiep je idd in suikers en zetmeel in voer zodat je zo min mogelijk jeuk gaat krijgen ( en dat is heel veel lezen, het ene paard reageert sterker op dit en het andere op dat, maar appels, wortels, hoog eiwit, suiker en zetmeel in het voer werkt de ZE heel erg in de hand) het knutten seizoen is nog even aan de gang, dus een goede exceemdeken kan je nog helpen.

Ik zie er weinig tot niets van de Fries terug in de bouw of kleur, wil uiteraard niks zeggen maar is bekend wie de Friese ouder is? Alleen dan kan je zeggen of er lange manen komen (mijn Fries heeft flutmanen, dus niet elke Fries krijg spectaculaire manen ;) ) en ook qua sokken enzo.

Wat ze kan is uitproberen, blijf eerst bij hetgeen je zelf al kan en laat je met de rest helpen zodat wat je nog niet kent ook meteen goed wordt aangeleerd. Dekken met een kruising.... is leuk, maar besef wel dat veel kruisingen heel weinig geld opbrengen en er veel kruisingen in de salami terecht komen als het niet een heel erg speciaal leuke kruising is.


Ik zal eens vragen aan de vorige eigenaar van m'n paardje welke fries het was, maar hij had wel gezegd dat de manen van de fries tot ong. onder zijn hals komen.
We zijn nog niet zeker of we ze gaan dekken dus het is nog afwachten.

Forever_Jana
Berichten: 287
Geregistreerd: 20-08-09

Re: Kruising fjord x fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-09 18:48

Is het goed ( voor de zomereczeem) dat ze overdag 8.5 u. op de wei staat en dan 's avonds een kwartje emmer mais en een half schepje brok krijgt en 1 keer in de week krijgt ze voordroog

Forever_Jana
Berichten: 287
Geregistreerd: 20-08-09

Re: Kruising fjord x fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-09 19:41

wow, wat een mooie!

Forever_Jana
Berichten: 287
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-09 19:49

opisop_shop schreef:
TS leuk paardje, hoe oud is ze nu?

Ik zou niet fokken met een eczeempaard, grote kans dat het veulen er een fikse aanleg voor krijgt en dat zou heel erg zijn!

Edit: lees hier anders even mee, leer je een heleboel van!
[MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2


Ja, da's wel waar, had ik even niet aan gedacht. Ze is nu 2.5 jaar oud

Forever_Jana
Berichten: 287
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-09 19:51

hier nog een mooie foto: dit was ong. 2 maand geleden als haar manen net waren geknipt.

Afbeelding

Dit is wel heel kort, maar zo kort had ze het afgeschuurt en anders ging het niet meer gelijk groeien.

Voor die zomereczeem heb ik wel een voedingssuplement (nu schuurt ze niet meer, gewoon af en toe eens met haar hoef in haar nek krabben of in haar staart bijten)
Laatst bijgewerkt door Forever_Jana op 06-09-09 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Forever_Jana
Berichten: 287
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-09 19:56

bulck schreef:
Pff ik word er niet warm van. Op zich voor privegebruik wel een leuk dier. Maar wetende dat ze zomerexceem heeft, dat ook deels erfelijk doorgegeven kan worden, en dat je dan een tinker neemt als toekomstige vader, lijkt me natte vinger werk.

Fokken is leuk, maar kies dan aub een goede merrie, die correct en gezond is. Ik hoop voor jouw dat je merrie op foto helemaal in orde is, en dan hopen dat de zomereczeem niet wordt overgedragen. Dan krijg je wel een allegaartje van rassen, wat voor de verkoop weinig waarde zal krijgen, dus ben je wel de volgende 20-30 verantwoordelijk voor je nafok.

Dus met je paardje aansich wens ik je veel succes, volgend jaar een exceemdeken en dan kunnen die manen teruggroeien. En ja het fokken moet je zelf weten, maar ik vind dat je daar echt neutraal moet naar durven kijken.


Ok, ik wist nog niet zeker of we haar wel wilden laten dekken, ik denk dat we het toch niet gaan doen door de zomereczeem ookal is het maar een lichte graad

Forever_Jana
Berichten: 287
Geregistreerd: 20-08-09

Re: Kruising fjord x fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-09 20:06

Zou deze kruising ook een goed uithoudingsvermogen hebben??

Forever_Jana
Berichten: 287
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-09 16:36

eevie86 schreef:
Hey forever_jana

vind dat jij ook een leuk paardje hebt hoor, is haar moeder fries???
en al wat wijzer geworden over het zomereczeem?

ja uithoudingsvermogen ik weet niet wat je precies wilt gaan doen met haar?


Nee de vader is een fries en de moeder een fjord, en ja, k ben al wat wijzer over de zomereczeem

Het is gewoon voor de recreatie, ik zou het leuk vinden als ik zo heel lang op onze grote weide ( ong. een halve hectare ofzo) kan rijden of lange boswandelingen maken ( 1km van bij ons in nl. een bos)

Forever_Jana
Berichten: 287
Geregistreerd: 20-08-09

Re: Kruising fjord x fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-09 17:12

K beb nog geen tijd gehad voor te vragen aan de vorige eigenaar wie de vader is, ze heeft geen papieren,
maar wel een Equipas, paspoort voor een paardachtige van niet vastgestelde voorsprong

Forever_Jana
Berichten: 287
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-09 17:12

Breghje schreef:
Dan ga er vooralsnog maar niet vanuit dat de Fries die haar vader is papier heeft. Wat de waarde van je paardje niet laat stijgen zeg maar, ik zou het fokken dan ook niet aanraden, bij Friezen is het fokken met stamboekpaarden al moeilijk wbt verwantschapspercentage en inteelt, dus laat staan als je de achtergrond van het vaderdier niet weet. Lekker genieten van je paardje en het verder zo laten is mijn advies.

Ok, want we gaan haar toch nooit verkopen :P
(mij maakt de papieren enz... niet zo veel uit als ik maar kan genieten van m'n lieve paardje)

Forever_Jana
Berichten: 287
Geregistreerd: 20-08-09

Re: Kruising fjord x fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-09 18:59

Bedankt!!

Forever_Jana
Berichten: 287
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-09 09:46

Simoon_x schreef:
Wat een prachtig paard zeg ! Ik weet niet of je het al vertelt heb, maar hoe hoog is haar stokmaat ongeveer?

Haar stokmaat is nu 1m en 42.5cm en ze is 2 jaar oud ( dus ze zal nog groeien)

Forever_Jana
Berichten: 287
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-09 22:00

De laatste tijd is m'n paardje echt heel veel uitgezwaard!!
maar kvind het wel mooi

zie hier een foto:
Afbeelding

Forever_Jana
Berichten: 287
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-09 22:07


Forever_Jana
Berichten: 287
Geregistreerd: 20-08-09

Re: Kruising fjord x fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-09 20:39

Zijn er nog mensen met deze kruising??

Forever_Jana
Berichten: 287
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-09 09:21

GamblersCup schreef:
Je komt over alsof je echt géén idee van paarden hebt. Ik hoop dat je niet alleen eigenaar bent, maar dat je onder goede begeleiding staat. 1x in de week voordroog... ik mag hopen dat er wel elke dag wat anders aan ruwvoer gevoerd wordt?

Tuurlijk!! Ze loopt elke dag 8 uren op de weide en 's ochtends en 's avonds een halve schep brok en 's avonds ook een kwart emmer maïs, nu krijgt ze wel elke dag voordroog hoor


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 2 bezoekers