Oude type haflinger

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-21 13:05

maessie schreef:
Marigo vergeet niet dat een 3-4 jarige nog volledig uit moet zwaren!

Ook al moeten ze nog uitzwaren, maar de basis is al iel, daar komt echt geen robuuste haflinger uit.

Ik zie mooie haffies hier voorbij komen, maar op marktplaats, bokt en Facebook etc, kom je deze niet veel tegen.


kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:21

myk_en_shant schreef:
Het is of de oude type helemaal verbannen is, vind dit toch echt zonde, de haflinger van tegenwoordig is bij lange na niet meer de oorspronkelijke haflinger.
Vind dit echt jammer, het moet allemaal luxer en sportiever. Daarbij kweek je ook zoveel meer problemen in het ras.


Absoluut maar wel heel lastig als je wat zoekt dat er niet is!. zelf heb ik er eens eentje weggekocht als 3jarige bij een keuring....de schat werd niet eens opgenomen en heeft altijd zijn postuur gehouden! {:}
verder misschien in omringende landen kijken?

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:34

Herkenbaar. Je moet echt goed zoeken. Maar houd inderdaad ook het uitzwaren in de gaten.
De mijne was pas echt volledig klaar met groeien toen hij een jaar of 8 was. Inmiddels 16 en ook dat bekende tussen type. Wat hoog op de benen, iets langer in de hals, maar wel met body.

En training doet ook enorm veel. De mijne was veel meer tank toen hij vol in training stond dan nu hij alweer een jaar op pensioen staat.

Hier was hij 4
Afbeelding

Hier 10 en vol in training
Afbeelding

En deze is van afgelopen week. 16 en na een jaar stilstaan.
Afbeelding

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:10

myk_en_shant schreef:
maessie schreef:
Marigo vergeet niet dat een 3-4 jarige nog volledig uit moet zwaren!

Ook al moeten ze nog uitzwaren, maar de basis is al iel, daar komt echt geen robuuste haflinger uit.

Ik zie mooie haffies hier voorbij komen, maar op marktplaats, bokt en Facebook etc, kom je deze niet veel tegen.

Klopt, het was een vorige generatie,die robuuste tankjes.Toen kwam er vraag naar de luxere sporttypes en die zijn ze uiteraard gaan fokken toen want ze willen fokken wat goed verkocht kan worden.En nu is er weer vraag naar een degelijk rustig paardje, tja Haflingers kunnen gemakkelijk 30+ worden , als de vraag verandert dan kun je niet zomaar direct andere types aanbieden.Er zijn misschien nog een paar oudere van het klassieke type maar niet iedereen wil een ouder paard (ik juist wel!)

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:52

Geen tips voor hafjes, maar qua type en als je voor een lichtere gaat zelfs kleur zou ik bij de Schwarzwalder gaan kijken als ik jou was. Zijn een paar kleinschalige fokkers in NL. Wellicht kunnen zij je op weg helpen?

Marigo
Berichten: 1038
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 15:47

Ja die van mij is ook idd wel behoorlijk uitgezwaard. Maar die was met 3 jaar al wel wat meer paard dan sommige die ik nu voorbij zie komen. Even een voorbeeld hieronder. De bovenste hengst geboren in 1995 en de onderste in 2014. Beide volwassen op de foto en ouder dan 3. Toch wel een groot verschil vind ik.
Types zoals Liz Stellan zie ik jammer genoeg steeds meer. Natuurlijk zijn ze prachtig nog steeds, maar doe mij maar een type zoals Abendstern.


Afbeelding Abendstern

Afbeelding Stellan

En even ter vergelijking, mijn knapperd als 3-jarige op de hengstenkeuring in 2011 (goedgekeurd) Die valt echt tussen de 2 in.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Marigo op 14-12-21 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 15:48

KPet schreef:
Geen tips voor hafjes, maar qua type en als je voor een lichtere gaat zelfs kleur zou ik bij de Schwarzwalder gaan kijken als ik jou was. Zijn een paar kleinschalige fokkers in NL. Wellicht kunnen zij je op weg helpen?

Die schijnen ook heel leuk te zijn,maar meestal een maatje of wat groter dan de gemiddelde Haflinger.Dat moet je dan willen.

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Oude type haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-21 20:57

Op zich de maat is het probleem niet bij de fuchs, echter het budget wel. Een fuchs vind je helaas niet voor 5000 euro.
Op dit moment ben ik al veel meer naar andere rassen aan het kijken en dus nier meer alleen naar haflingers.
Fuchs, noriker, tinker, freiberger staan allemaal in mijn rijtje. Maar zijn of te duur, te jong of te oud, niet geschikt voor mijn doeleind.

Het is überhaupt lastig om een geschikte paard te vinden voor minder ervaren ruiters.

Mi_Amore

Berichten: 14819
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Oude type haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:59

En gewoon contact leggen met x aantal fokkers?
Met de vriendelijke vraag dat als ze iets weten dat ze het doorgeven?

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Oude type haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-21 21:04

Heb idd bij een paar de vraag uitgezet, onder andere bij Steenbergen. 1 van mijn haflingers stond toen der tijd bij hun in pensionstalling, ze hebben mij goed geholpen als bemiddelaar tijdens die koop.

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Oude type haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:40

Een freiberger is ook een goed alternatief, zeker ook qua karakter maar ze zijn niet goedkoop.

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Oude type haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:44


Don't take anything for granted

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Oude type haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-21 21:52

Helaas al weer aan de oudere kant, het wordt een lespaard voor mijn kleine lesgeefstal.
Met die leeftijd wordt de jaren dat je er mee kan werken, wordt hard ingekort.
Zoek het liefst rond de 10 /11 jaar.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:54

Wij hebben echt een dubbel tank uitvoering. Ze is wel al 28. Moeder was Anna, ook tank en vader Stijn aan den hemel of zoiets.

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Oude type haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 04:14

IK ben ook dol op type robuste tank. Ik kan ze ook niet meer vinden van onder de 25. Heel jammer want ze waren zo vreselijk leuk en sterk.

drukpuntmassage/shiatsu voor paarden


kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 14:31

lennie schreef:
IK ben ook dol op type robuste tank. Ik kan ze ook niet meer vinden van onder de 25. Heel jammer want ze waren zo vreselijk leuk en sterk.


met name dat laatste daar waren ze ooit voor gefokt!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers