Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-08 10:14

Mijn Haflinger heeft inmiddels al 2,5 jaar last van een chronische vorm van spierbevangenheid. Dit is allemaal goed te doen, en er word over gedacht dat hij ook misschien EPSM (PSSM) heeft.
http://www.cvm.umn.edu/umec/lab/PSSM.html

Citaat:
PSSM type 1 is inherited as a dominant trait and the mutation has been identified. Pedigree analysis of PSSM type 2 suggests a familial basis but the genetic mutation for this disease has not yet been identified. See recent advances for details.


Nou vroeg ik mij af, Bart heeft voor de rest geen papieren, zijn er hengsten waarbij het ook een probleem is of bepaalde merrielijnen waarvan er bekend dat er veel spierproblemen mee voorkomen?

het is namelijk een ziektebeeld die veel bij Haflingers voorkomt, maar ik heb er naast Bart eigenlijk nooit van gehoord.
Weet iemand dat toevallig?


Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:53

dit is dan al wel een oud topic, maar het lijkt mij handig voor de haflingersmensen onder ons met PSSM hier te bekijken om welke lijnen het nou gaat. Andere topics die ik kon vinden zijn verzameltopics.

In elk geval, ik heb een kruising haf/fjord met PSSM. Haar moeder Bonnie (Falerie) heb ik ook gehad en die had ook de symptomen, maar ik wist toen nog niet van PSSM af.

Bonnie;s vader was Stereo van de Haflingerhoeve (v Stromboli m Brigitte van de haflingerhoeve)
moeder Fanja (hfk 4082) (v Waro van de haflingerhoeve, m Anouk (hfk 2966)

dit zijn al wat oudere lijnen, mijn Bonnie (Falerie) was van 1993.
Van Fanja weet ik ook dat het een stevig model was, volgens mij ook met klachten van tying up).

Amaryllis K-IV [+2] 2112 km + BC UHR 2013
Milo K-III [+5] 823 km + BC UDDEL 2014
2016 gesponsord door VITALBIX
_Enduranceteam Arnhemse Meisjes_

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 09:43

Misschien even omhoog.
Pssm is een steeds frequenter aandoening. Er komt meer en meer over naar buiten.
Zijn er onder jullie al mensen met haflingers of fjorden waarbij t bekend is.
Een veulen van mijn overleden merrie heeft het.
Heb nog een half zus van die merrie die ik nu ga checken.
Lynn ( Jiske's Sparkling Sunset) is een veulen Windspielx Jiske vd Beekenpieper.

een paard! een paard! mijn koninkrijk voor een paard
Een bit is zo scherp en hard als de hand van de ruiter
Als je naar het verleden kijkt, sta je met je rug naar de toekomst

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:40

Ik heb geloof ik enkele haffies gezien op fb die pssm hebben in de 'pssm forum - Nederlands' groep. Er zijn een hoop meer rassen waarbij pssm gevonden is.

Afstamming en namen zou ik verder niet weten.

leosaar
Berichten: 19
Geregistreerd: 08-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:29

Ik heb een haf met als opa Waro vd haflingerhoeve...
Zelf heb ik wat vraagtekens bij haar, dus ik laat woensdag een bloedtest doen.

Anoniem

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:30


Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:31

Ik hoop dit topic te mogen heropenen en vraag me af of er inmiddels meer mensen op bokt een haflinger met PSSM hebben?

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6

Sjelle
Berichten: 1378
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:23

Ik wil dit topic ook graag een schopje geven. Inmiddels komen er steeds meer berichten over pssm bij haflingers. Ik als Fokker van de haflinger verdiep me hier in en wil het graag wat meer in beeld krijgen.
Zelf heb ik mijn dieren gelukkig vrij getest echter weet ik van dichtbij hoe groot de blijvende ellende kan wezen van pssm.
Graag hoor ik (mag natuurlijk ook privé) welke dieren / afstamming bekend zijn met pssm1 of 2.
Bvd

Nichelle Z1+3
Merci M1+2
Merilynn L2+3

Haflingerstalvantsteengoed

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 16:37

Ook ik volg de stand van zaken rondom PSSM bij Haflingers en vind het een goede zaak dat een aantal hengstenhouders hun hengsten al hebben laten testen. Ik ben er dan ook voorstander van dat er rondom deze aandoening openheid gegeven gaat worden, aangezien er vele rassen zijn (waaronder Haflingers) die deze aandoening bij zich dragen.
Ik hoop dan ook dat iedereen met een positief geteste Haflinger bij Sjelle de afstamming doorgeeft, op die manier krijgen we ook inzicht in merries die positief getest (of nog beter: negatief) op deze ellendige aandoening. Als Sjelle wil, kan ik de resultaten ook in mijn database zetten. Ik heb ondertussen van de meeste in NL geregistreerde Haflingers de afstamming tot vele generaties terug .

© by Jossie, dus geen teksten zonder toestemming kopiëren!!!

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 16:52

Ik kan me vergissen maar las ik hier niet recent op bokt (weet helaas niet meer welk topic) het de W-stam was die dit oa gaf?

Don't take anything for granted

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 06:10

Jossie schreef:
Ook ik volg de stand van zaken rondom PSSM bij Haflingers en vind het een goede zaak dat een aantal hengstenhouders hun hengsten al hebben laten testen. Ik ben er dan ook voorstander van dat er rondom deze aandoening openheid gegeven gaat worden, aangezien er vele rassen zijn (waaronder Haflingers) die deze aandoening bij zich dragen.
Ik hoop dan ook dat iedereen met een positief geteste Haflinger bij Sjelle de afstamming doorgeeft, op die manier krijgen we ook inzicht in merries die positief getest (of nog beter: negatief) op deze ellendige aandoening. Als Sjelle wil, kan ik de resultaten ook in mijn database zetten. Ik heb ondertussen van de meeste in NL geregistreerde Haflingers de afstamming tot vele generaties terug .


Daar zou ik wel in geïnteresseerd zijn, welke database is dat?

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:13

Die database is het resultaat van het jarenlang verzamelen van keuringsboekjes uit binnen- en buitenland. Een soort uit de hand gelopen hobby zeg maar hihi.

© by Jossie, dus geen teksten zonder toestemming kopiëren!!!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:15

Jossie schreef:
Die database is het resultaat van het jarenlang verzamelen van keuringsboekjes uit binnen- en buitenland. Een soort uit de hand gelopen hobby zeg maar hihi.


Ah check. En die heb je online gezet? (Ik ken dat soort uit de hand gelopen hobby's, maar niet met gen-defects ;) )

Sjelle
Berichten: 1378
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:40

Lukasje schreef:
Ik kan me vergissen maar las ik hier niet recent op bokt (weet helaas niet meer welk topic) het de W-stam was die dit oa gaf?



De W lijn bestaat uit veel verschillende dieren. Denk het verstandig is om geen lijnen te benoemen maar namen van dieren. Aangezien ze anders over 1 kam geschoren gaan worden. Ik heb 2 dieren uit de W lijn en zijn vrij.
Misschien klinkt het bot maar alleen uit dieren met bewezen testen kunnen we conclusies trekken. Bij mij weten komen er namelijk in alle lijnen al positief geteste dieren naar voren.
Omdat het belangrijk is om een beter inzicht hierin te krijgen is het van belang dat we dit gaan monitoren vandaar het verzoek of een ieder die het wilt melden een positief dier te hebben dit dan ook wilt aangeven bij jossie of mij zodat we pssm onder de aandacht kunnen brengen binnen het stamboek.

Nichelle Z1+3
Merci M1+2
Merilynn L2+3

Haflingerstalvantsteengoed

Eleeke

Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:05

Ik heb een W-tje die P1/N is ( met symptomen helaas ) en weet niet of het uit de moeder of vaderlijn komt
Als het bekend is of betreffende hengst drager is zou ik dat wel graag willen weten.

Marcella

Berichten: 36582
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:22

jackyline schreef:
Misschien even omhoog.
Pssm is een steeds frequenter aandoening. Er komt meer en meer over naar buiten.
Zijn er onder jullie al mensen met haflingers of fjorden waarbij t bekend is.
Een veulen van mijn overleden merrie heeft het.
Heb nog een half zus van die merrie die ik nu ga checken.
Lynn ( Jiske's Sparkling Sunset) is een veulen Windspielx Jiske vd Beekenpieper.

Achteraf vermoeden dat mijn fjord het ook gehad zou hebben. Maar nooit laten controleren.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 07:22


Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 07:33

Sjelle schreef:
De W lijn bestaat uit veel verschillende dieren. Denk het verstandig is om geen lijnen te benoemen maar namen van dieren. Aangezien ze anders over 1 kam geschoren gaan worden. Ik heb 2 dieren uit de W lijn en zijn vrij.
Misschien klinkt het bot maar alleen uit dieren met bewezen testen kunnen we conclusies trekken. Bij mij weten komen er namelijk in alle lijnen al positief geteste dieren naar voren.
Omdat het belangrijk is om een beter inzicht hierin te krijgen is het van belang dat we dit gaan monitoren vandaar het verzoek of een ieder die het wilt melden een positief dier te hebben dit dan ook wilt aangeven bij jossie of mij zodat we pssm onder de aandacht kunnen brengen binnen het stamboek.


Maar dan moeten die namen wel genoemd worden... Ik kan vooralsnog nergens vinden welke hengsten getest zijn en welke daarvan negatief getest zijn / positief getest zijn, behalve een enkeling die dat zelf openbaar maakt.
Bij de tinkers wordt daar voor mijn gevoel veel opener over gesproken en bij de quarters al helemaal...

Whoopster
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:01

Ik heb Engelrosa van de Torpma cluft laten testen (Watson Imladris x Altess) en die is vrij.
Ook Babett van Terra Nova is vrij (Standing Ovation x Wallenstein)

Testen voor mijn andere 2 merries zijn onderweg naar Wageningen

Toffifee van Terra Nova laat ik niet testen, aangezien beide ouders vrij zijn (Sternkonig x Watson Imladris)

Mi_Amore

Berichten: 14819
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:14

Wat kost dat eigenlijk zo’n test...?

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:17

Mi_Amore schreef:
Wat kost dat eigenlijk zo’n test...?


Alleen pssm 1 testen kan al voor ongeveer 40 euro meen ik

Eleeke

Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:03

Whoopster schreef:
Ik heb Engelrosa van de Torpma cluft laten testen (Watson Imladris x Altess) en die is vrij.
Ook Babett van Terra Nova is vrij (Standing Ovation x Wallenstein)

Testen voor mijn andere 2 merries zijn onderweg naar Wageningen

Toffifee van Terra Nova laat ik niet testen, aangezien beide ouders vrij zijn (Sternkonig x Watson Imladris)

Ik ken ook een Standing/ Wallenstein die vrij is .
En mijn eigen Wallenstein X Haron van der Milt die N/P1 is

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 06:50

Mi_Amore schreef:
Wat kost dat eigenlijk zo’n test...?



Pssm1 kan je gemakkelijk laten testen door een plukje manen naar het lab te sturen. Ik heb toen 45 euro betaald.


http://www.pssm.eu/nl/testen.html

Ik heb het bij http://www.vhlgenetics.com. Laten testen. Heel simpel en snel en voor je paarden geen belasting. Plukje manen met haarwortel er aan.

Meneer Anton bleek Pssm 1 vrij te zijn. Ik heb de pssm2 test laten uitvoeren in Amerika, die ging via bloeddruppel en kosten waren 200 euro. Tegenwoordig kan dit ook in Duitsland via manen. Hij was ook pssm2 vrij. Meneer Anton komt uit twee N lijnen

Binnen Tinkerstamboek verplicht testen op pssm1. Daar komen ze zelf manen afnemen voor de test om fraude tegen te gaan.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 06:54

Ik moet eens zoeken, maar ik heb een Oostenrijks onderzoek gelezen en gearchieveerd van een paar jaar terug, waarin een grote kudde haflingers gecontroleerd was op pssm 1 in Oostenrijk en uit de resultaten kwam toen naar voren dat een behoorlijk aantal haflingers pssm hadden. Ik weet geen aantallen meer precies, maar ik vond het toen schokkend aantal.

Inmiddels is de wetenchap een stuk verder, en ontwikkelen de testmogelijkheden zich snel.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 07:06

janouk schreef:
http://www.haflinger-world.com/fileadmi ... omplex.pdf

Presentatie uit Oostenrijk gericht op de Haflinger en pssm

Zeker met plukje manen eerst laten testen op pssm 1. Kosten zijn niet hoog en geeft al veel duidelijkheid en is niet omstreden.
Veel minder ingrijpend voor het paard dan biopt,

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Loraine1985 en 5 bezoekers