Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Cindyrella

Berichten: 862
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: 't Mooie Zuud-Beveland

Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-07 12:57

Ik ben benieuwd met welk bit jullie je haflinger rijden. Omdat veel haflingers enorm sterk in hun mond zijn en ook flink kunnen doordrammen.
Ikzelf rijd met een stang op het moment, maar omdat ik dit wil veranderen en dus opzoek ben naar een bit dat past bij mij en mijn sterke hafllinger, graag jullie reacties en eventueel advies.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit!


haffiem
Berichten: 547
Geregistreerd: 08-07-07
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:27

Ik rijd mijn haflinger met een dubbelgebroken 12,5 cm van K&K en dan een dikkere versie.

Take Time to Enjoy The Simple Things in Life

Anoniem

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:47

Ik heb een dubbelgebroken bitje, rijd ook wel eens voor de afwisseling met een enkelgebroken tensje of met een D trens met rubber omringt.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:55

Ik rij met een kunststoffen ongebroken watertrens.
Jij rijd nu dus met een stang maar wilt dit niet meer. Je gebruikt een stang omdat je haflinger zich sterk maakt en wilt ook advies over wat voor bit je dan kunt gebruiken. Heb ik het zo goed begrepen?

thessashelly
Berichten: 354
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: Katwijk

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:25

Ik rij met een dubbelgebroken bitje. 12,5 cm;)

Cindyrella

Berichten: 862
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: 't Mooie Zuud-Beveland

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-07 15:40

Mystica schreef:
Jij rijd nu dus met een stang maar wilt dit niet meer. Je gebruikt een stang omdat je haflinger zich sterk maakt en wilt ook advies over wat voor bit je dan kunt gebruiken. Heb ik het zo goed begrepen?


Ja ongeveer goed begrepen!
Ik wil zowieso van die stang af, omdat ik denk dat het niet meer nodig is. Wil een dubbel gebroken watertrens gaan proberen. Zit alleen nog een beetje met die meedraaiende ringen.

Verder vind ik het intressant om te zien op wat jullie je haflinger rijden, omdat ze over het algemeen erg sterk en doordrammerig zijn. (Dit hoef je natuurlijk niet alleen met bit op te lossen, maar is wel een fijn hulpmiddel)

De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

Phrono

Berichten: 8937
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:11

Furie reed ik altijd met een K&K dubbelgebroken (21 mm dikte) trens.
Ramona rijd ik met een dubbelgebroken bustrens.

hansje
Berichten: 263
Geregistreerd: 26-12-05

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:48

In de bak rij ik haar met een dubbelgebroken K&K maat 13,5

Op buitenritten rij ik haar met een Pelham (met dubbele teugel natuurlijk) om een extra rem te hebben tijdens onvoorziene noodgevallen Haha!

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:50

geen bit Haha!
haha
en een enkel gebroken trensje..
en een paard is zo hard in de mond zoals je hem zelf maakt he Knipoog

[IM] Ons gouden paardje is er niet meer..
Follow the bliss just like a summer song
Please stay there forever, I'll try to remember


LisaB

Berichten: 1146
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:52

Met een dubbelgebrokenbit van K&K, deze is 45* gedraaid, erg vriendelijk bit en ik kan haar er prima op rijden

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:28

ik heb ook met stang gereden maar rij nu met een heel vriendelijk bitje het is een gebroken bit met nog een tussen stukje waar hij mee kan spelen <geen rolletje>soms helpt een vriendelijker bit beter dan een scherpbitje bij ons in ieder geval wel

Maresie L2 +11!!
Op naar het M :D

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:29

Ik rij gewoon op een enkelgebroken D trensje.

Wear a smile- One size fits all

Seni

Berichten: 2729
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:12

met een passoa al is het niet mijn keus Boos!

sʟáɪɴᴛᴇ ɪs ᴛáɪɴᴛᴇ
<3 • ꜱɪarah • <3 >> I N S T A G R A M
Brits korthaar Bailee volgen? Klik maar hier voor veel pluis!

_Maggy_

Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Nijverdal

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:20

ik rij mijn verzorghaflinger met een gebroken appel bitje ( is wel een heel zacht bitje )
en buitenritten met een menbit

(L)

krummel

Berichten: 1150
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Op stal

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:37

Ik rij met een dubbel gebroken bit van koper, niet dik en ook niet dun zit er precies tussenin. Is wel merkloos, maar hier reageert ze super op. Ook met het dressuur rijden, voor de afwisseling rij ik ook wel eens met een appelbitje, is weer compleet wat anders maar ook fijn. Met dat bit rijd ik meestal buitenritten.


          :¨·.·¨:
          `·.
          Crumble

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:39

Ik heb een enkelgebroken watertrens. Dit is een vrij dikke, misshcien haal ik binnenkort nog wel een dunner. Lachen

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

wonanda
Berichten: 354
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: assen

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:43

Ik rij mijn haf met een pelham(ook met dubbele teugel!).Ze moet sowieso een ongebroken bit hebben, omdat ze iets een hangend rooster heeft, dus alles wat gebroken is prikt.Ik reed haar eerst op een ongebroken watertrens, maar buiten wil ze zo ontzettend graag hard dat ik over ben gegaan op de pelham en dan de tweede teugel heb voor de hierboven beschreven onvoorziene gevallen.Het bevalt mij prima(als je maar weet hoe je ermee om moet gaan)!

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:19

Zonder bit.

