Merriekeuring haflingers. Voorbereiding?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Merriekeuring haflingers. Voorbereiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 19:40

Ik heb mijn 3 jarige haflingermerrie opgegeven voor de keuring. Kan iemand mij vertellen hoe dat gaat bij de haflingers (ik kom uit de dressuurpaardenwereld)?
Is het normaal om de merrie voor op een ijzertje te zetten? ( doe ik liever niet aangezien ze goede voeten heeft).
D'r manen zijn nog niet erg lang ( afgeknabbeld door weidegenootje) en ze hangen aan beide kanten van d'r hals. Moet ik dat naar 1 kant zien te krijgen (tips welkom)?
Het voorbrengen laat ik doen, het keuringsklaar maken doe ik zelf (merrie is net drachtig gescand en ik wil haar niet verplaatsen).
Advies en tips zijn welkom!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Merriekeuring haflingers. Voorbereiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:05

Nhps of Kvth?

De manen kun je tijdelijk naar 1 kant vlechten, zodat ze naar 1 kant blijven hangen, dan kun je de hals mooier tonen op de keuring. Ze hoeft niet persé op een ijzertje, wel even netjes op de hoeven, maar dat lijkt me logisch.

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Merriekeuring haflingers. Voorbereiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 20:42

Maessie: we gaan naar de keuring van kvth in Tolbert.
Dankjewel voor de tips

IndianSu

Berichten: 219
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:44

Ik volg even. Ik ga namelijk ook met mijn merrie naar de keuring en ik kan alle tips gebruiken! Mijne heeft ook een dubbele manenkam, wist niet dat dat een probleem was?

MarliesV

Berichten: 15189
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Merriekeuring haflingers. Voorbereiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:23

Probleem niet zo zeer maar ze willen graag de hals goed kunnen beoordelen en dan heeft een vrije hals qua manen de voorkeur.

TS, wassen die staart, want dit krijg je niet in 1x wit. Daar heb je wel een aantal keren voor nodig.

En degene die voorbrengt een keer thuis laten komen om even een keer met de merrie te lopen. Daarbij kan je gelijk tips vragen voor de uiterlijke kant van de zaak. Ervaren voorbrengers weten vaak de beste tips en trics

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Merriekeuring haflingers. Voorbereiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 18:54

Staart wassen ben ik mee bekend . Ik heb al eerder een haflinger gehad. Daar was ik Z1 mee geklasseerd. Pff... wat een voorbereiding was dat altijd voor een wedstrijd. Die had hele lange dikke manen, aan twee kanten. Dus ploeteren op een dubbele hengstenvlecht, vol met schuimgel, pektouw en haarlak en dan bleef het net twee proeven netjes zitten. Staart waste ik wekelijks en voor een wedstrijd zeker drie keer. Ik was al gebroken voor ik mijn voet in de beugel had

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Merriekeuring haflingers. Voorbereiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 19:25

Mijn truc met een vieze haflinger staart is soda.
Soda oplossen in kokend water, aanvullen met koud tot lauwwarm.
Dan de staart in de emmer hangen en rondklutsen.
Uitspoelen en zo nodig herhalen.


Voor de keuring kan ik je verder weinig tips geven, heb uitsluitend ruinen gehad en ben nooit op de keuring geweest.

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Merriekeuring haflingers. Voorbereiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:25

Netjes leren stilstaan, mooi attent kijken, dat zijn ook kleine dingetjes die je al goed kan oefenen en die zeker kunnen helpen.
Mijne heb ik ook gewoon blootsvoets voorgebracht, ik vind het onzin om er alleen voor een keuring een ijzer onder te doen, dan maar net iets minder spectaculair lopen.