Gewicht berijden Fjord

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cowgirlll
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-08-21

Gewicht berijden Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-22 09:34

Hey, ik heb dus een flinke Fjord, 48cm schofthoogte en lekker breed. Tot welk gewicht mag ik iemand erop laten rijden? Ik vroeg het me gewoon eens af. Want natuurlijk is het belangrijk dat ik haar nooit overbelast ofzo.
Groetjes!

Er is geen geheim zo groot als dat tussen de ruiter en zijn paard.


StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:43

Zijn hier best wat topics over.. het hangt van veel meer af dan alleen een getal op de weegschaal. Conditie paard, rijvaardigheden ruiter, leeftijd paard/evt onderliggende aandoeningen bij het paard. De een is de ander niet. Als je echt een richtlijn wil: stevige gezonde fjord, zou max rondom 90 kilo doen.

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

Mars

Berichten: 33215
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:44

Als je fjord maar 48cm is mag daar niemand op rijden :P


Maar serieus dat ligt ook sterk aan de leeftijd, conditie, bouw van de fjord, gaat het om een stapritje of stevig werk, hoe vaardig is de ruiter die erop gaat etc... Is een beetje moeilijk om een vast gewicht te roepen op basis van een schofthoogte. Wel hebben fjorden vaak een wat kortere rug dus nog een factor die mee speelt is het zadel. Als de ruiter zo lang of stevig is dat hij/zij op de lepel komt te zitten dan is dat ook niet wenselijk.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Mayasfrenk

Berichten: 1401
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: Gewicht berijden Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:50

zoals hierboven al genoemd hangt dat helemaal van de training en de ruiter af. Een ruiter van 100 kilo die super fijn zit, goed mee gaat in de beweging en het paard niet in de weg zit is veel minder belastend als een ruiter van 60kg die bij elke draf pas in op de rug van het paard knalt en in de mond trekt. Er is dan ook echt niet een harde grens te trekken van zoveel kg en niet meer.

Selina

Berichten: 14201
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:51

Op mijn grote Fjord komt geen ruiter van boven de 75kg. Dan pas je ook net in een 17" zadel, wat ik nu op haar heb liggen. Vaak worden Fjorden gezien als sterke paarden dus past dan ook vast een stevige ruiter op. Maar het blijft een paardenrug en waarom dan de grenzen opzoeken :o

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Captain

Berichten: 21321
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:54

Mayasfrenk schreef:
zoals hierboven al genoemd hangt dat helemaal van de training en de ruiter af. Een ruiter van 100 kilo die super fijn zit, goed mee gaat in de beweging en het paard niet in de weg zit is veel minder belastend als een ruiter van 60kg die bij elke draf pas in op de rug van het paard knalt en in de mond trekt. Er is dan ook echt niet een harde grens te trekken van zoveel kg en niet meer.


Dit is echt zo'n hardnekkige fabel. 100 kilo is 100 kilo, of iemand nu fijn mee zit of niet, je wordt niet lichter van een goede zit ofzo.

Ga je twee dezelfde gewichten vergelijken, dus een beginnende ruiter van 75kg en een gevorderde ruiter van 75kg, ja dan is de gevorderde beter. Maar een kilo blijft een kilo, of je nu goed kunt rijden of niet.

Bowo
Berichten: 2794
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:58

Captain schreef:
Mayasfrenk schreef:
zoals hierboven al genoemd hangt dat helemaal van de training en de ruiter af. Een ruiter van 100 kilo die super fijn zit, goed mee gaat in de beweging en het paard niet in de weg zit is veel minder belastend als een ruiter van 60kg die bij elke draf pas in op de rug van het paard knalt en in de mond trekt. Er is dan ook echt niet een harde grens te trekken van zoveel kg en niet meer.


Dit is echt zo'n hardnekkige fabel. 100 kilo is 100 kilo, of iemand nu fijn mee zit of niet, je wordt niet lichter van een goede zit ofzo.

Ga je twee dezelfde gewichten vergelijken, dus een beginnende ruiter van 75kg en een gevorderde ruiter van 75kg, ja dan is de gevorderde beter. Maar een kilo blijft een kilo, of je nu goed kunt rijden of niet.

Ligt eraan waar je naar kijkt. Als het puur gaat om uithoudingsvermogen zal het weinig verschil maken. Als je kijkt naar juist lichaamsgebruik, dan maakt het zeker verschil. Een ruiter van 100 kilo die elke keer keihard achterin het zadel knalt, maakt het heel moeilijk voor een paard om zijn rug op te bollen.

Cinnepin

Berichten: 8880
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Gewicht berijden Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:10

Ik heb een stevige haf van ongeveer 1,47m Echt vaker rijden houd ik max 70 kilo aan, er eens een stukje op zitten heeft er wel eens iemand opgezeten die wat zwaarder is, maar dat is zeker geen gewoonte en gebeurt zelden.

Captain

Berichten: 21321
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:15

Bowo schreef:
Ligt eraan waar je naar kijkt. Als het puur gaat om uithoudingsvermogen zal het weinig verschil maken. Als je kijkt naar juist lichaamsgebruik, dan maakt het zeker verschil. Een ruiter van 100 kilo die elke keer keihard achterin het zadel knalt, maakt het heel moeilijk voor een paard om zijn rug op te bollen.


Feit blijft, dat er 100 kilo op de rug van een paard zit. En ja natuurlijk is een persoon die uit meer spier dan vet bestaat en mee kan komen met de beweging van het paard beter. Maar 100 kilo blijft 100 kilo.

Fly_high

Berichten: 3257
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:28

100 kilo aan spieren is een flinke (mannelijke) bodybuilder, dat is echt geen type ruiter wat je op een pony wil hebben :')

Iemand van 100 kg moet of obesitas hebben - en dan past die op geen enkele manier in een zadel geschikt om op de korte fjordenrug te liggen - of erg lang en daardoor ook absoluut niet geschikt om op een pony te stappen. Ik heb met mijn kleine 188/190cm lengte letterlijk 1 keer in mijn leven op een flinke fjord gereden, slechts wat rondhobbelen in stap en draf was het, en die arme pony had er merkbaar last van ondanks het feit dat het gewicht volgens kenners zou moeten kloppen. Ik ben een redelijk handige ruiter maar bleef elke pas zijn balans verstoren doordat we zo uit verhouding waren als combinatie :n

Maar losgezien van het lengte-vraagstuk - hoe je dat ook draait of keert, gezond gewicht voor een flinke D-pony zou nooit veel hoger dan 500kg liggen, als men 17% als vuistregel aanhoudt (richtlijn van KNHS) komt het neer op 85-90kg inclusief tuig, circa 75kg ruitergewicht dus. Lijkt me een verstandige grens :o

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

Poekkie

Berichten: 7279
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:31

Mayasfrenk schreef:
zoals hierboven al genoemd hangt dat helemaal van de training en de ruiter af. Een ruiter van 100 kilo die super fijn zit, goed mee gaat in de beweging en het paard niet in de weg zit is veel minder belastend als een ruiter van 60kg die bij elke draf pas in op de rug van het paard knalt en in de mond trekt. Er is dan ook echt niet een harde grens te trekken van zoveel kg en niet meer.


Hier ben ik het niet mee eens.
Ja ok… als je er een beginner op zet, dan zal het paard zijn rug sneller wegdrukken en hakkelpasjes oid beginnen maken. Dat is niet bevorderlijk voor de spieren en gewrichten.
Maar een te zware ruiter (en ja, 100 kg op een fjord is mishandeling) is gewoon altijd te belastend. En dan mag het paard nog zijn rug zo goed gebruiken als kan, geef mij maar die lichte beginner.

Verder heb ik een haflinger van 1m48. Geen tank, maar wel nog een oude brede met van die halve trekpaard benen (extra moeten bijbetalen voor grotere maat hoefschoenen). Ik zou die vergelijken durven nemen met een fjord qua bouw. Onze limiet is 75 kg voor de ruiter.

Paardengek in hart en nieren!

Liannetje86
Berichten: 781
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:50

Ik vind het echt van de ruiter afhangen.

Mijn pony heeft meer last van een beginnende ruiter van 30 kilo op zijn rug, dan iemand die meegaat van 85 kilo.

En nee, ik wil geen te groot/te dik iemand op mijn pony; maar ik vond hem met iemand van 85 kilo lekker ontspannen lopen, ook nergens last van daarna. Terwijl toen ik er een kind op zette dat aan het hobbelen was (en ik er zo op kon tillen) hij daarna wel op zijn rug reageerde. (En ja, dan loopt ie niet goed en als een kameel... Snap dat wel...

Dus gewicht is echt niet alleen gewicht. Maar er is een grens. Maar moet eerlijk zeggen, zolang het fatsoenlijk in het zadel past, niet stuitert en meegaat.... (En ja, een heel zwaar iemand past niet in mijn zadel, joh ;)) dan is het wel goed.... (Heel kort door de bocht gezegd, gebeurt er hetzelfde met de stuiter-ruiter en de te zware ruiter --> zitten achterop het zadel en dat is voor de pony niet fijn ;))

Weg hier - Pas hier niet tussen.

Bowo
Berichten: 2794
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:29

Captain schreef:
Bowo schreef:
Ligt eraan waar je naar kijkt. Als het puur gaat om uithoudingsvermogen zal het weinig verschil maken. Als je kijkt naar juist lichaamsgebruik, dan maakt het zeker verschil. Een ruiter van 100 kilo die elke keer keihard achterin het zadel knalt, maakt het heel moeilijk voor een paard om zijn rug op te bollen.


Feit blijft, dat er 100 kilo op de rug van een paard zit. En ja natuurlijk is een persoon die uit meer spier dan vet bestaat en mee kan komen met de beweging van het paard beter. Maar 100 kilo blijft 100 kilo.

Natuurlijk is 100 kilo en 100 kilo hetzelfde als je naar gewicht kijkt, maar 100 kilo wordt lang niet altijd hetzelfde beleefd. 10 kilo veren en 10 kilo stenen zijn even zwaar, maar als je die een kilometer moet verslepen, zou ik persoonlijk toch liever de compacte stenen hebben dan de ontiegelijk grote zakken veren die je vast niet op een fatsoenlijke manier mee krijgt.
Zo zal een paard die 100 kilo ervaren ruiter ook heel anders ervaren dan 100 kilo beginner. Als je continu jezelf in balans moet houden bij een 100 kilo beginner die alle kanten op stuitert, kost dat veel meer energie dan 100 kilo in balans. En als je telkens een klap in je onderrug krijgt van een beginnende ruiter en je daar elke keer voor schrap moet zetten en uit de bewegingsflow komt, kost dat ook meer energie.
En hier kan je ook best nog wat natuurkundige uitleg bij geven met de wetten van Newton enzo, maar daar heb ik even geen zin in.

Het is dus niet alleen beter als er een ervaren/in balans zittende ruiter op zit, het kost daadwerkelijk minder energie is vergelijking met een beginnende ruiter met hetzelfde gewicht.

Poekkie

Berichten: 7279
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Gewicht berijden Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:36

Maar geef toe… onafhankelijk van gewicht… van de 100 ruiters die beweren goed te kunnen rijden en goed mee te zitten, hoeveel kunnen er dat werkelijk? In mijn ervaring nog geen 30…

Paardengek in hart en nieren!

mvdbijl

Berichten: 3662
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Gewicht berijden Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:09

Hou 15 tot max. 20% van zijn lichaamsgewicht aan, dit is wetenschappelijk onderbouwd.

Daar kan je wel iets van afwijken als jij een paard in goede conditie hebt, een goed passend zadel voor paard en ruiter en goed kan rijden maar 100kg lijkt mij niet de bedoeling, het is niet zo dat je een fjord veel en veel zwaarder kan belasten dan een pony van zijn stokmaat.

Lijsken
Berichten: 990
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:15

Een paard kan ongeveer 15%-20% van zijn eigen lichaamsgewicht dragen. Zeg dat een fjord zo'n 450 kilo weegt, dan kan er dus maximaal 67,5 kilo - 80 kilo dragen. Dat is inclusief alles, dus ook al je kleding, het zadel etc.
Persoonlijk vind ik die 20% van het eigen gewicht wat aan de hoge kant, ik zou zo'n 70 kilo als max aanhouden (dus een ruiter van zeg 65 kilo, dan komt het zadel etc er nog bij)

edit: Wat mvdbijl zegt dus :+

edit 2: Kijk ook goed naar je zadel. Veel fjorden hebben een relatief korte rug en dus weinig ruimte voor een zadel. Als er max een 17 inch zadel op past, moet de ruiter daar ook goed in passen om de drukverdeling in orde te houden. (bij teveel op de lepel zitten, het zadel geheel opvullen, komt de druk op verkeerde plekken terecht)

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:58

Ik denk dat jou fjord voor intensief rijden 80kg mag dragen, en voor een (eenmalig) stapritje 95kg.
Laatst bijgewerkt door Paradise123 op 15-09-22 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Berichten: 8880
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Gewicht berijden Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:11

95 is wel erg veel hoor voor een fjord.

Wpaard

Berichten: 466
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:18

Vind 95kg ook teveel, net als de genoemde 100kg.

Voor een goed getrainde fjord van die schofthoogte en een ruiter die kan rijden vind ik 85kg de max.


BeFunny

Berichten: 10114
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Gewicht berijden Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:55

Gewoon een leuk meisje zoeken als bijrijdster voor de fjord. Niet te lang en een gezond gewicht en dus ook niet te zwaar. Hoe moeilijk kan het zijn.

Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:24

Ik heb nu een fjordje van 1.45 ik noem t zelf een sportfjord, maar het is eigelijk gewoon een dunne fjord haha. Hij is nogsteeds best stevig gezet en heeft een 18 inch zadelm ( grote rug dus)

Hij weegt ogv 450 kilo ofz, wat is het max gewicht wat jullie erop zouden zetten?
Ik doe zelf nooit meer als 80 kilo


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay en 4 bezoekers