Eerst reed ik met een dubbel gebroken trens, maar Mone heeft een hekel aan het bit dus rijd ik nu met een hackamore. Mone is ook erg sterk, en door verkeerde opvoeding luistert ze soms niet meer naar mijn minimale hulpen. Vandaar dat ik nu nog met een hack rijd. Ik hoop in de toekomst over te kunnen op wat paardvriendelijkere bitloze optomingen. Maar de hack werkt zo scherp als zij zelf wil. Als ze ettert zet ik mijn handen vast, en dan bepaald ze zelf hoeveel druk er is... Als ze gewoon luisterd zijn mijn hulpen heel fijn.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:20

Gebroken trens met roest zodat hij het niet vastpakt, wat hij anders wel doet. voor buiten best wel een zware stang maar anders rent hij zo met je weg dus buiten is het wel nodig. eerst reed ik ook met die stang in de wei maar met trens rijdt hij veel fijner en wordt hij niet zo hard in de mond

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:25

Bitloos en met stem hulp.
Met diverse bitloze optomingen.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:07

haflingers meestal sterk en drammeriger?
(heeft puur aan kwaliteit van beleren gelegen)

daar is een haflinger niet anders in dan een pony/paard.
paard word net zo hard als de hand waarmee het gereden wordt/werd.dus is een heropvoeding op zijn plaats ben ik van mening.

ik heb een dubbelgebroken bustrens voor mijn oudste haflinger.
en die krijgt mijn jonge haflinger ook(die nu beleerd wordt),momenteel nu een enkel gebroken d-trens.

trouwens al mijn pony ,sterk of niet sterk worden gereden met een normaal enkel gebroken d-trens,bustrens,kneveltrens.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Cindyrella

Berichten: 862
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: 't Mooie Zuud-Beveland

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-07 12:30

casanova schreef:
haflingers meestal sterk en drammeriger?
(heeft puur aan kwaliteit van beleren gelegen)

daar is een haflinger niet anders in dan een pony/paard.
paard word net zo hard als de hand waarmee het gereden wordt/werd.dus is een heropvoeding op zijn plaats ben ik van mening.


Ben het niet helemaal met je eens... Veel mensen die ik ken met een haflinger kennen het "probleem" met hun kracht. Een echt haflingerkenmerk is dan ook hun koppigheid. Wat ik bij mijn haflinger (die ik overigens gekocht heb toen ze al beleerd was) ook erg merk in het reageren op hulpen. Als ze niet wilt, kun je doen wat je wilt, maar gaat ze gewoon door met drammen en loopt dan ook echt gewoon door alle hulpen heen.

casanova schreef:
ik heb een dubbelgebroken bustrens voor mijn oudste haflinger.
en die krijgt mijn jonge haflinger ook(die nu beleerd wordt),momenteel nu een enkel gebroken d-trens.

trouwens al mijn pony ,sterk of niet sterk worden gereden met een normaal enkel gebroken d-trens,bustrens,kneveltrens.


Maar eerst zeg je dat je oudste haflinger wordt gereden met een dubbel gebroken bustrens en je dit ook zal doen bij je jongste. En daarna zeg je dat al je pony's worden gereden met en enkele trens?

EDIT: Heb zojuist je profiel even bekeken, zag dat je meerdere pony's hebt dan alleen de haflingers. Begrijp nu dat je dat bedoelde. Sorry! Knipoog

De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:38

Dubbelgebroken watertrens

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:55

Cindyrella schreef:
Ik ben benieuwd met welk bit jullie je haflinger rijden. Omdat veel haflingers enorm sterk in hun mond zijn en ook flink kunnen doordrammen.
Ikzelf rijd met een stang op het moment, maar omdat ik dit wil veranderen en dus opzoek ben naar een bit dat past bij mij en mijn sterke hafllinger, graag jullie reacties en eventueel advies.


Nee hoor,juist opgevoede haflingers en ruiters die rijtechnisch al aardig onderlegd zijn,drammen niet door en zijn ook niet sterk in hun mond Haha!
Remmen doe je immers met je zit,je zakt iets dieper in het zadel,geeft een kleine ophouding en je dier komt terug in tempo.

Is dit niet het geval,wat ik dus begrijp uit je vraag,begin dan met flink te oefenen in de bak,zoek een goede instructeur,en na een aantal lessen zal je merken dat ook op een dubbel gebroken trensje je dier gewoon op je zit terugkomt.
Voorwaarde is dat jij het snapt,kunt en dan volg je dier zelf.

En dat is zo leuk,snapt ie het in de bak,is ie ontspannen buiten en gewoon gehoorzaam dan kan ie het buiten ook gewoon.

Oja,je schrijft dat je haf sterk is,komt het op kracht aan zal ie altijd sterker blijven.
Dus jij moet slim zijn Haha! ,hem leren dat gehoorzaam zijn leuk is,en dat er geen reden is om zich sterk te maken.Ja,en dat kost wat tijd.

Groet Dagmach

janouk
Blogger

Berichten: 17848
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 18:19

De hand van de ruiter/koetsier maakt de scherpte van het bit.

Ik rijd Janouk voor de koets op een Liverpoolstang en onder het zadel op een enkelgebroken watertrens.

Als je pony dramt en zich sterk maakt, zou ik les nemen en proberen samen met je instructeur te zoeken naar een bit dat zowel bij jou als bij je pony past.

En echt op kracht ga je het nooit van een Haflinger winnen. Van geen enkel paard Haha!

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers