Normale prijs Fjord

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
jannegien

Berichten: 554
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 11:06

Binnen de fjorden is er de afgelopen jaren veel minder gefokt dan eerder. Met als gevolg dat de prijzen flink gestegen zijn. (Wat een goed punt is, zo kunnen de fokkers hun kosten er ook nog uit krijgen ipv dat ze op elk veulen moeten toeleggen)

Veulens koop je gemiddeld al voor 1000 a 1500, verschil zit hem in maat, kleur en karakter.
3 jarigen zit je al rond de 2500-3000, sommigen licht beleerd of onbeleerd.

Dus om op je vraag terug te komen, een volwassen paard wat al wat kent en braaf is. Dan zit je wel rond die 3000 a 3500 denk ik. Tenzij de eigenaar er echt graag vanaf wil, dan kunnen de prijzen wel eens wat lager zijn.

Maar braafheid en alles kennen is tegenwoordig nog duurder dan een fjord met goede papieren en keuringspotentie.

Ik lees hier ook berichten over 'ik kocht mijn fjord eerder voor', dit vind ik altijd een rare opmerking. Bedoel snap jullie punt, maar iedereen begrijpt toch wel dat marktwerking een hoop doet? Dat is bij paarden niets anders. En dit is juist erg goed lijkt mij, waarom fjorden in prijs veel lager willen hebben dan een haflinger of een New forest?

Als het niet gaat zoals het moet. Moet het maar zoals het gaat


Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:23

Wat zou je nu betalen voor een 2-jarige zo uit de opfok? Ik vind de prijzen voor volwassen dieren voornamelijk bizar omdat ze vaak nog geen B proef (moet elk netjes gereden paard kunnen, komt geen talent bij kijken) kunnen lopen en fjorden over het algemeen zowat zadelmak geboren worden. Als ze in die tijd nog wat geleerd hebben is een hogere prijs gewoon terecht, maar €3000 voor een matig gebouwde 10-jarige die niet veel meer dan zadelmak is en niet goed is opgevoed vind ik gewoon absurd om maar een voorbeeld te noemen. €1000-1300 voor een goed veulen met de maat 1,45-1,50m zou ik wel betalen en dan mag het karakter geflipt zijn want daar lig ik niet wakker van.

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Normale prijs Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:43

Niet iedereen koopt een fjord om een b proef te rijden. Braaf zijn en de gangen beheersen en een rem is soms meer dan genoeg.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Normale prijs Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:05

Ik heb een (oudere) fjord die ik gerust voor €5000 te koop durf te zetten en zeker weet dat ik dat ervoor ga krijgen.

Ik denk TS, dat rond de €3000 zeer redelijk is.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:07

10 jaar terug betaalde je rond 1500,- voor zo Fjord.

Al loont het altijd om goed om je heen te kijken. Tussen een handelaar/fokker en iemand die er mee stopt of weg doet vanwege geen klik zit ook gauw zo 1000,- verschil.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:56

Ik kocht mijne 21 jaar geleden op de markt voor 572,50 gulden.

Wat zou de gek er nu voor geven :') ?

*21 jaar
*Ruin met stamboek papier (v=Orsta)
*1.47
*A-premie/ reserve kampioen in 2007 op de keuring van NH
*Basis menpaard, recreatief en echt bomproef.
*Licht bereden onder het zadel.
*sociaal paard naar anderen en mensen.

Enig minpuntje is dat hij gevoelig voor gras. Dus niet op het gras en hooi.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Normale prijs Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 15:14

Marktwaarde is niet zoveel hoor. Hij heeft al een behoorlijke leeftijd. Gevoelig voor gras / hooi is een risico, braaf maar kent weinig onder het zadel. Zou er hooguit 500 euro voor geven :o

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 15:46

Die van mij is niet te koop trouwens...daar begin ik niet meer aan. ;)

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 15:51

belle_boef schreef:
Niet iedereen koopt een fjord om een b proef te rijden. Braaf zijn en de gangen beheersen en een rem is soms meer dan genoeg.

Ja zeker moet elk paard een B proef kunnen lopen. Dat is namelijk de allerminste basis om op een comfortabele manier een ruiter te kunnen dragen. Een B proef is dan ook niks meer dan een rem, gas, een stuur en wat ontspanning.

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 16:35

Cowgirl schreef:
Ik kocht mijne 21 jaar geleden op de markt voor 572,50 gulden.

Wat zou de gek er nu voor geven :') ?

*21 jaar
*Ruin met stamboek papier (v=Orsta)
*1.47
*A-premie/ reserve kampioen in 2007 op de keuring van NH
*Basis menpaard, recreatief en echt bomproef.
*Licht bereden onder het zadel.
*sociaal paard naar anderen en mensen.

Enig minpuntje is dat hij gevoelig voor gras. Dus niet op het gras en hooi.

Je bent wel eerlijk dat je erbij zegt dat hij gevoelig voor gras\hooi is.dat zou ik een ernstig bezwaar vinden omdat ik ze niet in eigen beheer heb maar afhankelijk ben van een pensionstalling,waar het soms gaat zoals het gaat.Dus waarschijnlijk zou ik die niet kopen vanwege te verwachten problemen.Ik heb 2 jaar geleden een 21-jarige gekocht die voor de rest wel wat dezelfde eigenschappen heeft maar dat dan niet ,althans, dat is niet gezegd!Daar heb ik toen 1250 euro voor betaald.Van een handelaar.Geen papier overigens,maar voor ruin ook niet zo belangrijk.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 16:42

Als je niet eerlijk bent dan beland hij of weer bij jou terug of bij de slager.

Die problemen op pensionstallen ken ik maar al te goed. Afgelopen jaren door laks beleid elke zomer een ziek paard. Op dit moment gaat het op mijn huidige stal erg goed maar ik ga volgend jaar zelf verhuizen en houd mijn hart alweer vast of ik iets kan vinden waar hij goed staat.

Ik heb zelf wel eens op het punt gestaan hem in te laten slapen omdat het gewoon nergens lukte hem gezond te houden. Ik zou hem dus ook nooit zelf kopen als ik zelf iets zocht.

Maar ik dwaal af :o ...back on topic. :)

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Normale prijs Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 16:54

Ik vind dit wel ontopic,omdat ts vraagt wat een normale prijs is voor een Fjord.En hier krijgt ze dus enkele voorbeelden.Uiteraard is elke Fjord weer anders en de prijzen dus ook.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:07

Flash111 schreef:
3.000 Euro voor een fjord ??? Dan moet het wel een hele goede zijn.

Iets met vraag en aanbod.
Gezonde grote ruinen die 3 nette basisgangen hebben, kosten dit tegewnwoordig

Dreamer_16
Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:23

Dat hangt ervan af wat je wilt met hem Doen !

Sport fjorde kunnen echt 3/4/5/6/7 duizend euro zijn maar fjorden die basis kennen of op b/ l niveau getraind zijn niet uitgebracht kunnen ze wel 1/2 duizend euro zijn :)

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Normale prijs Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:35

Ik vind dat niet uitgebrachte fjorden waar men alleen mee naar buiten kan echt meer dan €2000 waard zijn onder de 18 jaar en gezond. Hoe lager de leeftijd hoe duurder.

StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:53

Heroxjuna20 schreef:
Dat hangt ervan af wat je wilt met hem Doen !

Sport fjorde kunnen echt 3/4/5/6/7 duizend euro zijn maar fjorden die basis kennen of op b/ l niveau getraind zijn niet uitgebracht kunnen ze wel 1/2 duizend euro zijn :)


Wat jij er uiteindelijk mee wil doen is niet waar de prijs op word gebaseerd.

Dat je alleen recreatief wilt rijden en daar een bepaald budget voor hebt staat los van het geen wat een paard waard is omdat ik bijv net wat meer kan dan dat jij wenst.

Fjorden / Haflinger / Friezen liggen op het moment erg duur op de markt.

dieseltje09

Berichten: 1849
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:06

Ach toen ik ruim 2 jaar geleden mijn fjord te koop zetten voor €5000(Vol papier, zonder gebreken als eczeem oid, 12 jaar, 1.47 hoog, Z1 dressuur met winst, B springen, cross ervaring, heel braaf in omgang en buiten bomproof) werd ik zelf voor gek verklaard dat het te weinig was! Ik had interesse voor hem vanuit heel europa en zelfs iemand uit Israël. Uiteindelijk kon ik het niet over mijn hart verkrijgen en loopt hij nog steeds hier in een soort van wedstrijd pre-pensioen, als in mijn 12 jarige dochter rijd hem nu en doet er werkelijk alles mee(en gaat binnenkort hem weer uitbrengen op wedstrijden in het L1) en ik zelf rij af en toe beetje dressuur en ga vooral lekker veel naar buiten.

Dus 3000€ voor een braaf gereden 5 jarige nu 2 jaar later met een steeds meer groeiende vragende markt in die maat vind ik zelf misschien nog wat aan de magere kant, zeker als hij verder helemaal gezond is, goede been/hoefstand heeft :j

Op naar nieuwe avonturen ❤️

XxDiandraxX

Berichten: 3976
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:23

De prijzen van de fjorden zijn eindelijk een beetje reeeel.

Toen ik ruim 16 jaar geleden mijn eerste merrie kocht (5 jaar, met stamboom, perfect braaf, goed gereden, en incl spullen) heb ik daar 1600euro voor betaald.
Werd toen als erg duur gezien maar daar kan je geen veulen voor fokken, opfokken en beleren zonder er enorm op toe te leggen.

Nu zijn de prijzen hoger, houd je nog geen vetpot over maar speel je misschien quitte.

Voor een goed beleerde jong ruin, stamboom, die goed in elkaar zit en die ook nog mooie maat heeft betaal je tegenwoordig minimaal 3000euro is mijn ervaring.

Mensen beginnen de fjorden ook steeds meer te waarderen als de leuke veelzijdige sterke paardjes die ze zijn.. <3 Samen met de sterk gekrompen fokkerij is er dus veel vraag, weinig aanbod en de daarbij behorende prijsstijging.

Maldu(v. Lyckangs Tempo X Sonja v. Jarbo)
Reesa (Lavi X Sitske van den Bosdries v. Almglimt)
Yuna van de Vossenberg (v. Gamleskolens Thule X Maldu)

Isabel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Normale prijs Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:34

Een jonge, brave, gezonde en goed gereden fjord gaat al snel richting de €3000-€4000, afhankelijk ook van afstamming.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 07:25

Een ouder topic maar misschien interessant om weer even tot leven te wekken ;) We zitten ondertussen toch weer in een andere situatie.
Ik ben op zoek naar een fjord en ben er ondertussen een paar gaan bekijken. Vraagprijzen kunnen sterk uiteen lopen merk ik.. Moeilijk in te schatten wat ze er uiteindelijk voor krijgen.

Zijn er mensen die een indicatie kunnen geven over de “gemiddelde” prijs voor veulen, jaarling, 2-jarige? En hoeveel zou je meer betalen voor een kleurtje?

Voorkeur zou uitgaan naar een beleerde (4-10j) maar dan zit je geloof ik al aan 5 tot 7000 tegenwoordig? (Gezond, braaf,..)


StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Normale prijs Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 07:59

Ook voor jaarlingen word al rond de 2000 gevraagd. Fjorden zijn schaars

L_iek
Berichten: 9665
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Normale prijs Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:01

Ik heb mijn fjord jaren terug voor 3000 euro gekocht. Geloof dat die prijzen echt verleden tijd zijn.

Sherivey
Berichten: 8490
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Normale prijs Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:11

Geen idee wat een afstamming doet, maar zie Fjorden voor 4000/5000 te koop staan momenteel.

Sowieso zijn alle prijzen gestegen.
Voor 2000 ga je ze echt niet meer vinden, de bereden exemplaren die nog niet zo oud zijn dan

:wave:

mairead

Berichten: 3213
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:48

Ik heb het idee dat €5.000 (of bovenin de 4.000) tegenwoordig wel een beetje het minste is wat je betaalt voor een goede Fjord (braaf/gezond), zeker in de leeftijdscategorie 4 - 10 jarigen. Een bijzonder kleurtje of bepaalde afstamming kunnen de prijs nog verder opdrijven.

Ik heb dezelfde ervaring als XxDiandraXX hierboven: 12 jaar geleden kocht ik mijn merrie (toen 7 jaar), super braaf en al een poosje onder het zadel (al had ze geen wedstrijdniveau en kon ze geen bijzondere dingen behalve de basis), voor €1.600 incl. toebehoren en 2 weken op proef.
Maar die tijden zijn voorbij. Dat was ook in economische crisistijd met een groot aanbod aan paarden (aanbod was toen groter dan vraag).

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Sherivey
Berichten: 8490
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:04

mairead schreef:
Ik heb het idee dat €5.000 (of bovenin de 4.000) tegenwoordig wel een beetje het minste is wat je betaalt voor een goede Fjord (braaf/gezond), zeker in de leeftijdscategorie 4 - 10 jarigen. Een bijzonder kleurtje of bepaalde afstamming kunnen de prijs nog verder opdrijven.

Ik heb dezelfde ervaring als XxDiandraXX hierboven: 12 jaar geleden kocht ik mijn merrie (toen 7 jaar), super braaf en al een poosje onder het zadel (al had ze geen wedstrijdniveau en kon ze geen bijzondere dingen behalve de basis), voor €1.600 incl. toebehoren en 2 weken op proef.
Maar die tijden zijn voorbij. Dat was ook in economische crisistijd met een groot aanbod aan paarden (aanbod was toen groter dan vraag).

Ik kocht in diezelfde tijd mijn arabier, 4 jaar oud, zadelmak maar nog groen en hengst, voor 1500.

Voor arabieren zoals die betaal je nu ook al rond de 4000. Is idd geen crisis meer

:wave:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 8 bezoekers