Haflinger veulen/jaarling

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Haflinger veulen/jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-17 08:28

Ik ga hoogwaarschijlijk volgend jaar een haflinger veulen kopen.

Deze komt dan in de opfok. Nu is mijn vraag welke haflinger lijnen. Of hengsten geven rustige/koele veulens? En daar bedoel ik mee dat het geen hoog in t bloed is.

Uiteraard speelt opvoeding enz ook een grote rol. Maar ik weet dat bepaalde lijnen hoger in bloed staan dan andere lijnen. Alleen weet ik dit van de oudere bloedlijnen. En uiteraard is moeders ook belangrijk.

Ik ben zelf al in bezit van een 19e jarige st-lijner haf. Heerlijk cool in de kop. Maar zet je hem hard aan t werk of er staat hem iets niet aan, dan zit er best een kop op. Maar hij zou niet snel bokken of me er echt af willen gooien. Maar deze haf heb ik al 12 jaar.

Mijn voorkeur gaat uit na een hengst en dan na 1e of 2e jaar (ligt er aan hoe hij zich gedraagd) laten ruinen. De haf die ik nu heb was 6. En ik kocht hem als 7jarige. (Ik kreeg hem op me 17e van me ouders)

Maar ik hou totaal niet van rillige paarden. T is de bedoeling lekker recreatief en zo nu en dan een wedstrijd te gaan rijden. Uiteraard hoeft t dier niet persee met 3 jaar beleerd te worden. Alles op z'n tijd. Ik ben zelf ook al wat ouder (bijna 30) en wat voorzichtiger dan vroeger.

Het beleren laat ik doen, en anders zeker met hulp van iemand die ervaring heeft met beleren van jonge dieren.

Maar goed de vraag is eigenlijk welke bloedlijn zou ik eens na kunnen kijken/oritereen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers