Fokadvies gevraagd voor haflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Fokadvies gevraagd voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-22 14:34

Ik ben sinds een week of 6 in het bezit van een driejarige haflingermerrie. We overwegen om haar te laten dekken. We hebben echter weinig kaas gegeten van hafingerbloedlijnen (we hebben een jaar of 25 dressuurpaarden en springpaarden gefokt). Wel heb ik al eerder een paar haflingers gehad waarmee ik met 1 Z-dressuur heb gereden. We zijn dus niet onbekend met het ras.
Mijn huidige merrie is een Nottingham van de hoenderbos x Wirbelsteyn x Abel x Mando. Ze wordt in juni 3 jaar en is nu ongeveer 1.50m hoog. Ze kan leuk bewegen vind ik zelf (heb hiervoor een Wolkenstein gehad en een Ambach, maar deze heeft veel meer kwaliteit). Hoe ze in het werk is, kan ik nog niet zeggen, maar in de omgang is het een heel fijn dier. Ze lijkt wat kort in de rug (volgens mij, maar dat kan ook zijn omdat ik kwpn-ers gewend ben). Ze staat een piepklein beetje frans ( ik denk dat de meeste mensen het niet eens zien). Ik zoek een hengst die maat en formaat doorgeeft. Goede voeten, fijn karakter, body en het liefst eentje die zelf in de sport loopt en wat betreft bloedlijn past bij mijn merrie. En natuurlijk pssm- negatief! Wie o wie kan mij advies geven hierin?
(De foto's zijn gemaakt toen ze net bij ons was. Inmiddels ziet ze er veel beter uit...)



maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Fokadvies gevraagd voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:26

Beweging ziet er fijn uit! Heb je een standfoto? Het wordt in elk geval Kvth, gezien de afstamming/het (kleine percentage) vreemd bloed.

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Fokadvies gevraagd voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-22 16:12

Ik heb op dit moment geen standfoto. Ik probeer er morgen één te maken.
Kun je je opmerking toelichten wat betreft Kvth? (sorry, ben echt een leek wb haflingers)

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Fokadvies gevraagd voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:27

Nhps is 0,0% vreemd bloed, dus daar kun je zws niet registreren. Jouw merrie heeft zelf ook een kvth paspoort als het goed is. Kvth laat nog een klein percentage vreemd bloed toe.

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Fokadvies gevraagd voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-22 18:12

Ok.
Bij mijn merrie zit inderdaad een kvth paspoort

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 18:39

Nottinham is wel een mooie hengst, stal hoenderbos is een kennis van mij woont hier in het dorp.

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 18:43

Misschien vind je de hengst Ambach wat (als dat nog mogelijk is, weet niet of hij nog in de dekking zit). Daar heb ik mijn gewezen merrie ooit door laten dekken. Dat werd toen nog op de natuurlijke manier gedaan.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:43

Shenavallie schreef:
Misschien vind je de hengst Ambach wat (als dat nog mogelijk is, weet niet of hij nog in de dekking zit). Daar heb ik mijn gewezen merrie ooit door laten dekken. Dat werd toen nog op de natuurlijke manier gedaan.


Bij Ambach wel de Pssm navragen :j

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-22 21:54

Shenavallie, ik heb een nakomeling van Ambach gehad. Super lief dier maar fysiek niet erg handig. Kan pech geweest zijn, maar ik wil niet weer een ambach.

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Fokadvies gevraagd voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:57

Ah, dat is minder... Het veulen werd bij mijn merrie toen dood geboren (eerste veulen met te vroeg geboorte; volgens VA was het normaal dat dat voorkwam), dus heb helaas nooit kunnen ervaren hoe het uiteindelijk zou zijn geweest.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Fokadvies gevraagd voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:09

De hengstenkeuring van dit jaar is gefilmd en staat op YouTube. Er is een verkorte variant. Je kunt een hoop hengsten zien. Geeft wel een beeld ook van karakter en beweging. Ze noemen ook kort de feedback per hengst.
https://youtu.be/A5w9vuhqmWg

Ik zag dat Achterduijst Liz Bergdorf dit jaar ter beschikking heeft. Vind ik zelf echt een prachtige hengst. B-lijn ook vrij zeldzaam. Dus als je een merrie fokt, interessant voor de fok?

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Fokadvies gevraagd voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-22 14:37

Dat is ook pech, Shenavallie.

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Fokadvies gevraagd voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-22 14:38

Dankjewel Marigo. Ik ga kijken


maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:41

Marigo schreef:
De hengstenkeuring van dit jaar is gefilmd en staat op YouTube. Er is een verkorte variant. Je kunt een hoop hengsten zien. Geeft wel een beeld ook van karakter en beweging. Ze noemen ook kort de feedback per hengst.
https://youtu.be/A5w9vuhqmWg

Ik zag dat Achterduijst Liz Bergdorf dit jaar ter beschikking heeft. Vind ik zelf echt een prachtige hengst. B-lijn ook vrij zeldzaam. Dus als je een merrie fokt, interessant voor de fok?


Ik ben wel voor wat apart bloed, maar dan moet alsnog de combi wel passen, dat is met een minder sterke lijn net wat lastiger. (Maar heb zelf ook een B-lijner lopen)

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Fokadvies gevraagd voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-22 14:48

Wat lijkt jou een goede match, Maessie?

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Fokadvies gevraagd voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:50

Poeh kan ik zo vanaf deze foto's niet direct zeggen. Ze beweegt zo te zien in draf wel ruim zat, maar correctheid is zo bv niet te zien.
Wat zou je willen verbeteren?
De Leestenschhof heeft een stel goede hengsten staan, ik verwacht dat Arlon en Stubenkönig op veel merries passen, die zijn beide heel compleet. Stubi laat ook al veel goeds beloven bij de eerste veulens die nu geboren worden. (Wij verwachten daar zelf begin Mei ook een veulen van. )
Bekijk ook veel nakomelingen, en kijk van welke hengsten de nakomelingen je aanspreken, en ook de punten laten zien die je bij jou merrie verbeterd zou willen :j

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Fokadvies gevraagd voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-22 17:45

Ze heeft inderdaad een ruime draf, goed achterbeengebruik en is handig in galop (wisselt makkelijk). Stap is ook ruim. Ik vind haar wel nogal kort, dus ik zoek zeker een hengst met lengte. Omdat ik het veulen zelf wil houden, moet de hengst ook maat doorgeven en body. Dit omdat ik zelf lang ben en mijn dochter van nu tien jaar ook lang wordt. Karakter, gezondheid en sportprestaties vind ik belangrijker dan een mooi plaatje.
Ik heb een paar jaar terug overwogen om de hengst Stanley op mijn toenmalige merrie te gebruiken. Dat vond ik een hele leuke hengst. Maar het lijkt dat die van de aardbodem is verdwenen. Ik vind er niks meer over.

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Fokadvies gevraagd voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-22 17:46

Ik ga de hengsten die jij opgenoemd heb opzoeken

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Fokadvies gevraagd voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-22 19:04

Die Arlon vind ik alvast erg leuk

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:45

Ik vind de fam Westerveld ook erg goede fokkers met mooie hengsten. Misschien daar ook eens kijken? Ze hebben op Facebook 3 nieuwe hengsten, die nog niet op de website staan.

Een mooi grote hengst is Big Time van de Kymmelshof. Vond ik qua beweging ook aansprekend.

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:51

Ik weet dat Hans van den Berg uit Arcen verschillende dekhengsten heeft staan die het goed doen in de sport. Z dressuur, netjes voor de wagen, en zo.
Geen idee of ze bij jouw merrie passen, maar een heel fijn karakter hebben ze wel. Ze hebben ook grotere hengsten, zoals Wulkan bijvoorbeeld.

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Fokadvies gevraagd voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-22 20:54

Big time staat al op mijn lijsje

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Fokadvies gevraagd voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-22 20:55

Die van Hans van de berg heb ik ook gezien inderdaad


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers