Merrie ingeschreven in topklasse

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: Belgiƫ

Merrie ingeschreven in topklasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-19 10:39

Dag bokkers,

Wij hebben een paar maanden geleden een haflingermerrie gekocht. Onze andere haflinger is door ons gefokt en daar hebben we als veulen wel eens een keuring mee gelopen maar daar bleef het ook bij. Het is dus een wereldje waar ik niet zo bekend mee ben.

Van onze nieuwe haflinger heb ik wel wat info en resultaten kunnen vinden. Nu staat er in haar papieren dat ze opgenomen is in topklasse met de vermelding bij klasse: II b + Kan iemand mij verduidelijken wat dit inhoudt?

Alvast bedankt!


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 10:46

"De hoofdafdeling heeft een:
a) Fokkerijklasse; de hierin geregistreerde paarden hebben een stamboekwaarde 100.
i) Een topklasse, waarin hengsten worden geregistreerd die tot de voortplanting werden
toegelaten en merries die het label "topklasse" (6,9 punten) of "elite" (7,9 punten) kregen.
ii) Een hoofdklasse, waarin veulens en merries worden geregistreerd waarvan de vader in de
topklasse en de moeder minstens in de hoofdklasse werden geregistreerd.
b) Gebruiksklasse, waarin de raszuivere paarden worden geregistreerd die niet voorregistratie in de
hoofdafdeling in aanmerking komen."

Edit: meer kan ik ook niet vinden. Nederlandse stamboeken doen het volgens mij anders. Dit vond ik bij het Belgisch stamboek.

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Merrie ingeschreven in topklasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-19 10:59

Dank u. Ik had ook al eens zitten zoeken maar een verduidelijking van die verschillende klassen vond ik niet meteen.

Het gaat ook om het Belgisch stamboek. Dat was ik vergeten te vermelden :-)

mimp3

Berichten: 427
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Groessen

Re: Merrie ingeschreven in topklasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 07:58

Ik denk dat deze haflinger volgens Oostenrijkse punten is ingedeeld in deze klasse, dwz dat deze merrie bij stamboekopname 7.9 punten heeft gekregen. Google maar op Stutbuchaufname, daar staat het allemaal uitgelegd.

Minolda Z1+14 met pensioen.
Fhara van de Smidshof Z2+8 met pensioen
Loletta M1+5
Lenthe Loren M2+9


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers