[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:41

Zou ik met jullie mee mogen praten?
Ik ben sinds vorige week de trotse bijrijdster van een prachtige 8 jaar oude fjordenmerrie Jess (afgekort van Jessica). Officieel is ze een manege pony, maar ze loopt maar 1 lesje in de week. Ze is dan ook een klein beetje veel te dik :') Alleen vind ik het stiekem wel heel jammer dat ze haar manen laten groeien.

Afbeelding

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren


poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:02

Ja hoor, ze is een volle fjord. Ik moet alleen eens goede foto's maken.
Deze zijn van vorig jaar.
Afbeelding
Afbeelding

Nee, manen knippen mag helaas niet. Ze zijn nu net over het punt heen dat ze beginnen om te vallen, wel lekker luchtig nog voor haar.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:33

Ik mag er in principe alles mee doen. Momenteel zijn we elkaar nog aan het leren kennen in de bak, maar over een maand mag ik met haar naar het bos achter de manege, ik mag meedoen met wedstrijden als ik wil. Springen vind ze geweldig leuk om te doen. Ik heb eigenlijk 3 tot 5 dagen per week een eigen paard, behalve die manen, dat is het enige dat niet mag :') Ook is ze lekker makkelijk te combineren met het moederschap. Tijdens de vakanties word ze gebruikt voor ponykamp en hoef ik niet te komen. Alleen nu de zomervakantie zijn er geen kampen (normaal 2 van een week) omdat de eigenares over een paar weken is uitgerekend. Dan komen de lessen ook te vervallen en ben ik de enige die er mee bezig is.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:30

Even wat betere foto's gemaakt van Jess.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:55

Het past wel bij haar eigenwijze karakter :') Ze is alleen zo ontzettend lui. Op de bovenste foto had ik net gereden. Het zweet liep aan alle kanten van mijn lijf en Jess was net warm -O- . Vanaf vrijdag toch maar een zweepje erbij, dan is ze toch iets vlotter. Het is toch wel een hele aanpassing als je voornamelijk grote dressuurpaarden gereden heb, om op zo'n kleintje dikkerdje te stappen.
Ze staat nu een week op dieet en word ook sinds een week weer intensiever gereden en het werpt zijn vruchten al af. De singel kon een gaatje strakker vandaag.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:40

Ik wil ook zeker niet te snel gaan, maar die zweep erbij is helaas wel nodig. Ze stapt en draaft zo traag anders dat ze continu struikelt. Met zweep loopt ze wat meer op tempo en sloft ze gewoon veel minder. Ik rij haar 3 dagen in de week een klein half uurtje (ma, woe, vr/zo, di, do), gewoon stap en een beetje draf, zonder galop. 1 dag longeer ik haar en de 5de dag wandelen we een stukje aan de hand (mag donderdag voor de eerste keer). Het lesje dat ze moet lopen is een beginnersles, dus ook daar moet ze niet veel doen. Galopperen doen we ook nog niet, ze is 2 weken geleden achteruit tegen een tractor gelopen en heeft nu 5 hechtingen op haar rechter bil.

Buiten die ene les en iedere dag een uurtje in de stapmolen heeft ze de laatste tijd niets moeten doen, dus haar conditie is echt 0. Stiekem ben ik hier wel blij om. Ik ben zelf enkele jaren geleden gestopt met rijden en mijn conditie is ook niet best. Nu kunnen we rustig samen opbouwen, elkaar leren kennen en samen groeien.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:32

Jess is volledig nagekeken (worden ze daar ieder jaar en bij de kleinste twijfel op de foto gezet) en behalve overgewicht is er niks aan de hand met haar. Ook het zadel ligt goed, al zal dat terug nagekeken worden als ze op normaal gewicht zit.

Qua luiheid, ik noem het inderdaad zo. Vanaf dat je een zweepje vast heb (je hoeft hem dan niet te gebruiken) of zodra haar baasje in de bak komt staan, dan kan ze heel fijn lopen. Maar zonder 1 of beide van deze factoren sloft ze maar wat rond en is ze niet te motiveren. Wat ook kan, is dat ze gewoon afgestompt is op het geven van benen, ofwel is de bak gewoon niet uitdagend genoeg voor haar. Ondanks alles is het natuurlijk altijd een manege pony geweest die voornamelijk bij beginnerslessen (nu alleen nog op zaterdag) en voltige (tijdens de paardenkampen) is gebruikt omdat ze heel braaf is. Ze is dan weer wel heel wakker als er een ander paard mee in de bak loopt en je daar achter rijd, dan kan ze wel lekker showen, loopt ze mooi op tempo en doet ze echt haar best voor je.

Volgende week komt mijn petekind mee naar Jess en ik zal haar een paar stukjes laten filmen, dan is het voor jullie misschien ook duidelijker wat ik bedoel. Morgen gaan we in elk geval wandelen, gewoon lekker aan de hand.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren


poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:29

Met rijden gaan het een stuk beter. Ze is wakker, vlot aan het been en de singel kan een gaatje strakker *\%/*

Ik twijfel alleen of ik niet te groot ben. Ondanks haar dikke hangbuik komen mijn benen er wel onderuit en ook mijn bovenlichaam is wat lang. Aan mijn gewicht zal het niet liggen in elk geval (60 kilo). Foto is wat onduidelijk, mijn zoon heeft de foto gemaakt en hij vind paarden nog erg spannend.

Afbeelding

Ik was net weer omhoog aan het komen nadat ze besloten had dat de bodem van de bak een grondige inspectie moest krijgen :')
Afbeelding

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:22

Mijn beugels zitten nu juist op de goede maat. Tot vandaag reed ik nog langer, maar ik merkte met de galop dat ik meer bezig was met de beugels ipv Jess zelf. Als ik ze nog een gaatje korter doe dan zit ik met de rand van het zweetblad op de rand van mijn laarzen.

Maar ik ben blij dat het nog gewoon mooi past. Ik heb er verder ook nog niks over gehoord hoor, ook de eigenares vind ons een mooie combinatie, maar het viel mij ineens op dat ik wel heel groot lijk. Ik ben in elk geval erg blij met "mijn" meissie.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:55

Ik heb je advies toch ten harte genomen en mijn beugels korter gedaan. Wel maar 1 gaatje, maar man, dit zit veel beter. Vooral de galop kan ik nu beter uitzitten :D

Nog even een foto om (hopelijk) binnenkort onze vooruitgang met afvallen te laten zien.
beugels zitten hier nog wel langer
Afbeelding

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:37

Wat een leuke fjord. Zo heb ik ze nog niet eerder gezien.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:04

Hij is echt heel leuk.

Ik denk dat ik mijn once in a lifetime paard gevonden heb. Wat een liefde voel ik voor Jess en wat een groot vertrouwen geeft ze mij.

In het verleden heb ik een ongeluk gehad op een jumping. Paard ging onderuit in de galop, zat op zijn kant, vlak voor de hindernis. Hij herpakte zich nog, maar terwijl hij met moeite over de hindernis kwam, ging ik er doorheen. Hierdoor had ik een hele grote angst gekregen voor het rijden op zich, maar vooral voor de galop en het springen.
De eerste galop met Jess was dan ook een grote ramp, inmiddels galopperen we redelijk rond. Vallen in de galop hebben we vorige week ook gedaan. Resultaat, Jess kreupel en ik had mij voorgenomen nooit nog in galop te gaan. 2 dagen later liep ze weer goed, losser dan ooit tevoren en loperig. Waar ik rustig aan wat wilde stappen en draven, wilde zij galopperen. Toch geprobeerd en sindsdien gaat het heel goed.
Springen, nog zo'n angst. Vandaag moesten we noodgedwongen tussen de hindernissen rijden en viel mijn oog op klein kruisje. Jess springt graag en goed, zou ik het proberen? Kruisje zo laag mogelijk gezet en eerst in stap erover. Nee, toch maar niet. 5 minuten later toch eens in een drafje eropaf en uiteindelijk hebben we 40cm hoog gesprongen.

Wie mij 2 maanden geleden gezegd zou hebben dat ik ooit nog zoveel vertrouwen zou hebben in een paard om er überhaupt op te stappen zou ik voor gek verklaard hebben. Dankzij "mijn" lieve fjordenmeisje heb ik mijn angsten overwonnen.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:23

Gewoon omdat ze mijn vriendinnetje is en met wat minder extra kilo's steeds mooier word :+:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 07:35

Wat een knapperd Knert. Mooi donker ook van kleur.

Hier weet ik het even niet meer met Jess. Ze is kreupel. In het begin leek het de pees rechts voor te zijn, zondag liep ze slecht op 2 benen en gisteren leek ze eerder licht hoefbevangen. Zou dat kunnen door te snel af te vallen?
Foto's zijn niet perfect dezelfde hoek, maar het geeft wel een beeld van het afvallen. Bovenste foto is van eind juni, onderste van vrijdag.
Afbeelding
Afbeelding

Haar kont. Bovenste foto van half juli, onderste van vrijdag.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:01

Jess is echt te dik, nu nog steeds wel iets. Sinds ik haar doe is ze ook van het gras afgehaald, staat in een zandpaddock met onbeperkt hooi van vorig jaar. Dus qua voedingsstoffen krijgt ze nu niet veel meer.
Ze zit wel al beter in haar vel. Ze is actiever, meer looplust en begint streken te krijgen :D Toen ik haar net begon bij te rijden was haar rug zo plat en breed dat er letterlijk plasjes vormde in het midden bij het afspuiten. Nu loopt dat er mooi vanaf en de singel kan inmiddels al 3 gaatjes strakker.

Ze liep overigens al een stuk beter vandaag. Haar hoeven zijn alle vier warm, maar ik voel geen hartslag. Achter loopt ze ook gewoon goed, linksvoor zag ik ook niks meer. Rechtsvoor liep ze iets stijver mee, maar niet echt kreupel meer gelukkig. Ik moet voorlopig iedere dag minstens een kwartier stappen en daarna koelen (heel eng, want ik vrees ook nog steeds voor haar pees). Zou er alleen heel graag een dierenarts bij hebben, maar dat kan ik zelf niet beslissen natuurlijk.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:40

Nee, ik voel geen pulsatie. Wel is het stuk onder de teen duidelijk veel warmer dan normaal en dat aan alle 4 de hoeven. Ze geeft haar voeten wel, maar niet van harte.

Het hooi zou arm hooi van vorig jaar moeten zijn, maar of het geanalyseerd is weet ik niet.

Heel jammer inderdaad, maar ik merk wel dat het onze band op de grond ten goede komt. Ze was al echt mijn vriendinnetje en dat word steeds meer bevestigd. Zo heb ik bijvoorbeeld als regel dat ze blijft staan waar ik haar neer zet met afspoelen, borstelen, ook met opzadelen en opstijgen. Weglopen betekend achteruit terug naar waar je vandaan komt en ik hoef nu maar te kijken en ze stapt netjes achterwaarts terug naar haar plaats.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:10

Ze krijgen 2x daags 2 halfvolle hooinetten en dat verdeeld over 3 pony's. De andere 2 zijn welsjes (b en c pony) die ook op dieet staan. Ze staan met 3 op een grote uitloop (10 x 60) met hun stal open. Overdag staan ze (Jess en de b pony) op een groot paddock (50 x 60) met wat hooi voor het idee, maar zeker niet onbeperkt.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:09

Prachtige fjord :+:

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:39

*\o/* Ja daar zijn de knappe veulens. Gefeliciteerd met de mooie punten.


Hier gaat het rijden steeds beter. Ze begint mooi door het lijf te lopen, doet echt haar best om haar achterbenen aan het werk te krijgen en het blijft een lekker dier.
Afbeelding

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 21:33

Hij is zo gaaf :+:

Heftig Fabster, heel veel sterkte met je keuze. Altijd moeilijk om je maatje te moeten laten gaan :knuffel:

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 07:26

Ze is prachtig en zag in Je profiel dat ze nog niet oud is ook. Het is en blijft een poedersuiker situatie. Spui zoveel je wilt, het is gewoon oneerlijk :knuffel:

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:49

Gisteren weer eens een foto gemaakt van Jess. Teller staat inmiddels op -60 kilo. Mag nog 20 kilo af volgens de eigenaar.
Afbeelding

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:44

Na de hittegolf is ze al begonnen met haar vacht.

Ik weet dat zo snel afvallen ook niet goed is, maar de eigenaar wilt perse dat ik haar 4 dagen rij en 1 dag longeer. We trainen maar 2 dagen serieus en voor de rest is het vooral staptraining wat ik doen, met voor de afwisseling een paar rondjes draf en soms galop erbij. Ik rij momenteel trouwens 3 dagen in de week, 1x longeren en 1 dag lekker samen het bos in aan de hand.
Zelfs de dierenarts had complimenten voor het afvallen, maar volgens hem is een groot deel van het gewichtsverlies doordat ze van het gras en de kuil af is en nu gewoon op hooi staat en daarbij gepaste training krijgt.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 14:59

Het snelle afvallen heeft ook zeker mijn voorkeur niet, maar ik heb van de week zelfs de vraag gekregen wanneer ik ga stoppen met haar. (dit van 1 van de kinderen die op de manege rondlopen, omdat ze zelf met Jess aan de slag wilt) Als ik het niet doe, doet een ander het dus wel. Ik hou mij ook totaal niet aan een schema of iets. Mijn trainingen zijn aangepast aan hetgeen ze zelf aanbied. Haar conditie is wel een stuk verbeterd. Rijden doen we 20 tot 30 minuutjes. Longeren ook een 20 minuutjes ongeveer, met veel wisselen van kant. Wandelen doen we zo'n 5 kilometer met een paar pauzes tussendoor. Ik probeer echt zo veel mogelijk naar haar te kijken. Helaas word ze ook iedere dag nog een tijd in de stapmolen gezet, alhoewel ik (nu school weer begonnen is) zo vroeg ben dat ik dat vaak voor ben.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:10

Hij is prachtig :+: Zijn donkere hoofd/snuit vind ik wel speciaal, wel heel mooi.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 3 bezoekers